Beroepingswerk discussie [4]

JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JvW »

Jantje schreef:Precies. Bovendien werd hij ook in 's-Gravenpolder beroepen, en nu in Corsica (VS), en stond hij vorig jaar in Vlissingen op dubbeltal.
Wanneer was dat in Vlissingen? Ik kan het me niet herinneren namelijk.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

JvW schreef:
Jantje schreef:Precies. Bovendien werd hij ook in 's-Gravenpolder beroepen, en nu in Corsica (VS), en stond hij vorig jaar in Vlissingen op dubbeltal.
Wanneer was dat in Vlissingen? Ik kan het me niet herinneren namelijk.
Ik heet geen Jantje, maar neem af en toe waar. Het was 12-12-2019. Stond op tweetal met ds. P.G. Heijkamp te Emmeloord, die werd beroepem
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JvW »

Piet Puk schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:Precies. Bovendien werd hij ook in 's-Gravenpolder beroepen, en nu in Corsica (VS), en stond hij vorig jaar in Vlissingen op dubbeltal.
Wanneer was dat in Vlissingen? Ik kan het me niet herinneren namelijk.
Ik heet geen Jantje, maar neem af en toe waar. Het was 12-12-2019. Stond op tweetal met ds. P.G. Heijkamp te Emmeloord, die werd beroepem
Dank! Dat was ik dan even kwijt.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

JvW schreef:
Piet Puk schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:Precies. Bovendien werd hij ook in 's-Gravenpolder beroepen, en nu in Corsica (VS), en stond hij vorig jaar in Vlissingen op dubbeltal.
Wanneer was dat in Vlissingen? Ik kan het me niet herinneren namelijk.
Ik heet geen Jantje, maar neem af en toe waar. Het was 12-12-2019. Stond op tweetal met ds. P.G. Heijkamp te Emmeloord, die werd beroepem
Dank! Dat was ik dan even kwijt.
Jij kwam toch uit Vlissingen ?
Dan ken je Lilian Janse ook wel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Maar jij kent die ook. En ik ook. Daarvoor hoef je niet perse in Vlissingen te wonen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Maar jij kent die ook. En ik ook. Daarvoor hoef je niet perse in Vlissingen te wonen.
Ken je haar of ken je haar naam?
-
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door JvW »

Geytenbeekje schreef: Jij kwam toch uit Vlissingen ?
Dan ken je Lilian Janse ook wel.
Ja, die ken ik. En om ontopic te blijven: ze is volgens mij niet beroepbaar. :haha
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef:Ik heb al eerder aangehaald dat wat mij betreft het gebed niet mag ontbreken voorafgaand aan een beroep. Nu nog een ander punt: in mijn gemeente wordt gevraagd of de mansleden in kunnen stemmen met de voorwaarden waaronder het beroep word uitgebracht, dus traktement etc. Weet niet of dit in andere gemeenten gebeurt, maar hoe doen we dat nu?
Dat zou ik als kerkenraad niet doen.
Transparantie in dezen is heel goed, en uiteraard staat het de leden vrij hierover vragen te stellen, die mogelijk zelfs sturend van aard kunnen zijn, maar het eigenlijke bedrag vaststellen doet de kerkenraad.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Herman »

Volgens mij was dat in de periode voor 1900 gebruikelijk om in afgescheiden kerken over de praktische zaken te spreken en naar ik het idee heb, heb je als lid daartoe nog steeds (veel) mogelijkheden.
Dit in tegenstelling tot een PKN, HHK etc die een vrij dichtgetimmerd salarishuis hebben en het traktement is opgebouwd uit een basissalaris en een toeslag bij meer dienstjaren.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door GGotK »

Mistig schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
De rechtse gemeenten stralen toch wel door afwezigheid? Sowieso ook wel veelal de zelfde gemeenten die beroepen op hem uitbrengen.
De gemeenten in de V.S./Canada kun je niet helemaal meenemen die zijn vaak wat ruimer in beroepingswerk.
Maar om dit de volle breedte te noemen.
Toch moet ik Jantje wel gelijk geven dat er maar weinig predikanten een beroep (zullen) krijgen van zowel Ridderkerk-Slikkerveer als Capelle aan den IJssel-West. Er zijn er best wel een aantal, maar geen 15.
Het rechtvaardigt toch nog steeds niet de uitspraak van Jantje 'Al is de bandbreedte voor de beroepen en tweetallen met ds. H. Hofman op dit moment zo breed als je je maar bedenken kunt.'
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door RotterS »

Tiberius schreef:
Piet Puk schreef:Ik heb al eerder aangehaald dat wat mij betreft het gebed niet mag ontbreken voorafgaand aan een beroep. Nu nog een ander punt: in mijn gemeente wordt gevraagd of de mansleden in kunnen stemmen met de voorwaarden waaronder het beroep word uitgebracht, dus traktement etc. Weet niet of dit in andere gemeenten gebeurt, maar hoe doen we dat nu?
Dat zou ik als kerkenraad niet doen.
Transparantie in dezen is heel goed, en uiteraard staat het de leden vrij hierover vragen te stellen, die mogelijk zelfs sturend van aard kunnen zijn, maar het eigenlijke bedrag vaststellen doet de kerkenraad.
Er is een verschil tussen vaststellen en instemmen.

Vaststellen doet de kerkenraad: zij bepalen het bedrag en de andere voorwaarden. Ik hoop in overeenstemming met de richtlijnen.
Instemmen doet de mansledenvergadering: zij geven hiermee aan dat zij deze voorwaarden goed vinden, waarbij ze dus ook aangeven (en daar zal het waarschijnlijk om gaan) dat ze bereid zijn om dit traktement op te brengen. Zeker als een predikant van over zee komt of er een nieuwe pastorie nodig is en de verhuiskosten dus hoog kunnen zijn, kan ik me dit vragen om instemming goed voorstellen.

En uiteraard ligt er rond vaststellen en voor instemmen de mogelijkheid tot het vragenstellen zoals Tiberius dat beschrijft.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mistig »

GGotK schreef:
Mistig schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
De rechtse gemeenten stralen toch wel door afwezigheid? Sowieso ook wel veelal de zelfde gemeenten die beroepen op hem uitbrengen.
De gemeenten in de V.S./Canada kun je niet helemaal meenemen die zijn vaak wat ruimer in beroepingswerk.
Maar om dit de volle breedte te noemen.
Toch moet ik Jantje wel gelijk geven dat er maar weinig predikanten een beroep (zullen) krijgen van zowel Ridderkerk-Slikkerveer als Capelle aan den IJssel-West. Er zijn er best wel een aantal, maar geen 15.
Het rechtvaardigt toch nog steeds niet de uitspraak van Jantje 'Al is de bandbreedte voor de beroepen en tweetallen met ds. H. Hofman op dit moment zo breed als je je maar bedenken kunt.'
Dat is dan ook wel weer waar. Barneveld-Centrum zal geen ds. Hofman beroepen...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik doelde op Corsica (VS).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Gerrit35 »

postmillennial schreef:Bertiel schreef
Ik denk niet dat Maartensdijk kand. Speksnijder gaat beroepen
Toch wel gebeurd ;)
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Fransman »

Had verwacht dat Maartensdijk wel een beroep zou doen op Ds. van Olst, Doornspijk
Gesloten