Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Dodo »

Ik kan 'm zo snel niet vinden, maar er is toch een bijbeltekst over? Acht geven op uw huishouding of zo? Maakt dat de huishouding extra belangrijk of doe je het er toch meer naast en zijn andere dingen de belangrijkste invulling? Voor mij is dat laatste zeker zo. Wel het plezier van een gezellig huis en tuin met veel bloemen, maar mijn dag draait niet om de was en schoonmaak.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Tiberius »

Ik heb hier wat bijdragen van mannelijke deelnemers verwijderd.
Graag de wens van de topicstarter respecteren.

PS> Ik doe en zeg dit namens Zita.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door merel »

Dodo schreef:Ik kan 'm zo snel niet vinden, maar er is toch een bijbeltekst over? Acht geven op uw huishouding of zo? Maakt dat de huishouding extra belangrijk of doe je het er toch meer naast en zijn andere dingen de belangrijkste invulling? Voor mij is dat laatste zeker zo. Wel het plezier van een gezellig huis en tuin met veel bloemen, maar mijn dag draait niet om de was en schoonmaak.
Mijn werk en de kinderen zijn een belangrijkere invulling dan schoonmaken. Ik houd ook erg van koken bakken. Helaas maakt de was en schoonmaak wel een onderdeel uit van mijn leven. Dat zou ik graag uitbesteden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Mara »

helma schreef: Ik verschoon alleen ons eigen bed. Vanaf dat ze 12 zijn doen ze het hier zelf. Kunnen ze best :huhu
O ha ha, hier dus ook wel. ;)
Ze halen het beddengoed er af s'morgens en ik hang - als dat mogelijk is - het dekbed en molton te luchten.
En aan het einde van de middag zorg ik dat er een schone set op hun kamer ligt.
Maar ik hou er wel een vaste dag voor. Anders heb ik de ene dag een berg was waar ik niet meer overheen kan kijken en later in de week kan ik de trommel niet meer volkrijgen.
En overtrekken hang ik graag buiten aan de lijn te drogen.
Roos2018 schreef:Tegelijkertijd vraag ik me af waarom een volwassen man van 21 nog steeds z´n moeder nodig heeft in deze.
Nodig niet, maar ik vind het wel heel erg lief van zijn moeder.
Mijn moeder liet ons vanaf onze 12e al het meeste zelf doen.
Ik heb bepaalde dingen weleens gemist hoor.
Dan ging het broodtrommeltje van mijn vriendin open en lag er elke dag een lekkere verrassing in, of haar moeder had smorgens verse broodjes gehaald (een luxe in die tijd). Maar het gebaar, daar ging het om.

In advertenties staat vaak: onze lieve zorgzame moeder. Is dat dan maar een loze kreet in sommige gevallen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door helma »

Zit zorgzaam alleen in zulke dingen?

Ik vind het belangrijk dat ze leren op eigen benen te staan. Dat is ook een manier van zorgen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door helma »

Dodo schreef:Ik kan 'm zo snel niet vinden, maar er is toch een bijbeltekst over? Acht geven op uw huishouding of zo? Maakt dat de huishouding extra belangrijk of doe je het er toch meer naast en zijn andere dingen de belangrijkste invulling? Voor mij is dat laatste zeker zo. Wel het plezier van een gezellig huis en tuin met veel bloemen, maar mijn dag draait niet om de was en schoonmaak.
Titus 2
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door merel »

helma schreef:Zit zorgzaam alleen in zulke dingen?

Ik vind het belangrijk dat ze leren op eigen benen te staan. Dat is ook een manier van zorgen.
Dat vind ik ook. Al heb ik wel de neiging bij het kind dat zich graag laat verzorgen en wat chaotischer van aard is, het meer over te nemen. Mijn man is daar strenger in en vindt dat juist dit kind het moet leren. Juist omdat het dit kind meer tijd kost om het te leren.

En ook dan kan je zorgzaam zijn. Lekkere broodjes in huis halen, een plakje koek extra in de broodtrommel, toch een keer het bed opmaken van een kind dat het al tijden zelfstandig doet etc.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Mara »

helma schreef:Zit zorgzaam alleen in zulke dingen?
Dat weet ik niet. Ik denk dat ieder daar zijn eigen maatstaven in heeft.
helma schreef:Ik vind het belangrijk dat ze leren op eigen benen te staan. Dat is ook een manier van zorgen.
Maar ook daar kun je in begeleiden. Hen stukje bij beetje loslaten, of hen in het diepe gooien en zie maar hoe je er uit komt.
(Zoals ik deze week hoorde van een zwemlesmethode. :oO , die nog steeds wordt toegepast)

Het ene kind wrikt zich al jong los uit de zorgen van ouders en de ander koestert zich er in. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Zita »

:wiz :wiz :wiz
Tiberius schreef:Ik heb hier wat bijdragen van mannelijke deelnemers verwijderd.
Graag de wens van de topicstarter respecteren.

PS> Ik doe en zeg dit namens Zita.
:wiz :wiz :wiz
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Zita »

Ik snap van een speciaal vrouwentopic helemaal niks, ook al ben ik vrouw. Het gaat nog niet eens over menstruatie, zwangerschapsproblemen of overgangsklachten, maar over stofzuigen en bedden verschonen. Ik snap niet dat vrouwen het niet aan zouden kunnen als daar mannen over meeneuzelen. Maar misschien mis ik gewoon een vrouwengevoeligheidsding.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Dodo »

Ik zou het ook best over overgangsklachten en andere gevoeligere vrouwendingen willen hebben, maar niet als er tientallen mannen over mijn schouder mee (kunnen) kijken. Ik denk werkelijk dat wel elkaar daarin kunnen helpen, omdat sommigen van ons daar al doorheen zijn, en andere er in zitten of nog voor staan.
Zo ook met opvoedingsvragen of vragen over uiterlijk en verzorging, of gedachten over sommige bijbelse vragen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door samanthi »

Bij de mannen vind Jantje:
Ik verbaas me er bijvoorbeeld over dat je je kinderen van 12 en 13 jaar al hun eigen bed laat verschonen. Is dat niet wat jong?
Nou ik deed met 15 jaar het hele huishouden met een heel zieke vader (ziekte van kaler), ging ook nog twee keer per week, met hem naar de bloedbank om bloed te laten scheiden, plasma van de rest van zijn bloed. Deed op de fiets boodschappen en moest daarvoor een eind fietsen.

Dus ja dan is bed verschonen een makkie.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door Orchidee »

Ik deed ook véél vanaf mijn bijna 8e jaar:
Schoenenpoetsen, was ophangen én afhalen, bedden afhalen, afwassen, afdrogen, sperziebonen en spruiten afhalen, aardappels schrappen (zomers), was in de centrifuge doen, straat vegen en nog véél meer......
Boodschappen deed ik al vanaf mijn 5e
Maar of dat nou zo goed en gezond was.......
Ik heb mijn eigen kinderen kind laten zijn iig!
Én ze zijn prima zelfstandige volwassen mensen geworden inmiddels
Ik verschoon en maak het bed van mijn dochters nog weleens op.
Ze kunnen het prima zelf maar af en toe is het toch gewoon heerlijk als het nog weleens voor je gedaan word

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door merel »

Mijn kinderen leer ik op dit moment al wel veel van die dingen. Met name de afgelopen weken toen zij in een wind en een zucht klaar waren met hun schoolwerk en wij ons in alle bochten moesten wringen om alles gedaan te krijgen, hielpen ze een middag in de week mee met schoonmaak, bedden verschonen etc. Ik merkte dat met name onze 6 jarige een groot stofzuigtalent is. Bedden afhalen en opmaken doen zij ook regelmatig. Echt niet altijd, maar als ik tijdnood heb, kunnen ze het iig.
Onze 11 jarige helpt regelmatig mee met koken. De vaatwasser uitruimen, tafel dekken, vuilnis en papier wegbrengen behoort bij hun dagelijkse taken. Onze dochter is dol op tuinieren en zij zorgde afgelopen weken voor de planten in de tuin.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alleen voor vrouwen - hoe kijk je naar de huishouding?

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Ik deed ook véél vanaf mijn bijna 8e jaar:
Schoenenpoetsen, was ophangen én afhalen, bedden afhalen, afwassen, afdrogen, sperziebonen en spruiten afhalen, aardappels schrappen (zomers), was in de centrifuge doen, straat vegen en nog véél meer......
Boodschappen deed ik al vanaf mijn 5eAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Maar of dat nou zo goed en gezond was.......
Ik heb mijn eigen kinderen kind laten zijn iig!
Én ze zijn prima zelfstandige volwassen mensen geworden inmiddelsAfbeeldingAfbeelding
Ik verschoon en maak het bed van mijn dochters nog weleens op.
Ze kunnen het prima zelf maar af en toe is het toch gewoon heerlijk als het nog weleens voor je gedaan wordAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn BAH2-W19 met Tapatalk
Dat is idd zo, maar ik heb ze in de loop der jaren allemaal leren koken, wassen, strijken, naaien, breien, de basale dingen, Samanthus heeft de kinderen leren bandplakken ed, oh ja ze kunnen ook allemaal een konijn of vis oid slachten en panklaar maken.

Tijdens mijn zwangerschappen had ik veel migraine, bij de twee laatste kinderen, pakte de ouderen alles aan, zonder dwang terwijl ze anders altijd onder de afwas uit wilde komen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie