Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door HersteldHervormd »

Er staat dat Judas berouw had, maar waarvan?

Wat mij opvalt is dat Judas zegt: "Ik heb verraden, onschuldig bloed."

Dat wil toch niet zeggen dat hij Jezus zag als de Zoon van God? En dat hij dus inzag Wie hij verraden had?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door eilander »

HersteldHervormd schreef:Er staat dat Judas berouw had, maar waarvan?

Wat mij opvalt is dat Judas zegt: "Ik heb verraden, onschuldig bloed."

Dat wil toch niet zeggen dat hij Jezus zag als de Zoon van God? En dat hij dus inzag Wie hij verraden had?
Judas had berouw van zijn verraad, en ik denk ook dat hij wel inzag dat Jezus daadwerkelijk de Zoon van God was.
Maar wat hij niet deed, was: zijn toevlucht nemen tot de Heere Jezus om vergeving te krijgen. Dáár zat de fout.
Ik houd niet zo van die onderscheidingen als 'wel spijt, geen berouw' of 'hij zondigde willens en wetens, en dat is een onvergeeflijke zonde'. Daarvoor is m.i. geen grond in de Schrift.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

En we zijn weer gerust. (ik had hier samanthi willen quoten, voor de duidelijkheid)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:En we zijn weer gerust. (ik had hier samanthi willen quoten, voor de duidelijkheid)
Nee hoor... daar gaat het niet om, het gaat erom dat we ons vertrouwen stellen op de Heere Jezus.

Moeten we dan steeds twijfelen aan Hem?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:En we zijn weer gerust. (ik had hier samanthi willen quoten, voor de duidelijkheid)
Nee hoor... daar gaat het niet om, het gaat erom dat we ons vertrouwen stellen op de Heere Jezus.

Moeten we dan steeds twijfelen aan Hem?
Zeker niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:En we zijn weer gerust. (ik had hier samanthi willen quoten, voor de duidelijkheid)
Nee hoor... daar gaat het niet om, het gaat erom dat we ons vertrouwen stellen op de Heere Jezus.

Moeten we dan steeds twijfelen aan Hem?
Zeker niet.
Ik vind het heel erg dat DIA deze opmerking maakt als ik zeg dat je met de Heere nooit beschaamd uitkomt, wat is dat toch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

@DIA het staat er toch:
Romeinen 9

33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

Het wordt niet verstaan, en het lijkt erop dat hoeveel ik het ook uitleg, verwijs naar onze belijdenis, de kanttekeningen, Bijbelverklaring Matthew Henry, preken waar ik een link van geef... wat kan ik nog meer doen? We zijn de oude leer vergeten en weten zeker dat de nieuwe goed is. Niettegenstaande of het kan bestaan met onze oude geloofsbelijdenis. Wat komt het duidelijk uit: Geen mens is te overtuigen door een mens, ik niet, en anderen niet, alleen als God Zelf onze ogen opent en we de werkelijkheid van ons bestaan zullen inleven. Nee, ik zeg niet dat ik het beter weet, want ik moet er zelf ook voor ingewonnen worden, anders gaan we door, als God het niet verhoudt, tot het einde toe.

En laat ik dit er ook bij zeggen: Velen weten niet meer beter, want hun wordt het niet gepredikt.
We kunnen diep nadenken over wedergeboorte en bevinding. maar dat zullen we nimmer met ons verstand verstaan noch aanvaarden. Dat leer een heel klein beetje zelfkennis toch wel, denk ik.
Ik ga er niet verder op in, want helaas, ik geloof dat dit niet verstaan wordt. Let wel! Ik veroordeel niemand, maar merk wel op. Dat moet er tegenwoordig ook wel bij gezegd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:@DIA het staat er toch:
Romeinen 9

33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Dat is het!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:@DIA het staat er toch:
Romeinen 9

33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Dat is het!
Dan begrijp ik de vorige post niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:@DIA het staat er toch:
Romeinen 9

33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Dat is het!
Dan begrijp ik de vorige post niet.
Denk door. Of luister eens een eenvoudige preek (bv die ik laatste linkte van ds Veenendaal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Nasrani »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat, als God een mens aan zichzelf ontdekt dat hij dan ook gaat kennen wat in Judas omging. Dat zo'n mens het meest bevreesd wordt om te zondigen als Judas. De mede-discipelen vroegen dan ook: Ben ik het Heere? Maar Judas dacht hier nog een spel te kunnen spelen, door te zeggen, hoewel hij het wist: Ben ik het Rabbi?
# Judas had drie jaren in de kring van de discipelen verkeerd.
# Judas had gepredikt, wonderen gedaan. (daarmee komt openbaar hoe ver een mens zonder genade toch kan komen).
# Geen van de discipelen heeft ooit gedacht of Judas een 'geveinsde' was.
# Hetgeen Judas deed, al zijn we tegenwoordig en van nature geneigd om dat niet te geloven, is in ons aller hart: We kennen onszelf niet, dan door de ontdekking van Gods Geest.
# Judas was, zeker nadat hij 'de bete genomen had' zich bewust wat hij deed. Hij heeft ook nooit berouw gehad, alleen maar wroeging, waardoor hij zich 'ontijdig' van zijn leven beroofde.
Maar er zit ook een enge kant aan Judas. Je kan niet lezen dat Judas geroepen is als discipel. Dat lees je van meerdere discipelen niet. Maar je kan wel lezen dat hij uitgezonden is om te prediken.
Dus het is mogelijk dat iemand een roeping heeft om te prediken maar een vijand is van de Heere Jezus.
Ik vind dat persoonlijk heel beangstigend. Omdat het zo nauw komt. Het geeft me veel strijd.
Wat denk je van Lukas 6:13-16?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:@DIA het staat er toch:
Romeinen 9

33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Dat is het!
Dan begrijp ik de vorige post niet.
Denk door. Of luister eens een eenvoudige preek (bv die ik laatste linkte van ds Veenendaal.
Misschien is het andersom, ik zeg dat je als je je vertrouwen op de Heere Jezus stelt nooit beschaamd uit zal komen, jouw antwoord:
En we zijn weer gerust. (ik had hier samanthi willen quoten, voor de duidelijkheid)
Daar reageer ik op met:
@DIA het staat er toch:
Romeinen 9

33 Gelijk geschreven is: Ziet, Ik leg in Sion een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; en een iegelijk, die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.
Dan zeg jij: dat is het.

En dan moet ik een preek van ds Veenendaal gaan luisteren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat, als God een mens aan zichzelf ontdekt dat hij dan ook gaat kennen wat in Judas omging. Dat zo'n mens het meest bevreesd wordt om te zondigen als Judas. De mede-discipelen vroegen dan ook: Ben ik het Heere? Maar Judas dacht hier nog een spel te kunnen spelen, door te zeggen, hoewel hij het wist: Ben ik het Rabbi?
# Judas had drie jaren in de kring van de discipelen verkeerd.
# Judas had gepredikt, wonderen gedaan. (daarmee komt openbaar hoe ver een mens zonder genade toch kan komen).
# Geen van de discipelen heeft ooit gedacht of Judas een 'geveinsde' was.
# Hetgeen Judas deed, al zijn we tegenwoordig en van nature geneigd om dat niet te geloven, is in ons aller hart: We kennen onszelf niet, dan door de ontdekking van Gods Geest.
# Judas was, zeker nadat hij 'de bete genomen had' zich bewust wat hij deed. Hij heeft ook nooit berouw gehad, alleen maar wroeging, waardoor hij zich 'ontijdig' van zijn leven beroofde.
Maar er zit ook een enge kant aan Judas. Je kan niet lezen dat Judas geroepen is als discipel. Dat lees je van meerdere discipelen niet. Maar je kan wel lezen dat hij uitgezonden is om te prediken.
Dus het is mogelijk dat iemand een roeping heeft om te prediken maar een vijand is van de Heere Jezus.
Ik vind dat persoonlijk heel beangstigend. Omdat het zo nauw komt. Het geeft me veel strijd.
Wat denk je van Lukas 6:13-16?
Dit is, ik denk wel eens, de vreze van al Gods ware geroepen knechten. Er ik las eens een stukje , dat de titel droeg: 28 jaar gebruikt" Dat ging over Jojada die toch een huichelaar was. Zou Judas ook meteen toen hij geroepen werd gedacht hebben om te doen wat hij moest doen? Nee, hij volgde Jezus, en dacht er niet aan om Hem te verraden. Bij Judas kwam het openbaar, maar zou het altijd openbaar komen? De eeuwigheid zal wat openbaren, zo werd VROEGER wel gezegd, maar zeggen we dat NU NOG? Hebben we nu zo'n groot geloof dat we er nooit aan 'twijfelen' of bestreden worden door de vorst der duisternis? Vragen die toch wel eens bij ons opkomen. Is Gods werk veranderd? Bestrijdt de satan niet meer? Judas zij ons ter afschrik: Wel geroepen, zelfs gezonden, maar niet verkoren en onbekeerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Er ik las eens een stukje , dat de titel droeg: 28 jaar gebruikt" Dat ging over Jojada die toch een huichelaar was.
?
Plaats reactie