Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:Zaterdag spaghetti met avocadotuinbonensaus gemaakt.
Met uitgebakken spekreepjes voor het knappertje en het zoutje.
Heerlijk zomers gerecht met een zachte romige saus. :langue

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... en-spekjes

Een volgende keer laat ik de munt weg. Het voegt slechts een tandpastasmaakje toe.
Lijkt mij ook erg lekker Mara! Ik mis wel groente in dit soort recepten. Dat vind ik altijd minimaal.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: Lijkt mij ook erg lekker Mara! Ik mis wel groente in dit soort recepten. Dat vind ik altijd minimaal.
Huh? :oO
Heb je het recept wel gelezen? Er zitten voor 4 personen 400 gram tuinbonen, 2 avocado's, blaadjes munt, een hele citroen in.
Naar behoefte kun je ook nog een paar sjalotjes fruiten.

Nu er thuis gewerkt wordt, knabbelen ze de hele dag door minikomkommers, cherrytomaatjes, bramen, aardbeien, frambozen. Ik heb het zo voor het pakken gezet.
Ikzelf vind het wel lekker in deze warmte om een kaas-sla-komkommersandwich te maken, tussen de middag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Lijkt mij ook erg lekker Mara! Ik mis wel groente in dit soort recepten. Dat vind ik altijd minimaal.
Huh? :oO
Heb je het recept wel gelezen? Er zitten voor 4 personen 400 gram tuinbonen, 2 avocado's, blaadjes munt, een hele citroen in.
Naar behoefte kun je ook nog een paar sjalotjes fruiten.
Citroen en munt valt niet onder de groente en avocado's is een fruit groente. De bonen zijn 100 gr p.p. Ik zou het voor mij te weinig vinden, maar wij eten relatief erg veel groente, dus ik zou er eerder nog een salade naast maken.

Klinkt lekker met al die bramen, aardbeien en frambozen voor het grijpen!
Laatst gewijzigd door merel op 23 jun 2020, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door parel »

windorgel schreef:
parel schreef:Ik heb vandaag eens proberen een ei te porcheren. Bij wijze van nieuwe techniek. Was best geslaagd :)
Pocheren bedoel je?Afbeelding
Haha, Ja, ik bedoelde dat.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door windorgel »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Lijkt mij ook erg lekker Mara! Ik mis wel groente in dit soort recepten. Dat vind ik altijd minimaal.
Huh? :oO
Heb je het recept wel gelezen? Er zitten voor 4 personen 400 gram tuinbonen, 2 avocado's, blaadjes munt, een hele citroen in.
Naar behoefte kun je ook nog een paar sjalotjes fruiten.
Citroen en munt valt niet onder de groente en avocado's is een fruit groente. De bonen zijn 100 gr p.p. Ik zou het voor mij te weinig vinden, maar wij eten relatief erg veel groente, dus ik zou er eerder nog een salade naast maken.
Inderdaad, ik zou het ook erg weinig vinden. Ik ben gewend ruim 300 gram groente te eten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: Citroen en munt valt niet onder de groente en avocado's is een fruit groente. De bonen zijn 100 gr p.p. Ik zou het voor mij te weinig vinden, maar wij eten relatief erg veel groente, dus ik zou er eerder nog een salade naast maken.
Maar dat kun je toch ondervangen door meer tuinbonen te nemen?
Ik was voorheen ook zo strikt in de leer w.b. groenten, maar dat heb ik losgelaten. Ik kan zelf niet zo'n grote portie eten meer op s'avonds. Dus ik verdeel het over de dag. Door bij de lunch wat groentjes bij te voegen.
Maar stel dat je strikt houdt aan die 300 gram, hoeveel bloemkolen moet jij dan niet kopen?
Van sperzie- en snijbonen kan ik wel een flinke schep hebben, maar bietjes of zuurkool, is zo vullend. Ik moet er niet aan denken om 300 gram zuurkool weg te werken.
En ik ben persoonlijk wel blij met die alternatieven voor rijst (bloemkool, broccoli) en wraps (bieten, wortel) je kunt zelfs groenten als spread of als "nepworst" kopen.
Als ik hier alleen al in de buurt zie hoe vaak de bbq aangaat, bij sommige buren elke avond! Daar gaan echt geen plakjes courgette op hoor. Ladingen vlees. Dat lijkt mij veel ongezonder dan niet aan die 300 gram groenten komen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Citroen en munt valt niet onder de groente en avocado's is een fruit groente. De bonen zijn 100 gr p.p. Ik zou het voor mij te weinig vinden, maar wij eten relatief erg veel groente, dus ik zou er eerder nog een salade naast maken.
Maar dat kun je toch ondervangen door meer tuinbonen te nemen?
Ik was voorheen ook zo strikt in de leer w.b. groenten, maar dat heb ik losgelaten. Ik kan zelf niet zo'n grote portie eten meer op s'avonds. Dus ik verdeel het over de dag. Door bij de lunch wat groentjes bij te voegen.
Maar stel dat je strikt houdt aan die 300 gram, hoeveel bloemkolen moet jij dan niet kopen?
Van sperzie- en snijbonen kan ik wel een flinke schep hebben, maar bietjes of zuurkool, is zo vullend. Ik moet er niet aan denken om 300 gram zuurkool weg te werken.
En ik ben persoonlijk wel blij met die alternatieven voor rijst (bloemkool, broccoli) en wraps (bieten, wortel) je kunt zelfs groenten als spread of als "nepworst" kopen.
Als ik hier alleen al in de buurt zie hoe vaak de bbq aangaat, bij sommige buren elke avond! Daar gaan echt geen plakjes courgette op hoor. Ladingen vlees. Dat lijkt mij veel ongezonder dan niet aan die 300 gram groenten komen. ;)
Ik eet heel weinig vlees. Afgelopen zaterdag wat uitgebakken spekjes door de andijviestamppot. Dus met bbq doe je mij geen plezier.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door samanthi »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Citroen en munt valt niet onder de groente en avocado's is een fruit groente. De bonen zijn 100 gr p.p. Ik zou het voor mij te weinig vinden, maar wij eten relatief erg veel groente, dus ik zou er eerder nog een salade naast maken.
Maar dat kun je toch ondervangen door meer tuinbonen te nemen?
Ik was voorheen ook zo strikt in de leer w.b. groenten, maar dat heb ik losgelaten. Ik kan zelf niet zo'n grote portie eten meer op s'avonds. Dus ik verdeel het over de dag. Door bij de lunch wat groentjes bij te voegen.
Maar stel dat je strikt houdt aan die 300 gram, hoeveel bloemkolen moet jij dan niet kopen?
Van sperzie- en snijbonen kan ik wel een flinke schep hebben, maar bietjes of zuurkool, is zo vullend. Ik moet er niet aan denken om 300 gram zuurkool weg te werken.
En ik ben persoonlijk wel blij met die alternatieven voor rijst (bloemkool, broccoli) en wraps (bieten, wortel) je kunt zelfs groenten als spread of als "nepworst" kopen.
Als ik hier alleen al in de buurt zie hoe vaak de bbq aangaat, bij sommige buren elke avond! Daar gaan echt geen plakjes courgette op hoor. Ladingen vlees. Dat lijkt mij veel ongezonder dan niet aan die 300 gram groenten komen. ;)
Ik eet heel weinig vlees. Afgelopen zaterdag wat uitgebakken spekjes door de andijviestamppot. Dus met bbq doe je mij geen plezier.
Nee geeft mij ook maar een prakkie. :P
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

merel schreef:
Ik eet heel weinig vlees. Afgelopen zaterdag wat uitgebakken spekjes door de andijviestamppot. Dus met bbq doe je mij geen plezier.
Andijviestamppot op z'n Veluws met karnemelksaus, jammie.... :slurp
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
merel schreef:
Ik eet heel weinig vlees. Afgelopen zaterdag wat uitgebakken spekjes door de andijviestamppot. Dus met bbq doe je mij geen plezier.
Andijviestamppot op z'n Veluws met karnemelksaus, jammie.... :slurp
Heb je dat recept, hoe maak je die saus? Het klinkt aantrekkelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Terri schreef:
merel schreef:
Ik eet heel weinig vlees. Afgelopen zaterdag wat uitgebakken spekjes door de andijviestamppot. Dus met bbq doe je mij geen plezier.
Andijviestamppot op z'n Veluws met karnemelksaus, jammie.... :slurp
O ja, mijn ouders eten dat met ijsbergsla, zacht gekookte eieren en uitgebakken spek. Zo lekker!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik eet heel weinig vlees. Afgelopen zaterdag wat uitgebakken spekjes door de andijviestamppot. Dus met bbq doe je mij geen plezier.
Een stukje mals vlees lust ik op zich graag.
Wij hebben geen bbq en ik hoef m niet ook. Ooit hebben we er eentje gewonnen en die heb ik meteen doorgesluisd naar een familielid.
Maar de verhoudingen kloppen niet. Borden vol vlees met vette sauzen, wat rauwkost en stokbrood.
Ik zit daar snel vol van maar het is ook zo weer verteerd lijkt het.
samanthi schreef:Nee geeft mij ook maar een prakkie.
Als het aan mij lag, ook veel vaker. ;)
Het is voedzaam, gezond, lekker en je hebt s'avonds niet de behoefte om te gaan snaaien.
Als je een paar dagen niet gegeten hebt omdat je ziek was, is het eerste warme eten dat dan weer trekt meestal een gekookte aardappel met een neutrale groente he, heb jij dat ook?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Ik ben me weer aan het bezinnen op wat "nieuwe" maaltijdsalades.
Véél recepten te vinden, ook veel met heel weinig groenten.
Vis, salami en ham mag van mij ook wat anders voor worden bedacht.
Gerookte, gekookte, gebakken stukjes kip kan altijd wel vind ik.
Zonder vlees vind ik saai en onvoldoende voor een maaltijdsalade.
Leuk, die wensen hier voor het eten (niet zo warm en zwaar enz.) maar vind het nog een hele puzzel
Mag geen cherry tomaatjes erdoor doen, geen avocado, geen mais enz.

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik ben me weer aan het bezinnen op wat "nieuwe" maaltijdsalades.
Véél recepten te vinden, ook veel met heel weinig groenten.
Vis, salami en ham mag van mij ook wat anders voor worden bedacht.
Gerookte, gekookte, gebakken stukjes kip kan altijd wel vind ik.
Zonder vlees vind ik saai en onvoldoende voor een maaltijdsalade.
Leuk, die wensen hier voor het eten (niet zo warm en zwaar enz.) maar vind het nog een hele puzzelAfbeelding
Mag geen cherry tomaatjes erdoor doen, geen avocado, geen mais enz.
Kijk hier maar eens Orchidee, tientallen salades
https://www.jumbo.com/inspiratie/salade

En een paar gekookte eitjes door de salade?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Terri schreef:
merel schreef:
Ik eet heel weinig vlees. Afgelopen zaterdag wat uitgebakken spekjes door de andijviestamppot. Dus met bbq doe je mij geen plezier.
Andijviestamppot op z'n Veluws met karnemelksaus, jammie.... :slurp
Heb je dat recept, hoe maak je die saus? Het klinkt aantrekkelijk.
Ik weet de kilo's/grammen niet uit m'n hoofd, maar voor 5 personen (volwassenen) neem ik;
5 x 3 flinke aardappelen ( kruimig)
ik heb altijd minimaal een royaal vergiet vol klein gesneden (hoe fijner, hoe lekkerder) andijvie, bij ons is het in verhouding veel andijvie t.o.v. aardappelen.
0,5- 0,7 liter karnemelk.
maizena naar behoefte w.b. dikte saus
2x 200 gram spekblokjes, uitbakken
zout en peper, niet veel, want de spekjes bepalen de smaak.

Aardappelen koken en fijn stampen.
Uitgebakken spekjes erdoor.
Andijvie er boven op
Warme karnemelksaus; de karnemelk langzaam opwarmen en al in het begin aanmaken met maizena, (dan schift het niet meer) aan de kook brengen, roeren tot je een lobbige saus hebt, erover heen gieten en alles door elkaar roeren.
Door de warme saus slinkt de andijvie, zodat je makkelijker kan roeren.

Deze karnemelk saus wordt/werd ook veel gegeten bij bruine bonen, aardappelen, spekjes en een fijn gesneden uitje. Later stond er ook altijd wat sla in een schaal erbij.
Om de karnemelk saus een extra lekker smaakje te geven wordt het 'gruis' van de uitgebakken spek er doorheen geroerd.

Tja....herinneringen aan m'n moeder en oma... :love
Plaats reactie