Preekluisterkring

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Ik houd er rekening mee dat de preek van ds. De Kok van 1 maart (avonddienst) nog beperkt online is, dus ik zou hem wel downloaden, voordat je hem gaat beluisteren.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand dit nu nog over het hoofd heeft gezien hoor.

Verder ben ik het met het commentaar van Jantje eens. Doe gewoon mee of houd je er buiten. Ik heb zelf bezwaren tegen het lichten van een preek uit de kerkdienst, maar ik pas me ook aan. Dat is nu eenmaal het concept. Er zijn mogelijkheden te over om een draadje naar eigen smaak en gedachten te openen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Dank dat je er nogmaals op attendeert. ;) Maar het is wel handig om dit goed aan te geven. Het zou jammer zijn als iemand de preek nog wil beluisteren, en het kan niet meer.

Verder geheel eens. Behalve dan het feit dat jij er bezwaren tegen hebt om alleen de preek te bespreken en niet de samenzang en wat er verder nog te bedenken is. Maar goed, dat weet je verder wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Preekluisterkring

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:@Valcke, beluister jij de preek ook nog?
Ik heb de preek gedownload en hoop deze nog te beluisteren.
Maar ik kom er niet meer op terug, dat lijkt mij niet goed.
En excuus voor mijn opmerking, al was mijn reactie op de samenvatting m.i. beslist niet negatief.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week: Ds S.T Lagendijk, Het volgen van Jezus, 2 februari 2020 18:40 Lunteren (Helma)
https://kerkdienstgemist.nl/stations/92 ... 6520000926

23 En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.

Het volgen van de Heere Jezus
1. Wie volgen wij
2. Wat houdt het volgen van Jezus in

Wachtlijst:
1. Ds J Veenendaal, 1 Petrus 1:3-5. De Hoop van de kerk des Heeren (Dia)
2. Ds. G Beens, Zefanja 3. Een ellendig en arm volk 2 april Kootwijkerbroek (Jantje)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Vraag: Wie wil er naar de hemel?
Iedereen natuurlijk.
Vervolgvraag: Wil je de Heere Jezus volgen? Dat hoort erbij..
Dat gaat wat kosten…
Jezus volgen >> je leven veranderen.
Zo niet? Dan wacht de hel, de eeuwige ondergang,
Zo eerlijk moeten we zijn.
Aan de vruchten kent men de boom.

Als Hij Koning is over je leven >>heeft Hij het voor het zeggen
Ook wat het volgen van Hem inhoudt heeft Hij voor het zeggen.
Een beetje volgen kan niet. Het is alles of niets.
Of je volgt Hem zoals Hij het wil
Of je volgt Hem niet,
Hij vraagt volledige overgave.

1.Wie volgen we dan? Je moet weten wie Hij is.
Hij is de Verlosser.
Dat betekent dat Hij de weg is gegaan van lijden.
Van verwerping. Van de dood. En daarna is opgestaan.
In die weg alleen kon Hij de Verlosser zijn.
De mensen verwachtten een ander soort Messias.
Een verlosser van de Romeinen. Een koning waar je trots op kon zijn.
Maar zo’n verlosser werd Hij niet.
Hij ging de weg van vernedering, de weg van het kruis.
Daar zaten ze niet op te wachten!
En u? Op wat voor Verlosser zit u te wachten?

Kunt u iets met een Verlosser die lijdt.
Kunt u iets met een God die zo toornt over de zonden dat Hij Zijn Zoon moest laten lijden en sterven?
Hebt u zo’n Verlosser nodig?
Voor uw zonden…
Hij zegt dat Hij zo’n Verlosser wil zijn.
Voor onwaardigen.
Voor hen die de dood verdienen.
“Ik voor u daar gij anders de eeuwige dood moest sterven

Het volgen van de Heere Jezus begint met verwonderen over welk een Verlosser Hij is.
Onbegrijpelijke liefde. De weg die Hij wilde gaan

Je kunt Hem alleen volgen als Hij je hart heeft
Als je Hem hebt lief gekregen. Als Zijn liefde je hart heeft verbroken
Als Zijn lijden en sterven waarde voor je heeft gekregen.

2. Hoe volg je Hem?
Wat houdt het in?
Vers 23: Zo wie achter Mij wil komen
Die neme zijn kruis op
En verlochene zichzelve en volge Mij
Wil je Mij volgen? Verloochen dan jezelf
Hij zette Zijn eigen Ik aan de kant en nam het kruis op
Jij moet ook je eigen ik verloochenen en je kruis opnemen.
Vers 24 wil je je leven behouden? Dan zal je het verliezen
Als je je leven verliest om Mijnentwil dan zal je het behouden.
Vers 26 Schaam je je voor Mij? Dan zal Ik me ook voor jou schamen in Mijn heerlijkheid. Schamen voor Hem. Voor bepaalde passages in de Bijbel bijvoorbeeld.
Die niet passend zijn in onze tijd.
Dan schaamt Hij Zich voor jou bij het oordeel.

Wil ik Hem zó volgen? Of kost me dat teveel….
De martelaren in de vroege kerk konden kiezen voor een compromis.
God dienen én de keizer. Een beetje toegeven.
Nee, zeiden de martelaren; wij buigen alleen voor God. Erkennen Hém alleen als onze Koning.
Martyros >>getuigen.
Hun sterven was een getuigenis hoe waardevol Hij voor hen was.
Ook Maarten Luther had álles voor Hem over toen hij zei: Hier sta ik, ik kan niet anders.

Het volgen van de Heere Jezus…
Zorgen over de kerk van nu. Zoveel zonden onder kerkmensen
Je zegt dat je de Heere liefhebt….maar niet bóven alles.
Je wilt dingen vasthouden.

De Heere Jezus zegt: zal Ik nog geloof vinden op de aarde?
Nette kerkmensen, zonder uitbrekende zonden
Hoeveel hebben Hém lief? Boven álles?
Boven iedereen? Ouders, man, vrouw, kinderen, vrienden…
Als het op scherp komt te staan...Heb je Hem lief boven alles?

Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.

Ds noemt enkele scherpe voorbeelden van dilemma’s die er kunnen zijn.
Keuzes die je moet maken als je geliefden of vrienden zondige wegen gaan.
Ga je er in mee?
Scherpe voorbeelden laten zien wat er in je hart leeft.
Is dat niet extreem? Waren de martelaren extreem? Een keer buigen voor de keizer...en ze zouden leven.
De Heere Jezus is dan ook extreem; Hij noemt deze dingen in dit hoofdstuk.
Hij laat geen middenweg open.
Wie Hem wil volgen moet alles voor Hem over hebben.
Jezelf verloochenen >> Jezus volgen; wát het je ook kost
Maar dan kom ik misschien wel allen te staan!!
Dat is niet te doen. Onmogelijk.

Dat is ook zo. In eigen kracht tenminste.
Goddelijke kracht nodig. De Heilige Geest in je hart.
Hij leert het je. Door veel naar de Heere Jezus te kijken.
Wat heeft Hij voor jou over gehad?!
Zijn leven in rijkdom en heerlijkheid, bij de Vader achtergelaten.
Zie op Hem!!
Men begreep Hem niet.
Men bespotte Hem.
Hij ging dóór, de weg van het kruis.
De mensen verlieten Hem, Judas Zijn volgeling verliet Hem.
Uiteindelijk verlieten ze Hem allemaal. Hij ging dóór!
Zelfs toen de Vader Hem verliet aan het kruis.
Hij geeft niet op. Hij zegt niet: dat kost teveel.
Hij van Iedereen verlaten om voor u de Verlosser te kunnen zijn.

Vraagt Hij dan teveel: Hem liefhebben boven alles?
Hij is mijn hele hart en leven waard.
Dan wil ik mijn eigen ik aan de kant zetten.
Dan wil ik mijn kruis opnemen om Hem te volgen.

Wil je Hem volgen?
Hier sta ik, ik kan niet anders…
Kijk dan maar veel naar Hem!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Up.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb net geluisterd.

Duidelijke preek van Ds. Lagendijk.
Twee wegen, keuzes maken als gelovige. Wat Christus voor ons als gelovige deed.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Preek van de week:
Ds J Veenendaal, 1 Petrus 1:3-5. De Hoop van de kerk des Heeren (Dia)
https://youtu.be/fChiY2pXmJM


Wachtlijst:

1. Ds. G Beens, Zefanja 3. Een ellendig en arm volk 2 april Kootwijkerbroek (Jantje)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Om het gemakkelijkker te maken, en na te kijken, heb ik de preek helemaal uitgeschreven. Het is wel spreektaal, om niet wat anders te zeggen dan wordt bedoeld, maar dat hoeft mijns inziens geen probleem te zijn. Een heel klein stukje midden in de preek is door slijtage van het cassettebandje weggevallen. Dat staat op die plek ook aangeven.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=360
De preek begint onderaan de pagina. En heeft als hoofdthema
De christelijke hoop, of de hoop van de Kerk des Heeren.
-Een gegronde hoop,
-Een levende hoop, en
-Een vervulde hoop.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Ik heb enige aantekeningen gemaakt naar aanleiding van de preek van wijlen ds. J. Veenendaal. Ik ben niet gewend om samenvattingen te maken, maar hopelijk breng ik hier de hoofdgedachten naar voren:

INLEIDING
(Ds. sprak hier op verzoek van een plaatselijk GBS-comité)
Het begin van de ‘preek’ is dus meer een inleiding. Hier wordt dus duidelijk dat ds. spreekt op uitnodiging van een plaatselijk GBS comité. We slaan dit dan maar over, met de opmerking wat ook gezegd word, dat het goed is dit niet te vergeten. Wie kent deze geschiedenis nog echt? Hier wordt zeer beknopt het ontstaan van de GBS verteld, hoe deze uit de nood is geboren.
Dan de inhoud van de Bijbel. De boodschap, uit het Hebreeuws, Aramees en Grieks vertaald. Uit de kanttekeningen kan goed opgemaakt worden waar onze vaderen theologisch gezien stonden. Met andere woorden: de kanttekeningen spreken over een bevindelijk kennen, benadrukkend de noodzaak van de wedergeboorte.
In de preek mag ds. dan dat Woord doorgeven. Duidelijk wordt in deze preek gewezen op de praktijk. Met name op de noodzaak van wedergeboorte. Ook hoe dit in onze tijd meer op de achtergrond is geraakt, hoewel dit toch de kern van de prediking moest zijn.
De preek is niet een wetenschappelijke hoogdravende rede, maar een korte samenvatting van de Bijbelse leer, die in de Statenvertaling zo duidelijk te zien is in de kanttekeningen.
In feite is het in kort bestek een uiteenzetting van de oude leer, tegenover de vernieuwingen die we nu veel horen. Dat betreffen geen bijzaken maar hoofdzaken. Wat ik al noemde: De absolute noodzaak van de wedergeboorte als de hoofdzakelijke genade, en wat die inhoudt.
DE TEKST
Aan de hand van de tekst uit 1 Petrus 1 vers 3-5.
Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden;
Tot een onverderfelijke en onbevlekkelijke en onverwelkelijke erfenis, die in de hemelen bewaard is voor u, Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, die bereid is om geopenbaard te worden in den laatsten tijd.

Er worden drie punten genoemd, die misschien niet allen op het eerste gezicht zo heel herkenbaar uit de verf lijken komen. Maar zeker wel in de preek verwerkt zijn. Let op deze drie hier genoemde zaken:
a. een gegronde hoop,
b. een levende hoop en
c. een vervulde hoop.

Misschien moeten we aan de hand van deze punten de lijn in de preek zoeken. Duidelijk is dat ds. breedvoerig ingaat op de noodzaak van de wedergeboorte. Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren tot een levende hoop.
Deze christelijke hoop, is een hoop die gegrond is in het werk van God de Vader, door Jezus Christus geoefend door de Heilige Geest. Daar zien we dus het werk van een Drie-enig God.
Ds. legt de grote nadruk op het begin: Hoe weet ik of ik wedergeboren ben? Dan volgt een korte uiteenzetting van wat wedergeboorte inhoudt en de vruchten of kenmerken daarvan. Een geloof zonder wedergeboorte, dat is een beredeneerd geloof, bestaat niet. Het beredeneerd geloof wordt niet zo met name genoemd maar dat blijkt duidelijk uit de context.
De wedergeboorte blijkt ook duidelijk uit de vruchten. Het ontdekt worden en zien van eigen verlorenheid, en niet zalig te kunnen worden dan door een weg van recht Omdat door de wedergeboorte de mens aan Gods kant wordt geplaatst, en de zonde gaat zien zoals God ze ziet. Dat een mens door de wedergeboorte in de dadelijke beleving leert zien wie hij voor God is en wie God Zelf is in zijn heiligheid, majesteit en gerechtigheid. Dat ik voor God verloren lig en door God aan Zijn zijde gebracht niet anders kan dan God billijken. CITAAT: In de zin van de eerste bekering als vrucht van wederbarende gaat dat leven in het hart: God moet aan Zijn recht komen. Maar ik kan Hem Zijn recht niet meer geven. Want wat ervaar je dan met het geschonken overtuigde geloof? Wel, dat God heilig is, rechtvaardig en majesteitelijk. En u bent zondig en onrechtvaardig en onheilig. En dat je voor de heilige God, die ook nog zo lankmoedig over je is geweest, vol van geduld en goedheid, niet kunt bestaan. Luther zou zeggen, dan ben je coram Deo verklaard. En dan schittert die majesteit en rechtvaardigheid, die heerlijkheid en die heiligheid over je zondig leven, meestal over je dadelijke zonde, en stellen je schuldig voor deze God. Daar ligt de schuldverhouding hoor. Nou diep doorgedacht wel tegenover een drie-enig God, maar in de eerste plaats tegenover God in de eerste Persoon van het aanbiddelijk Goddelijk Wezen.
Dan wijst ds. op de voorname plaats van de Dordtse Leerregels, dus tegen de remonstranten. Hij maant om hier goed te luisteren, het zijn belangrijke zaken. Dan zegt hij iets wat in deze tijd weinigen lijken te onderscheiden: CITAAT: Onthoudt mijn woorden! Want alles staat te wankelen in heel de kerk van Nederland. Geen kerk uitgezonderd!
Ik denk zelf als we dit meer zien mochten, dat er ook met meer ernst in het leven werd gestaan, en met meer opmerkzaamheid en waakzaamheid. Nog een citaat dat veel te zeggen heeft en wat ook weinig opgemerkt lijkt te worden.
CITAAT: Ja, wij hebben een grote schuld op ons geladen. Niet alleen de Nederlandse Hervormde Kerk maar alle afgescheiden kerken. Want de Heere werpt ze op een hoop. Daar ben ik heilig van overtuigd.
Onze tijd wordt gekenmerkt door een grote mate van onverdraagzaamheid en wat ook in de Bijbel wel genoemd word: kittelachtigheid. In dit verband hoef ik slechts te wijzen hoe het boekje van ds. Hoogerland werd beoordeeld op dit forum.

Genoemd gedeelte van de preek is blijkbaar veel teruggespoeld op de cassette, want juist hier is de geluidsdrager versleten, zodat hier juist wat gemist wordt. Gelukkig niet zoveel dat we het verband van het vervolg uit het oog verliezen.

Hierop volgt een stukje bevinding, beleving en verklaring van de praktijk: het onderscheid tussen een verstandelijk kennen en het houden van Gods Wet en geboden en de geestelijkheid van de Wet. Hier wordt als voorbeeld gewezen op ‘de rijke jongeling’.
CITAAT: Het doeleinde is de kennis van Christus. De Wet staat dus ook in dienst van het Evangelie. Zo moet die ook gepreekt worden hoor! De Heere gebruikt dan Gods lieve Geest die de uitgebreidheid en geestelijkheid van Gods wet ons doet verstaan.
Wat is dat, kinderen? Dat moet je tegenwoordig uitleggen. Ik zal een voorbeeld geven: Gij zult niet doodslaan. U bent daarvoor bewaard. Dan heb je de letter van de wet onderhouden. Zou je zeggen hè? Maar je moet niet alleen de letter van de wet houden. Daar had die rijke jongeling het ook over, die zei: ja, ik heb al deze geboden onderhouden van mijn jeugd af aan.

Ook weet ds. blijkbaar goed welk een weerstand deze leer oproept. De tegenwerpingen horen we: Dominee, wat bent u toch… en: Ja, dominee, maar…
Dat Gods Woord weerstand oproept is niet nieuw. We kennen de voorbeelden uit het Woord.
Het lijkt wel of er tegenwoordig alleen maar vrienden door God gezaligd worden. Thomas Boston wordt geciteerd: “Ik ware verloren gegaan als ik niet ware verloren gegaan.”

GEGRONDE HOOP
Dan gaat hij naar de tekst, en spreekt over een GEGRONDE hoop.
CITAAT: Maar waar ik op aan wil is die gegronde hoop. Die gegronde hoop. O wat een wonder als je dan mag invallen voor Gods recht. Als alle hoop je ontvalt en een deur der hoop wordt geopend in het dal van Achor.
Nog niet zo lang geleden werd dit hier ter sprake gebracht, een vraag wat het betekent: een deur der hoop geopend in het dal van Achor. Dit komt in het verband ook goed tot uitdrukking De hoop moet dus een GEGRONDE hoop zijn.
CITAAT: Gegronde hoop hè? Eerlijk wezen hoor! Een levende hoop. De aard van die hoop. Het wordt genoemd een anker der ziel dat zeker en vast is. Voor wie? Voor degenen die de toevlucht genomen hebben om die voorgestelde hoop vast te houden.

ANKER DER ZIEL
Dan komt een vergelijking met de grond der hoop als een Anker der ziel. De aard van de gegronde hoop. Degenen die meer verstand hebben van scheepvaar kunnen dit wellicht beter vatten dan ik. Ik begrijp het wel, maar de terminologie is me als vaste landbewoner ver van zee en rivieren in een zekere zin vreemd.
Een wat langer CITAAT voor de duidelijkheid:
En die hoop die ankert buiten jezelf hè! Je zegt: Dwaze schipper, wie gooit er nu een anker in het ruim! Wie ankert hier nou binnen? Wie is de dwaze schipper gelijk? Dat anker moet overboord! En u ook!
Ja daar vecht ik nou tegen, dominee! Ja ik ook! Totdat de Heere zegt: Nou ophouden met vechten, nou ga je overboord! En dan zie je die vis niet, met Jona. Tegenwoordig weten ze precies hoe het gaat allemaal. Dat is omkomen hè! Verdrinken, zinken en verdrinken. Maar om dan te leren dat die hoop door het geloof zich ankeren ma. In wie? In de Hoop der heerlijkheid! In Jezus Christus, Die me geopenbaard is, die me verklaard is, Wiens bloed wast en reinigt van alle zonden. In die zekere ankergrond der voldoening, waardoor er verzoening is bij God en vrede bij God voor de grootste der zondaren.
Mens, wat ben je dan gelukkig! En dan gaat de Heere je betitelen als een ware erfgenaam van de belofte, ook als een ware erfgenaam van Jezus Christus. Want er staat geschreven in het Woord des Heeren, nietwaar, dat de Heere de ware erfgenamen der belofte, de ware erfgenamen van Hem, komt te vertroosten, door Zijn beloften en door Zijn Geest.


EEN LEVENDE HOOP
Het tweede genoemde punt: EEN LEVENDE HOOP. Dit wordt als het ware in de gegronde hoop vanzelf meegenomen. Lees de preek maar na. De levende hoop wordt aangevallen, bevochten en bestreden. De dood strijdt niet, zo werd wel eens gezegd en uit de preek blijkt dit ook wel, voor wie de preek wat onderscheiden leest.
Naast de levende hoop is er ook een hoop die ijdel is. Dat is een hoop die niet gegrond is in de enig houdbare ankergrond Christus.
Ds. is bezorgd, bevreesd dat dat velen tegenwoordig met een ijdele hoop naar de eeuwigheid reizen:
CITAAT: Ik ben toch zo bevreesd dat velen tegenwoordig met een ijdele hoop naar de eeuwigheid reizen. Ook in onze kringen hoor! Ik zeg wel eens: mensen hoe ben je er aangekomen? Dominee, dat is een zaak tussen God en mijn ziel. Nee! Dat is geen zaak tussen God en jouw ziel! Als jou verantwoording afgevraagd wordt heilig dan God de Heere in je hart, en geef rekenschap van de hoop die in u is. Denk erom hoor! Het is een slecht teken als je kwaad wordt als er onderzoek gedaan wordt naar de grond van je hoop! Want er is ook een ijdele hoop! En die ijdele hoop die gaat verloren.
Als voorbeeld noemt hij Onkunde, uit de Christenreis van Bunyan, die het waagde met veerman IJdele Hoop.

EEN VERVULDE HOOP
De gegronde hoop wordt tenslotte een VERVULDE HOOP. Alhoewel die hoop zo bestreden kan worden. Hij citeert Philpot: Het geloof is net als kwik, hij zegt: als dat geloof bestreden wordt, dan zou je dat zo kunnen vergelijken dat kwik gaat naar beneden toe hè, maar het worstelt wel weer naar boven.
EVEN VERDER CITEREN: Maar ja, dan wordt de hoop zwak hè, naarmate wij bestreden zielen in het geloof zo weinig geloof beoefenen, of uitschreeuwen: Heere ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp! En dan veert soms even dat geloof en die hoop op, en tegelijkertijd zakt hij weer. Ja, dat is de weg van de Kerk. Maar die bestreden hoop, die zal toch een vervulde hoop worden!
Tenslotte wijst hij op een preek van Comrie en spoort aan deze toch te lezen. De eigenschappen van het zaligmakend geloof.
Ds. besluit de preek met de vervulde hoop, de toekomst voor de levende Kerk:
De Kerk mag een eeuwige toekomst tegemoet gaan en delen in die erfenis, God drie-enig, om dan ook een lichaam te ontvangen in de laatste tijd dat een orgaan kan worden voor je geredde ziel. Om naar lichaam en ziel te delen in de eeuwige gemeenschap van een drie-enig God. Om eeuwig te zingen: Door U, door U alleen, om het eeuwige welbehagen! Amen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

helma schreef:Wachtlijst:

1. Ds. G Beens, Zefanja 3. Een ellendig en arm volk 2 april Kootwijkerbroek (Jantje)
Donderdag 14 mei 2020 - ds. G. Beens, Kootwijkerbroek
Te beluisteren via: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21288
Schriftlezing: Psalm 50
Tekst: Psalm 50: 7: Hoor, Mijn volk, en Ik zal spreken; Israël, en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God.
Thema: De eeuwige Verbonds-God
1. Zijn verbondsvernieuwing met Zijn volk
2. Zijn verbondswoorden tot Zijn volk
3. Zijn verbondsliefde aan Zijn volk
Psalm 105: 5
Psalm 68: 4
Psalm 25: 7
Psalm 89: 14
Ik wilde de opgegeven preek voor de Preekluisterkring veranderen en de bovenstaande preek van harte aanbevelen, zeker naar aanleiding van de discussie die er enkele weken geleden gevoerd is over het eisen op het verbond. Deze preek, die ik gisterenavond heb mogen terugluisteren, is zo'n evenwichtige preek over de trouwe God des verbonds, waarin op zo'n rijke wijze, maar ook niet over de zonde heenstappend, Gods eeuwige verbondsliefde voor een in zichzelf gans verzondigde en rechteloze zondaar gepredikt wordt tot een eeuwig behoud, vanuit het welbehagen des Vaders, daar Hij vanuit de stilte van die nooit begonnen eeuwigheid Zichzelf een volk verkoos, wat hier bij ogenblikken en straks voor eeuwig mag gaan beleven: 'Ik, God, ben uw God.'

Ik hoop dat deze preek voor ons allen tot stichting en tot onderwijs mag zijn, dat de preekstem en de zinsopbouw (@DIA zou zeggen: 'Dat is spreektaal', en ik geloof zeker dat dat waar is.) ons niet zouden hinderen en dat we er allen (inclusief ondergetekende) ons voordeel mee zouden mogen doen.

Deze preek is dus volgende week aan de beurt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:
helma schreef:Wachtlijst:

1. Ds. G Beens, Zefanja 3. Een ellendig en arm volk 2 april Kootwijkerbroek (Jantje)
Donderdag 14 mei 2020 - ds. G. Beens, Kootwijkerbroek
Te beluisteren via: https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21288
Schriftlezing: Psalm 50
Tekst: Psalm 50: 7: Hoor, Mijn volk, en Ik zal spreken; Israël, en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God.
Thema: De eeuwige Verbonds-God
1. Zijn verbondsvernieuwing met Zijn volk
2. Zijn verbondswoorden tot Zijn volk
3. Zijn verbondsliefde aan Zijn volk
Psalm 105: 5
Psalm 68: 4
Psalm 25: 7
Psalm 89: 14
Ik wilde de opgegeven preek voor de Preekluisterkring veranderen en de bovenstaande preek van harte aanbevelen, zeker naar aanleiding van de discussie die er enkele weken geleden gevoerd is over het eisen op het verbond. Deze preek, die ik gisterenavond heb mogen terugluisteren, is zo'n evenwichtige preek over de trouwe God des verbonds, waarin op zo'n rijke wijze, maar ook niet over de zonde heenstappend, Gods eeuwige verbondsliefde voor een in zichzelf gans verzondigde en rechteloze zondaar gepredikt wordt tot een eeuwig behoud, vanuit het welbehagen des Vaders, daar Hij vanuit de stilte van die nooit begonnen eeuwigheid Zichzelf een volk verkoos, wat hier bij ogenblikken en straks voor eeuwig mag gaan beleven: 'Ik, God, ben uw God.'

Ik hoop dat deze preek voor ons allen tot stichting en tot onderwijs mag zijn, dat de preekstem en de zinsopbouw (@DIA zou zeggen: 'Dat is spreektaal', en ik geloof zeker dat dat waar is.) ons niet zouden hinderen en dat we er allen (inclusief ondergetekende) ons voordeel mee zouden mogen doen.

Deze preek is dus volgende week aan de beurt.
Ik snap het niet. @Helma noemt een preek van Zefanja 3/2 april en @jantje noemt een preek van Psalm 50/14 mei.
Ik heb ze beide beluisterd, ze zijn ook beide aanbevelingswaardig, dat is het punt niet maar welke preek wordt het?

Aanpassing: ik las te snel :D, sorry
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Graag wil ik een preek op melden ( poos niet gebeurd)

ds M. van Sligtenhorst HHG Waddinxveen-Dorpsstraat kerkdienstgemist.nl 27-05-2020
Handelingen 1 : 1-12
Ook psalm 68:19 is er bij gehaald, dat Basan als berg verhoogd is.
Ook met betrekking tot het ark des verbonds., dat God de drie machten voor altijd te niet gedaan heeft: De wereld( zonde), de duivel en de dood.
Ook de gaven die God heeft gegeven die David ook aanhaalt in de psalm.
Gaven die ( onder andere ) uitgestort zijn op het pinksterfeest mbt de 3000 bekeerlingen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hollander »

Ik ben de draad kwijt. Welke is deze week? En volgende week? En wat is vervolgens de wachtlijst?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Deze week de YouTube preek van Ds Veenendaal nog

https://m.youtube.com/watch?v=fChiY2pXmJM


Volgende week Ds Beens Psalm 50
Over 3 weken Ds van Sligtenhorst Handelingen 1
Plaats reactie