Preekluisterkring

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Je hebt anders ook nog niets geschreven over de preek van ds. Beens, alleen dat je hem geluisterd hebt.

Ik mag aannemen dat die preek toch binnen de door jouw genoemde kaders valt?
Dat wilde ik ook, en ik heb de preek enkele malen beluisterd. Maar ik werd hier teveel gehinderd, en als het zo moet gaat het vanzelf niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik denk dat het goed is als je de gehele forum wilt bereiken dat je preken aanbeveelt die recht door zee zijn en iedereen fijn vind om te horen.
Zo probeer ik het wel te doen.
Uiteraard zijn er voorkeuren maar goed als we een preek aandragen behoren we het denk ik wel te doen in het belang van het forum.
Maar dan moet je compromissen kunnen doen aangaande de waarheid. Dat kan ik niet.
Ik vind de meeste preken die aangedragen zijn niet onwaar, dus een leugen... dat is best een stevige uitdrukking.
Als de kern ontbreekt ontbreekt voor mij het belangrijkste. Wat is een preek zonder bevinding?
De laatste woorden van ds. Bregman, waaronder ik toch meest gevormd ben, waren: Een preek die alleen Schriftuurlijk is, is geen preek, een preek die alleen bevindelijk is ook niet. Het moet Schriftuurlijk-bevindelijk zijn. Daar ben ik mee opgevoed. En hier heb ik Belijdenis op gedaan. Dit hoop ik niet te verloochenen.
Een halve waarheid is een hele leugen.
Dus...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Preekluisterkring

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Ik denk dat het goed is als je de gehele forum wilt bereiken dat je preken aanbeveelt die recht door zee zijn en iedereen fijn vind om te horen.
Zo probeer ik het wel te doen.
Uiteraard zijn er voorkeuren maar goed als we een preek aandragen behoren we het denk ik wel te doen in het belang van het forum.
Dat is ergens een utopie, preken die iedereen fijn vindt om te horen. Het forum is knetter-breed, hoe wil je dan ervoor zorgen dat een willekeurige preek iedereen fijn vindt? Let op, ik heb nu even geen enkele preek of predikant op het oog maar het ging me even over jouw opmerking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: Een halve waarheid is een hele leugen.
Dus...
Dus spreek je een door God geroepen en gezonden knecht tegen. Dat vindt ik nogal wat. Want is het dan niet waar? Zou u dat nader en helder kunnen uitleggen, gegrond op Schrift en Belijdenis? Ik wacht niet op antwoord, anders zou ik er niet van kunnen slapen. Ik hoop dat u er overdenkingen over mag krijgen. Twee dingen: Schriftuurlijk: Naar de schrift, en de toepassing moet bevindelijk zijn. En vanzelf, dat is de praktijk, wie de bevinding niet kent kan het niet toepassen. Of hij heeft een boekje nodig om het te leren. Maar dan is het met zijn verstand, en Gods geoefende volk zal dat merken. Maar de vraag kan terecht gesteld worden: Waar vinden we nog een geoefend volk? Ik zeg niet dat ze er niet zijn, want het leven blijft op aarde tot de jongste dag. Wel zegt de Schrift: Zal ik nog geloof vinden? Dat betekent: Heel weinig of vrijwel niet meer. Hier wreekt zich weer het onderscheid tussen een verstandelijk beredeneerd geloof, wat de mens uit zichzelf zich nooit laat ontnemen, dan door Goddelijke overtuiging, tegenover het bevindelijke ware geloof. Zie voorbeelden als de 10 maagden en de twee bouwers. Uitwendig op het oog geen verschil. Maar toch worden we opgewekt dit te onderkennen. En de Heere Jezus zegt ook: Een vreemde zullen zij geenzins volgen, want de Zijnen kennen Zijn stem. Dit is niet verstandelijk te beredeneren. Wel te beleven en te bevinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: Een halve waarheid is een hele leugen.
Dus...
Dus spreek je een door God geroepen en gezonden knecht tegen. Dat vindt ik nogal wat. Want is het dan niet waar? Zou u dat nader en helder kunnen uitleggen, gegrond op Schrift en Belijdenis? Ik wacht niet op antwoord, anders zou ik er niet van kunnen slapen. Ik hoop dat u er overdenkingen over mag krijgen. Twee dingen: Schriftuurlijk: Naar de schrift, en de toepassing moet bevindelijk zijn. En vanzelf, dat is de praktijk, wie de bevinding niet kent kan het niet toepassen. Of hij heeft een boekje nodig om het te leren. Maar dan is het met zijn verstand, en Gods geoefende volk zal dat merken. Maar de vraag kan terecht gesteld worden: Waar vinden we nog een geoefend volk? Ik zeg niet dat ze er niet zijn, want het leven blijft op aarde tot de jongste dag. Wel zegt de Schrift: Zal ik nog geloof vinden? Dat betekent: Heel weinig of vrijwel niet meer. Hier wreekt zich weer het onderscheid tussen een verstandelijk beredeneerd geloof, wat de mens uit zichzelf zich nooit laat ontnemen, dan door Goddelijke overtuiging, tegenover het bevindelijke ware geloof. Zie voorbeelden als de 10 maagden en de twee bouwers. Uitwendig op het oog geen verschil. Maar toch worden we opgewekt dit te onderkennen. En de Heere Jezus zegt ook: Een vreemde zullen zij geenzins volgen, want de Zijnen kennen Zijn stem. Dit is niet verstandelijk te beredeneren. Wel te beleven en te bevinden.
DIA, draai je het nu niet een beetje om? Jij begint met een opmerking over "compromissen over de waarheid doen". Samanthi maakt daar een opmerking over dat je dat niet zo scherp kan stellen, tenminste, zo begreep ik die opmerking. En nu doe je alsof Samanthi een door God geroepen prediker verdacht maakt. Met de gebruikelijke opmerkingen dat vrijwel niemand het verschil meer kan horen tussen de echte bevinding en iets wat er op lijkt. Tja, volgens mij was dat helemaal niet aan de orde.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Iedereen mag hier preken aandragen. Niemand is verplicht om te luisteren en/of te reageren.

Net zo veelkleurig als het forum zijn ook predikanten veelkleurig. De een heeft ook meer gaven dan een ander.


@jantje het was niet de andere verbondsvisie waarom ik stopte. Maar de ds maakte eerst een karikatuur van de 3 verbondenleer (even samengevat) en gebruikte vervolgens in dat kader het woord onzin.
Ik luister heus wel meer preken met een andere verbondsvisie, maar hier werd voor mij een grens bereikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Lijstje die denk ik breed gedragen is.
Ds Lohuis
Ds D Heemskerk.
Ds Zoet.
Ds n. Den Ouden.
Ds. Gws Mulder.
Ds k. Visser.
Ds j. Bruin.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Ik wil geen lijstjes gaan maken, maar ik denk wel dat het een goede richtlijn is om alléén preken aan te dragen van predikanten die vallen binnen de kaders van Schrift en Belijdenis en daar ook naar staan, ook als het gaat om de eerste hoofdstukken uit de Bijbel. Ik weet dat het een gevoelig punt is, maar ik zeg het toch.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ik wil geen lijstjes gaan maken, maar ik denk wel dat het een goede richtlijn is om alléén preken aan te dragen van predikanten die vallen binnen de kaders van Schrift en Belijdenis en daar ook naar staan, ook als het gaat om de eerste hoofdstukken uit de Bijbel. Ik weet dat het een gevoelig punt is, maar ik zeg het toch.
Ja daar denkt ook iedereen weer anders over.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Preekluisterkring

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Ik wil geen lijstjes gaan maken, maar ik denk wel dat het een goede richtlijn is om alléén preken aan te dragen van predikanten die vallen binnen de kaders van Schrift en Belijdenis en daar ook naar staan, ook als het gaat om de eerste hoofdstukken uit de Bijbel. Ik weet dat het een gevoelig punt is, maar ik zeg het toch.
Mee eens. Een predikant die de bijbel aanpast aan de evolutietheorie, zou niet op een kansel moeten staan. En daarom zouden we preken van deze predikanten hier niet aan moeten dragen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: Een halve waarheid is een hele leugen.
Dus...
Dus spreek je een door God geroepen en gezonden knecht tegen. Dat vindt ik nogal wat. Want is het dan niet waar? Zou u dat nader en helder kunnen uitleggen, gegrond op Schrift en Belijdenis? Ik wacht niet op antwoord, anders zou ik er niet van kunnen slapen. Ik hoop dat u er overdenkingen over mag krijgen. Twee dingen: Schriftuurlijk: Naar de schrift, en de toepassing moet bevindelijk zijn. En vanzelf, dat is de praktijk, wie de bevinding niet kent kan het niet toepassen. Of hij heeft een boekje nodig om het te leren. Maar dan is het met zijn verstand, en Gods geoefende volk zal dat merken. Maar de vraag kan terecht gesteld worden: Waar vinden we nog een geoefend volk? Ik zeg niet dat ze er niet zijn, want het leven blijft op aarde tot de jongste dag. Wel zegt de Schrift: Zal ik nog geloof vinden? Dat betekent: Heel weinig of vrijwel niet meer. Hier wreekt zich weer het onderscheid tussen een verstandelijk beredeneerd geloof, wat de mens uit zichzelf zich nooit laat ontnemen, dan door Goddelijke overtuiging, tegenover het bevindelijke ware geloof. Zie voorbeelden als de 10 maagden en de twee bouwers. Uitwendig op het oog geen verschil. Maar toch worden we opgewekt dit te onderkennen. En de Heere Jezus zegt ook: Een vreemde zullen zij geenzins volgen, want de Zijnen kennen Zijn stem. Dit is niet verstandelijk te beredeneren. Wel te beleven en te bevinden.
Maar dan moet je compromissen kunnen doen aangaande de waarheid. Dat kan ik niet.
Ik doel hierop DIA . Jij vindt dat er halve waarheden, dus leugens verkondigd worden.
Ook wat je daarna postte over ds. Bregman duidt erop dat al die predikanten een halve waarheid preken, dus en leugen.

Niet ik, maar jij zet Gods dienstknechten weg, als zijn de knabbelen aan de waarheid.

Dus is je post hierboven op jezelf van toepassing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:Lijstje die denk ik breed gedragen is.
Ds Lohuis
Ds D Heemskerk.
Ds Zoet.
Ds n. Den Ouden.
Ds. Gws Mulder.
Ds k. Visser.
Ds j. Bruin.
Krijg je zo niet alleen dominees die we zelf lekker vinden?
Als je een smaldeel wat alleen breed gedragen wordt gaat luisteren?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Het wellicht overduidelijk dat ik hier niet meer op kan reageren. Ik neem aan dat ook de moderators dit wel begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Lijstje die denk ik breed gedragen is.
Ds Lohuis
Ds D Heemskerk.
Ds Zoet.
Ds n. Den Ouden.
Ds. Gws Mulder.
Ds k. Visser.
Ds j. Bruin.
Krijg je zo niet alleen dominees die we zelf lekker vinden?
Als je een smaldeel wat alleen breed gedragen wordt gaat luisteren?
Wellicht wel, ik luister ook naar andere dominees.
Maar ik denk dat deze breed gedragen worden.
Maar goed de Heere roept ons op om niet kittelachtig van gehoor te worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef: Maar ik denk dat deze breed gedragen worden.
Daar kan je je dus in vergissen. Onze gezindte is veel breder dan dit lijstje en daarom leven er andere voorkeuren, afhankelijk van opvoeding en gewenning.
Plaats reactie