COVID-19

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: COVID-19

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
HersteldHervormd schreef: Mee eens, maar daarmee geef je eigenlijk niet echt een antwoord. Ik hoop dat de laatste woorden werkelijkheid voor je mogen zijn, of worden.
Dat een gemeente wat groter is, betekend zeker niet dat er minder saamhorigheid is. Je hoort juist vaak dat in de grotere gemeente juist meer saamhorigheid is.
Je schildert nu wel een profiel over je eigen gemeente, DIA. En daarbij leg je weer het balletje bij de ander.
Zich eenzaam voelen is iets anders dan eenzaam zijn.
Ik voel me bij tijden ook weleens eenzaam omdat er geen geestelijke verbondenheid is dan.
Dat wil niet zeggen dat het er niet is, je moet jezelf er wel voor openstellen.
Dus dan kan het zomaar zijn dat je in een wachtkamer een bijzonder gesprek hebt, of op een andere plaats.

Nu met de anderhalvemeter maatregel, sociale isolatie, zul je dus naar andere mogelijkheden moeten zoeken. Maar niet iedereen is daartoe in staat, of heeft die vrijmoedigheid niet.
Maar niet te snel zeggen dus dat het iemand's eigen schuld is dat hij/zij zich eenzaam voelt HH.
Ik werk bij ouderen die een rijk sociaal leven hadden, nu aan huis gebonden zijn en dan blijkt dat die sociale verbondenheid toch niet zo hecht was.
En alleengaanden vinden het soms moeilijk om bij een echtpaar op bezoek te gaan, of te ontvangen.
Daarom zouden echtparen ook eens alleen iemand moeten bezoeken. 1 op 1 praat je soms makkelijker dan met een derde erbij.
Misschien is eenzaamheid ook niet het juiste woord. Onbegrepen zijn kan ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: COVID-19

Bericht door Erskinees »

Moelijk Dia, wanneer je eigen broer op een andere geestelijke frequentie zit.
Zijn er geen bijbelstudiegroepen van de eigen gemeente waarin je kan meedraaien? Een studievereniging? Of contactgroepen per wijk die je kan vragen om maandelijks eens langs te komen?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Opvallend dat Israel (die de coronazaken super op orde had en een voorbeeld was voor de wereld) toch vrij snel in een tweede golf aan besmettingen terecht is gekomen.

Eind mei was het teruggebracht naar nog maar een paar geregistreerde besmettingen per dag, deze week alweer meer dan 400 geregistreerde besmettingen per dag.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dat is zeker bijzonder. Ik ben heel benieuwd hoe flexibel Nederland weer opereert als het nodig is. Want Israel was voor mij altijd een gidsland op dit punt. Ik merk zelf ook dat ik minder ongerust ben. En dat kan heel gevaarlijk zijn. Al geloof ik dat de medische zorg nu wel wat beter geprepareerd is en ik hoop dat verantwoordelijke ambtenaren niet de kans krijgen om weer eens wat anders te gaan doen na deze leerzame periode.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Opvallend in Israël is dat veel besmettingen in Jeruzalem en Bnei Brak zijn. In Tel Aviv zijn de cijfers gunstiger. Jeruzalem is een grote stad en zoals inmiddels bekend gaat het virus in grote steden meer rond dan dan elders.

Bnei Brak is een vrij kleine plaats in de Goesj Dan. Die plaats staat bekend dat er veel orthodoxe Joden wonen. Vaak hebben zij grote gezinnen die in kleine woningen wonen: Bnei Brak staat bekend als een arme gemeente. Ook in Jeruzalem wonen veel orthodoxe Joden. Het liberale Tel Aviv lijkt, hoewel het een grote stad is, de dans te ontspringen.

Er lijkt in Israël al met al een verband te zijn tussen orthodoxe Joden en corona. Aan de ene kant schijnen sommigen van hen de overheid te wantrouwen en daarmee ook alle regels rondom corona. Die houden nog gewoon samenkomsten etc. Of dat waar is weet ik niet, maar het komt op mij wat negatief over.
Wel speelt de behuizing in kleine woningen met grote gezinnen (Bnei Brak) een rol. Als iemand eenmaal besmet is geraakt is het in die situatie vrijwel onmogelijk om de huisgenoten niet te besmetten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: COVID-19

Bericht door Terri »

Habitat schreef:Opvallend dat Israel (die de coronazaken super op orde had en een voorbeeld was voor de wereld) toch vrij snel in een tweede golf aan besmettingen terecht is gekomen.

Eind mei was het teruggebracht naar nog maar een paar geregistreerde besmettingen per dag, deze week alweer meer dan 400 geregistreerde besmettingen per dag.
En hoe staat het met het sterfte cijfer?
Ik lees in wel meer landen van uitbraken, maar verloopt de ziekte inmiddels milder? Weet iemand dat?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Terri schreef:
Habitat schreef:Opvallend dat Israel (die de coronazaken super op orde had en een voorbeeld was voor de wereld) toch vrij snel in een tweede golf aan besmettingen terecht is gekomen.

Eind mei was het teruggebracht naar nog maar een paar geregistreerde besmettingen per dag, deze week alweer meer dan 400 geregistreerde besmettingen per dag.
En hoe staat het met het sterfte cijfer?
Ik lees in wel meer landen van uitbraken, maar verloopt de ziekte inmiddels milder? Weet iemand dat?
Interessant dat u dit vraagt. Want de verwachting is dat deze tweede golf in Israel niet (direct) zal leiden tot veel ziekenhuisopnames omdat het merendeel van de besmettingen plaats vindt onder mensen van 45 jaar en jonger. Een groot deel is zelfs jeugd.

Zie bv dit artikeltje (van 11 dagen geleden, cijfers zijn inmiddels anders, maar dat maakt voor de inhoud niet veel uit):
https://www.timesofisrael.com/the-silen ... -19-cases/
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Overzicht van regionale oversterfte in Europese landen tot dusver.
De verschillen per land en regio zijn aanzienlijk. NL in 'middengroep'.
Voor de grijs gearceerde landen was er kennelijk onvoldoende data.

Afbeelding
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Dank Valcke voor deze interessante kaart. Wat een verschil tussen de regio's (ook binnen een land)! Het heeft bij dit data-overzicht echt nut dat het niet op land maar op regio is weergegeven.

Het onderstreept het gegeven dat men bij een tweede golf niet direct een heel land in lockdown moet doen. Een regio (of een paar regio's) zou voldoende kunnen zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Weer 2 mensen overleden.
Bij AH moet je zelf weer een karretje pakken, muntje erin, er staat wel een spuitbus met ontsmetting, maar het ging erg rommelig eraan toe. Zaterdagavond hadden de nieuwe achterburen een housewarming.
Later op de avond werd het te koud om buiten te zitten en vertrok het hele gezelschap naar binnen.
Zou zomaar een potentiële bron kunnen zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Eigenlijk zie je overal dat mensen geen rekening meer met de 1,5 meter houden. Nu het zomer is en veel dingen buiten ondernomen worden onderdrukt dat de virusoverdracht.
Straks als het weer winter wordt en mensen binnen dingen gaan doen is dat inderdaad een risico.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Afgelopen 24 uur: 859 nieuwe geregistreerde besmettingen in Israel.
Vermoedelijke verspreidingsbronnen: bruiloften en andere feestjes. (Social distancing is in die situaties ook lastig vol te houden. Daar kan ik mij wel iets bij voor stellen.)

https://www.timesofisrael.com/859-new-v ... k-started/
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Voor sommige gebieden in de wereld is de tweede golf al begonnen.

Het economisch machtige Californie valt op. Eerst alles goed op orde door een krachtige corona-aanpak, nu in de problemen:
https://www.google.co.uk/amp/s/amp.theg ... went-wrong

Israel, al eerder genoemd, had de coronazaken prima op orde. Nu toch weer problemen en ook daar zijn opnieuw maatregelen nodig:
https://www.haaretz.com/israel-news/.pr ... -1.8970199

Ook Servie en delen van Australie, Spanje en Portugal zijn toch verrassend snel in een tweede ronde van maatregelen terecht gekomen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:Voor sommige gebieden in de wereld is de tweede golf al begonnen.

Het economisch machtige Californie valt op. Eerst alles goed op orde door een krachtige corona-aanpak, nu in de problemen:
https://www.google.co.uk/amp/s/amp.theg ... went-wrong

Israel, al eerder genoemd, had de coronazaken prima op orde. Nu toch weer problemen en ook daar zijn opnieuw maatregelen nodig:
https://www.haaretz.com/israel-news/.pr ... -1.8970199

Ook Servie en delen van Australie, Spanje en Portugal zijn toch verrassend snel in een tweede ronde van maatregelen terecht gekomen.
Interessant. Al is er wel wat meer over te zeggen.

Ik denk dat Israel niet echt een tweede golf heeft, maar dat men tot nu toe de eerste golf heeft voorkomen. De gevallen die er waren, waren vermoed ik, voornamelijk opgepikt bij mensen die het land inreisden en in waren nog in een vorm van quarantaine toen ze besmettelijk waren. Anderen zijn door snel contactonderzoek geidentificeerd voordat ze besmettelijk werden. Nu is het dan toch gaan verspreiden in de populatie en je krijgt een golf van binnenlandse verspreiding.

Californie heeft een probleem er is vreselijke ongelijkheid vergeleken met veel Europese landen een lockdown is voor het armste deel van de bevolking niet vol te houden. Ik vrees dat het de kant opgaat van Brazilie. Vergelijkbare zaken zie je waarschijnlijk nu in Pakistan, Irak, Bangladesh en Zuid-Afrika.

Australie heb ik wel het idee van dat ze er dicht genoeg opzitten en dat, als ze bereid zijn om harde maatregelen te blijven nemen ze "golfjes" krijgen zoals de eerste.

Spanje is een vreemd verhaal. Ze hadden een heel strenge lockdown, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze daarna de cijfers te rooskleurig hebben voorgesteld.

Portugal had het redelijk onder controle en het lijkt nog steeds zo te zijn. Ik volg dat land al een tijdje wat cijfers betreft en ik heb het idee dat het daar redelijk constant is, terwijl landen zoals Nederland het echt naar beneden hebben gebracht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

In Israël is er wel een tweede golf.

De Verenigde Staten zijn, ondanks hun imago van rijk land, ten diepste een ontwikkelingsland dat niet onderdoet voor de Congo. Waar koning Philip tenminste nog excuses voor aanbood weigert Elizabeth II dat: het is immers zo'n rijk land?
En waarom moeten in dat rijke land (de VS) zoveel mensen twee of drie banen tegelijk hebben en in een riool wonen om te overleven? Daarin is de VS dus niet anders als Nigeria of Zuid-Afrika.
En daarom verspreidt het virus in de VS zich zo snel: mensen kunnen het zich niet veroorloven om maanden thuis te blijven (geen inkomen) en moeten dus naar hun werk gaan. Tegelijk zijn er geen voorzieningen als je ziek wordt: dat is jouw probleem, niet dat van de overheid.

En dan denken wij dat de Congo erger is dan de VS....?
Plaats reactie