Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door GGotK »

eilander schreef:
GGotK schreef:
Ad Anker schreef:Weinig onderwijs betekent niet dat het gelijk niet goed is... Ik heb een aantal catechismusverklaringen die ook heel goed zijn om te lezen. Maar dan vooral om het leerstellige.

Ik durf de stelling wel aan dat de levende verkondiging het geordineerde middel is om het Woord te verbreiden. Mocht dat in bepaalde situaties niet lukken, neem dan een oudvader.

Hedendaagse prekenbundels vind ik over het algemeen veel van hetzelfde.

Troost je, het is gewoon mijn mening.
De vraag is dan wel hoe je met zo'n boude stelling een vacante periode in een (gereformeerde) gemeente gaat 'overleven'.
Dat zegt Ad al: 'neem dan een oudvader'.
Iedereen weet dat in de meeste GG's weinig wordt voorgelezen uit een oudvader.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Erskinees »

Dat komt ook doordat niemand het initiatief durft te nemen om tot hertaling over te gaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Tiberius »

Ik denk niet dat het zozeer met durven te maken heeft, maar met het feit dat er slechts een heel kleine markt voor is.
Neem de serie Uit de schat des Woords. Tot twintig jaar geleden liep die als een trein; tegenwoordig raken ze de deeltjes aan de straatstenen niet meer kwijt. Enkele kerkenraden kopen ze, een enkele verzamelaar en dat is het dan wel.
Preeklezen wordt sowieso niet zo gewaardeerd, laat staan preken van enkele eeuwen terug.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

Erskinees schreef:Dat komt ook doordat niemand het initiatief durft te nemen om tot hertaling over te gaan.
Tiberius schreef:Ik denk niet dat het zozeer met durven te maken heeft, maar met het feit dat er slechts een heel kleine markt voor is.
Neem de serie Uit de schat des Woords. Tot twintig jaar geleden liep die als een trein; tegenwoordig raken ze de deeltjes aan de straatstenen niet meer kwijt. Enkele kerkenraden kopen ze, een enkele verzamelaar en dat is het dan wel.
Preeklezen wordt sowieso niet zo gewaardeerd, laat staan preken van enkele eeuwen terug.
De schat des Woords zijn hedendaagse preken. Dat bewijst mijn stelling. :)
Oude preken worden tegenwoordig prima hertaald, bijvoorbeeld door het Smytegeltfonds. En dan zijn ze prima leesbaar en bevatten ze een schat aan onderwijs.
Ook veel oude Schotse preken en recentere Engelse preken zijn goed vertaald en bruikbaar.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door FlyingEagle »

GGotK schreef:
Iedereen weet dat in de meeste GG's weinig wordt voorgelezen uit een oudvader.
Nou die uitspraak zou ik niet voor mijn rekening nemen. Bij ons zijn er sinds vorig jaar januari preken gelezen van John Flavel, Maarten Luther, R.M. McCheyne, Kaspar Alardin. Vind ik toch veel aangezien we met een eigen predikant weinig leesdiensten hebben. Ben er niet voor om elke leeszondag een oudvader te lezen maar zo als dat bij ons gebeurd vind ik goed.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mistig »

Erskinees schreef:Dat komt ook doordat niemand het initiatief durft te nemen om tot hertaling over te gaan.
Heel af en toe wordt er bij ons een oudvader gelezen. Deze zijn altijd hertaald.
En vaak rijk van inhoud...

Een jaar of twee geleden werd er bij ons een preek gelezen van Petrus van der Hagen. Was een prachtige preek.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Hoopvol »

Mistig schreef:
Erskinees schreef:Dat komt ook doordat niemand het initiatief durft te nemen om tot hertaling over te gaan.
Heel af en toe wordt er bij ons een oudvader gelezen. Deze zijn altijd hertaald.
En vaak rijk van inhoud...

Een jaar of twee geleden werd er bij ons een preek gelezen van Petrus van der Hagen. Was een prachtige preek.
Bij ons (GGiN) word gelukkig regelmatig een oudvader gelezen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Nasrani »

Erskinees schreef:Dat komt ook doordat niemand het initiatief durft te nemen om tot hertaling over te gaan.
Bekend met de stichting Tabernakel? Afhankelijk van de lengte prima te gebruiken tijdens leesdiensten.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door J.C. Philpot »

Nasrani schreef:
Erskinees schreef:Dat komt ook doordat niemand het initiatief durft te nemen om tot hertaling over te gaan.
Bekend met de stichting Tabernakel? Afhankelijk van de lengte prima te gebruiken tijdens leesdiensten.
Hier staan er ook genoeg:

http://www.reveilserie.nl/onsdigitaalarchief.html

10 preken worden er elk jaar hertaald.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zeeuw schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Zeeuw schreef:
Hoe vind jij het wanneer een prekenserie wordt gehouden? Bij ons komt zeer regelmatig een ds (eerst als kandidaat nog) met een prekenserie over Esther. Ik vond het de eerste paar keer erg mooi, maar na verloop van tijd begint het toch wel erg veel op elkaar te lijken.
Als het Bijbelgedeelte werkelijk centraal staat en uitgangspunt is dan zou er steeds wel nieuwe/andere aspecten van het Bijbelboek moeten oplicht, eruit gelicht moeten worden.
Een prekenreeks van een groot aantal preken bv over Esther kan toch niet steeds nieuwe zaken doen oplichten? Er is toch een moment dat 'alles' geduid is? Misschien niet overigens hoor, maar ik ben benieuwd hoe dan.
Je kunt er voor kiezen het hele bijbelboek in bijv 6-7 preken te behandelen.
Mijn inziens hoeft het niet dat alles geduid is. 1ste preek Vasti wordt verstoten als koningin 2de preek Esther wordt koningin
3... te veel preken kan voor onnodige uitwijden en herhaling zorgen maar dat hoeft niet...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mannetje »

Ds. Den Haan heeft bij ons een serie hierover gehouden. Dat was beslist geen 10x hetzelfde.

Het kan zeker wel, maar het vraagt wel studie van de predikant.
-
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

Op 2e Pinksterdag werd in de GG Kampen een preek van Octavius Winslow gelezen over de verzegeling met/door de Heilige Geest. Hij is op Youtube te vinden onder het account GerGem Kampen.

Nu is die preek qua inhoud én presentatie niet representatief voor de hele GerGem, dat weet ik. Maar het kan dus blijkbaar wel: een goed gelezen, eenvoudige maar diepgaande preek.

En er komen toch nog steeds tientallen boekjes uit van oudvaders en puriteinen? Zijn die allemaal niet geschikt voor de leesdiensten?
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: En over de bewuste preek: ik heb weinig prekenboeken van GG predikanten. Vaak bevatten ze weinig onderwijs. Één van de weinige uitzonderingen is de bundel preken van ds. Tanis over Petrus. De preek wordt door jou aanbevolen en daarin val ik je zeer bij!
Weinig onderwijs... Ik geloof dat hier wel waarheid in zit. Om boeken met meer onderwijs te lezen moet je meest teruggrijpen op bv. ds. Lamain of ds. Blok. Daar komt het praktikale leven uit de bevinding wel aan de orde. Ik zou er meer kunnen noemen, bv. preken van wijlen ds. A. Hoogerland, ds. E. Venema en meer. Die steken qua bevindelijkheid en lering wel boven het maaiveld uit. Verder zou ik ook perkenboeken van buiten de GG kunnen noemen, maar ik denk dat we dan wel weten wat er zoal te koop is. Ook de eenvoudige oefeningen van Wulfert Floor zijn nog verrassend actueel. Ook na meer dan 100 jaar. Van recente datum zou ik ds. J. Spaans kunnen noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Volgens mij is dat niet wat @Ad Anker bedoelde, @DIA.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Volgens mij is dat niet wat @Ad Anker bedoelde, @DIA.
Zou kunnen want ik volgde dit topic niet echt, maar dit berichtje viel me op.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie