Wist je dat...

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat...

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:Zo lang het aanbod lager is dan de vraag, zullen de prijzen niet echt dalen. Gezien het woningtekort, verwacht ik geen grote prijsdaling vanwege de crisis. En Cor Verkade investeert in vastgoed, dat is goed om te weten.
Ik vond dit gedeelte wel grappig:
In de gedachte van Van Willigen zitten twee denkfouten. Allereerst spreekt hij ten onrechte over het „verstoren” van de woningmarkt als het gaat om beleggers. Beleggers verstoren de woningmarkt niet, maar zorgen voor een gezonder functioneren van de woningmarkt en helpen een groep huurders aan woonruimte die de andere twee groepen eigenaren (eigenwoningbezitters en woningcorporaties) laten liggen.
Je krijgt er tranen van in je ogen. Die lieve beleggers toch!
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Jantje schreef: Cor Verkade schreef van de week in een opiniestuk in het RD dat we nog even geduld moeten hebben. Hij verwacht binnen afzienbare tijd dat de huizenmarkt instort met mogelijk een prijszakking van 30%.
Daarom gaan wij zeker niet hoger bieden.
Sommige makelaars zijn zelf echt verbijsterd over sommige bieders.
Ze verwachtten dat het allang gestabiliseerd zou zijn en nu zeker.
Maar er wordt nog steeds overboden.
Ze zetten een - eigenlijk te lage prijs - in, maar dat slaat nergens op, omdat het altijd hoger uitpakt.
Leuk voor de verkoper, maar die moet elders ook meer betalen, daarom is er relatief weinig verschuiving.
Wij verkassen dus ook niet. We zitten nu in een vrijwel afbetaald huis en moeten elders de bonushoofdprijs betalen.
Deze week iets in die geest meegemaakt. Mijn ouders zetten hun huis(je) te koop. En er werd 10% boven de vraagprijs geboden. Strik erom en verkopen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Zo lang het aanbod lager is dan de vraag, zullen de prijzen niet echt dalen. Gezien het woningtekort, verwacht ik geen grote prijsdaling vanwege de crisis. En Cor Verkade investeert in vastgoed, dat is goed om te weten.
Als de huizenprijs zal dalen is dat omdat de vraag wegvalt. Financieringsmaatschappijen zouden weleens minder of geen leningen meer verstrekken. Dus de vraag (gelezen als 'wens om een woning te kopen') kan onverminderd hoog blijven, maar niemand kan het meer betalen. Het is van allerlei andere factoren afhankelijk of dat element substantieel invloed zal hebben op de vraag naar woningen, indien ja, dan kan je een prijsdaling op je vingers natellen.

Uiteraard is daar geen zinnig woord over te zeggen, hoewel het tekenend is dat minister Hoekstra als diverse malen heeft moeten bevestigen dat deze crisis een andere crisis is dan 2008/2009 waarbij het knelpunt bij de hypotheekverstrekkers lag. Angst in de markt kan ook leiden tot vraaguitval.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat...

Bericht door refo »

Zolang de mensen met geld 0,5% moeten betalen, willen ze wel lenen met 1e hypotheek tegen 1 of 2%.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat...

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef:Zolang de mensen met geld 0,5% moeten betalen, willen ze wel lenen met 1e hypotheek tegen 1 of 2%.
Het beleid van de ECB is er ook op gericht dat banken geld blijven uitlenen. Ze moeten immers rente betalen voor het stallen van geld bij de ECB. De ECB doet dit om de inflatie op peil te houden.

Zo lang banken het risico niet te hoog inschatten, zullen ze gewoon geld blijven uitlenen. Volgens mij valt op dit moment nog weinig te zeggen over of de vraag naar huizen gelijk zal blijven of dalen. Dit zal mede afhangen van de mate waarin bedrijven failliet gaan, en mensen daardoor hun inkomen verliezen. Maar het is goed dat er over verschillende scenario's wordt nagedacht.

En als investeerders zo goed zouden zijn voor de woningmarkt, dan zouden ze bijv. in Amsterdam niet de woonplicht invoeren. Het is vrij aannemelijk dat investeerders hebben gezorgd voor hogere huren vanwege het woningtekort. Wij hebben een jaar lang in een huurwoning gewoond, en daar betaalden we rond de € 12 per m2 in een buurt vlakbij het centrum. We betaalden deze relatief lage prijs omdat ik de verhuurder kende. Het is vrij normaal dat voor vergelijkbare woningen tot € 20 per m2 betaald wordt. De hoge huren waren mogelijk door de schaarste aan woningen en daar hebben investeerders flink aan verdiend. Niet enkel konden ze hoge huren vragen, ook de waarde van het vastgoed is flink in prijs gestegen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Dit zal mede afhangen van de mate waarin bedrijven failliet gaan, en mensen daardoor hun inkomen verliezen.
Dit is precies het punt. Als je nu een loonstrookje met Transavia laat zien aan je hypotheekadviseur, dan gaan ze dat risico niet nemen. Ook niet met een werkgeversverklaring.

Het is dan de vraag of de informele belegger of alternatieve financier in dat gat springt. misschien wel, maar tegen renteopslagen van 3% tot 8&, zoals je dat ook in de risicokredieten in de zakelijke markt ziet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat...

Bericht door samanthi »

Er bij de AH zowel levende als dode dieren in het eten is aangetroffen. :deg
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:Er bij de AH zowel levende als dode dieren in het eten is aangetroffen. :deg
Ach. als ik biefstuk eet hoop ik dat de koe inderdaad dood is. Koop ik oesters/mossels, ga ik er vanuit dat ze nog leven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat...

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:Er bij de AH zowel levende als dode dieren in het eten is aangetroffen. :deg
Ach. als ik biefstuk eet hoop ik dat de koe inderdaad dood is. Koop ik oesters/mossels, ga ik er vanuit dat ze nog leven.
Koop jij geen levende koe dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat...

Bericht door -DIA- »

... hier gisteren weer eens de straten blank stonden, na een enorme neerslaghoeveelheid?
Hier een paar plaatjes:
https://www.tubantia.nl/binnenland/wate ... ~ae7adafa/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat...

Bericht door Piet Puk »

Wist je dat een inmiddels veelbesproken persoon naast afronding van de studie ook bezig is met de verkoop van zijn woning?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat...

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:Wist je dat een inmiddels veelbesproken persoon naast afronding van de studie ook bezig is met de verkoop van zijn woning?
Gaat hij weg uit keteldorp?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat...

Bericht door Piet Puk »

samanthi schreef:
Piet Puk schreef:Wist je dat een inmiddels veelbesproken persoon naast afronding van de studie ook bezig is met de verkoop van zijn woning?
Gaat hij weg uit keteldorp?
Neen, Dordrecht is de plaats zijner inwoning.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wist je dat...

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:
samanthi schreef:
Piet Puk schreef:Wist je dat een inmiddels veelbesproken persoon naast afronding van de studie ook bezig is met de verkoop van zijn woning?
Gaat hij weg uit keteldorp?
Neen, Dordrecht is de plaats zijner inwoning.
Oh ik schrok al
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wist je dat...

Bericht door Bezorgd »

ik trollen soms wel kan begrijpen. Wat moeten die een lol hebben :haha
Plaats reactie