Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Van Ewijk »

Toen hij de Heere Jezus verraadde, was hij zich ten tijde wel geheel bewust van de volledige consequenties?

Het was Judas die De Heere Jezus overgeleverd heeft aan de opperpriesters.
Echter was het Kajafas die de Heere Jezus heeft overgeleverd aan de Romeinen.
Niet Judas.

Vlak nadat de Heere was overgeleverd aan de Romeinen kreeg Judas niet te zuinig berouw en pleegde zelfmoord.

Besefte hij niet dat de Heere terecht zou worden gesteld door Pontius Pilatus?
Als dat zo was, wat hij dan verwacht van zijn verrraad?

Wat was zijn grootste motivatie eigenlijk?
Geldzucht? Hij was een dief en nam stiekem geld uit de beurs.
Of was hij teleurgesteld in de Heere Jezus omdat hij een messias verwachte die met groot machtsvertoon de Romeinense bezetter uit het land zou verdrijven?

Als dat laatste waar was zou dat zijn uiteindelijke berouw en zelfmoord begrijpelijker maken.
Iemand uitleveren aan het Joodse gezag was één ding, uitlevering van een volksgenoot aan de Romeinen, de gehate onbesneden en afgoderij bedrijvende bezetter stond echter gelijk aan lands en volksveraad.

Een gedachte van mijzelf is altijd echter geweest dat Judas gewoon eenvoudigweg berouw kreeg omdat de duivel hem verliet toen deze hem niet meer nodig had toen het verraad volbracht was, simpelweg zoals menigeen spreekwoordelijk berouw krijgt na de zonde.

Wat denkt u?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door gallio »

Van Ewijk schreef:....

Besefte hij niet dat de Heere terecht zou worden gesteld door Pontius Pilatus?
Als dat zo was, wat hij dan verwacht van zijn verrraad?

Wat was zijn grootste motivatie eigenlijk?
Geldzucht? Hij was een dief en nam stiekem geld uit de beurs.
Of was hij teleurgesteld in de Heere Jezus omdat hij een messias verwachte die met groot machtsvertoon de Romeinense bezetter uit het land zou verdrijven?

...
Judas wist wel met welke intense haat de overpriesters Jezus haatten. Al wist hij misschien wat ze precies zouden doen om Jezus te doden, kon hij wel weten dat ze alles in het werk zouden stellen om dit te bereiken.

Als hij teleurgesteld was in Jezus omdat Die geen aards koninkrijk op ging richten had Judas toch gewoon naar huis kunnen gaan. Dan was verraad en daar geld voor ontvangen niet nodig geweest.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Terri »

Judas had geen geestelijke verbinding met de Heere Jezus, maar ontdekt dat hij een vreselijke vergissing heeft gemaakt, omdat hij volgens mij toch wat zag van de uiteindelijke roeping en bediening van de Heere Jezus.
De verzoening, dat Jezus God is, maar voor hem te laat, dacht hij. Dat was dus ook van de duivel.
Wellicht had hij anders, net als die ene moordenaar ,zich tot de Heere Jezus gewend en gesmeekt; 'Ik heb vreselijk gezondigd, ontferm u over mij!'
Maar dat blijft altijd het geheim, wie zich tot Hem wendt wordt nooit afgewezen, maar waarom doen we dat dan niet?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Arja »

Judas verraadt Jezus omdat Hij niet de overwinnende koning blijkt te zijn die Judas verwachtte. Uiteindelijk zijn de motieven van Judas waarschijnlijk gemengd, maar zoals Johannes Calvijn zegt, laat zijn verraad zien dat hij 'volledig aan Satan is overgegeven'. Jezus gaf hem herhaaldelijk de kans om zich te bekeren, maar hij weigerde.
Het verraad van Judas werd gevolgd door spijt. Toen de transactie voltooid was, werd zijn geweten geprikkeld - misschien door Christus' kalme reactie op zijn verraad, of Zijn genezing van Zijn vijand. Zilver in de hand maar Judas werd neergedrukt onder een last van schuld en nam vergeefse stappen om het te verwijderen. Hij treurde, maar alleen verdriet zou zijn zonde niet goedmaken (2 Kor. 7:10). Hij was een vijandige getuige van de onschuld van Christus (Mat 27: 4) - en dat maakte zijn misdaad alleen erger. Hij bekende zijn zonde, maar alleen aan mensen, niet aan God. Hij gaf zelfs het zilver terug, ofwel probeerde hij zijn misdaad met aalmoezen ongedaan te maken of probeerde de gehate beloning uit handen te krijgen (Mat 27:5a). (Vertaald, Chris Anderson)
Hij kon geen verlossing vinden, want er is geen redding buiten de Christus die hij had verraden (Handelingen 4:12). Hij had geweigerd om Hem als de Verlosser van Israël te aanvaarden.

Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Arja »

Er is nog een andere theorie in de omloop en dat is deze:

Judas probeerde Jezus te dwingen aan de macht te komen.

Tijdens Jezus 'dag stond het volk van Israël onder de heerschappij van Rome. Ze wilden wanhopig hun onderdrukkers omverwerpen en hun natie herstellen. Ze hadden een gezalfde koning nodig om hen in deze zoektocht te leiden. Zou het Jezus kunnen zijn? Hij is duidelijk door God gekozen. Hij verrichtte wonderen. Hij sprak met gezag over een nieuw koninkrijk. Hij trok enorme menigten aan.

Vier dagen voordat hij werd verraden, reed Jezus Jeruzalem binnen op een ezelsveulen. Het was de profetie van Zacharia. Jezus was beslist de beloofde koning die het volk zou redden van hun politieke onderdrukkers.

De discipelen hadden Jezus in actie gezien - zieken genezen, doden opwekken, op water lopen en zelfs een woedende storm kalmeren met één enkel woord. Ze wisten dat Jezus alles kon doen ... inclusief het omverwerpen van de Romeinen. Het koninkrijk waarover Jezus sprak, moest het koninkrijk van Israël zijn, hersteld aan de macht. Daarom vroegen Jakobus en Johannes om in dat koninkrijk aan de linker- en rechterhand van Jezus te zitten.

Jezus was in Jeruzalem. De menigte daar had hem tot koning uitgeroepen. Dit was het perfecte moment voor Jezus om de troon op te nemen en de poging te leiden om de Romeinen omver te werpen. Toen Jezus niets deed, besloot Judas misschien zijn hand te forceren.

Even leek het de juiste zet. Omringd door honderden soldaten zei Jezus: "IK BEN!", en iedereen viel op de grond (Johannes 18: 6). Maar in plaats van een politieke messias te worden, stond Jezus de soldaten toe hem mee te nemen naar een schijnproces, een veroordeling en een terechtstelling. En Judas realiseerde zich dat hij een vreselijke fout had gemaakt ...

Bron: Crosswalk
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Piet Puk »

Je vraag doet me denken aan dat het met betrekking tot Judas een geval van 'ontoerekeningsvatbaar' was.

Ik denk van niet. Meerdere momenten zijn er geweest voor Judas om menselijkerwijs gezien terug te keren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

Beseffen wij wat we doen als we zondigen?
Als we geen gehoor geven aan de oproep om je tot Hem te wenden?

Beseffen we wat het betekent om te zondigen na ontvangen genade?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door helma »

https://youtu.be/Mu6VYSaFb64

Verraad door een kus. Preek over Judas.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Hollander »

Arja schreef:(...) En Judas realiseerde zich dat hij een vreselijke fout had gemaakt ...
Bron: Crosswalk
Voor deze theorie heb je wel een bijzonder groot geloof in de goedheid van de mens nodig. Bovendien mist het een wezenlijk element: vijandschap. Vijandschap tegen God. Aangewakkerd en aangevuurd door de satan en de zondige aard van de mens.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door -DIA- »

Ik geloof dat, als God een mens aan zichzelf ontdekt dat hij dan ook gaat kennen wat in Judas omging. Dat zo'n mens het meest bevreesd wordt om te zondigen als Judas. De mede-discipelen vroegen dan ook: Ben ik het Heere? Maar Judas dacht hier nog een spel te kunnen spelen, door te zeggen, hoewel hij het wist: Ben ik het Rabbi?
# Judas had drie jaren in de kring van de discipelen verkeerd.
# Judas had gepredikt, wonderen gedaan. (daarmee komt openbaar hoe ver een mens zonder genade toch kan komen).
# Geen van de discipelen heeft ooit gedacht of Judas een 'geveinsde' was.
# Hetgeen Judas deed, al zijn we tegenwoordig en van nature geneigd om dat niet te geloven, is in ons aller hart: We kennen onszelf niet, dan door de ontdekking van Gods Geest.
# Judas was, zeker nadat hij 'de bete genomen had' zich bewust wat hij deed. Hij heeft ook nooit berouw gehad, alleen maar wroeging, waardoor hij zich 'ontijdig' van zijn leven beroofde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Hoopvol »

-DIA- schreef:Ik geloof dat, als God een mens aan zichzelf ontdekt dat hij dan ook gaat kennen wat in Judas omging. Dat zo'n mens het meest bevreesd wordt om te zondigen als Judas. De mede-discipelen vroegen dan ook: Ben ik het Heere? Maar Judas dacht hier nog een spel te kunnen spelen, door te zeggen, hoewel hij het wist: Ben ik het Rabbi?
# Judas had drie jaren in de kring van de discipelen verkeerd.
# Judas had gepredikt, wonderen gedaan. (daarmee komt openbaar hoe ver een mens zonder genade toch kan komen).
# Geen van de discipelen heeft ooit gedacht of Judas een 'geveinsde' was.
# Hetgeen Judas deed, al zijn we tegenwoordig en van nature geneigd om dat niet te geloven, is in ons aller hart: We kennen onszelf niet, dan door de ontdekking van Gods Geest.
# Judas was, zeker nadat hij 'de bete genomen had' zich bewust wat hij deed. Hij heeft ook nooit berouw gehad, alleen maar wroeging, waardoor hij zich 'ontijdig' van zijn leven beroofde.
Maar er zit ook een enge kant aan Judas. Je kan niet lezen dat Judas geroepen is als discipel. Dat lees je van meerdere discipelen niet. Maar je kan wel lezen dat hij uitgezonden is om te prediken.
Dus het is mogelijk dat iemand een roeping heeft om te prediken maar een vijand is van de Heere Jezus.
Ik vind dat persoonlijk heel beangstigend. Omdat het zo nauw komt. Het geeft me veel strijd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

Hoopvol schreef:
-DIA- schreef:Ik geloof dat, als God een mens aan zichzelf ontdekt dat hij dan ook gaat kennen wat in Judas omging. Dat zo'n mens het meest bevreesd wordt om te zondigen als Judas. De mede-discipelen vroegen dan ook: Ben ik het Heere? Maar Judas dacht hier nog een spel te kunnen spelen, door te zeggen, hoewel hij het wist: Ben ik het Rabbi?
# Judas had drie jaren in de kring van de discipelen verkeerd.
# Judas had gepredikt, wonderen gedaan. (daarmee komt openbaar hoe ver een mens zonder genade toch kan komen).
# Geen van de discipelen heeft ooit gedacht of Judas een 'geveinsde' was.
# Hetgeen Judas deed, al zijn we tegenwoordig en van nature geneigd om dat niet te geloven, is in ons aller hart: We kennen onszelf niet, dan door de ontdekking van Gods Geest.
# Judas was, zeker nadat hij 'de bete genomen had' zich bewust wat hij deed. Hij heeft ook nooit berouw gehad, alleen maar wroeging, waardoor hij zich 'ontijdig' van zijn leven beroofde.
Maar er zit ook een enge kant aan Judas. Je kan niet lezen dat Judas geroepen is als discipel. Dat lees je van meerdere discipelen niet. Maar je kan wel lezen dat hij uitgezonden is om te prediken.
Dus het is mogelijk dat iemand een roeping heeft om te prediken maar een vijand is van de Heere Jezus.
Ik vind dat persoonlijk heel beangstigend. Omdat het zo nauw komt. Het geeft me veel strijd.
Judas had van af het begin alleen zichzelf op het oog,
Johannes 12

6 En dit zeide hij, niet omdat hij bezorgd was voor de armen, maar omdat hij een dief was, en de beurs had, en droeg hetgeen gegeven werd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Hoopvol schreef:Maar er zit ook een enge kant aan Judas. Je kan niet lezen dat Judas geroepen is als discipel. Dat lees je van meerdere discipelen niet. Maar je kan wel lezen dat hij uitgezonden is om te prediken.
Dus het is mogelijk dat iemand een roeping heeft om te prediken maar een vijand is van de Heere Jezus.
Ik vind dat persoonlijk heel beangstigend. Omdat het zo nauw komt. Het geeft me veel strijd.
Judas had van af het begin alleen zichzelf op het oog,
Johannes 12

6 En dit zeide hij, niet omdat hij bezorgd was voor de armen, maar omdat hij een dief was, en de beurs had, en droeg hetgeen gegeven werd.
Dat is zo, maar kan het zijn dat ik ook alleen mezelf op het oog heb? Hoopvol heeft gelijk: het komt nauw. En mijn hart is bedrieglijk.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door Hoopvol »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Hoopvol schreef:Maar er zit ook een enge kant aan Judas. Je kan niet lezen dat Judas geroepen is als discipel. Dat lees je van meerdere discipelen niet. Maar je kan wel lezen dat hij uitgezonden is om te prediken.
Dus het is mogelijk dat iemand een roeping heeft om te prediken maar een vijand is van de Heere Jezus.
Ik vind dat persoonlijk heel beangstigend. Omdat het zo nauw komt. Het geeft me veel strijd.
Judas had van af het begin alleen zichzelf op het oog,
Johannes 12

6 En dit zeide hij, niet omdat hij bezorgd was voor de armen, maar omdat hij een dief was, en de beurs had, en droeg hetgeen gegeven werd.
Dat is zo, maar kan het zijn dat ik ook alleen mezelf op het oog heb? Hoopvol heeft gelijk: het komt nauw. En mijn hart is bedrieglijk.
Ooit was er een ouderling en die vertelde dat het verschil tussen echt en schijn maar 3 cm is. Hij doelde daarmee op de deur die dichtgedaan was bij de wijze en dwaze maagden. Er word niet voor niets vaak geciteerd: doorzoek uzelven nauw, ja zeer nauw.
En inderdaad: arglistig is het hart, meer als enig ding. Het is zo verschrikkelijk belangrijk: we hebben allemaal maar 1 ziel en we kunnen het maar 1 keer verkeerd doen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Was Judas zich volledig bewust van zijn daad?

Bericht door samanthi »

Hoopvol schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:
Hoopvol schreef:Maar er zit ook een enge kant aan Judas. Je kan niet lezen dat Judas geroepen is als discipel. Dat lees je van meerdere discipelen niet. Maar je kan wel lezen dat hij uitgezonden is om te prediken.
Dus het is mogelijk dat iemand een roeping heeft om te prediken maar een vijand is van de Heere Jezus.
Ik vind dat persoonlijk heel beangstigend. Omdat het zo nauw komt. Het geeft me veel strijd.
Judas had van af het begin alleen zichzelf op het oog,
Johannes 12

6 En dit zeide hij, niet omdat hij bezorgd was voor de armen, maar omdat hij een dief was, en de beurs had, en droeg hetgeen gegeven werd.
Dat is zo, maar kan het zijn dat ik ook alleen mezelf op het oog heb? Hoopvol heeft gelijk: het komt nauw. En mijn hart is bedrieglijk.
Ooit was er een ouderling en die vertelde dat het verschil tussen echt en schijn maar 3 cm is. Hij doelde daarmee op de deur die dichtgedaan was bij de wijze en dwaze maagden. Er word niet voor niets vaak geciteerd: doorzoek uzelven nauw, ja zeer nauw.
En inderdaad: arglistig is het hart, meer als enig ding. Het is zo verschrikkelijk belangrijk: we hebben allemaal maar 1 ziel en we kunnen het maar 1 keer verkeerd doen.
Je kunt het nooit goed doen, je kunt alleen gered zijn als je je overgeeft aan de Heere Jezus, dan zul je nooit nooit nooit beschaamd uitkomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie