Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/theologie-van- ... -1.1663734

Welk een uitstekend artikel. Ik heb altijd al gevonden dat het onjuist is om te spreken over het meeluisteren als het ging om het bijwonen van de eredienst via online middelen. Van opstarten had ik nog niet gehoord, maar dat is al helemaal een gruwel.
Helemaal eens met het artikel.

Ik begrijp alleen de moeite niet die men heeft met het (tijdelijk) niet zingen in de eredienst.
Ja natuurlijk hoort het erbij. Maar de kern van de opdracht die Jezus meegaf om het Evangelie te verkondigen wordt het zingen niet genoemd.

Mattheus 24 vers 14
14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

Mattheus 28 vers 19
19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Markus 16 vers 15
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.

Lukas 24 vers 47
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.


Romeinen 10 vers 14 en 15
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!

2 Timotheüs 4 vers 2
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
In veel gemeenten beslaat het zingen meer tijd dan de preek. Dan is het natuurlijk wel een dingetje. In die gemeenten kun je denken aan een zang/muziekgroep om die leemte te vullen.
In gemeenten waar ik meer bekend ben wordt weinig gezongen. Daar zal het minder problematisch zijn. Ik kan me voorstellen dat er een psalm opgegeven wordt, de tekst wordt voorgelezen, het orgel speelt het koraal en de gemeente zingt in gedachten mee. Zingen van een psalm is wel geestverheffend en een belangrijk onderdeel. Geen wezenlijk onderdeel, denk ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

refo schreef:Huis van de buurman staat in brand. Je trapt zijn deur in. Mag niet. Gaat naar binnen. Mag niet. Schudt hem wakker. Mag niet. Buurman schrikt, gaat vechten. Je slaat hem knock-out. Mag niet. Je draagt hem naar buiten.
Buurman gered.

Zou de buurman je aanklagen vanwege alle onwettige gedragingen? Dus kerken moeten ook niet klagen.
Als je buurjongens van volwassen leeftijd erbij staan te lachen, moet de buurman inderdaad niet zeuren. Dan nemen ze hun verantwoordelijkheid niet. Dat vind ik cruciaal: de overheid neemt hier de plaats van kerken in (of gaat langs het randje in elk geval).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Tja, Ad, als het orgel bij jullie kan zingen snap ik het wel. ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Tja, Ad, als het orgel bij jullie kan zingen snap ik het wel. ;)
Heel flauw. typefout. Ik herstel het. :haha
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Nathanaël »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/theologie-van- ... -1.1663734

Welk een uitstekend artikel. Ik heb altijd al gevonden dat het onjuist is om te spreken over het meeluisteren als het ging om het bijwonen van de eredienst via online middelen. Van opstarten had ik nog niet gehoord, maar dat is al helemaal een gruwel.
Helemaal eens met het artikel.
En de sacramenten? Die worden in het midden van de gemeente bediend toch? Of kan dat ook digitaal? Daar lees ik niets over.
Overigens zit ik er dubbel in: hoewel ik vind dat gemeenteleden die thuis zitten, ook 'samenkomen' als ze meeluisteren, vind ik het fysiek samenkomen cruciaal.
Ik geloof niet dat prof. Kater een voorstander zou zijn van het digitaal bedienen van de sacramenten, hoe je dat dan ook voor je ziet. Maar de Heilige Doop kan gewoon in het midden van de gemeente bediend worden als de gemeente vertegenwoordigd is door de aanwezige kerkenraadsleden (en de andere aanwezigen). Heilig Avondmaal is een ander verhaal, maar ik denk niet dat het de intentie van prof. Kater was om daar een discussie over te ontlokken ;-)
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bruna »

crossmountain schreef:Mail van het RD met een link naar een enquete:

Beste meneer, mevrouw,
De kerkredactie van het RD doet onderzoek naar de uitzendingen van kerkdiensten in coronatijd. Op welke manier gebeurt dit in uw gemeente? En hoe ervaart u dat als luisteraar?
Doe anoniem mee aan het onderzoek! Het invullen van de vragenlijst kost u ongeveer tien minuten. Helpt u ons?

Ben benieuwd naar de uitkomsten! Wel erg veel vragen.
Wil ik die enquête in gaan vullen verschijnt het volgende:
Hartelijk dank voor uw interesse om mee te doen aan het onderzoek online erediensten. Vanwege een overweldigend aantal reacties hebben we echter besloten de enquête dicht te zetten. We hopen op uw begrip.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Bruna schreef:
crossmountain schreef:Mail van het RD met een link naar een enquete:

Beste meneer, mevrouw,
De kerkredactie van het RD doet onderzoek naar de uitzendingen van kerkdiensten in coronatijd. Op welke manier gebeurt dit in uw gemeente? En hoe ervaart u dat als luisteraar?
Doe anoniem mee aan het onderzoek! Het invullen van de vragenlijst kost u ongeveer tien minuten. Helpt u ons?

Ben benieuwd naar de uitkomsten! Wel erg veel vragen.
Wil ik die enquête in gaan vullen verschijnt het volgende:
Hartelijk dank voor uw interesse om mee te doen aan het onderzoek online erediensten. Vanwege een overweldigend aantal reacties hebben we echter besloten de enquête dicht te zetten. We hopen op uw begrip.
Bijzonder! Als men genoeg respondenten heeft voor een betrouwbare steekproef dan wordt de enquête blijkbaar dichtgezet. Ik kan de vragenlijst ook niet meer bekijken want dan krijg ik de melding dat ik al heb meegedaan. Volgens mij zaten er geen vragen tussen over de alternatieven voor de collecte.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Roos2018 »

Erskinees schreef:
alexv schreef: Allemaal slaafse gehoorzaamheid. Kenmerkend voor de SGP. Net zoals Rutte zegt dat kerkdiensten een onderdeel van de besmetting waren, wat zover ik begreep niet het geval was. Zou Vd Staay Rutten moeten zeggen dat hij het begin van vervolging start, buiten zn boekje gaat. Er zou veel meer verzet moeten komen. Wachten tot er een vaccine is, is echt onacceptabel maar dat wordt waarschijnlijk wel geslikt door de kerken gezien hun houding nu.
Houd je aan de feiten a.u.b. Van de biddagdienst in een verzorgingstehuis op Goeree-Overflakkee is nu aangetoond dat de besmettingen niet in deze dienst hebben plaatsgevonden. Dat betekent niet dat nu in heel Nederland er geen besmettingen in kerkgebouwen hebben plaatsgevonden. Er zijn namelijk nog genoeg andere regio's waarbij het mogelijk is dat er besmettingen hebben plaatsgevonden in een kerkgebouw (regio Heerde, Zwartewaterland, Kampen, Nunspeet etc.). Bewezen is het niet, maar het is alsnog mogelijk. De terughoudendheid van de overheid is in dat licht heel goed te begrijpen.
Terughoudendheid van de overheid is zeker goed te begrijpen.

Vandaag werd bekend dat er in een kerk in Duitsland 147 besmettingen hebben plaats gevonden na de versoepelde maatregelen.
In deze kerk werden de corona maatregelen strikt in acht genomen: niet zingen, dus geen koor, voldoende afstand en handen ontsmetten.
Bron: Nieuwsuur.

Laten we dus maar voorzichtig zijn om boute uitspraken te doen: zolang er nog onvoldoende kennis is over het virus en er geen vaccin beschikbaar is, lijkt het me beter om een veilige marge aan te houden en ons verre te houden van allerlei speculaties over wat de overheid beslist en de (echte) deskundigen adviseren.
Zoals eerder is opgemerkt, dit virus treft iedereen - en liggen we allemaal onder hetzelfde oordeel -, dus ook de kerken, en het past een christen niet zich in allerlei bochten te wringen om een uitzonderings positie of voortrekkersrol te willen innemen.
Laat het verstand regeren, en niet de emotie.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door FlyingEagle »

Kerken willen geen voortrekkersrol of uitzonderingspositie, ze willen dat er met de versoepeling ook met hen rekening wordt gehouden. Lijkt me alleszins redelijk.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Roos2018 schreef:Vandaag werd bekend dat er in een kerk in Duitsland 147 besmettingen hebben plaats gevonden na de versoepelde maatregelen.
In deze kerk werden de corona maatregelen strikt in acht genomen: niet zingen, dus geen koor, voldoende afstand en handen ontsmetten.
Bron: Nieuwsuur.
Inmiddels berichten de meer serieuze media (zoals de FAZ) dat de besmettingen niet - of slechts zeer ten dele - in de kerk plaatsvonden maar in de thuissituatie, oa bij gemeenschappelijke maaltijden waarbij veel gemeenteleden aanwezig waren.

Dat besmettingen in de kerk plaatsvinden terwijl iedereen afstand hield en hygiëne strikt in acht werd genomen, is gewoon nonsens. Waarom zou zoiets wel in een kerk gebeuren en niet ergens anders, bv in een restaurant of supermarkt?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Ja, het Duitse voorbeeld laat zien dat we niet alleen moeten kijken naar wat er IN de kerk gebeurt maar ook wat er daarna gebeurt. De gezelligheid na afloop, bij elkaar koffie drinken of bij elkaar lunchen. In sommige gemeenten is dat namelijk heel gebruikelijk.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Inmiddels berichten de meer serieuze media (zoals de FAZ) dat de besmettingen niet - of slechts zeer ten dele - in de kerk plaatsvonden maar in de thuissituatie, oa bij gemeenschappelijke maaltijden waarbij veel gemeenteleden aanwezig waren.
Zo stellig als jij het brengt, staat het niet op de website van de Frankfurter Allgemeine, ik citeer:

Zu hören ist, dass es in dem Verein eine enge, fast familiäre Bindung gibt. Nach den gemeinsamen Gebeten sollen viele Gläubige dort sonntags auch zusammen Mittag essen. Womöglich ist der Corona-Ausbruch deshalb auch weniger in dem Gottesdienst selbst, als in der engen Gemeinschaft an sich zu suchen.
Dat besmettingen in de kerk plaatsvinden terwijl iedereen afstand hield en hygiëne strikt in acht werd genomen, is gewoon nonsens. Waarom zou zoiets wel in een kerk gebeuren en niet ergens anders, bv in een restaurant?
Het effect van zingen zou een rol van betekenis kunnen spelen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Inmiddels berichten de meer serieuze media (zoals de FAZ) dat de besmettingen niet - of slechts zeer ten dele - in de kerk plaatsvonden maar in de thuissituatie, oa bij gemeenschappelijke maaltijden waarbij veel gemeenteleden aanwezig waren.
Zo stellig als jij het brengt, staat het niet op de website van de Frankfurter Allgemeine, ik citeer:

Zu hören ist, dass es in dem Verein eine enge, fast familiäre Bindung gibt. Nach den gemeinsamen Gebeten sollen viele Gläubige dort sonntags auch zusammen Mittag essen. Womöglich ist der Corona-Ausbruch deshalb auch weniger in dem Gottesdienst selbst, als in der engen Gemeinschaft an sich zu suchen.
Dat besmettingen in de kerk plaatsvinden terwijl iedereen afstand hield en hygiëne strikt in acht werd genomen, is gewoon nonsens. Waarom zou zoiets wel in een kerk gebeuren en niet ergens anders, bv in een restaurant?
Het effect van zingen zou een rol van betekenis kunnen spelen.
Er was volgens betrokkenen niet gezongen.

Wanneer je leest dat sprake is van een nauwe gemeenschap waarbij mensen elkaar thuis opzoeken en grote groepen samen aan maaltijden thuis deelnemen, wat voor onzin is het dan om te refereren aan een kerkdienst waarbij iedereen zich strikt aan afstand en hygiëne gehouden zou hebben?

Het is klip en klaar dat de mensen elkaar besmet hebben. Maar wanneer mensen buiten de kerk ontmoetingen hebben waarbij zij zich NIET aan afstands- en hygiënemaatregelen houden, is het natuurlijk onzin om te wijzen naar een kerkdienst. Zoiets kan in iedere gemeenschap plaatsvinden wanneer men roekeloos gedrag vertoont. Met een kerkdienst heeft dat niets te maken.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

Gezelligheid na afloop van een kerkdienst kan onderdeel zijn van het gemeenschapsleven. In die zin vind ik het niet vreemd dat dit als 1 geheel met de kerkdienst wordt gezien.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Het is klip en klaar dat de mensen elkaar besmet hebben. Maar wanneer mensen buiten de kerk ontmoetingen hebben waarbij zij zich NIET aan afstands- en hygiënemaatregelen houden, is het natuurlijk onzin om te wijzen naar een kerkdienst. Zoiets kan in iedere gemeenschap plaatsvinden wanneer men roekeloos gedrag vertoont. Met een kerkdienst heeft dat niets te maken.
Uit het artikel van de Frankfurter Allgemeine blijkt dat men het niet weet waar de besmettingen hebben plaatsgevonden. De baptisten gemeente stelt dat men zich aan de regels hield, maar dat moet nog onderzocht worden.

Jouw conclusie dat een kerkdienst geen rol heeft gespeeld, kun je op basis van het artikel niet trekken.

Meer in algemene zin is het natuurlijk logisch dat men kijkt naar een kerkdienst als reden van besmetting. Veel leden van de gemeente zijn immers besmet. En men kijkt ook naar andere redenen, dus er is helemaal geen simpel causaal verband verondersteld of snelle conclusie getrokken.
Plaats reactie