Preekluisterkring

Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik vind het moeilijk te verwoorden. Idd (rechteloze)mensen hebben nergens recht op, maar als de Heere het beloofd, mag je toch zeggen: Heere hier staat het toch?

Ik vind ook dat het doopformulier reden geeft om te gaan denken dat het wel goed zit, ook w a Brakel gaat er heel ver in.

Wat heeft de doop anders nog voor waarde?

De Heere Jezus zegt ook die tot Mij komt... of Ik ben de weg... of Wie klopt zal open gedaan worden...
Dat kloppen maakt niet zalig, maar de Heere laat zich wel verbidden, daarom mag je pleiten op Zijn eigen Woord.
De waarde van de doop is sacramenteel. Dit geldt als versterking van een reeds gewerkt geloof. Het geloof wordt immers niet door de Doop meegedeeld?
Dat zeggen wij ook NIET !
Het is pleiten op het Woord wat bij de doop klinkt.
Lees maar eens eerst goed wat de doopformulier zegt.
Maar daarmee kunnen we geen eis gaan stellen: Ik ben gedoopt en dus heb ik recht op het eeuwige leven.
Is het niet zo (de praktijk) dat velen gedoopt worden, en vooral gedoopt werden, waar ons land een gedoopte natie werd genoemd) en het gedoopte geslacht heeft massaal de kerk de rug toegekeerd.
Om misverstand te voorkomen, ik ben niet voor de volwassendoop. Lees daarvoor het formulier maar eens na. Volwassendoop gebeurt alleen in zendingsgebieden. Daar kan de Doop allen toegediend worden als er belijdenis van het geloof is afgelegd, want men doopt immers geen heidenen die niet zijn overgegaan tot het christendom.
Dat zeggen wij ook niet .
Wanneer we toch de term ‘pleitgrond’ gebruiken, willen we benadrukken dat ‘pleiten op de doop’, pleiten op de in de doop verzegelde belofte van de verlossing van de zonden en de Heilige Geest Die het geloof werkt, alleen op een juiste manier gebeurt, wanneer de bidder rechteloos-wat-hemzelf-betreft zich aan de troon der genade vervoegt met de vrijmoedige en ootmoedige smeking: doe wat U hebt beloofd, HEERE!
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Hollander schreef:Heeft iedereen die nu reageert de preek beluisterd?
Dat lijkt mij toch wel wezenlijk om iets bij te dragen...
Voordat de discussie gaat over een doopsvisie, waarover de preek overigens niet gaat.
Wacht even tot ik wat aantekeningen heb gemaakt. Daar gaat wel wat tijd in zitten.
Ik geloof dat we niet aan de doopvisie moeten gaan morrelen. Dat zal ds. Beens toch ook niet bedoelen.
Ja wel hoor, verbond dat heeft alles met doop te maken.
Heb je de preek beluisterd, Geytenbeekje?
Nee
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Heb je de preek beluisterd, Geytenbeekje?
Nee
Dan lijkt het mij goed om dat eerst te doen voordat je in een "preekluisterkring" allerlei dingen over het verbond en de doop gaat roepen.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Daar heeft Luther eens iets over geschreven naar aanleiding van de herdoop van twee predikanten. Zij meenden dat hun (kinder)doop niet geldig was, omdat zij toen nog niet het ware geloof bezaten. En dat, zo meenden zij, moest er toch eerst zijn, wilde de doop geldig zijn. Deze stelling bestrijdt Luther met onder andere deze opmerking: Stel u voor, zegt hij, dat ik meen het ware geloof te bezitten en nu om de doop vraag. Ik laat mij dopen. De volgende dag kom ik er achter, dat ik gisteren toch nog niet het ware geloof had. De Heere toont mij dit. Is dan de doop ongeldig? Moet ik dan de volgende dag opnieuw gedoopt worden? Maar o, de dag daarop kan dezelfde gedachte in mij leven: ik meende wel voor de tweede herdoop dat ik het ware geloof had, maar nu begin ik toch steeds duidelijker te zien, dat ik mij ook die tweede keer vergist heb. O, nu zie ik dat ik mij twee keer heb bedrogen. Moet ik dan voor de derde keer herdoopt worden, omdat ik nu pas het ware geloof heel echt bezit? Wel, zegt Luther dan, dan mag ik mij wel elke dag laten dopen, want ik word gedurig aangevochten of ik wel werkelijk het ware geloof heb...

U ziet, lezer, dat de doop aan een volwassene weliswaar alleen op belijdenis van geloof mag worden bediend, maar dat dit geloof geen pleitgrond is voor de doop of houvast geeft aan de doop. Het ware geloof heeft immers dit kenmerk, dat het nog al eens wordt aangevochten. Daarom heeft het bestreden gemoed van de wankelende gelovige een zekerheid nodig om op te rusten, die buiten hemzelf is, namelijk in de vaste en onwankelbare beloften van God.

Daarom mocht Luther eens in zulke benauwdheid en aanvechting, toen satan hem al zijn zonden voorhield en hem verschrikte, tegen hem zeggen: baptizatus sum, ik ben gedoopt!

De doop is voor Luther niet het entreekaartje voor de hemel, maar het bewijs dat Gods beloften waar, volledig betrouwbaar en geloofwaardig zijn. In de strijd om de zekerheid of de Heere ook Maarten Luther, die grote booswicht, genadig wilde zijn, klampte Luther zich vast aan van de door God Zelf ingestelde doop, waarin de Heere hem had gezegd: zo werkelijk als je bent gedoopt, zó werkelijk is Mijn belofte van zondevergeving voor jou. Werp je gelovig aan Mijn voeten, en Ik zal je volkomen zaligen.

Ds. W. Pieters
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Heb je de preek beluisterd, Geytenbeekje?
Nee
Dan lijkt het mij goed om dat eerst te doen voordat je in een "preekluisterkring" allerlei dingen over het verbond en de doop gaat roepen.
Was een reactie op de post van Jantje wat ik deed.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Daar heeft Luther eens iets over geschreven naar aanleiding van de herdoop van twee predikanten. Zij meenden dat hun (kinder)doop niet geldig was, omdat zij toen nog niet het ware geloof bezaten. En dat, zo meenden zij, moest er toch eerst zijn, wilde de doop geldig zijn. Deze stelling bestrijdt Luther met onder andere deze opmerking: Stel u voor, zegt hij, dat ik meen het ware geloof te bezitten en nu om de doop vraag. Ik laat mij dopen. De volgende dag kom ik er achter, dat ik gisteren toch nog niet het ware geloof had. De Heere toont mij dit. Is dan de doop ongeldig? Moet ik dan de volgende dag opnieuw gedoopt worden? Maar o, de dag daarop kan dezelfde gedachte in mij leven: ik meende wel voor de tweede herdoop dat ik het ware geloof had, maar nu begin ik toch steeds duidelijker te zien, dat ik mij ook die tweede keer vergist heb. O, nu zie ik dat ik mij twee keer heb bedrogen. Moet ik dan voor de derde keer herdoopt worden, omdat ik nu pas het ware geloof heel echt bezit? Wel, zegt Luther dan, dan mag ik mij wel elke dag laten dopen, want ik word gedurig aangevochten of ik wel werkelijk het ware geloof heb...

U ziet, lezer, dat de doop aan een volwassene weliswaar alleen op belijdenis van geloof mag worden bediend, maar dat dit geloof geen pleitgrond is voor de doop of houvast geeft aan de doop. Het ware geloof heeft immers dit kenmerk, dat het nog al eens wordt aangevochten. Daarom heeft het bestreden gemoed van de wankelende gelovige een zekerheid nodig om op te rusten, die buiten hemzelf is, namelijk in de vaste en onwankelbare beloften van God.

Daarom mocht Luther eens in zulke benauwdheid en aanvechting, toen satan hem al zijn zonden voorhield en hem verschrikte, tegen hem zeggen: baptizatus sum, ik ben gedoopt!

De doop is voor Luther niet het entreekaartje voor de hemel, maar het bewijs dat Gods beloften waar, volledig betrouwbaar en geloofwaardig zijn. In de strijd om de zekerheid of de Heere ook Maarten Luther, die grote booswicht, genadig wilde zijn, klampte Luther zich vast aan van de door God Zelf ingestelde doop, waarin de Heere hem had gezegd: zo werkelijk als je bent gedoopt, zó werkelijk is Mijn belofte van zondevergeving voor jou. Werp je gelovig aan Mijn voeten, en Ik zal je volkomen zaligen.

Ds. W. Pieters
Ik geloof dat dit hier toch wat offtopic is...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Daar heeft Luther eens iets over geschreven naar aanleiding van de herdoop van twee predikanten. Zij meenden dat hun (kinder)doop niet geldig was, omdat zij toen nog niet het ware geloof bezaten. En dat, zo meenden zij, moest er toch eerst zijn, wilde de doop geldig zijn. Deze stelling bestrijdt Luther met onder andere deze opmerking: Stel u voor, zegt hij, dat ik meen het ware geloof te bezitten en nu om de doop vraag. Ik laat mij dopen. De volgende dag kom ik er achter, dat ik gisteren toch nog niet het ware geloof had. De Heere toont mij dit. Is dan de doop ongeldig? Moet ik dan de volgende dag opnieuw gedoopt worden? Maar o, de dag daarop kan dezelfde gedachte in mij leven: ik meende wel voor de tweede herdoop dat ik het ware geloof had, maar nu begin ik toch steeds duidelijker te zien, dat ik mij ook die tweede keer vergist heb. O, nu zie ik dat ik mij twee keer heb bedrogen. Moet ik dan voor de derde keer herdoopt worden, omdat ik nu pas het ware geloof heel echt bezit? Wel, zegt Luther dan, dan mag ik mij wel elke dag laten dopen, want ik word gedurig aangevochten of ik wel werkelijk het ware geloof heb...

U ziet, lezer, dat de doop aan een volwassene weliswaar alleen op belijdenis van geloof mag worden bediend, maar dat dit geloof geen pleitgrond is voor de doop of houvast geeft aan de doop. Het ware geloof heeft immers dit kenmerk, dat het nog al eens wordt aangevochten. Daarom heeft het bestreden gemoed van de wankelende gelovige een zekerheid nodig om op te rusten, die buiten hemzelf is, namelijk in de vaste en onwankelbare beloften van God.

Daarom mocht Luther eens in zulke benauwdheid en aanvechting, toen satan hem al zijn zonden voorhield en hem verschrikte, tegen hem zeggen: baptizatus sum, ik ben gedoopt!

De doop is voor Luther niet het entreekaartje voor de hemel, maar het bewijs dat Gods beloften waar, volledig betrouwbaar en geloofwaardig zijn. In de strijd om de zekerheid of de Heere ook Maarten Luther, die grote booswicht, genadig wilde zijn, klampte Luther zich vast aan van de door God Zelf ingestelde doop, waarin de Heere hem had gezegd: zo werkelijk als je bent gedoopt, zó werkelijk is Mijn belofte van zondevergeving voor jou. Werp je gelovig aan Mijn voeten, en Ik zal je volkomen zaligen.

Ds. W. Pieters
Ik geloof dat dit hier toch wat offtopic is...
Kan je ook een inhoudelijke reactie geven ?
Dat maakt nu even niet uit of het wel of niet on-topic is.
Want die preek had punten die gingen over het verbond.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Heb je de preek beluisterd, Geytenbeekje?
Nee
Dan lijkt het mij goed om dat eerst te doen voordat je in een "preekluisterkring" allerlei dingen over het verbond en de doop gaat roepen.
Was een reactie op de post van Jantje wat ik deed.
Dat is nogal irritant. Met je berichten haal je totaal het nut van preekbespreking en het voegt werkelijk niets toe. Jantje draagt een preek van ds. Beens aan. Als je daar iets op wilt zeggen, dan is het handig als je de preek eerst hebt beluisterd. Dan kan je daarna ds. Pieters aan het woord laten...
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Waarom ik reageer :
Ik merk dat er in de GG een tweespalt is tussen hen die de visie van Calvijn aanhangen en een visie van ds G.H. Kersten
De GG heeft gezegd en zegt nog steeds, we staan achter Calvijn.
Maar dan wordt er wel een preek aanbevolen van en dominee waar je duidelijk kunt zien aan de drie punten dat hij ds Kersten aanhangt.
Aangezien Jantje de GG helemaal geweldig vind, moet hij mijns inziens het besluit van de GG ook respecteren.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zita »

In dit topic kan alleen gereageerd worden door degenen die de preek beluisterd hebben. Degenen die de preek niet geluisterd hebben, maar het onderwerp van gesprek interessant vinden en daarop willen doorgaan, kunnen daarvoor een bestaand topic over het onderwerp gebruiken of - als er geen geschikt topic al bestaat - een nieuw topic openen. Het is niet de bedoeling dat niet-luisteraars zich mengen in een discussie over de preek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Daar heeft Luther eens iets over geschreven naar aanleiding van de herdoop van twee predikanten. Zij meenden dat hun (kinder)doop niet geldig was, omdat zij toen nog niet het ware geloof bezaten. En dat, zo meenden zij, moest er toch eerst zijn, wilde de doop geldig zijn. Deze stelling bestrijdt Luther met onder andere deze opmerking: Stel u voor, zegt hij, dat ik meen het ware geloof te bezitten en nu om de doop vraag. Ik laat mij dopen. De volgende dag kom ik er achter, dat ik gisteren toch nog niet het ware geloof had. De Heere toont mij dit. Is dan de doop ongeldig? Moet ik dan de volgende dag opnieuw gedoopt worden? Maar o, de dag daarop kan dezelfde gedachte in mij leven: ik meende wel voor de tweede herdoop dat ik het ware geloof had, maar nu begin ik toch steeds duidelijker te zien, dat ik mij ook die tweede keer vergist heb. O, nu zie ik dat ik mij twee keer heb bedrogen. Moet ik dan voor de derde keer herdoopt worden, omdat ik nu pas het ware geloof heel echt bezit? Wel, zegt Luther dan, dan mag ik mij wel elke dag laten dopen, want ik word gedurig aangevochten of ik wel werkelijk het ware geloof heb...

U ziet, lezer, dat de doop aan een volwassene weliswaar alleen op belijdenis van geloof mag worden bediend, maar dat dit geloof geen pleitgrond is voor de doop of houvast geeft aan de doop. Het ware geloof heeft immers dit kenmerk, dat het nog al eens wordt aangevochten. Daarom heeft het bestreden gemoed van de wankelende gelovige een zekerheid nodig om op te rusten, die buiten hemzelf is, namelijk in de vaste en onwankelbare beloften van God.

Daarom mocht Luther eens in zulke benauwdheid en aanvechting, toen satan hem al zijn zonden voorhield en hem verschrikte, tegen hem zeggen: baptizatus sum, ik ben gedoopt!

De doop is voor Luther niet het entreekaartje voor de hemel, maar het bewijs dat Gods beloften waar, volledig betrouwbaar en geloofwaardig zijn. In de strijd om de zekerheid of de Heere ook Maarten Luther, die grote booswicht, genadig wilde zijn, klampte Luther zich vast aan van de door God Zelf ingestelde doop, waarin de Heere hem had gezegd: zo werkelijk als je bent gedoopt, zó werkelijk is Mijn belofte van zondevergeving voor jou. Werp je gelovig aan Mijn voeten, en Ik zal je volkomen zaligen.

Ds. W. Pieters
Ik geloof dat dit hier toch wat offtopic is...
Kan je ook een inhoudelijke reactie geven ?
Dat maakt nu even niet uit of het wel of niet on-topic is.
Want die preek had punten die gingen over het verbond.
Nu niet, eerst de punten opschrijven, en in het verband van de preek. Ik ben vanmiddag verhinderd, dus hebt nog een weinigje geduld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Arja »

Over de kinderdoop, zei hij:
Kunt u dan op de been blijven? Met de gedachte ik ben gedoopt? En ik heb dit en ik heb zus en zo. Ik heb hier wat gevonden en daar wat gevonden. …. Als God het gericht in je ziel gaat verklaren. Wat houd je dan over, mensen. Kun je het doen met de gedachte in de beschouwing dat je een verbondskind bent? Nooit en te nimmer. God snijdt er alles van af. Bij de aanvang en bij de voorgang.
Ik begrijp wat hij wil zeggen. Nergens in de Bijbel wordt de doop gebruikt als rustgrond of pleitgrond.

Wat ik veel belastender vind in deze preek is het vermengen van wet en evangelie. Omdat de dominee een Sinaï ervaring in het leven van Gods volk bepreekt, botst ik met wat Paulus schrijft aan de Hebreeën:

"Want gij zijt niet gekomen tot den tastelijken berg, en het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis, en onweder, En tot het geklank der bazuin, en de stem der woorden; welke die ze hoorden, baden dat het woord tot hen niet meer zou gedaan worden, (Want zij konden niet dragen hetgeen er geboden werd: Indien ook een gedierte den berg aanraakt, het zal gestenigd of met een pijl doorschoten worden. En Mozes, zo vreselijk was het gezicht, zeide: Ik ben gans bevreesd en bevende). Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem en de vele duizenden der engelen; Tot de algemene vergadering en de gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen; En tot den Middelaar des Nieuwen Testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel."

Misschien kan iemand me daarbij helpen? Hoe krijg ik die twee dingen bij elkaar: wat deze dominee zegt en wat de schrijver van de brief aan de Hebreeën en Galaten (4) zegt over de Sinaï.

Kerkmensen worden wel opgeroepen te buigen voor de HEERE aan de voet van de Sinaï. Maar er is geen nodiging tot het heil dat in de Heere Jezus te vinden is. Het wordt niet aangeboden. In de preek mis ik de volle verkondiging (en erkenning) van kruis en opstanding en de doorwerking daarvan in het leven van Gods kinderen. Zoals ik eerder zei: een ernstige, bewogen, maar beschrijvende preek hoe de Heere werkt en wat men dan ervaart.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Rustgrond niet. Pleitgrond wel.

Maar ik weet dat jij dat anders ziet.

@jantje, ik voel me niet verplicht om de preek af te luisteren. Ik heb in de preek van dr Van de Brink geen dwalingen gehoord.
Ik vond het woord 'onzin' wat gebruikt werd een grens.
Ik begrijp dat je het jammer vindt. Ik vond het ook jammer dat er weinig animo was voor de preek van ds Lagendijk. Ook eerder heb ik wel eens preken aangedragen in dit topic of in het andere topic (preken luisteren op internet) die nauwelijks geluisterd werden. Dat kan je jammer vinden maar daar is ieder vrij in toch?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Soms kun je je ook verplicht voelen om te luisteren. Of er wordt gewezen op één punt van de preek. Er wordt gefocust op een deel van de preek. Dan ga ik het niet doen. Ik heb nog niets op papier door omstandigheden. Maar als het als een soort van discussie over één punt gaat weet ik niet of het wijs is om de preek hier nader te bespreken. Dat wordt al snel op dat ene gefocust, en dat is iets wat me tegenstaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:
ds M. van Sligtenhorst HHG Waddinxveen-Dorpsstraat kerkdienstgemist.nl 27-05-2020
Handelingen 1 : 1-12
(Geijtenbeekje)

https://kerkdienstgemist.nl/stations/71 ... 0060000711


Psalm 47:3
Psalm 47:4
Schriftlezing: Handelingen 1:1-11
Psalm 68:8,9
Psalm 68:10
Psalm 103:10

Verzoek aan Geijtenbeekje voor het thema en de punten.
Plaats reactie