Wist je dat...

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat...

Bericht door Piet Puk »

Bezorgd schreef:Heerlijk he, die slachtofferrol. :haha
Bezorgd, pas je op voor het afkoelingsbannetje? :garde
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef:Heerlijk he, die slachtofferrol. :haha
Bezorgd, pas je op voor het afkoelingsbannetje? :garde
Was @Bezorgd dat? Ik meende dat het over mijn ging. :oO
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Heerlijk he, die slachtofferrol. :haha
Dat is reformatorisch.... medeleven
Of heet dat reformatorisch leedvermaak?
Hoe je het ook went of keert zie ik dit niet als christelijk verantwoord.
'Degenen die het betreft zullen wel weten wie ik bedoel.'

In bedekte termen mensen negatief duiden vind ik ook niet christelijk.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat...

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:In bedekte termen mensen negatief duiden vind ik ook niet christelijk.
In 2 SAMUËL 10 lezen we hoe David met zijn tegenstander omging. Hem werd echter kwaad voor goed vergolden. David mag door genade hier de minste zijn, en Hanun werd beschaamd. Dat staat ook ons tot een voorbeeld. Dan kunnen we wel eens smaadheid verwachten. Maar dat geldt immers de hele Kerk? En begrijp dat ik niemands kwaad zoek, maar ik zoek het behoud, zo mogelijk van iedereen.

De Ammonieten en Syriërs verslagen
1 EN het geschiedde daarna, dat de koning der kinderen Ammons stierf, en zijn zoon Hanun werd koning in zijn plaats.
2 Toen zeide David: Ik zal weldadigheid doen aan Hanun, den zoon van Nahas, gelijk als zijn vader weldadigheid aan mij gedaan heeft. Zo zond David heen om hem door den dienst zijner knechten te troosten over zijn vader. En de knechten van David kwamen in het land der kinderen Ammons.
3 Toen zeiden de vorsten der kinderen Ammons tot hun heer Hanun: Eert David uw vader in uw ogen, omdat hij troosters tot u gezonden heeft? Heeft David zijn knechten niet daarom tot u gezonden, dat hij deze stad doorzoeke en die verspiede, en die omkere?
4 Toen nam Hanun Davids knechten en schoor hun baard half af en sneed hun klederen half af, tot aan hun billen; en hij liet hen gaan.
5 Als zij dit David lieten weten, zo zond hij hun tegemoet, want deze mannen waren zeer beschaamd. En de koning zeide: Blijft te Jericho, totdat uw baard weder gewassen zal zijn, komt dan weder.
6 Toen nu de kinderen Ammons zagen, dat zij zich bij David stinkende gemaakt hadden, zonden de kinderen Ammons heen en huurden van de Syriërs van Beth-Rechob, en van de Syriërs van Zoba, twintigduizend voetvolks, en van den koning van Máächa duizend man en van de mannen van Tob twaalfduizend man.
7 Als David dit hoorde, zond hij Joab heen en het ganse heir met de helden.
8 En de kinderen Ammons togen uit en stelden de slagorde voor de deur der poort; maar de Syriërs van Zoba en Rechob en de mannen van Tob en Máächa, die waren bijzonder in het veld.
9 Als nu Joab zag dat de spits der slagorde tegen hem was van voren en van achteren, zo verkoos hij uit alle uitgelezenen van Israël en stelde hen in orde tegen de Syriërs aan;
10 En het overige des volks gaf hij onder de hand van zijn broeder Abísaï, die het in orde stelde tegen de kinderen Ammons aan.
11 En hij zeide: Zo de Syriërs mij te sterk zullen zijn, zo zult gij mij komen verlossen; en zo de kinderen Ammons u te sterk zullen zijn, zo zal ik komen om u te verlossen.
12 Wees sterk en laat ons sterk zijn voor ons volk en voor de steden onzes Gods; de HEERE nu doe wat goed is in Zijn ogen.
13 Toen naderde Joab en het volk dat bij hem was, tot den strijd tegen de Syriërs; en zij vloden voor zijn aangezicht.
14 Als de kinderen Ammons zagen dat de Syriërs vloden, vloden zij ook voor het aangezicht van Abísaï en kwamen in de stad. En Joab keerde weder van de kinderen Ammons en kwam te Jeruzalem.
15 Toen nu de Syriërs zagen dat zij voor Israëls aangezicht geslagen waren, zo vergaderden zij zich weder tezamen.
16 En Hadar-ézer zond heen en deed de Syriërs uitkomen die op gene zijde der rivier zijn, en zij kwamen te Helam; en Sobach, Hadar-ézers krijgsoverste, toog voor hun aangezicht heen.
17 Als dat David werd aangezegd, verzamelde hij gans Israël en toog over de Jordaan en kwam te Helam; en de Syriërs stelden de slagorde tegen David aan en streden met hem.
18 Maar de Syriërs vloden voor Israëls aangezicht, en David versloeg van de Syriërs zevenhonderd wagens en veertigduizend ruiters; daartoe sloeg hij Sobach, hun krijgsoverste, dat hij aldaar stierf.
19 Toen nu al de koningen die Hadar-ézers knechten waren, zagen dat zij voor Israëls aangezicht geslagen waren, maakten zij vrede met Israël en dienden hen; en de Syriërs vreesden de kinderen Ammons meer te verlossen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat...

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: De OZB waarde zegt niet zoveel over een eventuele reële verkoopprijs.
Toch wel, in veel gevallen.
Het ligt misschien per gemeente verschillend, maar ze hanteren hier de gemiddelde verkoopprijs. Weliswaar de gunstige kant, voor de gemeente dan, maar toch.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:In bedekte termen mensen negatief duiden vind ik ook niet christelijk.
In 2 SAMUËL 10 lezen we hoe David met zijn tegenstander omging. Hem werd echter kwaad voor goed vergolden. David mag door genade hier de minste zijn, en Hanun werd beschaamd. Dat staat ook ons tot een voorbeeld. Dan kunnen we wel eens smaadheid verwachten. Maar dat geldt immers de hele Kerk? En begrijp dat ik niemands kwaad zoek, maar ik zoek het behoud, zo mogelijk van iedereen.
Als je niemands kwaad zoekt, moet je ook niet negatief bedekt duiden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef: De OZB waarde zegt niet zoveel over een eventuele reële verkoopprijs.
Toch wel, in veel gevallen.
Het ligt misschien per gemeente verschillend, maar ze hanteren hier de gemiddelde verkoopprijs. Weliswaar de gunstige kant, voor de gemeente dan, maar toch.
Die waarde is voor het laatst bepaald op 1-1-2019 en dat is dus zo'n 15% (of nog wel meer) achter op de huidige verkoopprijs.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Wist je dat...

Bericht door Thea »

Beste Dia, ik denk dat niemand hier op refoforum jou bewust wil 'schofferen'. Ze willen alleen een eerlijk en open gesprek met je. Maar helaas is dat vaak erg moeilijk. Of je gaat mensen beschuldigen, dat ze jou beschuldigen of je zegt dat wat jij zegt waar is. En dat moet dan ook iedereen vinden. Logisch dat mensen dan gaan steigeren, toch? Probeer eens met een open blik naar de wereld om je heen te kijken en denk niet dat iedereen tegen je is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat...

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:
Ambtenaar schreef: De OZB waarde zegt niet zoveel over een eventuele reële verkoopprijs.
Toch wel, in veel gevallen.
Het ligt misschien per gemeente verschillend, maar ze hanteren hier de gemiddelde verkoopprijs. Weliswaar de gunstige kant, voor de gemeente dan, maar toch.
Die waarde is voor het laatst bepaald op 1-1-2019 en dat is dus zo'n 15% (of nog wel meer) achter op de huidige verkoopprijs.
Welnee. In november stond in hetzelfde complex ook een appartement te koop. De markt is op hol geslagen en de strop wordt nu om de nek gelegd van de te enthousiaste kopers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wist je dat...

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:--- dat de Grote Kerk in Nijverdal verbouwd blijkt te zijn en dat die zo het lijkt geen dienst meer doet als kerk?
--- dat ik nog goed weet dat die kerk totaal verbouwd is en iemand uit onze gemeente de kerk bij de opening ook mocht bezichtigen
--- dat er werd opgemerkt: Vind je de kerk niet mooi? Jawel, zei hij, uiterlijk is hij mooi.... en wat hij daarna zei kan verstaan worden, maar wellicht te gevoelig voor dit forum.
En wat nut het ons nou dat je dat derde punt toevoegde? Je lijkt er behagen in te scheppen om zulke verhalen op te dissen waarin andere kerken weer in de hoek worden gezet van "gewogen en te licht bevonden".
Trouwens, die kerk is niet verbouwd, maar gesloopt. In de vormgeving van het huidige zorgcomplex zitten wat elementen die nog aan de vroegere kerk herinneren, maar de kerk is letterlijk met de grond gelijk gemaakt. Je bericht was dus feitelijk onjuist én tendentieus van toon.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/296487/Gr ... jk-gemaakt
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat...

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:--- dat de Grote Kerk in Nijverdal verbouwd blijkt te zijn en dat die zo het lijkt geen dienst meer doet als kerk?
--- dat ik nog goed weet dat die kerk totaal verbouwd is en iemand uit onze gemeente de kerk bij de opening ook mocht bezichtigen
--- dat er werd opgemerkt: Vind je de kerk niet mooi? Jawel, zei hij, uiterlijk is hij mooi.... en wat hij daarna zei kan verstaan worden, maar wellicht te gevoelig voor dit forum.
En wat nut het ons nou dat je dat derde punt toevoegde? Je lijkt er behagen in te scheppen om zulke verhalen op te dissen waarin andere kerken weer in de hoek worden gezet van "gewogen en te licht bevonden".
Trouwens, die kerk is niet verbouwd, maar gesloopt. In de vormgeving van het huidige zorgcomplex zitten wat elementen die nog aan de vroegere kerk herinneren, maar de kerk is letterlijk met de grond gelijk gemaakt. Je bericht was dus feitelijk onjuist én tendentieus van toon.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/296487/Gr ... jk-gemaakt
Het punt was een zeer ernstige opmerking, wat de meeste mensen in Nijverdal niet merkten. Die man miste wat en hij wist wat hij miste. Mag ik aannemen dat we dit op een forum dat reformatorisch heet verstaan wordt? Het is een zeer droevige verval als we het niet meer opmerken en alles goed is. Ik voel me nu gedrongen om dit in alle ernst te benadrukken. Laten vragen of we niet van de weg dwalen, maar dat onze ogen geopend mogen zijn of worden voor allerlei leringen die in strijd zijn met Gods Woord. En weet dit dat ik dit met beving schrijf want ik voel wel hoe het niet meer wordt verdragen als we proberen bij de oude leer te blijven.
Misschien had u de vraag niet moeten stellen, want ik weet dat u onder dezelfde leer bent opgevoed als ik, en met de beantwoording van deze vraag kunt u, als u oplet, weten dat u mij in grote moeilijkheden kunt brengen. Ik hoop nochtans niet te zwijgen als mij verantwoording wordt afgeëist. We hopen op de grond van de Reformatie en Nadere Reformatie te blijven. Dát is immers de bestaansgrond van dit forum? Of is dat anders geworden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat...

Bericht door Piet Puk »

Wist je dat ik op dit moment nadenk over mijn toekomst op Refoforum?

Volgens mij gebruik ik Refoforum niet waar het eigenlijk voor bedoeld is. En dat is mijns inziens de serieuzere onderwerpen, de zin van het leven. Maar bij deze onderwerpen ervaar ik ook vaak dat dezelfde rotonde 1, 2 of zelfs meerdere keren genomen wordt én dat geloof ook als begripsleer wordt gezien.

Eigenlijk moet ik bekennen het met een eerdere verklaring van 'Stof' eens te zijn.

Nee, ik hoef geen slachtoffer of meelij-reacties. Het is maar simpel hoe ik op dit moment naar mezelf en mijn gebruik van Refoforum kijk
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat...

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Wist je dat ik op dit moment nadenk over mijn toekomst op Refoforum?

Volgens mij gebruik ik Refoforum niet waar het eigenlijk voor bedoeld is. En dat is mijns inziens de serieuzere onderwerpen, de zin van het leven. Maar bij deze onderwerpen ervaar ik ook vaak dat dezelfde rotonde 1, 2 of zelfs meerdere keren genomen wordt én dat geloof ook als begripsleer wordt gezien.

Eigenlijk moet ik bekennen het met een eerdere verklaring van 'Stof' eens te zijn.

Nee, ik hoef geen slachtoffer of meelij-reacties. Het is maar simpel hoe ik op dit moment naar mezelf en mijn gebruik van Refoforum kijk
Ik hoef waarschijnlijk niet te zeggen dat ik het helemaal met je eens ben. Mijn reacties zouden milder zijn als dit forum een andere grondslag had. Dan had ik hier ook niets te zoeken. Maar het is juist het feit dat ik de grondslag wel kan onderschrijven. Het is juist het afwijken van de grondslag. De grondslag is mooi omschreven maar in de praktijk veel te breed, waardoor iemand die letterlijk bij de grondslag wenst te blijven, juist meest onbegrepen aan kant wordt gezet en de meeste opmerkingen van allerlei aard moet incasseren. Dat zouden we toch niet verwachten als we de grondslag van het forum lezen.

Daarom zou het mijns inziens niet verkeerd behoeven te zijn dat er soms een tegengeluid tegen allerlei dwalingen en vernieuwingen komt, vernieuwingen die mensen van de kerk doen vervreemden.
Vernieuwingen die vaak weliswaar enthousiast worden ingezet, en mensen bij de kerk denken te behouden, maar toch een korte houdbaarheid hebben. Denk aan de gang van de voormalige Gereformeerde Kerken, en het grootste deel van de voormalige Nederlandse Hervormde Kerk, waar veel, juist de trouwste en serieuze leden door van de kerken vervreemden. Als we dit voor ogen hadden zouden we ons toch hoeden voor allerlei vernieuwingen en bij de eenvoudige prediking van recht en genade, van Wet en Evangelie te blijven.

Het is dit punt dat me af en toe doet reageren, omdat ik moeilijk kromme wegen kan gaan, en niet dat ik beter ben, maar wel dat ik dit met pijn moet constateren. Hopelijk dat dit niet weer het zoveelste gekrakeel zal veroorzaken. Of men mag mij wijzen op mijn fouten. Een mens is feilbaar en maakt fouten. Elkaar wakker houden is nooit verkeerd als dat uit een oprecht hart in liefde gebeurt. Liefde verdraagt heel veel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Wist je dat ik op dit moment nadenk over mijn toekomst op Refoforum?

Volgens mij gebruik ik Refoforum niet waar het eigenlijk voor bedoeld is. En dat is mijns inziens de serieuzere onderwerpen, de zin van het leven. Maar bij deze onderwerpen ervaar ik ook vaak dat dezelfde rotonde 1, 2 of zelfs meerdere keren genomen wordt én dat geloof ook als begripsleer wordt gezien.

Eigenlijk moet ik bekennen het met een eerdere verklaring van 'Stof' eens te zijn.

Nee, ik hoef geen slachtoffer of meelij-reacties. Het is maar simpel hoe ik op dit moment naar mezelf en mijn gebruik van Refoforum kijk
Klopt Piet.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat...

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:Wist je dat ik op dit moment nadenk over mijn toekomst op Refoforum?

Volgens mij gebruik ik Refoforum niet waar het eigenlijk voor bedoeld is. En dat is mijns inziens de serieuzere onderwerpen, de zin van het leven. Maar bij deze onderwerpen ervaar ik ook vaak dat dezelfde rotonde 1, 2 of zelfs meerdere keren genomen wordt én dat geloof ook als begripsleer wordt gezien.

Eigenlijk moet ik bekennen het met een eerdere verklaring van 'Stof' eens te zijn.

Nee, ik hoef geen slachtoffer of meelij-reacties. Het is maar simpel hoe ik op dit moment naar mezelf en mijn gebruik van Refoforum kijk
Klopt Piet.
Zijn we dat eens!
Plaats reactie