Het grote weertopic

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Lilian1975 »

Klopt. Dat dichtgooien mett stenen. Wij hebben bewust meer aarde en echt gras in de tuin dan steen. En ook heel bewust planten en bloemen die bijvoorbeeld bijen en vlinders aantrekken. Ook hebben we gelukkig nog aan een kant een buurvrouw die ook de heg wilde laten staan. Een heg vol met mussen! Je ziet nu dat mensen wel wat steen et af en toe uithalen uit hun tuintje... maar er kunstgras voor in de plaats leggen :bobo
Weliswaar beter voor de afwatering maar niet voir de biodiversiteit.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Zeeuw »

Roos2018 schreef: - geen ruimte overlaten voor natuurlijke bloei aan akker randen
Nou, ik was al in 2004 betrokken bij een project hiervoor. Dit wordt in Zeeland echt veelvuldig wel gedaan. Ik weet niet hoe het elders is, maar je ziet hier echt heel veel bloeiende akkerranden. Maar...we moeten de boer wel een fatsoenlijk prijs geven, zodat deze niet geneigd zijn de laatste cm2 vol met product te zetten.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Nou, ik was al in 2004 betrokken bij een project hiervoor. Dit wordt in Zeeland echt veelvuldig wel gedaan. Ik weet niet hoe het elders is, maar je ziet hier echt heel veel bloeiende akkerranden. Maar...we moeten de boer wel een fatsoenlijk prijs geven, zodat deze niet geneigd zijn de laatste cm2 vol met product te zetten.
In het verleden was ik betrokken bij het project Honey Highway. Ook een initiatief om bestuivers een grotere habitat te geven.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Roos2018 schreef: - geen ruimte overlaten voor natuurlijke bloei aan akker randen
Nou, ik was al in 2004 betrokken bij een project hiervoor. Dit wordt in Zeeland echt veelvuldig wel gedaan. Ik weet niet hoe het elders is, maar je ziet hier echt heel veel bloeiende akkerranden. Maar...we moeten de boer wel een fatsoenlijk prijs geven, zodat deze niet geneigd zijn de laatste cm2 vol met product te zetten.
Ja hier ook. Bloeiende randen bij weilanden. Zo mooi nu. Tijd voor een fietstochtje...
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Roos2018 schreef: - geen ruimte overlaten voor natuurlijke bloei aan akker randen
Nou, ik was al in 2004 betrokken bij een project hiervoor. Dit wordt in Zeeland echt veelvuldig wel gedaan. Ik weet niet hoe het elders is, maar je ziet hier echt heel veel bloeiende akkerranden. Maar...we moeten de boer wel een fatsoenlijk prijs geven, zodat deze niet geneigd zijn de laatste cm2 vol met product te zetten.
Ja hier ook. Bloeiende randen bij weilanden. Zo mooi nu. Tijd voor een fietstochtje...
https://www.natuurlijkboeren.nl/akkerranden
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:Nou, ik was al in 2004 betrokken bij een project hiervoor. Dit wordt in Zeeland echt veelvuldig wel gedaan. Ik weet niet hoe het elders is, maar je ziet hier echt heel veel bloeiende akkerranden. Maar...we moeten de boer wel een fatsoenlijk prijs geven, zodat deze niet geneigd zijn de laatste cm2 vol met product te zetten.
Als voorzitter van een Collectief voor agrarisch natuurbeheer wil ik dit natuurlijk graag ondersteunen. Her wordt inmiddels heel veel gedaan aan agrarisch natuurbeheer, op allerlei vlakken. Erg mooi om te zien en de resultaten zijn wisselend, maar overwegend positief.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door merel »

Mijn ervaring is juist dat boeren zich vooral bezig houden met de huidige opbrengst van het land en weinig met toekomstig natuurbehoud
En verder de verstening in de tuinen is een ramp. Onze tuin is de enige in de buurt met begroeiing en bomen. Dat is in de zomer ook te voelen in de buurt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door DDD »

Dat idee heb ik ook. De buren hebben versteende tuinen en daardoor is het sneller heel warm. Daarvoor moet dan weer een airco komen, maar erg efficiënt is het mijns inziens niet.

Met dit weer heb ik er dan wel weer plezier van.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Actueel: CODE GEEL in Noord- en Oost-Nederland
Vooral in de noordelijke helft enkele onweersbuien
De komende uren komen vooral in de noor(oost)elijke helft enkele onweersbuien voor met kans op hagel en windstoten van ca. 60 km/uur. In de loop van de middag neemt de buienactiviteit wee
r af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door -DIA- »

Een donkere onweersbui uit het oosten over Twente komend maakt de lucht hier erg donker.
Na de overstroomde straten van afgelopen zondag zou het toch niet nog eens gebeuren?

Vele euro's heeft men erin gestoken om het centrum van Rijssen droog te houden,
maar de hoeveelheden neerslag als de afgelopen tijd blijkt dit alles nog onvoldoende.
Het begint momenteel weer heel hard te regenen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Een donkere onweersbui uit het oosten over Twente komend maakt de lucht hier erg donker.
Na de overstroomde straten van afgelopen zondag zou het toch niet nog eens gebeuren?

Vele euro's heeft men erin gestoken om het centrum van Rijssen droog te houden,
maar de hoeveelheden neerslag als de afgelopen tijd blijkt dit alles nog onvoldoende.
Het begint momenteel weer heel hard te regenen!
De Heere spreekt nog en heeft nog bemoeienissen met ons.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het grote weertopic

Bericht door DDD »

Fijn dat het regent. Nu nog geld investeren in een waterbezinkmeer en watertonnen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

REGEN! FIJN! Ja echt! Een dorre aarde mag gedrenkt worden!

Mag ik er misschien toch een klein beetje een domper op zetten?
Het is in de eerste plaats een zegen als de hemel de aarde nog bevochtigd.
De aarde kan zonder water geen vrucht voortbrengen.
Toch wilde ik ergens anders op wijzen, en ik weet niet of dat iemand door had?

Nu hebben we hier zojuist de Bijbellezing beluisterd van ds. den Haan over Noach.
Dat gaf toch wel wat te denken.
Hij vergeleek onze tijd met de tijd van Noach.

Regen kan een zegen zijn, dat bestrijd ik niet, ja zelfs is het een levensvoorwaarde om op aarde te kunnen leven.
Toch die domper hé? Waarom nu toch weer een domper?
Nou, om te beginnen is het woord 'domper' hier ook niet op z'n plek.
Maar als we open ogen hebben, kunnen we de laatste jaren en al veel eerder iets opmerken.
Het is jammer dat we het over het algemeen niet zien, en als we het al zien spreken we heel snel weer over wat anders,
of we stellen het positieve ertegenover. Dat kan en mag, als we een ding maar niet vergeten.
Er nog veel positiefs te zien. Maar we zien meer. We zien dat het negatieve lijkt te winnen van het positieve.
Weer iets wat om een nadere verklaring vraagt, denk ik.

Als we het somber inzien voor deze wereld, en voor de inwoners van de wereld, dan heeft dat in mijn taal niets te maken met negatief denken.
We zouden kunnen zeggen, als er op goede gronden de wederkomst van Christus zouden verwachten zou er een gebed ontstaan.
Een gebed, dat ten laatste is tegen de goddeloosheid in de wereld en in onszelf.
We lezen dan dat ook dat naarmate het einde nadert het gebed gewerkt wordt: Kom Heere Jezus!
En ik denk dat we dit gebed meer zien ontstaan. Want er is ontegenzeggelijk veel verdrukking op de wereld.
Juist door die verdrukking gaat de levende Kerk dit gebed bidden. Zien we de tekenen ook niet in de natuur?
Wat was het twee jaren droog. En zelfs nu is daardoor de droogte nog niet weg. Ook al heeft het nu veel geregend.

Toch kijken we even verder als dat mag? We merken op wat de wetenschap constateert, dat het klimaat,
en dat lijkt zeker ook door ons toedoen, veranderd. De regelmaat, het gewone wordt anders.
Inderdaad, regen en droogte blijven elkaar afwisselen.
Maar nu merken we wel op dat de verschijnselen van het weer meer intensief worden,
en dat geldt zowel de hitte als de regen. Door de hitte wordt de aarde onvruchtbaar.
Door de heviger wordende buien spoelt het vele water veelal weg zonder de aarde te doordrenken, en blijft het in feite nog droog.
We zien extremen ontstaan. Vorig jaar werd een hitterecord gebroken.
De neerslag valt in zulke hoeveelheden neer dat het zijn gewone weg niet kan vinden .
Zondag stonden veel steden en dorpen en noord-, oost- en zuidoost-Nederland onder water.
En zulke buien zien we meer worden. Het worden zoals het KNMI het noemt, meer buien met een 'tropisch karakter'.

Moeten we zulke kleine dingen opmerken?
Ten eerste: Zijn het echt kleine dingen? Ik dacht het niet. We hebben een wanbeheer over de aarde gevoerd.
Dat wreekt zich nu. Maar Wie voert deze wraak uit? En wie kan het tegengaan?
En ja, we hoorden net een voordat ik dit typte een preek over de dagen van Noach.
Toen dacht ik zo, dan mag ik nu op hetzelfde aambeeld slaan.
Want wat ds. den Haan opmerkte en wat we samen kunnen opmerken zien we toch gebeuren?
En echt niet alleen in het weer!
We zien tegelijk oorlogen en geruchten daarvan, aardbevingen, vulkanisme, cyclonen en wervelwinden, en virussen.
Tevens zien we de ongerechtigheid op de aarde vermenigvuldigen
en de onverdraagzaamheid tegen christenen toenemen.

Op dit geheel, aangevuld met nog veel meer kunnen we tocht iets opmaken?
Niet dat we het weten! Maar we merken wel op, dat hopen we tenminste want ook ik dommel zo vaak in slaap en leef maar of er niets aan de hand is.
En als de tien rechtvaardigen gaan ontbreken kunnen we ook weten wat er staat te gebeuren.
En ik weet ook wel dat men het begrip 'rechtvaardigen' nu nogal ruim opvat.
Ik bedoel dat het kennen meer en meer gelijk wordt aan het geloven.
Anders gezegd, men kan haast niet meer spreken over nabijkomend werk of men wordt als een 'zware' weggezet.
Zou dat terecht zijn? Zouden dat echt 'zwaren' of fundamentalisten, of doemdenkers zijn?
Ja! Want als we het woord fundamentalist zo opvatten dat we het Woord van God als Fundament zien, dan lijkt het me een juiste benaming.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Het weer in het nieuws.
Voor sommigen geen nieuws of niet om heel lang bij stil te staan. Immers niets is veranderlijker dan het weer! En: Zijn er niet altijd extremen geweest in het weer?
En toch: Waarom blijf ik daar nu op hameren? Is het zo bijzonder dan? Ik zeg: Ja! Met inachtneming van de context van het hele wereldgebeuren zeg ik: Ja! Dit heeft ons iets te zeggen. Grote hitte, grote droogte, enz. En nog geloof ik dat niet iedereen het zo somber inziet. Echt niet, want ik hoor en lees ook wel wat de mens van nu zegt, ook al weet hij beter en kan hij beter weten. Een mens is aan de aarde gekluisterd, en heeft het op de aarde, ondanks de oordelen die de planeet treffen, nee, die over deze planeet gaan, goed naar de zin. Want ik geloof niet in 'treffen'.

In de Belgische krant Het Laatste Nieuws (onderdeel van DPG Media, en zusterblad van het Nederlandse AD) lezen we het volgende:

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/b ... Itali.html
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het grote weertopic

Bericht door HersteldHervormd »

Heel de dag erg regenachtig en druilerig hier. Lekker rustig dagje van aan het maken :)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie