Gereformeerde Gemeenten

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Omdat ik 14 nog net wel, en 16 net niet meer acceptabel vind, zou het enige juiste antwoord zijn.

Maar ik hoop dat je begrijpt dat dat evenzeer onzin is. Het is een grove aanduiding.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Hoopvol schreef: Maar wat insinueer je nu? Dat als student Vlot een beroep aanneemt in de gemeente van Jantje dat de gemeenteleden met gezwinde spoed hun lidmaatschap opzeggen?
Je kan natuurlijk wel enigszins objectief beoordelen of een student bij een bepaalde groep gemeenten past. Niet om negatief te doen, maar deze student staat niet in het "midden" van de gemeenten maar is meer geschikt voor de rechterflank. Daar mogen we als GG-ers best ontspannen mee omgaan, verschillen mogen benoemd worden. Ieder mens is anders, dus iedere student ook. Een gemeente is een verzameling van allerlei mensen, dus iedere gemeente is ook weer anders. De Heere zal hem wel naar een goede plaats leiden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Hoopvol schreef:
DDD schreef:Nou, voor de rust in de gemeenten is het wel fijn als een kandidaat op een plek komt waar hooguit 15 procent van de gemeenteleden vertrekt vanwege zijn komst. Dat vind ik toch al veel, maar goed, je kunt helaas niet al te kieskeurig zijn.

En het ligt ook erg aan de bestuurlijke kwaliteiten van een kerkenraad. Soms is een consulent in staat om een gemeente te halveren, en soms is een kerkenraad in staat om een dominee zo bij te sturen dat er nauwelijks iemand vertrekt.

Dat neemt niet weg dat ik je wens niet kan delen.
Maar wat insinueer je nu? Dat als student Vlot een beroep aanneemt in de gemeente van Jantje dat de gemeenteleden met gezwinde spoed hun lidmaatschap opzeggen?
Zo gaat dat niet en dat weet je wel.
Na een aantal jaar merk je: er zijn minder leden. Of men komt gewoon niet meer, maar kerkt elders.
Maar het is moeilijk te analyseren. Tegelijkertijd kan er instroom zijn vanuit een min of meer verwant kerkverband. Of door nieuwbouw.
Feit is in elk geval dat de GG niet werkelijk groeit.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat duurt geen jaren hoor. Tenzij de kerkenraad er in slaagt om het vertrouwen van de gemeente te behouden. Dat kan zeker ook. Maar dan moet je daar feitelijk al mee beginnen vóór de komst van de predikant en er voor zorgen dat alles goed vastligt.

Bovendien: het ledenaantal zegt inderdaad niet alles. Ik zie een gemeente waarin het ledenaantal 'slechts' met een derde afnam, maar waar ik meer de indruk heb dat er nog maar een derde over is.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Omdat ik 14 nog net wel, en 16 net niet meer acceptabel vind, zou het enige juiste antwoord zijn.

Maar ik hoop dat je begrijpt dat dat evenzeer onzin is. Het is een grove aanduiding.
Het ging me niet om de 15%. Maar om waarom jij denkt dat de komst van een (deze) kandidaat dit zo wetmatig tot gevolg zou hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Omdat ik 14 nog net wel, en 16 net niet meer acceptabel vind, zou het enige juiste antwoord zijn.

Maar ik hoop dat je begrijpt dat dat evenzeer onzin is. Het is een grove aanduiding.
Het ging me niet om de 15%. Maar om waarom jij denkt dat de komst van een (deze) kandidaat dit zo wetmatig tot gevolg zou hebben.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat we een specifieke gemeente i.c.m. een specifieke kandidaat gaan bespreken. Het zou het gevolg van jouw vraag kunnen zijn.

Verder is volkomen logisch dat elke kandidaat niet in elke gemeente past.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Omdat ik 14 nog net wel, en 16 net niet meer acceptabel vind, zou het enige juiste antwoord zijn.

Maar ik hoop dat je begrijpt dat dat evenzeer onzin is. Het is een grove aanduiding.
Het ging me niet om de 15%. Maar om waarom jij denkt dat de komst van een (deze) kandidaat dit zo wetmatig tot gevolg zou hebben.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat we een specifieke gemeente i.c.m. een specifieke kandidaat gaan bespreken. Het zou het gevolg van jouw vraag kunnen zijn.

Verder is volkomen logisch dat elke kandidaat niet in elke gemeente past.
Ik dacht dat het daar ook mee begon, maar is zeker niet mijn bedoeling.
Dat laatste, uiteraard, maar of dat dan wetmatig met zich meebrengt dat er een stevig deel vertrekt, daar wil ik dan graag onderbouwing van zien.
Ik zie dit bv niet gebeuren in de gemeente waaruit ik afkomstig ben. Ik zal de specifieke ds en kerk niet noemen Ad. :D
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Piet Puk schreef:Weet iemand of en zo ja wanneer het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten bijeenkomt om over toelating van studenten te spreken? Of GGinfo zie ik enkel iets staan over examens van de huidige studenten
Is er iemand die antwoord op deze vraag weet?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Ik ben er niet nieuwsgierig naar.
Mijn advies is te wachten tot september, anders krijg je rare praktijken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

In De Saambinder heeft alleen gestaan dat het uitgesteld is. Verdere mededelingen zullen t.z.t. wel volgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Omdat ik 14 nog net wel, en 16 net niet meer acceptabel vind, zou het enige juiste antwoord zijn.

Maar ik hoop dat je begrijpt dat dat evenzeer onzin is. Het is een grove aanduiding.
Het ging me niet om de 15%. Maar om waarom jij denkt dat de komst van een (deze) kandidaat dit zo wetmatig tot gevolg zou hebben.
Ik zie dat Erskinees deze vraag voordat je hem stelde al voldoende heeft beantwoord. Ik wilde alleen even melden dat ik mij stoor aan suggesties alsof een gemeente maar blij moet zijn met iedere beschikbare student of predikant.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef:
Hoopvol schreef: Maar wat insinueer je nu? Dat als student Vlot een beroep aanneemt in de gemeente van Jantje dat de gemeenteleden met gezwinde spoed hun lidmaatschap opzeggen?
Je kan natuurlijk wel enigszins objectief beoordelen of een student bij een bepaalde groep gemeenten past. Niet om negatief te doen, maar deze student staat niet in het "midden" van de gemeenten maar is meer geschikt voor de rechterflank. Daar mogen we als GG-ers best ontspannen mee omgaan, verschillen mogen benoemd worden. Ieder mens is anders, dus iedere student ook. Een gemeente is een verzameling van allerlei mensen, dus iedere gemeente is ook weer anders. De Heere zal hem wel naar een goede plaats leiden.
Juist, alleen dat wil dus zeggen dat wij als mensen ons helemaal moeten overgeven. En dat wij dus niet moeten speculeren dat bij de ene gemeente de kerk leegloopt van de een of andere dominee. Want de HEERE God schenkt de Heilige Geest in een gemeente, wij dus gelukkig niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Welnee. Dit soort beleid zorgt voor allerlei heibel. Het is ofwel doortrapt of dom, mijns inziens.

Ruzies en onenigheid in de kerk komen niet van de heilige Geest.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Omdat ik 14 nog net wel, en 16 net niet meer acceptabel vind, zou het enige juiste antwoord zijn.

Maar ik hoop dat je begrijpt dat dat evenzeer onzin is. Het is een grove aanduiding.
Het ging me niet om de 15%. Maar om waarom jij denkt dat de komst van een (deze) kandidaat dit zo wetmatig tot gevolg zou hebben.
Ik zie dat Erskinees deze vraag voordat je hem stelde al voldoende heeft beantwoord. Ik wilde alleen even melden dat ik mij stoor aan suggesties alsof een gemeente maar blij moet zijn met iedere beschikbare student of predikant.
Ok, dat is helder dan. Ik denk dat dat wel de gedachte is die over het algemeen wordt geuit in de GerGem. Daarvoor zijn uiteraard redenen, maar die zijn al vaak op het forum geuit.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

CvdW schreef:Ik ben er niet nieuwsgierig naar.
Mijn advies is te wachten tot september, anders krijg je rare praktijken.
Je advies wordt vast niet opgevolgd. Maar waarom krijg je dan rare praktijken?
Plaats reactie