Demonstratie Dam Amsterdam

Halsema moet weg

Ja
42
81%
Nee
7
13%
Geen mening
3
6%
Anders
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 52

DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door DDD »

Dat lijkt me nu een onderwerp om een apart draadje over te openen. Met een poll, natuurlijk. En daar kun je dan voor belangstellenden per moment de stand van zaken bijhouden, en de mening van de lezers dagelijks bijhouden.

Het heeft echter weinig met de demonstratie op de Dam noch met de oordelen over deze wereld te maken, dus het staat verder los van het onderwerp van bespreking.
Piet Puk
Berichten: 5437
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:Misschien is het noodzaak dat ik van het forum weg moet. Want ik kan niet anders zeggen dat er zoveel is wat de gezonde leer weerspreekt, en zoveel wat de verstandsleer omhelst.
Je zou ook kunnen gaan slapen, DIA. Wie weet kijk je er na een slaapje weer fris tegen aan!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:
-DIA- schreef:Misschien is het noodzaak dat ik van het forum weg moet. Want ik kan niet anders zeggen dat er zoveel is wat de gezonde leer weerspreekt, en zoveel wat de verstandsleer omhelst.
Je zou ook kunnen gaan slapen, DIA. Wie weet kijk je er na een slaapje weer fris tegen aan!
Daar wordt het niet beter van. Ik kan hooguit slapen, maar niemand overtuigen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door eilander »

Graag on-topic verder!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Lilian1975 »

Even los van die demonstratie. Maar hoe ervaren jullie eventueel rascisme in eigen gezindte. Of ervaren of merken jullie er niets van? En zit er nog verschil qua regio.?
En hoe gaan jullie daarmee om? (Scholen)
Of treedt er een zelfde mechanisme op als misschien in Amerika. Erkennen en ontkennen tegelijkertijd?


Misschien beter voor apart topic?

Ps er valt mij best het een en ander op. Maar lopen hier vooral tegenaan door persoonlijke situatie en zie ook wat het met hen doet. Dus misschien is mijn visie wat gekleurd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door helma »

Lilian1975 schreef:Even los van die demonstratie. Maar hoe ervaren jullie eventueel rascisme in eigen gezindte. Of ervaren of merken jullie er niets van? En zit er nog verschil qua regio.?
En hoe gaan jullie daarmee om? (Scholen)
Of treedt er een zelfde mechanisme op als misschien in Amerika. Erkennen en ontkennen tegelijkertijd?


Misschien beter voor apart topic?

Ps er valt mij best het een en ander op. Maar lopen hier vooral tegenaan door persoonlijke situatie en zie ook wat het met hen doet. Dus misschien is mijn visie wat gekleurd.

Ik vind het best een lastig onderwerp. Mijn man heeft heel zijn jeugd in Zuid-Afrika gewoond.
In de tijd dat apartheid zelfs in de kerk een grote rol speelde. Mijn schoonzussen leerden op catechisatie dat er 2 hemelen waren; 1 vir die blanke en 1 vir die zwarte.
Mijn schoonouders hadden ook andersgekleurd personeel. De verhalen over werkijver, vertrouwen en loyaliteit zijn lang niet altijd positief.
De tijd in Zuid-Afrika heeft iets gedaan met hun mening over mensen van een ander ras.

Mijn zoon is assistentmanager bij de Action. Hij stuurt de vakkenvullers aan...
En staat boze moeders te woord als hun kind ontslag krijgt.
Ook boze klanten staat hij te woord.
Die dingen kleuren zijn mening over anderlanders.

Mijn vriendin is Chinees. Haar zoontje zit op de Reformatorische basisschool. Zij loopt heel erg tegen pestgedrag omdat hij 'halfbloed' is.
Haar andere kinderen zaten op een gewone christelijke school. Die werden daar niet gepest..
Ze ervaart dat als heel moeilijk.

Ik denk zelf dat veel mensen ergens wel racistisch zijn. Ook in onze gezindte
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:Even los van die demonstratie. Maar hoe ervaren jullie eventueel rascisme in eigen gezindte. Of ervaren of merken jullie er niets van? En zit er nog verschil qua regio.?
En hoe gaan jullie daarmee om? (Scholen)
Of treedt er een zelfde mechanisme op als misschien in Amerika. Erkennen en ontkennen tegelijkertijd?


Misschien beter voor apart topic?

Ps er valt mij best het een en ander op. Maar lopen hier vooral tegenaan door persoonlijke situatie en zie ook wat het met hen doet. Dus misschien is mijn visie wat gekleurd.
Heel kort: Racisme vind ik mensonterend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:Even los van die demonstratie. Maar hoe ervaren jullie eventueel rascisme in eigen gezindte. Of ervaren of merken jullie er niets van? En zit er nog verschil qua regio.?
En hoe gaan jullie daarmee om? (Scholen)(…)
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat racisme een groter probleem is in diverse meer besloten, overwegend christelijke gemeenschappen en regio's, vooral daar waar het percentage 'gekleurd' bijzonder laag is. Ik ben er niet mee bekend of hier onderzoeken over zijn gedaan.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Lilian1975 »

Ja rascisme vind ik ook mensonterend. En het ligt soms best ingewikkeld. Maar mijn ervaring was aanvankelijk valt wel mee. Maar nu de kinderen ouder worden. Schrik ik. Ik schrik hoevaak er tegen hen op school gezegd wordt dat buitelanders moeten oprotten naar hun eigen land. Of hoe het turkse schoonmaak personeel uitgescholden wordt. Ik merk aan mijn kinderen dat het heel wat kan doen. Zoveel zelfs dat er een zelfs wel eens de indruk heeft dat er voor bruine mensen geen plaats is in onze kerken. Dat ontkrachten we.
Tegelijkertijd doen ook buitenlandse mensen soms aan rascisme.

De jongste vertelde dat het schoonmaskpersoneel uitgescholden werd. Toen een docent dat hoorde moesten ze strafregels schrijven. 100 keer. Maar kwam er heel verontwaardigd uit. Dat helpt niets. Ze doen het de volgende keer weer. Ze m ooeten geschorst worden want dit is heel erg. Zelf zegt ze dat het haar niet boeit. En dat ze tegen die boeren zegt. Ik heb liever buitelandse mensen in ons land dan domme boeren die zulke gemene dingen zeggen. Tja...

De andere daar doet het heel wat meer mee. Zozeer zelfs dat het jaagde naar een circuit waar we onze kinderen liever niet in zien. Daar referentie zoekt en denkt te vinden. Ondertussen alles wat blank is, is dom en slecht. Dan kan ik wel komen met dat het weinig getuigt van christelijke naasteliefde etc. Maar haar ervaringen vanuit die christelijk reformatorische hoek zijn juist negatief.

Op de basisschool geen last. Maar op de streekschool reformatorische middelbaar dus wel. Zelf merkte ik (sorry brabanders) dat het in brabantse hoek wat sterker lijkt te leven.
Maar misschien is het in de randstad ook wel zo? En is het daar ook verhard?

Oude generatie. Ja het praten over buitelanders soms vol met vooroordelen. Verbazend als je weet dat ze WO2 hebben meegemaakt. Tegelijkertijd is dat niet algemeen zo.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Bezorgd »

Ik heb het idee dat racisme als reëel probleem zeer overschat wordt.
Joden krijgen meer te verduren in NL dan mensen met een andere huidskleur, heb ik het idee.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door DDD »

Ik bepaalde besloten reformatorische gemeenschappen wonen gewoon relatief veel mensen met achterlijke gedachten. Je kunt zeker op het vmbo niet voorkomen dat zulke gedachten dan ook op school geventileerd worden. Maar anderzijds: er zijn ook mensen die in buurten wonen waar men echt last heeft van bepaalde onhebbelijkheden van buitenlanders. Of waar zelfs witte mensen worden gediscrimineerd.

Ik heb zelf Somalische buren en het zijn bijzonder prettige mensen. De overburen zijn ook allochtoon, maar verder zou ik in de hele buurt niemand weten. Dus ik heb ook makkelijk praten. Ik heb meer last van de blanke overbuurman die zijn tuin niet bijhoudt omdat hij de buren een hak wil zetten.
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Christen »

...
Laatst gewijzigd door Christen op 03 jun 2020, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: Maar anderzijds: er zijn ook mensen die in buurten wonen waar men echt last heeft van bepaalde onhebbelijkheden van buitenlanders. Of waar zelfs witte mensen worden gediscrimineerd.
.
Ik denk dat dit vaak het punt is.
Het is zo'n andere cultuur, maar daarbij behorend gedrag, dat kritiek daarop wordt verward met racisme.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef:Ik heb het idee dat racisme als reëel probleem zeer overschat wordt.
Joden krijgen meer te verduren in NL dan mensen met een andere huidskleur, heb ik het idee.
Ja ik weet het niet. Of het erger oc minder erg us. Het is altijd erg.

Ik probeer me in te denken wat het met je zelfbeeld doet als je bruin bent. En je krijgt te horen dat buitenlanders vluchtelingen op moeten rotten. Of als er minderwaardig over wordt gesproken. Of als je als eerste wantrouwend wordt aangekeken omdat jij nu eenmaal bruin bent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Demonstratie Dam Amsterdam

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Ik heb het idee dat racisme als reëel probleem zeer overschat wordt.
Joden krijgen meer te verduren in NL dan mensen met een andere huidskleur, heb ik het idee.
Een informatieve vraag. Kan je deze standpunten nader uitwerken? Ik kan me een slecht beeld vormen bij wat jij onder reëel probleem verstaat.
Plaats reactie