Beroepingswerk discussie [4]

merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Ah het hellende vlak komt weer om de hoek.

In de preekbespreekkring is recent een ontroerende preek besproken van prof vd Brink, waarin hij volkomen op Jezus wees en op Hem alleen. Dus jouw stelling dat je met vragen van je geloof afvalt klopt niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Ah het hellende vlak komt weer om de hoek.

In de preekbespreekkring is recent een ontroerende preek besproken van prof vd Brink, waarin hij volkomen op Jezus wees en op Hem alleen. Dus jouw stelling dat je met vragen van je geloof afvalt klopt niet.
Vragen kunnen wel een begin zijn van hellend vlak, kijk maar naar Kuijtert.
En sowieso jongelui die dat doen, haken ook af, kijk maar naar de linkse protestantse hoek.
Maar ook naar uiterst-rechts waar ze niet mogen vragen en geen (fatsoenlijk) antwoord krijgen.
Ook in linkse kringen zijn er jongeren die erg betrokken zijn net zo als in Uiterst-rechts waar ze vragen mogen stellen
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

Vragen stellen is nooit de oorzaak dat mensen afhaken. Zolang mensen vragen stellen getuigt dat van betrokkenheid. Ik denk dat er meer mensen afhaken die geen vragen stellen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

merel schreef:Vragen stellen is nooit de oorzaak dat mensen afhaken. Zolang mensen vragen stellen getuigt dat van betrokkenheid. Ik denk dat er meer mensen afhaken die geen vragen stellen.
Inderdaad. Een omgeving waarin met een open houding vragen gesteld mogen worden en waar een luisterend oor is voor de antwoorden, is een teken van een gezonde situatie.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

En daarnaast ook de mogelijkheid hebben om, zonder veroordeling, het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar toch te herkennen als broeders en zusters in het verlossende werk van onze Heiland. Dat is iets dat ik nu wel herken in de PKN, maar achteraf gemist heb in de CGK.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

merel schreef:En daarnaast ook de mogelijkheid hebben om, zonder veroordeling, het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar toch te herkennen als broeders en zusters in het verlossende werk van onze Heiland. Dat is iets dat ik nu wel herken in de PKN, maar achteraf gemist heb in de CGK.
De vraag is alleen op welke vlakken men het oneens kan zijn zonder dat het verwijdering geeft en welke zaken werkelijk fundamenteel zijn.
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

De 12 artikelen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:
merel schreef:En daarnaast ook de mogelijkheid hebben om, zonder veroordeling, het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar toch te herkennen als broeders en zusters in het verlossende werk van onze Heiland. Dat is iets dat ik nu wel herken in de PKN, maar achteraf gemist heb in de CGK.
De vraag is alleen op welke vlakken men het oneens kan zijn zonder dat het verwijdering geeft en welke zaken werkelijk fundamenteel zijn.
Juist. Voor de een is dat al de HSV, voor de ander de vrouw in het ambt, weer een ander ritmisch zingen, weer een ander het ontkennen van de drie stukken.
Waarmee ik niet zeg dat er geen fundamentele zaken zijn maar wel dat ook geldt, zoveel mensen, zoveel fundamentele zaken welke (bijna) allemaal op de Bijbel gebaseerd zeggen te zijn.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door merel »

refo schreef:De 12 artikelen.
Ik denk dat dit inderdaad de essentie is van het geloof en dat je elkaar daarin kan vinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Ik geloof dat er hier door sommigen wat gezegd wordt wat veel meer mensen denken. Maar die durven het in bepaald gezelschap nog niet hardop te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Ik geloof dat er hier door sommigen wat gezegd wordt wat veel meer mensen denken. Maar die durven het in bepaald gezelschap nog niet hardop te zeggen.
Ik heb geen idee wat je nu bedoelt. Maar misschien is het gewoon te laat voor raadseltjes.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Ik heb geen enkele behoefte iets ten nadele te zeggen over evt. karakterstructuren binnen de PKN. Het in een negatieve cadans spreken over de ander, is wat mij betreft een kenmerk van weinig zelfreflectie.
M.a.w., ik ben niet in staat tot zelf reflectie. En het gaat niet om karakter, het gaat om cultuur. En laat ik daar nu juist enig verstand van hebben: organisatiecultuur en cultuurverandering.
Mijn reactie jegens jou is dan ook helemaal niet gericht op de ontkenning van jouw stelling, maar op de ogenschijnlijke behoefte die je hebt om voortdurend te hameren op onvolkomenheden bij de ander.
Juist, jij speelt liever op de man dan de bal.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

merel schreef:En daarnaast ook de mogelijkheid hebben om, zonder veroordeling, het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar toch te herkennen als broeders en zusters in het verlossende werk van onze Heiland. Dat is iets dat ik nu wel herken in de PKN, maar achteraf gemist heb in de CGK.
Zolang de Bijbel normatief blijft ben ik het zeker met je eens dat je het op bepaalde vlakken met elkaar oneens mag zijn. In praktijk conflicteert de normativiteit van de Bijbel dikwijls met het eigen denken. Laten we ons dan ook door het Woord corrigeren?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Zolang de Bijbel normatief blijft ben ik het zeker met je eens dat je het op bepaalde vlakken met elkaar oneens mag zijn. In praktijk conflicteert de normativiteit van de Bijbel dikwijls met het eigen denken. Laten we ons dan ook door het Woord corrigeren?
De normativiteit van de Bijbel is natuurlijk niet onbeperkt, simpelweg omdat normstelling afhankelijk is van interpretatie van teksten. Gij zult niet stelen is een vrij heldere norm. Conflicten in kerken of gemeenten gaan ook vaak over zaken die niet zo glashelder in de Bijbel staan beschreven. Men tracht elkaar dan te corrigeren op basis van interpretatieverschillen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Zolang de Bijbel normatief blijft ben ik het zeker met je eens dat je het op bepaalde vlakken met elkaar oneens mag zijn. In praktijk conflicteert de normativiteit van de Bijbel dikwijls met het eigen denken. Laten we ons dan ook door het Woord corrigeren?
De normativiteit van de Bijbel is natuurlijk niet onbeperkt, simpelweg omdat normstelling afhankelijk is van interpretatie van teksten. Gij zult niet stelen is een vrij heldere norm. Conflicten in kerken of gemeenten gaan ook vaak over zaken die niet zo glashelder in de Bijbel staan beschreven. Men tracht elkaar dan te corrigeren op basis van interpretatieverschillen.
Het verschil in hermeneutische inzichten is inderdaad een bron van conflicten. De normativiteit van de Bijbel is echter zeer wezenlijk. Dat hermeneutiek steeds meer onder invloed komt van het zelf, de post-moderniteit en de inbreng van de rede, doet niets af van de normativiteit van de Bijbel.
Dat de kerk ook verdeeld is aan andere niet-wezenlijke conflicten, is enkel zonde en schuld.
Gesloten