Demonstratie Dam Amsterdam

Halsema moet weg

Ja
42
81%
Nee
7
13%
Geen mening
3
6%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 52

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door ejvl »

Ambtenaar schreef: Wat is dan de oorspronkelijke cultuur? Als een deel van de bevolking Sinterklaas ervaart als racistisch, welke moeite is het om de kleur van Piet aan te passen?
En groepen die de kerstboom en kerst racistisch vinden? En pasen? En de vlag en bijbel in de tweede kamer? En de jodenkoek en negerzoen? Of de blanke vla? Of het volkslied op school? Of het niet hebben van halal-voedsel op scholen?
Er zijn altijd groepen te vinden die iets racistisch vinden. Hoever ga je met aanpassingen, waarom het een wel en het ander niet?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

ejvl schreef:
Ambtenaar schreef: Wat is dan de oorspronkelijke cultuur? Als een deel van de bevolking Sinterklaas ervaart als racistisch, welke moeite is het om de kleur van Piet aan te passen?
En groepen die de kerstboom en kerst racistisch vinden? En pasen? En de vlag en bijbel in de tweede kamer? En de jodenkoek en negerzoen? Of de blanke vla? Of het volkslied op school? Of het niet hebben van halal-voedsel op scholen?
Er zijn altijd groepen te vinden die iets racistisch vinden. Hoever ga je met aanpassingen, waarom het een wel en het ander niet?
In ieder geval moet je het niet bagatelliseren, zoals jij nu doet. En hoe ver je gaat, dan moet je per geval beoordelen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:2. De Nederlandse cultuur heeft de laatste decennia natuurlijk wel veranderingen ondergaan , mede door nieuwkomers. Je kunt je afvragen of vermengen van culturen goed is. Je ziet dat ook veel in relaties en huwelijken. Er zijn heel veel voorbeelden dat zo'n relatie door verschillen in afkomst en cultuur onder druk komt te staan. ( al zijn er uiteraard ook andere voorbeelden te noemen. )
Ik ben juist een voorstander van interraciale huwelijken. Christenen zouden hier wat mij betreft in voorop moeten lopen (mits in de Heere).
Ik zeg ook nergens dat het niet mag.
Maar de praktijk leert dat het nog al eens fout gaat. Of dat er in ieder geval veel onbegrip is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

ejvl schreef:En groepen die de kerstboom en kerst racistisch vinden? En pasen? En de vlag en bijbel in de tweede kamer? En de jodenkoek en negerzoen? Of de blanke vla? Of het volkslied op school? Of het niet hebben van halal-voedsel op scholen?
Er zijn altijd groepen te vinden die iets racistisch vinden. Hoever ga je met aanpassingen, waarom het een wel en het ander niet?
Veel van de voorbeelden die je hier aangeeft zijn voorbeelden van doorgeslagen linkse politiek-correctheid. Ik kan daar helemaal niks mee. We moeten geen concessies doen als het daar om gaat, aangezien dat een voedingsbodem creert voor populisme.

Wat onverlet laat dat ik echt racisme radicaal afkeur. En vind dat we een bijbelse en respectvolle houding dienen te hebben naar de vreemdeling, die in onze poorten is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Wat onverlet laat dat ik echt racisme radicaal afkeur. En vind dat we een bijbelse en respectvolle houding dienen te hebben naar de vreemdeling, die in onze poorten is.
Wat is dan echt racisme?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Wat onverlet laat dat ik echt racisme radicaal afkeur. En vind dat we een bijbelse en respectvolle houding dienen te hebben naar de vreemdeling, die in onze poorten is.
Wat is dan echt racisme?
Volgens Wikipedia:
Wikipedia schreef:Racisme is het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar. Hieruit kan discriminatie voortkomen doordat voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.
Zaken die hier uit voortvloeien die ik ook afkeur zijn o.a. stereotyperingen, generalisatie, onrespectvol benaderen, enz..
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Volgens Wikipedia:
Wikipedia schreef:Racisme is het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar. Hieruit kan discriminatie voortkomen doordat voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere.
Zaken die hier uit voortvloeien die ik ook afkeur zijn o.a. stereotyperingen, generalisatie, onrespectvol benaderen, enz..
Volgens deze definitie ben ik een overtuigd racist.

Als het gaat om de problematiek die nu wordt besproken is de gedragsrechtelijke definitie een stuk adequater:
Volgens het Internationaal Verdrag inzake de uitbanning van alle vormen van rassendiscriminatie betekent raciale discriminatie "elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming die ten doel heeft de erkenning, het genot of de uitoefening, op voet van gelijkheid, van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel gebied, of op andere terreinen van het openbare leven, teniet te doen of aan te tasten, dan wel de tenietdoening of aantasting daarvan ten gevolge heeft."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door parsifal »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:2. De Nederlandse cultuur heeft de laatste decennia natuurlijk wel veranderingen ondergaan , mede door nieuwkomers. Je kunt je afvragen of vermengen van culturen goed is. Je ziet dat ook veel in relaties en huwelijken. Er zijn heel veel voorbeelden dat zo'n relatie door verschillen in afkomst en cultuur onder druk komt te staan. ( al zijn er uiteraard ook andere voorbeelden te noemen. )
Ik ben juist een voorstander van interraciale huwelijken. Christenen zouden hier wat mij betreft in voorop moeten lopen (mits in de Heere).
Ik zeg ook nergens dat het niet mag.
Maar de praktijk leert dat het nog al eens fout gaat. Of dat er in ieder geval veel onbegrip is.
Ik ben ook voorstander van interraciale huwelijken :)

Er is natuurlijk nog steeds wel racisme, ook in Nederland. Mensen die onbewust even voelen of hun portemonnee nog in hun kontzak zit als ze langs een Afrikaans uitziende jongere lopen. Of zoals een donkere sporter een zei, dat hij redelijk vaak werd gecontroleerd of hij wel in die dure auto hoort te rijden. Of dat met een gelijk CV Piet Jansen een grotere kans heeft om te worden aangenomen dan Yommi Babangida. Ik kan me voorstellen dat dit frustrerend is voor mensen met een afrikaans uiterlijk. Ook is het deels frustrerend dat we (terecht) aanstoot nemen aan grappen over de gierige Jood met de grote neus, en niet aan de wat onhandige zwarte knecht met grote lippen en kroeshaar van de witte man op paard, of de spraakgebrek grapjes over Oost-Aziaten.

Natuurlijk is dit van een ander niveau dan wat in Amerika is gebeurd en het is een soort luxe probleem dat over deze vorm van discriminatie geklaagd kan worden, maar het geeft sommige mensen wel een achterstand en het heeft gevolgen voor je houding t.o.v. de maatschappij als je een buitenstaander blijft en steeds gewantrouwd wordt en het kan heel grote gevolgen hebben. De Delftse cafemoord is toch wel een voorbeeld. De moord is op geen enkele manier zelfs maar deels te rechtvaardigen, maar de aanleiding voor de moord is ook een erge vorm van zonde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Volgens deze definitie ben ik een overtuigd racist.
Ik hoop niet dat je vindt dat je rassen kunt rangschikken als beter of slechter of dat er andere maatstaven gelden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Natuurlijk is dit van een ander niveau dan wat in Amerika is gebeurd en het is een soort luxe probleem dat over deze vorm van discriminatie geklaagd kan worden, maar het geeft sommige mensen wel een achterstand en het heeft gevolgen voor je houding t.o.v. de maatschappij als je een buitenstaander blijft en steeds gewantrouwd wordt en het kan heel grote gevolgen hebben. De Delftse cafemoord is toch wel een voorbeeld. De moord is op geen enkele manier zelfs maar deels te rechtvaardigen, maar de aanleiding voor de moord is ook een erge vorm van zonde.
Hoezo is het van een ander niveau? Wellicht is racisme in de Verenigde Staten meer expliciet, maar dat betekent niet dat de impliciete veronderstellingen ten aanzien van mensen met een andere huidskleur of religie anders zijn of hoeven te zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Natuurlijk is dit van een ander niveau dan wat in Amerika is gebeurd en het is een soort luxe probleem dat over deze vorm van discriminatie geklaagd kan worden, maar het geeft sommige mensen wel een achterstand en het heeft gevolgen voor je houding t.o.v. de maatschappij als je een buitenstaander blijft en steeds gewantrouwd wordt en het kan heel grote gevolgen hebben. De Delftse cafemoord is toch wel een voorbeeld. De moord is op geen enkele manier zelfs maar deels te rechtvaardigen, maar de aanleiding voor de moord is ook een erge vorm van zonde.
Hoezo is het van een ander niveau? Wellicht is racisme in de Verenigde Staten meer expliciet, maar dat betekent niet dat de impliciete veronderstellingen ten aanzien van mensen met een andere huidskleur of religie anders zijn of hoeven te zijn.
Het is echt een ander niveau als je een structurele achterstand hebt die generaties kan doorwerken en je zelfs je leven kan kosten. Sommige van de dingen die ik noemde zijn m.i. vergelijkbaar met het extra er uitgepikt worden bij de douane om je als Nederlandse man alleen reist en drugsvermoedens meespelen (dat is nu minder trouwens). Irritant maar echt van een andere orde.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Volgens deze definitie ben ik een overtuigd racist.
Ik hoop niet dat je vindt dat je rassen kunt rangschikken als beter of slechter of dat er andere maatstaven gelden.
Mijn motivatie voor die stelling gaat vooral op het etnocentrisch aspect van racisme. Naar mijn idee geven die aspecten niet alle antwoorden waarom beschavingen zich langs geheel andere lijnen ontwikkelen. De christelijke cultuur vind ik ook beter dan een heidense cultuur. (Het wordt dan een definitie probleem om het begrip ras en racisme te omschrijven) De mens ligt uiteraard niet onder kritiek. Vanuit de Bijbel weten we dat er geen onderscheid meer is tussen een jood en een griek. In dat geval ben ik dus zeker voor een gelijke behandeling van verschillende rassen.

Aan de andere kant kan je op grond van ras positief discrimineren als het gaat om het anticiperen op bijvoorbeeld ziekten. Als blanken meer vatbaar zijn voor kanker dan aziaten dan ligt het zeer voor de hand om in termen van beter en slechter te spreken. Overigens wordt het nut hiervan ook weersproken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

https://nos.nl/artikel/2336228-racisme- ... jfers.html

Speciaal voor de cijferduiders onder ons heeft de NOS een artikel gepubliceerd. Daarin blijken joden (35%) iets meer getroffen te worden dan het totaal van het rapport (27%).

Een citaat: De studie (van de FRA) schetst verder een zorgwekkend beeld van de perceptie van een verandering in de omvang van antisemitisme. Van de Nederlandse respondenten heeft 90% het gevoel dat antisemitisme in de afgelopen vijf jaar (sterk) is toegenomen.
postmillennial
Verbannen
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2020, 17:24

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door postmillennial »

Interessante discussies over de demonstratie en racisme!
Is het ook niet zo, dat veel mensen zich in deze coronatijd heel erg vervelen, en uit verveling maar gaan demonstreren? Soort vervangend feestje, zeg maar?
Waarmee ik niet wil ontkennen dat het heel erg is wat er in Amerika met Floyd gebeurd is.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Anselmus »

postmillennial schreef:Interessante discussies over de demonstratie en racisme!
Is het ook niet zo, dat veel mensen zich in deze coronatijd heel erg vervelen, en uit verveling maar gaan demonstreren? Soort vervangend feestje, zeg maar?
Waarmee ik niet wil ontkennen dat het heel erg is wat er in Amerika met Floyd gebeurd is.
Of een uiting van onvrede. Hiervoor demonstreerde een groot deel van de beroepsbevolking: verpleegkundigen, leraren, boeren, bouwers. Er lijkt veel onvrede te zijn waardoor er net zo veel demonstraties zijn dan in de jaren 60. Ik heb over dei demonstraties verder geen mening, maar het past wel in de tendens. Soms denk ik weleens dat Plato gelijk krijgt: geen democratie meer, maar een ochlocratie.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie