Lessen uit de Psalmen

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

samanthi schreef:Zelf vind ik de kanttekeningen in deze erg mooi.
Bij de hele psalm.
De omslag bij vers 9
Hier en in het volgende openbaart David het geloof en vertrouwen van Gods genadige en gewisse verhoring.
straf/kastijding/terechtwijzing verdient, de Heere geweken en dan nochtans...
Ja, wat een wonder!

De Korte Verklaring zegt dat het mogelijk is dat tussen vers 8 en 9 een "heilige handeling" plaats gevonden heeft ( dat hij een offer gebracht heeft in de tabernakel). Vandaar: De Heere heeft naar mijn smeekbede geluisterd; de Heere heeft mijn gebed aanvaard.

Toen ik dat las moest ik aan het gescheurde voorhangsel denken. Aan Christus, waar alle offers naar toe wezen. "Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd."
Laatst gewijzigd door Arja op 19 jun 2020, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

ik weet niet of dr. Martin Luther al genoemd is. Mijn oog viel op Psalm 6, wat Luther hierover schreef.
https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... lm-psalm-6
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:ik weet niet of dr. Martin Luther al genoemd is. Mijn oog viel op Psalm 6, wat Luther hierover schreef.
https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... lm-psalm-6
Dank je wel @Dia. Nee niemand heeft Luther aangehaald. Ben er blij mee, ga het lezen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door samanthi »

Ik heb het gelezen, bij vers zes wat bij ons vers acht is, staat zowel id de sv als in de Lutherveraling anders, weet iemand waar dat vandaan komt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

samanthi schreef:Ik heb het gelezen, bij vers zes wat bij ons vers acht is, staat zowel id de sv als in de Lutherveraling anders, weet iemand waar dat vandaan komt?
De vers-nummering kan per vertaling afwijken. In veel vertalingen is het opschrift van de psalmen als eerste vers geteld, en in andere vertalingen niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door samanthi »

Arja schreef:
samanthi schreef:Ik heb het gelezen, bij vers zes wat bij ons vers acht is, staat zowel id de sv als in de Lutherveraling anders, weet iemand waar dat vandaan komt?
De vers-nummering kan per vertaling afwijken. In veel vertalingen is het opschrift van de psalmen als eerste vers geteld, en in andere vertalingen niet.
Oké toch staat er iets anders dan in de luthervertaling en de sv
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

samanthi schreef:
Arja schreef:
samanthi schreef:Ik heb het gelezen, bij vers zes wat bij ons vers acht is, staat zowel id de sv als in de Lutherveraling anders, weet iemand waar dat vandaan komt?
De vers-nummering kan per vertaling afwijken. In veel vertalingen is het opschrift van de psalmen als eerste vers geteld, en in andere vertalingen niet.
Oké toch staat er iets anders dan in de luthervertaling en de sv
Ik zie eigenlijk geen verschil qua vers-nummering. https://www.bibel-online.net/buch/luther_1912/psalm/6/
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door samanthi »

Arja schreef:
samanthi schreef:
Arja schreef:
samanthi schreef:Ik heb het gelezen, bij vers zes wat bij ons vers acht is, staat zowel id de sv als in de Lutherveraling anders, weet iemand waar dat vandaan komt?
De vers-nummering kan per vertaling afwijken. In veel vertalingen is het opschrift van de psalmen als eerste vers geteld, en in andere vertalingen niet.
Oké toch staat er iets anders dan in de luthervertaling en de sv
Ik zie eigenlijk geen verschil qua vers-nummering. https://www.bibel-online.net/buch/luther_1912/psalm/6/
Nee hier https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... lm-psalm-6
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

Psalmen 7

1 Davids Schiggajon, dat hij den HEERE gezongen heeft, over de woorden van Cusch, den zoon van Jemini.
2 HEERE, mijn God, op U betrouw ik; verlos mij van al mijn vervolgers, en red mij.
3 Opdat hij mijn ziel niet rove als een leeuw, verscheurende, terwijl er geen verlosser is.

David, bezwaard met oneerlijke laster, roept God voor zicht te hulp tot ene beschermer en wreker. Joh. Calvijn

Matthew Henry
David stelt zich onder de bescherming van God en neemt de toevlucht tot Hem om hulp te verkrijgen,
vers 2. "Heere, verlos mij, en red mij van de macht en de boosaardigheid van allen, die mij vervolgen, opdat zij hun wil niet aan mij kunnen volvoeren."

Hij pleit:

1. Op zijn betrekking tot God. "Gij zijt mijn God, tot wie anders zal ik dus gaan dan tot U? Gij zijt mijn God, en daarom mijn Schild, Genesis 15:1, mijn God, en daarom ben ik een van uw dienstknechten, die verwacht beschermd te zullen worden".
2. Op zijn vertrouwen in God. Heere, red mij, want ik steun op U, op U betrouw ik.

Opdat hij mijn ziel niet rove als een leeuw, verscheurende: het aan stukken scheuren: Hebr. פרק, (Exod. 32:2): "Breek of rukt (פרקו) de gouden ringen af."

Warren Wiersbe
We weten niet wat Kush over David had gezegd, maar blijkbaar was hij een van de 'hofleugenaars' die Saul vleiden en david het leven zuur maakten (1 Samuel 24:9). Als er in uw leven den 'Kush' is, doe dan wat David deed.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

PSALM 7
4 HEERE, mijn God, indien ik dat gedaan heb, indien er onrecht in mijn handen is;
5 Indien ik kwaad vergolden heb dien, die vrede met mij had; (ja, ik heb dien gered, die mij zonder oorzaak benauwde!)
6 Zo vervolge de vijand mijn ziel, en achterhale ze, en vertrede mijn leven ter aarde, en doe mijn eer in het stof wonen! Sela.
7 Sta op, HEERE, in Uw toorn, verhef U om de verbolgenheden mijner benauwers, en ontwaak tot mij; Gij hebt het gericht bevolen.
8 Zo zal de vergadering der volken U omsingelen; keer dan boven haar weder in de hoogte.


Matthew Henry
David doet een plechtige betuiging van zijn onschuld, ten opzichte van de dingen waarvan hij beschuldigd was, en beroept zich op God, die het hart doorgrondt, vers 4-6.

Als wij valselijk beschuldigd worden door de mensen, dan is het een grote vertroosting als ons eigen geweten ons vrijspreekt. En het is zeer gelukkig dat zij hun lasterlijke aantijgingen niet alle niet kunnen bewijzen, maar dat ons hart die tot onze eigen voldoening kan
weerleggen. Hijvraagt hij nederig aan God om voor hem op te treden tegen zijn vervolgers, en ondersteunt elk van zijn beden met een gepaste pleitgrond, als een die weet hoe zijn zaak Gode ordelijk voor te stellen.

Kanttekening
Bij vers 5 zegt de kanttekening: Als merkelijk aan Saul gebleken is, dien hij verschoond en bevrijd heeft, als hij in zijne en zijner officieren macht was. Zie 1 Sam. 24: en 1 Sam. 26: Anders: ja [indien ik niet] gered heb.

Sta op, o Heer, in uw toorn. God aanroepen om "op te staan" is hem te vragen actie te ondernemen, de "neutrale" houding opzij te zetten waarin Hij zich gewoonlijk aan de mens toont en openlijk in te grijpen in de problemen op de aarde. Hem aan te roepen om 'in zijn toorn op te staan', is Hem te smeken onze zaak tegen de tegenstanders en hen te bezoeken met een openlijke uiting van Zijn ongenoegen (vgl. Psalm 3: 7 ; Psalm 9:19 ; Psalm) 10:12 ; Psalm 17:13 ; Psalm 44:26 ; Psalm 68: 1).

Benson Commentaar
Ontwaak voor/tot mij: Hebreeuws, הנשׂא , hinnasee, wordt verheven; verheerlijk uzelf en toon uzelf boven hen te staan. Dit is zelfs een sterkere uitdrukking dan "opstaan" (Jesaja 33:10). Het is een oproep aan God om in Zijn volle kracht te verschijnen. Vanwege de woede van mijn vijanden ; of, tegen de woede van mijn vijanden. (Benson commentaar)

Wat ik leer is dat David bij een protest van onschuld een gebed voegt voor oordeel over de zaak, gevormd op twee overwegingen:
1. de onredelijke en niet aflatende woede van zijn vervolgers;
2. de gerechtigheid die God anderen heeft opgedragen uit te voeren, en die Hij daarom bij dergelijke gelegenheden ongetwijfeld zelf zou uitvoeren.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

PSALM 7
11. Mijn schild is bij God, Die de oprechten van hart behoudt.
12 God is een rechtvaardige Rechter, en een God, Die te allen dage toornt.
13 Indien hij zich niet bekeert, zo zal Hij Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijn boog gespannen, en dien bereid.
14 En heeft dodelijke wapenen voor hem gereed gemaakt; Hij zal Zijn pijlen tegen de hittige vervolgers te werk stellen.
15 Ziet, hij is in arbeid van ongerechtigheid, en is zwanger van moeite, hij zal leugen baren.
16 Hij heeft een kuil gedolven, en dien uitgegraven, maar hij is gevallen in de groeve, die hij gemaakt heeft.
17 Zijn moeite zal op zijn hoofd wederkeren, en zijn geweld op zijn schedel nederdalen.
18 Ik zal den HEERE loven naar Zijn gerechtigheid, en den Naam des HEEREN, des Allerhoogsten, psalmzingen.

Een pleidooi voor God's rechtvaardige tussenkomst. Davids gebed om bescherming en rechtvaardiging draaide niet om zichzelf alleen. Hij wist dat zijn lot essentieel verbonden was met het welzijn van zijn volksgenoten.

David beschouwde hier de bereidheid van God om de zondaar te oordelen. David zag het zwaard geslepen en de boog gespannen. Nu God zo klaar staat om te oordelen, moet de zondaar er niet van uitgaan dat God Zijn oordeel zal uitstellen. Het enige dat het onmiddellijke oordeel van God tegen de zondaar tegenhoudt, is de onverdiende genade van God, die de zondaar een onbekende periode geeft om zich te bekeren.

Bij vers 16 en 17: Twee voorbeelden in de Bijbel zijn het lot van Haman, de vijand van Mordechai en de Joden, en de vijanden van Daniël in de leeuwenkuil.

David eindigde deze psalm - die begon in somberheid - met een lofprijs. Hij kon prijzen omdat hij zijn zaak bij God neerlegde en die daar in geloof achterliet.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

Psalmen 8

1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester, op de Gitthith.
2 O HEERE, onze Heere! hoe heerlijk is Uw Naam op de ganse aarde! Gij, die Uw majesteit gesteld hebt boven de hemelen.
3 Uit den mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest, om Uwer tegenpartijen wil, om den vijand en wraakgierige te doen ophouden.

Op de Gittith
Het wordt verondersteld te verwijzen naar een zogenaamd muziekinstrument, ofwel als gebruikelijk onder de Gittieten, of een inwoner van Gath.

O HEERE - Hebreeuws, יהוה Yahweh Het is gericht tot God door zijn gekozen en speciale titel, Exodus 3:14
Onze Heere - Het woord dat hier wordt gebruikt - אדני 'âdônay - betekent eigenlijk meester, heer, heerser, eigenaar, en is zo'n titel die wordt gegeven aan een eigenaar van land of slaven, aan koningen of aan heersers, en wordt toegepast op God als de heerser van het universum.

Hoe voortreffelijk/heerlijk is Uw naam - hoe voortreffelijk of verheven zijt Gij - de naam wordt vaak gebruikt om de persoon aan te duiden. Het idee is: "Hoe glorieus zijt gij in uw gemanifesteerde uitmuntendheid/karakter.

Uit de mond van baby's en zuigelingen hebt U kracht gevestigd

Rabbi Sjlomo Jitschaki
U hebt ervoor gezorgd dat Uw sjechina op de tabernakel rustte, en U hebt besloten dat wij U bedanken. Dit is kracht [die naar voren komt] uit de mond van de Levieten en de priesters, die mensen zijn, die in vuil zijn opgevoed, als baby's en zuigelingen. [Het woord] עוללים is een uitdrukking van (Job 16:15,16) "en bezoedelde mijn uitstraling in het stof", en vanwege de vuiligheid worden alle baby's עוללים genoemd.

Spurgeon
David raakte hier een bekend thema in de Bijbel aan: het idee dat God niet anders dan zwakke dingen gebruikt om Zijn glorie en kracht te tonen. 1 Korintiërs 1:27 is een voorbeeld van deze gedachte: Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen; En het onedele der wereld, en het verachte heeft God uitverkoren, en hetgeen niets is, opdat Hij hetgeen iets is, te niet zou maken; Opdat geen vlees zou roemen voor Hem.

Albert Barnes
God had de gelegenheid aangegrepen om een ​​werk te volbrengen dat grote kracht vereistte - namelijk door 'de vijand en de wreker tot bedaren te brengen', Hij had degenen die zo zwak waren, tot instrumenten gemaakt om zo'n groot werk te volbrengen. Wie deze vijanden waren, is niet gespecificeerd, maar het is heel natuurlijk om aan te nemen dat de verwijzing verwijst naar enkele vijanden van de auteur van de psalm, die onderworpen waren aan de kracht van zijn arm - door kracht die door de Heere aan hem werd verleend, hoewel hij zelf zo zwak was als een baby.

Om Uwer tegenpartijen wil, om den vijand en wraakgierige te doen ophouden.
De reden waarom God Zijn kracht laat zien in kwetsbare aardse vaten is omdat Hij daarmee de vijand het zwijgen op kan leggen; Satan en zijn mede-tegenstanders hebben niets te zeggen wanneer God zo machtig werkt in een zwak persoon. Een dramatisch voorbeeld hiervan is het verhaal van Job. Daarin bracht God de beschuldigingen van Satan tegen zowel God als Job tot zwijgen door de manier waarop Hij Job ondersteunde met Zijn onzichtbare hand te midden van grote zwakheid en lijden.

Het is veelbetekenend dat Jezus deze passage aan zijn verontwaardigde beschuldigers in Mattheüs 21:16 aanhaalde, aangezien Jezus wonderbaarlijke wonderen deed in het tempelgebied, en toen de lof ontving van kinderen die Hosanna uitriepen over Hem als de ware Zoon van David! (Matteüs 21:15).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Terri »

Wat een bijzonder mooi stukje Arja!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

Psalmen 8

4 Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt;
5 Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?
6 En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen, en hebt hem met eer en heerlijkheid gekroond?
7 Gij doet hem heersen over de werken Uwer handen; Gij hebt alles onder zijn voeten gezet;
8 Schapen en ossen, alle die; ook mede de dieren des velds.
9 Het gevogelte des hemels, en de vissen der zee; hetgeen de paden der zeeën doorwandelt.

Clarke
Vers 4: Als ik Uw hemel aanzie, het werk van Uwer vingeren:
Deze grote hemelse objecten zoals de maan en de sterren zijn het werk van Gods vingers. “Ondanks de verbazingwekkende omvang van de zon, hebben we reden genoeg om aan te nemen dat sommige van de vaste sterren veel groter zijn: en toch wordt ons verteld dat ze het werk zijn van GODS VINGERS! Wat een hand is het om deze "bollen" zo te bewegen, te vormen en te lanceren!"

Spurgeon
Een aandachtige beschouwing van het zonnestelsel heeft de strekking om de hoogmoed van de mensen te verbreken en ootmoed in het hart te werken.

W. Walters
Een atheïstische leider van de Franse Revolutie zei op een dag tegen een christelijke dorpeling: 'We gaan je kerktoren neerhalen, zodat je niets meer hebt dat je aan God of religie zal herinneren.' 'Je zult niet alleen de kerktoren moeten afbreken,' zei de man, 'je zult ook de sterren moeten uitwissen, voordat je alles kunt vernietigen wat ons aan God herinnert; ze spreken tot ons over Hem.'

Thomas Fuller
How cometh he to mention the moon and the stars, and omit the sun? The other being but his pensioners, shining with that exhibition of light which the bounty of the sun allots them. It is answered, this was David's night meditation, when the sun, departing to the other world, left the lesser lights only visible in the heavens; and as the sky is best beheld by day in the glory thereof, so, too, it is best surveyed by night in the variety of the same. Night was made for man to rest in. But when I cannot sleep may I, with the Psalmist, entertain my waking with good thoughts.

Matthew Pooles Commentaar
Vers 5: En de zoon des mensen dat gij hem bezoekt. Niet in toorn, zoals dat woord soms wordt gebruikt, maar met Uw genade en barmhartigheid. Genesis 21: 1 Exodus 4:31 Psalm 65:9, 106:4, 144:3.

Preekstoelcommentaar
Bij vers 5: David is niet, zoals Job (Job 7:17-20 ), maar vervuld van verwondering over zijn wonderbaarlijke goedheid (vgl. Psalm 144:3 ). De zoon des mensen, dat gij hem bezoekt? De "zoon des mensen" is hier slechts een variant voor "man". De clausule benadrukt alleen het algemene idee.

Rabbi Sjlomo Jitschaki
Vers 6,7: En hebt hem een weinig minder gemaakt dan de engelen ... gij doet hem heersen over de werken Uwer handen. Toch hebt U hem iets minder gemaakt dan de engelen. : Hebr. מאלהים, wat een uitdrukking is van engelen, want U hebt Jozua de macht gegeven om de zon tot stilstand te brengen en de Jordaan te drogen, en aan Mozes om de wateren van de Rietzee te splijten, en aan Elia om iemand op te wekken uit de dood.

Boice (over vers 6)
In dit gedeelte van de psalm zijn verwijzingen naar het eerste hoofdstuk van Genesis onontkoombaar, wat aantoont dat David grondig bekend was met dit boek. Misschien kwam deze kennis van Gods woord van Davids moeder, naar wie hij tweemaal in Psalmen verwijst als een dienstmaagd van de HEERE ( Psalm 86:16 en 116:16 ).

De apostel Paulus citeerde deze passage in 1 Korintiërs 15:27.
Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

Paulus citeerde het op vrijwel dezelfde manier als de schrijver van Hebreeën deed in Hebreeën 2:5-9, waarmee hij aantoont dat deze belofte van heerschappij nu onder de mensen nog onvolledig wordt vervuld. Toch zal het uiteindelijk vervuld worden in Jezus, de ultieme Mens, en op een dag ook volledig vervuld worden in Zijn herrezen volgelingen.

Matthew Henry
In Heb 2: 6-8 This refers to Christ. In Heb 2:6-8, the apostle, to prove the sovereign dominion of Christ, shows he is that Man, that Son of man, here spoken of, whom God has made to have dominion over the works of his hands. (ik heb even de Nederlandse tekst niet hier).
-----

Heeft iemand iets van Calvijn over deze psalm?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Mara »

Arja schreef:f, whom God has made to have dominion over the works of his hands. (ik heb even de Nederlandse tekst niet hier).
----
Heeft iemand iets van Calvijn over deze psalm?
Nee, wel een boekje van ds Neele, met preken hierover.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie