Maatregelen kerk ivm coronavirus

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Bestuurlijke verantwoordelijkheid is niet hetzelfde als de middenweg zoeken.
Klopt. Is het jouw analyse dat bestuurders de middenweg zoeken, in het bijzonder kerkelijke bestuurders?
Gelukkig niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Arja schreef:
Herman schreef:
Erskinees schreef:Er is eerder in een topic gesproken dat zingen zeker belangrijk is, maar niet dat er vanuit de Schrift een richtlijn of gebod is dat een eredienst zonder zingen geen eredienst is. In zekere zin is de Schrift daar dus wel vrijblijvend over.
Lofprijzing = eredienst. Dat zijn dezelfde zaken. Niet zingen (geen lofprijzing) is dus géén eredienst.
Het hoeft niet goed te klinken om Hem te prijzen. Als je neuriet is dat ook mooi en kan het ook vreugdevol, terwijl je in je hart de woorden meezingt. Wanneer is aanbidding en lof waardevol in Gods oor?

Er breekt misschien voor ons allemaal een tijd aan dat we onze overheid niet meer mogen gehoorzamen. Maar dat is nu nog niet. Wanneer een kerk haalbare alternatieven kan vinden die passen bij het "mandaat" van niet zingen dan is het een goed plan om aan de wensen van de autoriteit te voldoen.

Neuriën met het orgel kan ook. Mee-neuriën met gemeentezang via de luidsprekers ook.
Eén zucht naar Boven kan de Heere aangenamer zijn dan vele weloverwogen woorden. Maar als de overheid een verbod op openbaar uitgesproken gebeden gaat opleggen gaan we toch ook niet over op zuchten?
Ik vind het echt véél te ver gaan dat de overheid zich hiermee bemoeit. Als mijn zoon een beetje zit mee te brommen in de kerk, zeg ik dat hij mee moet zingen. Dat wordt nog mooi, straks zit de hele kerk zo te doen.
Ik vraag me echt af waar het heen gaat met onze gezindte als we hierin zo makkelijk zijn. Of zouden we ons in de toekomst ook zonder problemen alles af laten pakken? Ik ben bang van wel. Dominee blijft thuis, wij luisteren thuis. Geen samenkomst meer nodig. Ik heb het idee dat dit voor veel mensen nu een prima scenario zou zijn.

Overigens ben ik blij dat er bij ons veel mensen naar de kerk willen komen, net als de afgelopen tijd, en dat dit nu wat makkelijker wordt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Arja schreef:Wanneer een kerk haalbare alternatieven kan vinden die passen bij het "mandaat" van niet zingen dan is het een goed plan om aan de wensen van de autoriteit te voldoen.
Ik denk dat dat het toch goed is om nog eens te herhalen dat gisteravond gebleken is dat gemeentezang niet verboden wordt. Minister De Jonge heeft ook erkend dat dit ook op gespannen voet zou staan met de vrijheid van godsdienst. Wel spreken de premier en de minister over een advies. Daarbij verwijzen zij naar een zogenaamd advies van het OMT gebaseerd op wetenschappelijke onderbouwing. Het advies van het OMT en bijbehorende wetenschappelijke onderbouwing blijken er echter helemaal niet te zijn. De heer Van der Staaij heeft zowel de premier als de minister naar de stukken van het OMT hierover gevraagd, maar dergelijke stukken zijn niet geleverd en ze bestaan ook niet, tenminste niet op dit moment.

Wanneer we spreken over "de wensen van de autoriteit" dan is het wel goed om deze context daarin mee te nemen. Overigens meen ik dat "de wensen van de autoriteit" niet te vinden is in de tekst van persconferenties of persoonlijke meningen van politici.
Laatst gewijzigd door Valcke op 26 jun 2020, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

Ik volg Rutte qua denken wel.. alhoewel ik niet alles kan doorgronden. Is ook niet aan mij..
Hij staat veel dichterbij dan ik had verwacht...
Ik zing zelf niet maar laat een ander vrij. Klaar.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ik ga op zoveel geschreeuw maar niet reageren en zeker niet mijn eigen bestuurlijke verantwoordelijkheden hier ventileren.
Je riep ook iets over Herman, en daarvan weet ik ook zeker dat het kant noch wal slaat. Adieu.
In jouw bijdrages komt totaal niet tot uiting dat je oog hebt voor de verschillende belangen van de verschillende bestuurders. Dan lijkt me de conclusie gerechtvaardigd dat je geen (relevante) bestuurlijke ervaring hebt, of gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen. En bij bestuurlijke ervaring had ik wellicht het woord relevant moeten toevoegen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik ga op zoveel geschreeuw maar niet reageren en zeker niet mijn eigen bestuurlijke verantwoordelijkheden hier ventileren.
Je riep ook iets over Herman, en daarvan weet ik ook zeker dat het kant noch wal slaat. Adieu.
In jouw bijdrages komt totaal niet tot uiting dat je oog hebt voor de verschillende belangen van de verschillende bestuurders. Dan lijkt me de conclusie gerechtvaardigd dat je geen (relevante) bestuurlijke ervaring hebt, of gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen. En bij bestuurlijke ervaring had ik wellicht het woord relevant moeten toevoegen.
Wonderlijk hoe jij tot dit soort veronderstellingen komt. Ik heb overigens ervaring in bestuur en management. Een gebrek aan inlevingsvermogen is daarbij wel het laatste wat mij ooit is verweten. Nogmaals: Adieu.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik ga op zoveel geschreeuw maar niet reageren en zeker niet mijn eigen bestuurlijke verantwoordelijkheden hier ventileren.
Je riep ook iets over Herman, en daarvan weet ik ook zeker dat het kant noch wal slaat. Adieu.
In jouw bijdrages komt totaal niet tot uiting dat je oog hebt voor de verschillende belangen van de verschillende bestuurders. Dan lijkt me de conclusie gerechtvaardigd dat je geen (relevante) bestuurlijke ervaring hebt, of gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen. En bij bestuurlijke ervaring had ik wellicht het woord relevant moeten toevoegen.
Wonderlijk hoe jij tot dit soort veronderstellingen komt. Ik heb overigens ervaring in bestuur en management. Een gebrek aan inlevingsvermogen is daarbij wel het laatste wat mij ooit is verweten. Nogmaals: Adieu.
In ieder geval wek je hier die indruk wel enorm. Het kan daarom goed zijn dat je signalen van anderen daaromtrent niet opvangt.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

De weegschaal beweegt bij Valcke naar rechts en bij mij naar links. Rutte zit ook links. Maar als je met liefde en waarde dat kunt uitleggen.. is dat toch prima. Wellicht zit er bij mij een gewichtje teveel op. Maar met plicht en recht en moeten.. haak ik af.

Goed weekend. Komt heus goed..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Ja, we zijn gewoon blij dat we weer met ca 325 mensen naar de kerk kunnen. En het vermeende grondrecht op zingen schorten we blijmoedig op tot er weer betere tijden komen.
Er zijn dominees die de te zingen psalmverzen integraal declameren. Dan hoef je in feite al niet meer te zingen: het lied heeft al geklonken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Valcke schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik ga op zoveel geschreeuw maar niet reageren en zeker niet mijn eigen bestuurlijke verantwoordelijkheden hier ventileren.
Je riep ook iets over Herman, en daarvan weet ik ook zeker dat het kant noch wal slaat. Adieu.
In jouw bijdrages komt totaal niet tot uiting dat je oog hebt voor de verschillende belangen van de verschillende bestuurders. Dan lijkt me de conclusie gerechtvaardigd dat je geen (relevante) bestuurlijke ervaring hebt, of gewoon een gebrek aan inlevingsvermogen. En bij bestuurlijke ervaring had ik wellicht het woord relevant moeten toevoegen.
Wonderlijk hoe jij tot dit soort veronderstellingen komt. Ik heb overigens ervaring in bestuur en management. Een gebrek aan inlevingsvermogen is daarbij wel het laatste wat mij ooit is verweten. Nogmaals: Adieu.
In ieder geval wek je hier die indruk wel enorm. Het kan daarom goed zijn dat je signalen van anderen daaromtrent niet opvangt.
Zeg, @refo, heb je een zonnesteek opgelopen ofzo? Wat een zure reactie. :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

De kerkenraad alhier heeft besloten om ingetogen te zingen tijdens de erediensten. Er staat bij vermeld dat dit is op advies van het Kerkelijk Bureau. Ik lees daarover nog niets op GerGemInfo. Maar het zou dus betekenen de Gereformeerde Gemeenten niet adviseren om helemaal niet te zingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:De kerkenraad alhier heeft besloten om ingetogen te zingen tijdens de erediensten. Er staat bij vermeld dat dit is op advies van het Kerkelijk Bureau. Ik lees daarover nog niets op GerGemInfo. Maar het zou dus betekenen de Gereformeerde Gemeenten niet adviseren om helemaal niet te zingen.
Klopt, het KB adviseert om ingetogen te zingen. Het is niet helemaal duidelijk wat daarmee bedoeld wordt; misschien een beetje voorover gebogen in je psalmboek kijkend. In gemeentes die vanaf een beamer zingen (rechtop dus) vindt verspreiding uitgebreider plaats.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Digitalisering is dus niet in alle opzichten altijd het beste middel. :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:De kerkenraad alhier heeft besloten om ingetogen te zingen tijdens de erediensten. Er staat bij vermeld dat dit is op advies van het Kerkelijk Bureau. Ik lees daarover nog niets op GerGemInfo. Maar het zou dus betekenen de Gereformeerde Gemeenten niet adviseren om helemaal niet te zingen.
Hebben ze ook geadviseerd om sneller te zingen dan gebruikelijk?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:De kerkenraad alhier heeft besloten om ingetogen te zingen tijdens de erediensten. Er staat bij vermeld dat dit is op advies van het Kerkelijk Bureau. Ik lees daarover nog niets op GerGemInfo. Maar het zou dus betekenen de Gereformeerde Gemeenten niet adviseren om helemaal niet te zingen.
Klopt, het KB adviseert om ingetogen te zingen. Het is niet helemaal duidelijk wat daarmee bedoeld wordt; misschien een beetje voorover gebogen in je psalmboek kijkend. In gemeentes die vanaf een beamer zingen (rechtop dus) vindt verspreiding uitgebreider plaats.
Waar heb je dat vandaan?
Plaats reactie