Demonstratie Dam Amsterdam

Halsema moet weg

Ja
42
81%
Nee
7
13%
Geen mening
3
6%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 52

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:Ik heb het idee dat racisme als reëel probleem zeer overschat wordt.
Joden krijgen meer te verduren in NL dan mensen met een andere huidskleur, heb ik het idee.
En op grond van wat baseer jij je idee?

Wat ik lees in de media.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

Ik heb net even de racisme monitor van de Anne Frank stichting geraadpleegd. Dat geeft een helder beeld van de problematiek.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Maar dat is dus vaak de vraag. Dat zie je eigenlijk nu in de VS ook.
Is het al zeker dat de dood van George Floyd een racistisch motief heeft?
Het kan uiteraard, maar er spelen ook andere dingen.
De agent zelf is getrouwd met iemand met een Aziatisch uiterlijk, begreep ik. Dus lijkt het me sterk dat het een racist is.
Tegelijkertijd zou de arrestant onder invloed zijn geweest van verdovende middelen.
We moeten ook uitkijken om de racismekaart te snel te trekken.
Dat is inderdaad iets wat goed uitgezocht moet worden. Ook in een commentaar van het RD werd George Floyd als een soort heilige afgeschilderd, maar als ik de toedracht op Wikipedia lees, dan lijkt het erop dat hij verdacht werd van het inleveren van een vervalsde cheque, onder invloed van iets was, en zich in eerste instantie verzette tegen zijn arrestatie.

Aan de andere kant sluit dat racisme van de kant van de politieman niet uit, en is er wel al langer sprake van racisme bij de Amerikaanse politie.

Hoe dan ook, is het volstrekt verwerpelijk hoe de agent gehandeld heeft. Ten eerste moet er gerechtigheid voor George Floyd komen, en daarnaast moet de Amerikaanse politie het racisme binnen eigen gelederen keihard aanpakken. Aangezien dit een structureel probleem is, moet hier blijvende aandacht en een zero-tolerance beleid voor gevoerd worden.
Wikipedia schreef:On the evening of Monday, May 25, 2020, Floyd purchased a pack of cigarettes at Cup Foods, a store at the intersection of East 38th Street and Chicago Avenue in the Powderhorn Park neighborhood of Minneapolis, located in the south-central area of the city, 8.6 miles northwest from Minneapolis–St. Paul International Airport. A store employee believed Floyd had paid with a counterfeit $20 bill.[7][10][3][56] It is unclear whether the $20 bill, which is now in police possession, was counterfeit.[3] A Cup Foods employee said that she regarded it as an "obvious fake" because the "ink was still running."[3]

Just before 8:00 p.m., two Cup Foods employees left the store and crossed the street to an SUV parked in front of a restaurant. Floyd was in the driver's seat, and two adult passengers were in the vehicle.[7]:1:25[10]:1:33[56][57] The employees demanded that Floyd return the cigarettes, and he refused.[10]:1:43[56] The interaction was filmed by the restaurant's security camera.[7]:0:49[10]:1:24[58][a] At 8:01 p.m., a store employee called 9-1-1 to report that Floyd had passed "fake bills" and was "awfully drunk" and "not in control of himself."[7]:1:33[10]:1:51[56]

At 8:08 p.m., Lane and Kueng briefly entered Cup Foods,[7]:1:41[10]:2:00[56] then crossed the street to Floyd's SUV.[7]:1:49 Lane drew his gun and ordered Floyd to put his hands on the steering wheel; Floyd complied and Lane holstered his weapon.[10]:2:10[56] Someone parked behind Floyd's SUV began recording a video at 8:10 p.m.[7]:1:56[10]:2:28 Following a brief struggle, Lane pulled Floyd from the SUV, handcuffed him, and told him he was under arrest.[7]:2:10[10]:2:20[56]

Chauvin kneels on Floyd's neck
At 8:12 p.m., Kueng sat Floyd on the sidewalk against the wall in front of the restaurant.[7]:2:22[10]:2:33 At 8:13 p.m., an officer brought Floyd to his feet and walked him across the street to the sidewalk in front of Cup Foods.[7]:2:30 Floyd fell to the ground next to a police car parked at the curb; officers picked him up and placed him against the car's door.[7]:2:42[10]:3:00 According to prosecutors, Floyd told the officers he was claustrophobic[10]:3:10[56] and couldn't breathe.[10]:3:23 A Minneapolis Park Police officer arrived and guarded Floyd's vehicle (across the street by the restaurant) and the two people who had been in it with Floyd;[7]:2:53[59] body cam footage[60] shows this officer assuring these two people that an ambulance is coming, and telling them to "stay put".[61]

At 8:17 p.m., a third police car arrived, with officers Derek Michael Chauvin and Tou Thao. They walked over to assist Lane and Kueng.[7]:3:32[10]:3:27[56] Around 8:18 p.m., security footage from Cup Foods shows Kueng struggling with Floyd for at least a minute in the driver's side backseat while Thao watches.[7]:3:54[10]:3:49 A criminal complaint filed against Chauvin alleges Floyd refused to enter the car, even after officers moved him from the driver's side to the passenger side.[7]:4:00[10]:3:15 At 8:19 p.m., standing on the passenger's side of the vehicle, Chauvin pulled Floyd across the backseat, from the driver's side to the passenger's side, and out of the car, causing Floyd to fall onto the ground, where, still handcuffed, he lay on the pavement.[10]:3:56[56] Floyd stopped moving around 8:20 p.m.[7]:4:10

Multiple witnesses began to film the encounter; their videos were circulated widely on the internet.[10]:4:06[56] At 8:20 p.m., a bystander at the Speedway gas station across the intersection began recording video on their phone showing Floyd face down on the pavement with Chauvin kneeling on Floyd's neck, Kueng applying pressure to Floyd's torso, and Lane applying pressure to Floyd's legs, while Thao stood nearby.[7]:4:13[10]:4:11[56] Floyd can be heard repeatedly saying "I can't breathe", "please, please, please", and "please, man", and calling for his mother.[7]:4:44[10]:4:28[56] The bystander stopped filming when one of the officers ordered him to leave.[10]:4:35

Also at 8:20 p.m., a second person, standing near the entrance of Cup Foods, began recording the incident.[7]:4:26[10]:5:08[24] According to The New York Times, these two videos show Floyd telling officers he can't breathe at least 16 times in less than five minutes.[10]:5:46 At one point a bystander said, "You got him down. Let him breathe."[62] After Floyd said, "I'm about to die," Chauvin told him to "relax".[63] The police ask Floyd, "What do you want?"; Floyd answered, "I can't breathe."[64] Floyd states: "Please, the knee in my neck, I can't breathe."[63]

At approximately 8:22 p.m., the officers called for an ambulance, initially on a non-emergency basis; they later[when?] escalated the call to emergency status.[7]:4:50[10]:4:42 Chauvin continued to kneel on Floyd's neck.[10]:5:15 A passerby yelled to Floyd, "Well, get up, get in the car, man," and Floyd, still handcuffed and face down on the pavement, responded, "I can't," while Chauvin's knee remained on his neck.[10]:5:26 Floyd cried out, "Mama!" twice.[65][64] Floyd said, "My stomach hurts, my neck hurts, everything hurts", requested water,[64] and begged, "Don't kill me."[66] One bystander points out that Floyd was bleeding from the nose.[67] Another told the officers that Floyd was "not even resisting arrest right now".[24] Thao countered that Floyd was "talking, he's fine", a bystander replied that Floyd "ain't fine".[67][68] The bystander protested, "Get him off the ground ... You could have put him in the car by now. He's not resisting arrest or nothing. You're enjoying it. Look at you. Your body language."[67] (Chauvin's hand appeared to be in his pocket, but in fact his gloved hand was resting on the leg of his trousers, which were similarly colored to his gloves.)[10]:6.06 As Floyd continued to cry for help, Thao said to bystanders, "This is why you don’t do drugs, kids."[69]

By 8:25 p.m., Floyd appeared unconscious, and bystanders confronted the officers about Floyd's condition, urging them to check his pulse.[7]:5:22[10]:6:53[56] Kueng checked Floyd's wrist but could not find a pulse; the officers did not move.[56] The officers did not attempt to provide Floyd with any medical treatment.[10]:6:46 According to the criminal complaint against Chauvin, Lane asked Chauvin twice if they should move Floyd onto his side, and Chauvin said no.[10]:7:02 A bystander asked, "Did they fucking kill him?"[36]

Medical response and death
At 8:27 p.m., a Hennepin County ambulance arrived.[7]:5:56[10]:7:11 Shortly thereafter, a young relative of the owner of Cup Foods attempted to intervene, but was pushed back by Thao.[7]:6:03 The emergency medical technicians (EMTs) checked Floyd's pulse.[10]:7:17 Chauvin kept his knee on Floyd's neck for almost a minute after the EMTs arrived, despite Floyd appearing unresponsive.[10]:7:21

Around 8:28 p.m., after being told to do so by EMTs, Chauvin lifted his knee off of Floyd's neck, having kept it there for eight minutes and forty-six seconds according to the criminal complaint against Chauvin.[7]:6:27[10]:7:28[56] Around 8:29 p.m. Floyd, still motionless, was loaded into the ambulance which departed for Hennepin County Medical Center.[7]:6:35[10]:7:43[56]

En route, the ambulance requested additional medical assistance from the Minneapolis Fire Department.[7]:6:35[10]:7:43[56] At 8:32 p.m., firefighters arrived at the Cup Foods store.[7]:6:56[10]:7:56 According to their report, the police officers gave no clear information regarding Floyd's condition or whereabouts, which delayed their ability to find and assist the ambulance.[10]:7:56[70] Meanwhile, the ambulance carrying Floyd reported that he was entering cardiac arrest and again requested fire department assistance, asking firefighters to meet them at the corner of 36th Street and Park Avenue. Five minutes later, the fire department reached the ambulance;[10]:8:10 two fire department medics who boarded the ambulance found Floyd unresponsive and pulseless.[7]:6:56

Floyd was pronounced dead at 9:25 p.m. at the Hennepin County Medical Center emergency room.[7]:7:12[10]:8:28[56][71]
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Tiberius »

Eens met Bezorgd.
Ergens las ik dat beide mannen elkaar kenden, omdat ze eerder collega's waren. Dan kan het zijn dat er al oud zeer zat. Daarmee praat ik uiteraard de dood van Floyd niet goed, maar zet ik wel een vraagteken bij het veronderstelde motief.

Discriminatie vindt overal plaats en is op zich neutraal; het betekent letterlijk 'het maken van onderscheid'.
Het is menselijk om onderscheid te maken. Het voordeel is, dat je hersenen dan snel kunnen schakelen. Een kind behandel je anders dan een volwassene, een vrouw anders dan een man. En bij iemand met een Aziatisch uiterlijk heb je andere associaties als bij iemand met een Afrikaans uiterlijk.
Maar het gaat pas mis als je op grond van dat onderscheid mensen als minderwaardig gaat beschouwen. Dat begint al met laatdunkend over mensen spreken.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: Hoe vaak lees jij van racistisch geweld? Van gekleurde ondernemers waar om redenen van uiterlijk een steen door de ruit vliegt?
Ken jij voorbeelden van mishandeling vanwege racisme?
Racisme heeft natuurlijk veel meer verschijningsvormen dan enkel geweld.
Wat ik wel zie is dat men de oorspronkelijke cultuur van ons land niet meer erkent. Volkstradities moeten worden aangepast, geschiedenis herschreven, zie ook de post van J.C. Philpot. Vaak onder invloed van linkse actievoerders.
Er lijkt zelfs een omgekeerd racisme te ontstaan. Bij demonstraties moeten de blanken, of in correct links Nederlands, "de witten" achteraan staan, en op de knieën schuld belijden. Het slaat totaal door.
Wat is dan de oorspronkelijke cultuur? Als een deel van de bevolking Sinterklaas ervaart als racistisch, welke moeite is het om de kleur van Piet aan te passen?
Dan zij er onderliggende problemen. Zeker. Maar dat heeft niets met racisme te maken.
Dat is nog maar de vraag. Waarom wordt Piet wel aangenomen door werkgever X, maar Mohammed met gelijke kwalificaties niet?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Ik heb net even de racisme monitor van de Anne Frank stichting geraadpleegd. Dat geeft een helder beeld van de problematiek.
Heb je daar toevallig een link van?

Antisemitisme is een zeer groot probleem in Europa. Vanuit Frankrijk zijn er bijvoorbeeld veel Joden geemigreerd naar Israel vanwege dit probleem.

Mijn indruk is dat antisemitisme vooral uit Mohammedaanse en linkse kringen komt, maar ik ben benieuwd naar de statestieken.

Edit: en uiteraard vanuit extreem rechtse kring.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 jun 2020, 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Antisemitisme is een zeer groot probleem in Europa. Vanuit Frankrijk zijn er bijvoorbeeld veel Joden geemigreerd naar Israel vanwege dit probleem. Mijn indruk is dat antisemitisme vooral uit Mohammedaanse en Linkse kringen komt, maar ik ben benieuwd naar de statestieken.
Niet enkel antisemitisme is een probleem. En antisemitisme komt net zo goed en evenveel voor in rechtse kringen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Antisemitisme is een zeer groot probleem in Europa. Vanuit Frankrijk zijn er bijvoorbeeld veel Joden geemigreerd naar Israel vanwege dit probleem. Mijn indruk is dat antisemitisme vooral uit Mohammedaanse en Linkse kringen komt, maar ik ben benieuwd naar de statestieken.
Niet enkel antisemitisme is een probleem. En antisemitisme komt net zo goed en evenveel voor in rechtse kringen.
Als je even terugleest in deze draad, weet je dat ik me er van bewust ben dat niet enkel antisemitisme een probleem is. Ik heb zelf enkele voorbeelden gegeven van niet antisemitistisch racisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: Hoe vaak lees jij van racistisch geweld? Van gekleurde ondernemers waar om redenen van uiterlijk een steen door de ruit vliegt?
Ken jij voorbeelden van mishandeling vanwege racisme?
Racisme heeft natuurlijk veel meer verschijningsvormen dan enkel geweld.
Wat ik wel zie is dat men de oorspronkelijke cultuur van ons land niet meer erkent. Volkstradities moeten worden aangepast, geschiedenis herschreven, zie ook de post van J.C. Philpot. Vaak onder invloed van linkse actievoerders.
Er lijkt zelfs een omgekeerd racisme te ontstaan. Bij demonstraties moeten de blanken, of in correct links Nederlands, "de witten" achteraan staan, en op de knieën schuld belijden. Het slaat totaal door.
Wat is dan de oorspronkelijke cultuur? Als een deel van de bevolking Sinterklaas ervaart als racistisch, welke moeite is het om de kleur van Piet aan te passen?
Dan zij er onderliggende problemen. Zeker. Maar dat heeft niets met racisme te maken.
Dat is nog maar de vraag. Waarom wordt Piet wel aangenomen door werkgever X, maar Mohammed met gelijke kwalificaties niet?
1. Eens
2. De Nederlandse cultuur heeft de laatste decennia natuurlijk wel veranderingen ondergaan , mede door nieuwkomers. Je kunt je afvragen of vermengen van culturen goed is. Je ziet dat ook veel in relaties en huwelijken. Er zijn heel veel voorbeelden dat zo'n relatie door verschillen in afkomst en cultuur onder druk komt te staan. ( al zijn er uiteraard ook andere voorbeelden te noemen. )
3. Ik hoor ook dat dit probleem speelt. Al herken ik dat niet. Ik heb voldoende collega's gehad met namen die een andere afkomst verraden, die zeer gewaardeerd werden en prima collega's waren. Dus uitsluiting ALLEEN op basis van naam is niet goed. Helemaal eens.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: Hoe vaak lees jij van racistisch geweld? Van gekleurde ondernemers waar om redenen van uiterlijk een steen door de ruit vliegt?
Ken jij voorbeelden van mishandeling vanwege racisme?
Racisme heeft natuurlijk veel meer verschijningsvormen dan enkel geweld.
Wat ik wel zie is dat men de oorspronkelijke cultuur van ons land niet meer erkent. Volkstradities moeten worden aangepast, geschiedenis herschreven, zie ook de post van J.C. Philpot. Vaak onder invloed van linkse actievoerders.
Er lijkt zelfs een omgekeerd racisme te ontstaan. Bij demonstraties moeten de blanken, of in correct links Nederlands, "de witten" achteraan staan, en op de knieën schuld belijden. Het slaat totaal door.
Wat is dan de oorspronkelijke cultuur? Als een deel van de bevolking Sinterklaas ervaart als racistisch, welke moeite is het om de kleur van Piet aan te passen?
Dan zij er onderliggende problemen. Zeker. Maar dat heeft niets met racisme te maken.
Dat is nog maar de vraag. Waarom wordt Piet wel aangenomen door werkgever X, maar Mohammed met gelijke kwalificaties niet?
1. Eens
2. De Nederlandse cultuur heeft de laatste decennia natuurlijk wel veranderingen ondergaan , mede door nieuwkomers. Je kunt je afvragen of vermengen van culturen goed is. Je ziet dat ook veel in relaties en huwelijken. Er zijn heel veel voorbeelden dat zo'n relatie door verschillen in afkomst en cultuur onder druk komt te staan. ( al zijn er uiteraard ook andere voorbeelden te noemen. )
3. Ik hoor ook dat dit probleem speelt. Al herken ik dat niet. Ik heb voldoende collega's gehad met namen die een andere afkomst verraden, die zeer gewaardeerd werden en prima collega's waren. Dus uitsluiting ALLEEN op basis van naam is niet goed. Helemaal eens.
1. Uiteraard eens.
2. Als er van beide kanten water bij de wijn kan, komen we een eind. Echter, zie zwarte Piet discussie, dit gaat vaak niet.
3. Ik herken dit totaal niet. Ik heb veel collega's van allerlei afkomst en zie, maar misschien is dat des overheids, geen discriminatie.
Ik heb zelf overigens meermaals de vraag gehad of ik als SGP'er wel kon functioneren in mijn werk etc.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:2. De Nederlandse cultuur heeft de laatste decennia natuurlijk wel veranderingen ondergaan , mede door nieuwkomers. Je kunt je afvragen of vermengen van culturen goed is. Je ziet dat ook veel in relaties en huwelijken. Er zijn heel veel voorbeelden dat zo'n relatie door verschillen in afkomst en cultuur onder druk komt te staan. ( al zijn er uiteraard ook andere voorbeelden te noemen. )
Ik ben juist een voorstander van interraciale huwelijken. Christenen zouden hier wat mij betreft in voorop moeten lopen (mits in de Heere).

Wellicht interessant om te lezen:
https://www.desiringgod.org/messages/ra ... l-marriage

1 van de punten die hij maakt:
John Piper schreef:
Criticizing one interracial marriage was severely disciplined by God.

The fourth observation is that Moses, a Jew, apparently married a black African and was approved by God. Numbers 12:1: “ Miriam and Aaron spoke against Moses because of the Cushite woman whom he had married, for he had married a Cushite woman.”

Cushite means a woman from Cush, a region south of Ethiopia, and known for their black skin. We know this because of Jeremiah 13:23, “Can the Ethiopian [the very same Hebrew word translated “Cushite” in Numbers 12:1] change his skin or the leopard his spots? Then also you can do good who are accustomed to do evil.” So attention is drawn to the difference of the skin of the Cushite people.

J. Daniel Hays writes in his book, From Every People and Nation: A Biblical Theology of Race, that Cush “is used regularly to refer to the area south of Egypt, and above the cataracts on the Nile, where a Black African civilization flourished for over two thousand years. Thus it is quite clear that Moses marries a Black African woman” (71).

What is most significant about this context is that God does not get angry at Moses; he gets angry at Miriam for criticizing Moses. The criticism has to do with Moses’s marriage and Moses’s authority. The most explicit statement relates to the marriage: “Miriam and Aaron spoke against Moses because of the Cushite woman whom he had married, for he had married a Cushite woman.” Then consider this possibility. In God’s anger at Miriam, Moses’s sister, God says in effect, “You like being light-skinned Miriam? I’ll make you light-skinned.” Numbers 12:10: “When the cloud removed from over the tent, behold, Miriam was leprous, like snow.”

God says not a critical word against Moses for marrying a black, Cushite woman. But when Miriam criticizes God’s chosen leader for this marriage God strikes her skin with white leprosy. If you ever thought black was a biblical symbol for uncleanness, be careful; a worse white uncleanness could come upon you.

Those are my four biblical observations. (1) All races have one ancestor in the image of God and all humans are in God’s image. (2) The Bible forbids intermarriage between unbeliever and believer, but not between races. (3) In Christ, our oneness is profound and transforms racial and social differences from barriers to blessings. (4) Criticizing one interracial marriage was severely disciplined by God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Bezorgd »

Met Engelse teksten kom ik niet weg Philpot, we zijn hier op een Nederlands forum ;) Dus als je wat wil delen graag in het Nederlands.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Met Engelse teksten kom ik niet weg Philpot, we zijn hier op een Nederlands forum ;) Dus als je wat wil delen graag in het Nederlands.
Hier een Google Translate vertaling van het hele artikel:
https://translate.google.com/translate? ... l-marriage

Het door mij geciteerde stukje vanuit een translator:
(echter het hele artikel is lezenswaardig)
John Piper - vertaald door deepl.com schreef:
Het bekritiseren van één interraciaal huwelijk was streng gedisciplineerd door God.

De vierde vaststelling is dat Mozes, een Jood, blijkbaar met een zwarte Afrikaan trouwde en door God werd goedgekeurd. Numeri 12:1: "Miriam en Aäron spraken tegen Mozes vanwege de Cushite-vrouw die hij getrouwd had, want hij was met een Cushite-vrouw getrouwd".

Cushiet betekent een vrouw uit Cush, een regio ten zuiden van Ethiopië, en bekend om hun zwarte huid. We weten dit vanwege Jeremia 13:23, "Kan de Ethiopiër [hetzelfde Hebreeuwse woord vertaald "Cushiet" in Numeri 12:1] zijn huid of de luipaard zijn vlekken veranderen? Dan kun je ook goed doen wie gewend is om kwaad te doen." Dus de aandacht wordt gevestigd op het verschil in de huid van het Cushite-volk.

J. Daniel Hays schrijft in zijn boek, From Every People and Nation: Een Bijbelse Theologie van het Ras, dat Cush "regelmatig wordt gebruikt om te verwijzen naar het gebied ten zuiden van Egypte, en boven de cataracten op de Nijl, waar een zwarte Afrikaanse beschaving bloeide voor meer dan tweeduizend jaar. Het is dus duidelijk dat Mozes met een zwarte Afrikaanse vrouw trouwt" (71).

Het belangrijkste in deze context is dat God niet boos wordt op Mozes; hij wordt boos op Miriam omdat hij kritiek heeft op Mozes. De kritiek heeft te maken met Mozes' huwelijk en Mozes' gezag. De meest expliciete uitspraak heeft betrekking op het huwelijk: "Miriam en Aaron spraken tegen Mozes vanwege de Cushite-vrouw met wie hij was getrouwd, omdat hij met een Cushite-vrouw was getrouwd." Overweeg dan deze mogelijkheid. In Gods boosheid op Miriam, Mozes' zus, zegt God in feite: "Vind je het leuk om lichtgevild te zijn Miriam? Ik maak je licht van huid." Nummer 12:10: "Toen de wolk boven de tent wegtrok, zag ik dat ik melaats was, als sneeuw voor de zon."

God zegt geen kritisch woord tegen Mozes voor het trouwen met een zwarte, Cushite-vrouw. Maar als Mirjam de uitverkorene van God voor dit huwelijk bekritiseert, slaat God haar met witte melaatsheid op de huid. Als je ooit dacht dat zwart een bijbels symbool was voor onreinheid, wees dan voorzichtig; een ergere blanke onreinheid kan op je afkomen.

Dat zijn mijn vier bijbelse waarnemingen. (1) Alle rassen hebben één voorouder naar het beeld van God en alle mensen zijn naar het beeld van God. (2) De Bijbel verbiedt het huwelijk tussen ongelovige en gelovige, maar niet tussen rassen. (3) In Christus is onze eenheid diepgaand en transformeert ze rassen- en sociale verschillen van barrières tot zegeningen. (4) Het bekritiseren van één interraciaal huwelijk werd door God streng gedisciplineerd.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: Ik ben juist een voorstander van interraciale huwelijken.
Ik zou ook wel interraciaal willen trouwen. Maar mijn vrouw vind het niet goed. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie