Maatregelen kerk ivm coronavirus

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

CvdW schreef:Niet te veel meedelen aan gemeente ook al is het relevant. Ze moeten gewoon doen wat kerkenraad zegt.
Dan moet je dat zelf ook dan. Scheelt op dit forum veel posts van jou over zondag 7 en zondag 23.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik denk dat je eerst maar eens rechten moet gaan studeren.
Ben je nu vergeten dat je er destijds helemaal naast zat met je beoordeling van het grondrecht van godsdienstvrijheid ten opzichte van de inperking van het aantal aanwezigen? Het advies van de Raad van State kwam geheel overeen met hoe ik hier al weken eerder over geschreven had. Dan vind ik deze opmerking beneden de maat. (Overigens naast het feit dat ik diverse universitaire 'minors' in het recht gevolgd heb en daarin met goed gevolg examen gedaan heb, maar dat terzijde.)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Overigens was mijn doel zojuist niet om nu discussie te voeren over noodverordeningen, enzovoort.

Mijn doel was alleen om aan te geven dat het niet aangaat om te zeggen: dopen binnen 1,5 meter is toegestaan mits er een protocol is waarin o.a. aangegeven is dat de voorganger een contactberoep heeft (zie de link naar het artikel in het RD). Het komt de overheid niet toe om ten aanzien van de bediening van de sacramenten een protocol te vragen (en in de huidige situatie wordt zoiets ook helemaal niet gevraagd).
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:Overigens was mijn doel zojuist niet om nu discussie te voeren over noodverordeningen, enzovoort.

Mijn doel was alleen om aan te geven dat het niet aangaat om te zeggen: dopen binnen 1,5 meter is toegestaan mits er een protocol is waarin o.a. aangegeven is dat de voorganger een contactberoep heeft (zie de link naar het artikel in het RD). Het komt de overheid niet toe om ten aanzien van de bediening van de sacramenten een protocol te vragen (en in de huidige situatie wordt zoiets ook helemaal niet gevraagd).
Volgens mij ook alleen maar ter verduidelijking voor als er eventueel een ambtenaar zou komen kijken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Het opstellen en volgen van een protocol is natuurlijk geen enkele moeite. Dus als je daarmee kunt laten zien dat je effectief bijdraagt aan het voorkomen van de verspreiding van het virus, dan moet je dat wat mij betreft opvolgen.

Het is mij overigens niet duidelijk dat een dergelijk protocol verplicht is gesteld door de overheid.

Gramstoriger ben ik over de bijdrage op refoweb over het zingen. De overheid heeft daar niets over bepaald, alles is in de vrijheid aan de kerkenraden gelaten om daar een afweging in te maken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Herman schreef:Het opstellen en volgen van een protocol is natuurlijk geen enkele moeite. Dus als je daarmee kunt laten zien dat je effectief bijdraagt aan het voorkomen van de verspreiding van het virus, dan moet je dat wat mij betreft opvolgen.

Het is mij overigens niet duidelijk dat een dergelijk protocol verplicht is gesteld door de overheid.

Gramstoriger ben ik over de bijdrage op refoweb over het zingen. De overheid heeft daar niets over bepaald, alles is in de vrijheid aan de kerkenraden gelaten om daar een afweging in te maken.
Protocol is niet verplicht. Zingen is niet verboden.
Dopen is niet verboden. De meeste landelijke kerkverbanden geven adviezen die verder gaan dan wat de overheid adviseerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Ik denk dat je eerst maar eens rechten moet gaan studeren.
Ben je nu vergeten dat je er destijds helemaal naast zat met je beoordeling van het grondrecht van godsdienstvrijheid ten opzichte van de inperking van het aantal aanwezigen? Het advies van de Raad van State kwam geheel overeen met hoe ik hier al weken eerder over geschreven had. Dan vind ik deze opmerking beneden de maat. (Overigens naast het feit dat ik diverse universitaire 'minors' in het recht gevolgd heb en daarin met goed gevolg examen gedaan heb, maar dat terzijde.)
Zeker. In welk bericht was dat?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Ik denk dat je eerst maar eens rechten moet gaan studeren.
Ben je nu vergeten dat je er destijds helemaal naast zat met je beoordeling van het grondrecht van godsdienstvrijheid ten opzichte van de inperking van het aantal aanwezigen? Het advies van de Raad van State kwam geheel overeen met hoe ik hier al weken eerder over geschreven had. Dan vind ik deze opmerking beneden de maat. (Overigens naast het feit dat ik diverse universitaire 'minors' in het recht gevolgd heb en daarin met goed gevolg examen gedaan heb, maar dat terzijde.)
Zeker. In welk bericht was dat?
Jij moet een studie Max Geheugentrainer doen :haha
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door CvdW »

Erskinees schreef:
CvdW schreef:Niet te veel meedelen aan gemeente ook al is het relevant. Ze moeten gewoon doen wat kerkenraad zegt.
Dan moet je dat zelf ook dan. Scheelt op dit forum veel posts van jou over zondag 7 en zondag 23.
Zo leer je mensen kennen. Ondertoon onderkende u niet?
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Christen »

...
Laatst gewijzigd door Christen op 03 jun 2020, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Het opstellen en volgen van een protocol is natuurlijk geen enkele moeite. Dus als je daarmee kunt laten zien dat je effectief bijdraagt aan het voorkomen van de verspreiding van het virus, dan moet je dat wat mij betreft opvolgen.

Het is mij overigens niet duidelijk dat een dergelijk protocol verplicht is gesteld door de overheid.

Gramstoriger ben ik over de bijdrage op refoweb over het zingen. De overheid heeft daar niets over bepaald, alles is in de vrijheid aan de kerkenraden gelaten om daar een afweging in te maken.
Ok ik heb ook niets tegen een eenvoudig protocol zolang dat niet ter beoordeling aan overheden wordt voorgelegd. Afspraken over predikant als ‘contactberoep’ vind ik echt te ver gaan, evenals de bepaling dat voorschriften RIVM leidend zijn - er is meer dan een RIVM, zeker als het gaat om de bediening van sacramenten.

Verder eens met post Huisman.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Ik denk dat je eerst maar eens rechten moet gaan studeren.
Ben je nu vergeten dat je er destijds helemaal naast zat met je beoordeling van het grondrecht van godsdienstvrijheid ten opzichte van de inperking van het aantal aanwezigen? Het advies van de Raad van State kwam geheel overeen met hoe ik hier al weken eerder over geschreven had. Dan vind ik deze opmerking beneden de maat. (Overigens naast het feit dat ik diverse universitaire 'minors' in het recht gevolgd heb en daarin met goed gevolg examen gedaan heb, maar dat terzijde.)
Zeker. In welk bericht was dat?
Jij moet een studie Max Geheugentrainer doen :haha
Nou, ik denk dat dat wel meevalt. Ik vind in ieder geval niet zoiets als ik zoek op de trefwoorden 'godsdienstvrijheid' en 'vrijheid van godsdienst'. Ik denk dat Valcke zich vergist. Ik heb mij steeds vooral uitgelaten over wat verstandig zou zijn om te doen en gemeld dat ik het heel dom vind om in een gezondheidsdiscussie te snel een beroep te doen op de vrijheid van godsdienst als zodanig. En dat vind ik nog steeds exact zo. Al zou iets meer grote woorden gebruiken misschien wel passend zijn in onze samenleving.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ik denk dat ik DDD en een andere forummer met wie hij het vaak eens is, heb verwisseld. Dat moet ik even rechtzetten.

Wel ben ik het volstrekt oneens met hem dat er wat betreft de regels voor kerkdiensten alleen sprake is van een 'gezondheidsdiscussie'. Dan ben je toch echt abuis.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

En dat terwijl wij het juist over corona in hoofdlijnen erg eens waren. Maar dat geheel terzijde.

De laatste zin begrijp ik niet. Bedoel je dat er meer achter de regels voor kerken zit dan een (vermeend) gezondheidsbelang?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Verplaatst vanuit een ander topic:
Herman schreef:Psalm 96 vers 1 icm vers 9 Aanbidt den HEERE in de heerlijkheid des heiligdoms
Psalm 100 vers vers 2: Kom voor Zijn aanschijn met vrolijk gezang

Wat mij betreft is liturgie geen set van voorgeschreven regels, maar een eredienst aan God. Wat kan je het beste doen als je als gemeente samenkomt om Hem te dienen? Volgens mij hoort zingen daarbij, alsook het horen van Gods Woord, bidden, verkondigen van het evangelie en dergelijke zaken meer.
Ik ben het volledig met je eens. Zelf worstel ik wel, met name voor de risicogroepen, met het jezelf (en de ander) niet moedwillig in gevaar brengen. Hoe sta je tegenover dit punt in relatie met het wel/niet zingen in de eredienst?
Plaats reactie