Vraag (algemeen)

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Vraagje

Bericht door Nathanaël »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef: Maar waarom is het dan wegkijken? Persoon A kocht foute kleding, brengt het bij de kringloop.
Nu koop ik het bij de kringloop. Wat doe ik dan fout?
Zoals jij het schrijft lees ik 'iemand heeft iets gestolen, ik koop het netjes van deze persoon, wat doe ik dan fout?'
Als iets in de basis fout was, wordt het later in de keten toch niet ineens beter? Je noemt het letterlijk 'foute kleding'.
Volgens mij is de kleding niet zozeer fout, maar het handelen van het bedrijf waar je de kleding koopt. Als je dus kleding koopt in een winkel waarvan je weet dat ze een veel te laag salaris betalen aan de mensen die de kleding maken, hou je het systeem in stand.

Als je echter kleding in de kringloop koopt, wordt het foute handelen van het bedrijf niet gestimuleerd.
Daar zit m.i. dus wel degelijk een verschil in.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Nathanaël schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef: Maar waarom is het dan wegkijken? Persoon A kocht foute kleding, brengt het bij de kringloop.
Nu koop ik het bij de kringloop. Wat doe ik dan fout?
Zoals jij het schrijft lees ik 'iemand heeft iets gestolen, ik koop het netjes van deze persoon, wat doe ik dan fout?'
Als iets in de basis fout was, wordt het later in de keten toch niet ineens beter? Je noemt het letterlijk 'foute kleding'.
Volgens mij is de kleding niet zozeer fout, maar het handelen van het bedrijf waar je de kleding koopt. Als je dus kleding koopt in een winkel waarvan je weet dat ze een veel te laag salaris betalen aan de mensen die de kleding maken, hou je het systeem in stand.

Als je echter kleding in de kringloop koopt, wordt het foute handelen van het bedrijf niet gestimuleerd.
Daar zit m.i. dus wel degelijk een verschil in.
Er is een verschil. Maar nog steeds koop je iets dat in de basis fout was. Ik vind niet dat je dan als 2e koper kan zeggen dat het dan ineens 100% goed is. Als iedereen deze kleding niet meer koopt bij de kringloop, blijft deze ermee zitten en zal uiteindelijk ook nee gaan zeggen tegen de inname ervan. En ja, dat is ver doorgedacht.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vraagje

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef:
Nathanaël schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef: Maar waarom is het dan wegkijken? Persoon A kocht foute kleding, brengt het bij de kringloop.
Nu koop ik het bij de kringloop. Wat doe ik dan fout?
Zoals jij het schrijft lees ik 'iemand heeft iets gestolen, ik koop het netjes van deze persoon, wat doe ik dan fout?'
Als iets in de basis fout was, wordt het later in de keten toch niet ineens beter? Je noemt het letterlijk 'foute kleding'.
Volgens mij is de kleding niet zozeer fout, maar het handelen van het bedrijf waar je de kleding koopt. Als je dus kleding koopt in een winkel waarvan je weet dat ze een veel te laag salaris betalen aan de mensen die de kleding maken, hou je het systeem in stand.

Als je echter kleding in de kringloop koopt, wordt het foute handelen van het bedrijf niet gestimuleerd.
Daar zit m.i. dus wel degelijk een verschil in.
Er is een verschil. Maar nog steeds koop je iets dat in de basis fout was. Ik vind niet dat je dan als 2e koper kan zeggen dat het dan ineens 100% goed is. Als iedereen deze kleding niet meer koopt bij de kringloop, blijft deze ermee zitten en zal uiteindelijk ook nee gaan zeggen tegen de inname ervan. En ja, dat is ver doorgedacht.
Maar ook al vervalt de tweedehandsmarkt, dan blijft nog de eerstehandsmarkt intact.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraagje

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: Maar ook al vervalt de tweedehandsmarkt, dan blijft nog de eerstehandsmarkt intact.
:oO
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vraagje

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Ik schuif heel veel kleding door en krijg ook kleding van familie en een vriendin. De kleding die daarna nog mooi is, schuif ik weer door. Dus het wordt vanzelf tweede hands.

@ zeeuw dat was ook zojuist mijn vraag. Zover ik kan zien op internet is de kleding of duurzaam of slaafvrij, maar beiden ben ik niet tegen gekomen. Ik houd mij nog steeds aanbevolen voor tips over kledingmerken die beiden zijn.
Het is inderdaad lastig om duurzame en slaafvrije kleding te kopen. Het gaat er met name om dat je bewust kleding koopt. Spijkerbroeken koop ik bijv. van Kuyichi, een duurzaam kledingmerk dat zeer transparant is over waar geproduceerd wordt. Voor de kinderen kopen we bijv. kleding van Scotch & Soda en Molo.

Het is een groot probleem dat veel werknemers in de kledingindustrie onderbetaald worden en onder slechte condities moeten werken. Als je een pak koopt van 120 euro, dan weet je van tevoren dat dit een besmet pak is. Niet doen dus. C&A is wel aangesloten bij een convenant, maar dat is gebaseerd op vrijwilligheid. Het is meer de uitstraling die voor C&A belangrijk is, dan dat ze daadwerkelijk zich inspannen voor salarissen waarvan mensen zich in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

Uit onderzoek van de Schone Kleren Campagne uit 2019 blijkt dat bij sommige fabrieken van Puma, H&M en G-Star er salarisverhoging is geweest, maar dat dit onvoldoende was voor mensen om in hun normale levensonderhoud te kunnen voorzien.
Bedankt voor je reactie!
Om 4 kinderen in deze merken te steken, vind ik gewoon te prijzig. Ik zal nu wel vaker bij de outlet en opruiming kijken. Voor damesmerken weet ik alleen dat Vanilia hier bewust mee bezig is.

@ zeeuw ik ben het niet eens met je stelling dat je ook deze kleding niet tweede hands kan/mag kopen, omdat je dan de markt in stand houdt. Ik denk juist dat je heel bewust met je kleding bezig bent, door het juist tweede hands aan te schaffen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vraagje

Bericht door Mannetje »

Voor komende zomervakantie ben ik op zoek naar een grote dankoffer.

Met wat zoekwerk kom ik op de volgende opties
Hapro Traxer 8.6
Of
Thule Motion Xt XXl
Of
Thule Force Xt Xl

Heeft iemand ervaring met een van bovenstaande dakkoffers?
-
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Vraagje

Bericht door crossmountain »

Mannetje schreef:Voor komende zomervakantie ben ik op zoek naar een grote dankoffer.

Met wat zoekwerk kom ik op de volgende opties
Hapro Traxer 8.6
Of
Thule Motion Xt XXl
Of
Thule Force Xt Xl

Heeft iemand ervaring met een van bovenstaande dakkoffers?
Het is mooi dat je een dankoffer wilt brengen! Dat moeten we dagelijks doen, maar neem aan dat je een dakkoffer bedoelt. :humhihi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraagje

Bericht door refo »

Ik heb ooit een Hapro van 500 liter gehad. Gekocht in Amersfoort. Goedkoop. Het slot ging beetje lastig. Thule is veel duurder, maar heeft meer kwaliteit.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vraagje

Bericht door samanthi »

crossmountain schreef:
Mannetje schreef:Voor komende zomervakantie ben ik op zoek naar een grote dankoffer.

Met wat zoekwerk kom ik op de volgende opties
Hapro Traxer 8.6
Of
Thule Motion Xt XXl
Of
Thule Force Xt Xl

Heeft iemand ervaring met een van bovenstaande dakkoffers?
Het is mooi dat je een dankoffer wilt brengen! Dat moeten we dagelijks doen, maar neem aan dat je een dakkoffer bedoelt. :humhihi
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Je zou bijna denken dat Mannetje hier in kerk zit :humhihi

https://saronkerk.nl/zoo-items/gezin-in ... rk-14-juni
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 17 jun 2020, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Je zou bijna denken dat Mannetje hier in kerk zit :humhihi

https://saronkerk.nl/zoo-items/gezin-in ... rk-14-juni
Nee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vraagje

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Je zou bijna denken dat Mannetje hier in kerk zit :humhihi

https://saronkerk.nl/zoo-items/gezin-in ... rk-14-juni
Nee.
Ach is toch mooi en leuk, staan mooie vragen in hoor.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Je zou bijna denken dat Mannetje hier in kerk zit :humhihi

https://saronkerk.nl/zoo-items/gezin-in ... rk-14-juni
Nee.
Ach is toch mooi en leuk, staan mooie vragen in hoor.
Zeker, maar ik zag de lego-poppetjes
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraagje

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Je zou bijna denken dat Mannetje hier in kerk zit :humhihi

https://saronkerk.nl/zoo-items/gezin-in ... rk-14-juni
Nee.
Jij weet dat? :?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraagje

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Je zou bijna denken dat Mannetje hier in kerk zit :humhihi

https://saronkerk.nl/zoo-items/gezin-in ... rk-14-juni
Nee.
Jij weet dat? :?
Ja. Jij zou het ook kúnnen weten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie