Autoliefhebbers

Welke auto rijden jullie?

Mazda
2
2%
BMW
4
3%
Opel
15
13%
Volkswagen
20
17%
Volvo
10
8%
Ford
8
7%
Mercedes-Benz
4
3%
Renault
6
5%
Peugeot
4
3%
Overig
47
39%
 
Totaal aantal stemmen: 120

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar:

Eigenlijk is de ANWB neutraal. Ze steunen de duurzame maatregelen, maar vinden dat de consument wel de oude benzine moet kunnen tanken. Dat zit je mijns inzien er een beetje tussen, en ze kunnen ook niet anders. Ze mogen de duurzame maatregelen niet weigeren maar weten ook dat de benzine echt niet beter is dus willen de consument ook niet bedriegen door helemaal mee te gaan.

Maar het is ook geen technische uitleg eigenlijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Autoliefhebbers

Bericht door JvW »

Maanenschijn schreef:Ik heb een 3tal auto's.

Volvo xc70 uit 2005, Diesel D5 motor met bijna 400.000 km op de teller. Olieverbruik nihil.

Renault Secnic uit 2000, Benzine 1.6, ca. 225.000 km, olieverbruik nihil.

Toyota Aygo uit 2010, benzine 1.0, ca. 200.000 km, olieverbruik bijvullen elke 5000 km.

De Japanner is bij mij de dronkaard.
En laat die Japanner nu een Daihatsu motor hebben....
Nu denk ik dat het verbruik van de Aygo niet gek is voor een 1liter met 200K op de klok.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Autoliefhebbers

Bericht door JvW »

Marco schreef:Olieverbruik hangt van heel veel factoren af. Zelf heb ik in aardig wat (lease-) auto's gereden, eigenlijk alleen bij een Opel (Astra, benzine, ongeveer 2005) moest er regelmatig olie bij. Maar dat werd een stuk beter toen er synthetische olie in zat. Dat is wel duurder, maar scheelde voor die auto een heleboel. Wellicht een aanrader voor alle oliebijvullers hier.
In mijn auto mag alleen maar de longlife olie die voorgeschreven is à € 30 per liter..... Gelukkig is het een lease-auto, maar dat maakt wel dat ik de aanschaf van zo'n auto niet aanraad.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:Ambtenaar:

Eigenlijk is de ANWB neutraal. Ze steunen de duurzame maatregelen, maar vinden dat de consument wel de oude benzine moet kunnen tanken. Dat zit je mijns inzien er een beetje tussen, en ze kunnen ook niet anders. Ze mogen de duurzame maatregelen niet weigeren maar weten ook dat de benzine echt niet beter is dus willen de consument ook niet bedriegen door helemaal mee te gaan.

Maar het is ook geen technische uitleg eigenlijk.
Misschien moet je goed lezen. Er staat duidelijk in dit verhaal van de ANWB dat het tot schade kan leidingen aan leidingen en pakkingen. Verder kun je controleren of je auto wel of niet bestand is tegen E10. Er zijn testen geweest met ook meer moderne auto's, en daar is ook schade geconstateerd aan onderdelen. Ethanol is namelijk nogal een agressief goedje.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Autoliefhebbers

Bericht door eilander »

JvW schreef:
Marco schreef:Olieverbruik hangt van heel veel factoren af. Zelf heb ik in aardig wat (lease-) auto's gereden, eigenlijk alleen bij een Opel (Astra, benzine, ongeveer 2005) moest er regelmatig olie bij. Maar dat werd een stuk beter toen er synthetische olie in zat. Dat is wel duurder, maar scheelde voor die auto een heleboel. Wellicht een aanrader voor alle oliebijvullers hier.
In mijn auto mag alleen maar de longlife olie die voorgeschreven is à € 30 per liter..... Gelukkig is het een lease-auto, maar dat maakt wel dat ik de aanschaf van zo'n auto niet aanraad.
Welke criteria hanteer jij voor de aanschaf van een auto? Het lijkt wel of het alleen maar om olieverbruik draait...
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:Ambtenaar:

Eigenlijk is de ANWB neutraal. Ze steunen de duurzame maatregelen, maar vinden dat de consument wel de oude benzine moet kunnen tanken. Dat zit je mijns inzien er een beetje tussen, en ze kunnen ook niet anders. Ze mogen de duurzame maatregelen niet weigeren maar weten ook dat de benzine echt niet beter is dus willen de consument ook niet bedriegen door helemaal mee te gaan.

Maar het is ook geen technische uitleg eigenlijk.
Misschien moet je goed lezen. Er staat duidelijk in dit verhaal van de ANWB dat het tot schade kan leidingen aan leidingen en pakkingen. Verder kun je controleren of je auto wel of niet bestand is tegen E10. Er zijn testen geweest met ook meer moderne auto's, en daar is ook schade geconstateerd aan onderdelen. Ethanol is namelijk nogal een agressief goedje.
Misschien moet je zelf beter lezen, in dat stukje gaat het alleen over de zogenoemde 'oude' auto's, dus de uitzonderingen die echt niet op E10 kunnen draaien. Maar zoals hoe jij het zegt is het echt niet hoor.

Je hebt wel gelijk, dat ook de nieuwe(re) auto's niet goed bestand zijn tegen E10.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Autoliefhebbers

Bericht door JvW »

eilander schreef:
JvW schreef:
Marco schreef:Olieverbruik hangt van heel veel factoren af. Zelf heb ik in aardig wat (lease-) auto's gereden, eigenlijk alleen bij een Opel (Astra, benzine, ongeveer 2005) moest er regelmatig olie bij. Maar dat werd een stuk beter toen er synthetische olie in zat. Dat is wel duurder, maar scheelde voor die auto een heleboel. Wellicht een aanrader voor alle oliebijvullers hier.
In mijn auto mag alleen maar de longlife olie die voorgeschreven is à € 30 per liter..... Gelukkig is het een lease-auto, maar dat maakt wel dat ik de aanschaf van zo'n auto niet aanraad.
Welke criteria hanteer jij voor de aanschaf van een auto? Het lijkt wel of het alleen maar om olieverbruik draait...
Een auto die nieuw al olie verbruikt, daar houd ik inderdaad niet van.
Ik heb voor mijn zakelijke auto weinig te kiezen, zoals ik eerder al zei.
Privé kijk ik inderdaad naar reputatie qua olieverbruik (hoog verbruik is wat mij betreft een indicatie dat de motor niet al te fris meer is), maar ook uiteraard naar gebruiksgemak en comfort. Het ligt er maar net aan waar de auto voor bedoeld is. De auto van mijn vrouw wordt alleen gebruikt voor relatief korte stukjes, dus is comfort een minder zwaarwegend argument. Toen ik in het verleden ruim 40K per jaar met mijn privé-auto reed, was comfort dus een belangrijk punt.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Autoliefhebbers

Bericht door HersteldHervormd »

JvW schreef:
eilander schreef:
JvW schreef:
Marco schreef:Olieverbruik hangt van heel veel factoren af. Zelf heb ik in aardig wat (lease-) auto's gereden, eigenlijk alleen bij een Opel (Astra, benzine, ongeveer 2005) moest er regelmatig olie bij. Maar dat werd een stuk beter toen er synthetische olie in zat. Dat is wel duurder, maar scheelde voor die auto een heleboel. Wellicht een aanrader voor alle oliebijvullers hier.
In mijn auto mag alleen maar de longlife olie die voorgeschreven is à € 30 per liter..... Gelukkig is het een lease-auto, maar dat maakt wel dat ik de aanschaf van zo'n auto niet aanraad.
Welke criteria hanteer jij voor de aanschaf van een auto? Het lijkt wel of het alleen maar om olieverbruik draait...
Een auto die nieuw al olie verbruikt, daar houd ik inderdaad niet van.
Ik heb voor mijn zakelijke auto weinig te kiezen, zoals ik eerder al zei.
Privé kijk ik inderdaad naar reputatie qua olieverbruik (hoog verbruik is wat mij betreft een indicatie dat de motor niet al te fris meer is), maar ook uiteraard naar gebruiksgemak en comfort. Het ligt er maar net aan waar de auto voor bedoeld is. De auto van mijn vrouw wordt alleen gebruikt voor relatief korte stukjes, dus is comfort een minder zwaarwegend argument. Toen ik in het verleden ruim 40K per jaar met mijn privé-auto reed, was comfort dus een belangrijk punt.
De zuigerveren moeten nou eenmaal ingesleten worden. Dat verklaart wel waarom het olieverbruik hoger kan zijn. Maar dat moet wel verdwijnen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Autoliefhebbers

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Dat is nog extremer.
5 liter voor 10 gulden bij de Hema.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Hollander »

refo schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:Extreem olieverbruik heb ik eigenlijk alleen maar meegemaakt bij een Opel Zafira, die ik jarenlang reed. Daar moest zo'n beetje elke 7000 km. een liter olie in.
Ik heb ooit een Mazda 1300 gehad. Die had een olieverbruik van 1 op 1000.
Dat is nog extremer.
5 liter voor 10 gulden bij de Hema.
Waarschijnlijk was daardoor je olieverbruik zo hoog. Die Hema-baas maar lachen. :langue
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Geytenbeekje »

Heel veel hebben overig, rijden er veel in een Seat ?
Wij thuis hebben een suzuki
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Heel veel hebben overig, rijden er veel in een Seat ?
Wij thuis hebben een suzuki
Wel met een S, maar geen Seat of Suzuki.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Autoliefhebbers

Bericht door CvdW »

Spyker? In de stad heb je daar niet zo veel aan. Deze passen beter in Drenthe enz.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Autoliefhebbers

Bericht door Nathanaël »

CvdW schreef:Spyker? In de stad heb je daar niet zo veel aan. Deze passen beter in Drenthe enz.
Saab, Skoda, Smart of Subaru lijkt me waarschijnlijker :)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Autoliefhebbers

Bericht door parsifal »

Maar škoda begint met een š niet met een s. :D
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie