Lijsttrekkersverkiezing CDA

Wie moet de nieuwe lijsttrekker worden van het CDA?

Peiling eindigde op 03 jul 2020, 21:48

1. Martijn van Helvert
2
4%
2. Hugo de Jonge
22
45%
3. Mona Keijzer
4
8%
4. Pieter Omtzigt
21
43%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef:
Mistig schreef:Ik vind het CDA altijd wel een leuk(e) partij(tje).
Zelf zou ik zeker voor Hugo de Jonge stemmen als enige protestantse kandidaat. Overigens gaat hij als confessioneel hervormde nog zeer regelmatig naar de kerk. Dat kan het CDA best goed gebruiken denk ik. Ze mogen van mij de verkiezingen wel weer eens winnen. Zou na 13 jaar wel weer eens goed zijn.
Ik vind ze weinig inhoud hebben, dus doe nog maar een ronde VVD. En Hugo zal best een fijne man zijn, maar die schoenen....
Met Rutte al 10 jaar aan het roer zijn we denk ik nog best goed af.
Ik vind die schoenen wel leuk eigenlijk.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door FlyingEagle »

Vind de meeste kandidaten best sterk, heb nu meer vertrouwen in het CDA dan onder Buma, sorry voor hem.
Ik hou ook wel van een beetje anders zijn dan wat iedereen normaal vind dus de schoenen van Hugo vind ik dan wel weer grappig.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
refo schreef:
HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:Zijn hier die lid zijn van het CDA ?
Van wie kan je het meeste christelijkheid verwachten ?
Dat is lastig, theoretisch gezien Hugo de Jonge, maar hij is best links georiënteerd.
Een christen is per definitie links.
Eens!!! Rechts liberaal is per definitie niet christelijk.
En links liberaal?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door alexv »

Wie haalt het in z’n hoofd om CDA te stemmen? Het is de partij die abortus heeft gelegaliseerd. En abortus is van de duivel en die dat legaliseren zijn van de duivel. CDA is een duivelse partij en vijand van onze Heere Jezus.

En dan nog Hugo de Jonge. Zoek eens op wat voor wetsvoorstel hij heeft gedaan vanwege Corona.
Puur communistische praktijken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef:Omtzigt vind ik een fantastisch Tweede Kamer-lid. Hij doet precies wat hij moet doen: de regering controleren. En dat doet hij fenomenaal. Zijn tomeloze inzet en zijn oprechte betrokkenheid bij zijn dossiers maken hem voor mij wel tot een sympathieke persoonlijkheid (ik ken hem verder niet). Maar ik vraag me af of hij een heel geschikte lijsttrekker zou zijn. Premier Omtzigt? Dan moet hij compromissen sluiten, beleid verdedigen waar hij mogelijk niet voluit achter staat enz. Ik vraag me echt af of hij daar goed in zou zijn. Te rechtlijnig. En een tikje te driftig misschien.
En ik heb liever dat hij zijn tijd gebruikt voor zich als een terriër vastbijten in lastige dossiers.

Als ik zou moeten stemmen, ging ik denk ik voor De Jonge, al vind ik hem wel heel gladjes. Mona profileert zich teveel op haar vrouwzijn. Dat vind ik onzinnig. En die ander ken ik niet.
Heel erg eens. Ik ga ook voor Pieter, hoop dat hij dan wel in de kamer blijft. Premier zie ik hem inderdaad niet worden. Ik vind het een ijzersterk Kamerlid en een voorbeeld voor velen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door refo »

Een lijsttrekker moet premier willen worden. Als je wilt dat iemand in de kamer blijft is hij eigenlijk niet lijsttrekkerwaardig.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef:Een lijsttrekker moet premier willen worden. Als je wilt dat iemand in de kamer blijft is hij eigenlijk niet lijsttrekkerwaardig.
Wat een onzin :haha
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Waarom koos je niet voor de SGP ?
Waarom wel? De SGP maakt het verschil niet en heeft een aantal fundamentele standpunten waar ik niet achter sta.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik sta versteld... Waarom ga je dan overigens niet voor Pieter Omtzigt?
Hij is niet geschikt als lijsttrekker denk ik, omdat hij geen breed publiek trekt. Wel een goed kamerlid. Heb op hem gestemd, ook toen hij op een onverkiesbare plek stond.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Zita schreef:Omtzigt vind ik een fantastisch Tweede Kamer-lid. Hij doet precies wat hij moet doen: de regering controleren. En dat doet hij fenomenaal. Zijn tomeloze inzet en zijn oprechte betrokkenheid bij zijn dossiers maken hem voor mij wel tot een sympathieke persoonlijkheid (ik ken hem verder niet). Maar ik vraag me af of hij een heel geschikte lijsttrekker zou zijn. Premier Omtzigt? Dan moet hij compromissen sluiten, beleid verdedigen waar hij mogelijk niet voluit achter staat enz. Ik vraag me echt af of hij daar goed in zou zijn. Te rechtlijnig. En een tikje te driftig misschien.
En ik heb liever dat hij zijn tijd gebruikt voor zich als een terriër vastbijten in lastige dossiers.

Als ik zou moeten stemmen, ging ik denk ik voor De Jonge, al vind ik hem wel heel gladjes. Mona profileert zich teveel op haar vrouwzijn. Dat vind ik onzinnig. En die ander ken ik niet.
Heel erg eens. Ik ga ook voor Pieter, hoop dat hij dan wel in de kamer blijft. Premier zie ik hem inderdaad niet worden. Ik vind het een ijzersterk Kamerlid en een voorbeeld voor velen.
Sterk op de inhoud gericht, niet op populair zijn of populisme, en als hij zich opwind, dan is er geen gespeelde verontwaardiging.
Pieter Omtzigt een tikje driftig Zita?
Lijsttrekker zeker, premier zie ik ook niet direct.

Maar ik zie liever dat de SGP groter wordt en daar bid ik ook voor.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Piet Puk »

@Jantje, jij was toch ook CDA-er?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
refo schreef:Een lijsttrekker moet premier willen worden. Als je wilt dat iemand in de kamer blijft is hij eigenlijk niet lijsttrekkerwaardig.
Wat een onzin :haha
Het is nog steeds vreemd dat Alexander Pechtold geen minister is geworden. En zo zijn er meer fractievoorzitters geweest die zich uiteindelijk hebben teruggetrokken voor regeringsverantwoordelijkheid. Je kunt je dan afvragen of de persoonlijke ambitie een struikelblok vormt voor het goed functioneren als volksvertegenwoordiger.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Herman »

Zita schreef:Omtzigt vind ik een fantastisch Tweede Kamer-lid. Hij doet precies wat hij moet doen: de regering controleren. En dat doet hij fenomenaal. Zijn tomeloze inzet en zijn oprechte betrokkenheid bij zijn dossiers maken hem voor mij wel tot een sympathieke persoonlijkheid (ik ken hem verder niet). Maar ik vraag me af of hij een heel geschikte lijsttrekker zou zijn. Premier Omtzigt? Dan moet hij compromissen sluiten, beleid verdedigen waar hij mogelijk niet voluit achter staat enz. Ik vraag me echt af of hij daar goed in zou zijn. Te rechtlijnig. En een tikje te driftig misschien.
En ik heb liever dat hij zijn tijd gebruikt voor zich als een terriër vastbijten in lastige dossiers.
Het is de vraag of hij zijn kwaliteiten ten goede kan aanwenden voor drastische hervormingen in het gehele overheidsapparaat. Maar ik vrees ook dat hij eerder een kopie van premier Johnson wordt, dan een premier in de lijn van Lubbers, Kok, Balkenende, Rutte.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:@Jantje, jij was toch ook CDA-er?
Ik ben SGP-er in hart en nieren.

Maar als er op dit moment gemeenteraadsverkiezingen zouden zijn, stemde ik op het CDA. De SGP-ChristenUniefractie van de gemeente Veere heeft zijn geloofwaardigheid voor mij voorlopig verloren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Lijsttrekkersverkiezing CDA

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Het is nog steeds vreemd dat Alexander Pechtold geen minister is geworden. En zo zijn er meer fractievoorzitters geweest die zich uiteindelijk hebben teruggetrokken voor regeringsverantwoordelijkheid. Je kunt je dan afvragen of de persoonlijke ambitie een struikelblok vormt voor het goed functioneren als volksvertegenwoordiger.
Zo raar is dat niet. Als minister kun je niet het eigen partij geluid laten horen, als fractieleider wel.
Plaats reactie