Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
crossmountain schreef:(...)Deze predikant gaat wel in tegen het algemene beleid in de GG om alléén de Catechismus te behandelen en níet de NGB of Dordtse leerregels. (...)
Ik ben wel benieuwd waar ik dat "algemene beleid" kan vinden. Heb je een bron? :)
Dordtse Synode van 1618-1619...
Het ging hier om het "algemene beleid" in de GG. Ergens zal in latere tijd dan toch de uitspraak van @crossmountain op papier gesteld moeten zijn gesteld.

Ik betwijfel of de Dordtse Synode 1618-19 dit op papier heeft gezet. Het zou kunnen. Ik lees (zie bron) wel dat eerdere synodes hierover hebben gesproken:
- De handelingen van de synode van Dordrecht uit 1574 vermelden reeds dat men heeft, 'bewilicht dat in alle Kercken den Heidelbergschen Catechismus soude met alle neersticheyt onderhouden worden ende der jeuget geleert.'
- De synode van 1586 in Den Haag. Deze synode stelde een strikt calvinistische kerkorde op. Daarin werd onder andere vastgelegd dat in elke gemeente iedere zondag de catechismus moest worden uitgelegd.

Bron: H.J. Selderhuis, Handboek Nederlandse kerkgeschiedenis, 2014.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
crossmountain schreef:(...)Deze predikant gaat wel in tegen het algemene beleid in de GG om alléén de Catechismus te behandelen en níet de NGB of Dordtse leerregels. (...)
Ik ben wel benieuwd waar ik dat "algemene beleid" kan vinden. Heb je een bron? :)
Dordtse Synode van 1618-1619...
Het ging hier om het "algemene beleid" in de GG. Ergens zal in latere tijd dan toch de uitspraak van @crossmountain op papier gesteld moeten zijn gesteld.

Ik betwijfel of de Dordtse Synode 1618-19 dit op papier heeft gezet. Het zou kunnen. Ik lees (zie bron) wel dat eerdere synodes hierover hebben gesproken:
- De handelingen van de synode van Dordrecht uit 1574 vermelden reeds dat men heeft, 'bewilicht dat in alle Kercken den Heidelbergschen Catechismus soude met alle neersticheyt onderhouden worden ende der jeuget geleert.'
- De synode van 1586 in Den Haag. Deze synode stelde een strikt calvinistische kerkorde op. Daarin werd onder andere vastgelegd dat in elke gemeente iedere zondag de catechismus moest worden uitgelegd.

Bron: H.J. Selderhuis, Handboek Nederlandse kerkgeschiedenis, 2014.
De Dordtse Kerkorde zegt dat op de zondagmiddagen ‘ordinaarlijk’ = gewoonlijk uit de catechismus gepreekt zal worden tot verklaring van de christelijke leer. Artikel 68. Het woord ‘ordinaarlijk’ biedt natuurlijk wel wat ruimte. Verder kun je je afvragen of dit artikel dwingend bedoeld is of vooral dient als aanbeveling.

Overigens zijn er nog heel wat andere artikelen die niemand letterlijk opvolgt.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door crossmountain »

Hollander schreef:
crossmountain schreef:(...)Deze predikant gaat wel in tegen het algemeene beleid in de GG om alléén de Catechismus te behandelen en níet de NGB of Dordtse leerregels. (...)
Ik ben wel benieuwd waar ik dat "algemeene beleid" kan vinden. Heb je een bron? :)
http://www.kerkrecht.nl/node/1808
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hollander »

crossmountain schreef:
Hollander schreef:
crossmountain schreef:(...)Deze predikant gaat wel in tegen het algemeene beleid in de GG om alléén de Catechismus te behandelen en níet de NGB of Dordtse leerregels. (...)
Ik ben wel benieuwd waar ik dat "algemeene beleid" kan vinden. Heb je een bron? :)
http://www.kerkrecht.nl/node/1808
Dank. Zie post van @Valcke.
De achtergrond van deze historische synode-besluiten is omdat veel predikanten onder dit soort preken uit wilden komen. Daar wilden diverse synodes lijn in aanbrengen. Terecht. Wat mij betreft is het ook goed om uit de HC te preken. Echter geloof ik niet dat het tégen de geest van de besluiten uit historische synodes ingaat als men uit één van de andere twee formulieren van enigheid preekt. Het doel blijft namelijk: onderwijs geven in de belijdenisgeschriften.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

crossmountain schreef:Hoe komt het dat de meeste predikanten alleen vasthouden aan de Catechismus?
Omdat dit kerkrechtelijk is verordend.

Het is mijn mening dat de NGB zowel als de DL niet geschikt zijn om te bepreken. Geef daar college's of catechisatie over, maar een preek dient verkondiging te zijn van het evangelie. Dat ligt toch wat anders dan proclamatie van een leerstellige waarheid. Het eerste draait om het hart en het tweede vaak niet.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mannetje »

Je zou volgens mij prima de NGB en DL kunnen gebruiken zoals diverse predikanten ook de catechismus behandelen.
Ik weet niet meer wie het was van wie er in Stalland gelezen werd toen ik daar regelmatig kerkte, maar die catechismusverklaring begon met een tekst uit de Bijbel, met als standaardzin zo ongeveer "op deze en andere plaatsen meer is het onderwijs gegrond wat wij vinden in de HC zondag …"

Als je een Bijbeltekst als uitgangspunt neemt, daar een gedeelde uit de NGB of de DL bij gebruikt, kun je prima het Woord verkondigen. Maar het moet geen verklaring van de DL worden ofzo.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

Ik ben wel benieuwd welke Catechismusverklaring dat was. Weet iemand dat?

Overigens ben ik het, denk ik, met @Herman eens.

Je kunt ook een gemeenteavond gebruiken voor de DL of de NGB.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bertiel »

ik heb de NGB horen bepreken, en recent ook (de laatste) preken van de DL
De preken over de DL gingen ook aan de hand van een schriftgedeelte wat erbij past
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Ben je dan niet erg aan het thematisch preken in plaats van hoofdstuk na hoofdstuk ?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:
crossmountain schreef:Hoe komt het dat de meeste predikanten alleen vasthouden aan de Catechismus?
Omdat dit kerkrechtelijk is verordend.

Het is mijn mening dat de NGB zowel als de DL niet geschikt zijn om te bepreken. Geef daar college's of catechisatie over, maar een preek dient verkondiging te zijn van het evangelie. Dat ligt toch wat anders dan proclamatie van een leerstellige waarheid. Het eerste draait om het hart en het tweede vaak niet.
Wat te doen met predikanten die preken houden vanuit de HC maar die net zo goed een proclamatie van een leerstellige waarheid doen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:Je zou volgens mij prima de NGB en DL kunnen gebruiken zoals diverse predikanten ook de catechismus behandelen.
Ik weet niet meer wie het was van wie er in Stalland gelezen werd toen ik daar regelmatig kerkte, maar die catechismusverklaring begon met een tekst uit de Bijbel, met als standaardzin zo ongeveer "op deze en andere plaatsen meer is het onderwijs gegrond wat wij vinden in de HC zondag …"
Ds. Veenendaal deed dat ook zo.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Wat te doen met predikanten die preken houden vanuit de HC maar die net zo goed een proclamatie van een leerstellige waarheid doen?
Vriendelijke de hand schudden (mits de overheid daar niks meer van vind) en eens vragen wat ze van de catechismusverklaring van Smijtegeld vinden, o.i.d.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Dat ligt toch wat anders dan proclamatie van een leerstellige waarheid. Het eerste draait om het hart en het tweede vaak niet.
Wat versta jij eigenlijk onder 'proclamatie van een leerstellige waarheid'? Want dat is me niet helemaal duidelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Mannetje schreef:"op deze en andere plaatsen meer is het onderwijs gegrond wat wij vinden in de HC zondag …"
Ds. Veenendaal deed dat ook zo.
Klopt, een typische CGK manier om de behandeling in te luiden. Ik was niet anders gewend.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Tiberius schreef:
Mannetje schreef:"op deze en andere plaatsen meer is het onderwijs gegrond wat wij vinden in de HC zondag …"
Ds. Veenendaal deed dat ook zo.
Klopt, een typische CGK manier om de behandeling in te luiden. Ik was niet anders gewend.
Niet alleen ds. Veenendaal, maar ik heb dit bij meerdere predikers gehoord. Ook bv. de Oud Gereformeerde wijlen ds. J. Goudriaan nam altijd een tekst als uitgangspunt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie