Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ah het hellende vlak komt weer om de hoek.
In de preekbespreekkring is recent een ontroerende preek besproken van prof vd Brink, waarin hij volkomen op Jezus wees en op Hem alleen. Dus jouw stelling dat je met vragen van je geloof afvalt klopt niet.
In de preekbespreekkring is recent een ontroerende preek besproken van prof vd Brink, waarin hij volkomen op Jezus wees en op Hem alleen. Dus jouw stelling dat je met vragen van je geloof afvalt klopt niet.
-
- Berichten: 8246
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Vragen kunnen wel een begin zijn van hellend vlak, kijk maar naar Kuijtert.merel schreef:Ah het hellende vlak komt weer om de hoek.
In de preekbespreekkring is recent een ontroerende preek besproken van prof vd Brink, waarin hij volkomen op Jezus wees en op Hem alleen. Dus jouw stelling dat je met vragen van je geloof afvalt klopt niet.
En sowieso jongelui die dat doen, haken ook af, kijk maar naar de linkse protestantse hoek.
Maar ook naar uiterst-rechts waar ze niet mogen vragen en geen (fatsoenlijk) antwoord krijgen.
Ook in linkse kringen zijn er jongeren die erg betrokken zijn net zo als in Uiterst-rechts waar ze vragen mogen stellen
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Vragen stellen is nooit de oorzaak dat mensen afhaken. Zolang mensen vragen stellen getuigt dat van betrokkenheid. Ik denk dat er meer mensen afhaken die geen vragen stellen.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Inderdaad. Een omgeving waarin met een open houding vragen gesteld mogen worden en waar een luisterend oor is voor de antwoorden, is een teken van een gezonde situatie.merel schreef:Vragen stellen is nooit de oorzaak dat mensen afhaken. Zolang mensen vragen stellen getuigt dat van betrokkenheid. Ik denk dat er meer mensen afhaken die geen vragen stellen.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
En daarnaast ook de mogelijkheid hebben om, zonder veroordeling, het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar toch te herkennen als broeders en zusters in het verlossende werk van onze Heiland. Dat is iets dat ik nu wel herken in de PKN, maar achteraf gemist heb in de CGK.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De vraag is alleen op welke vlakken men het oneens kan zijn zonder dat het verwijdering geeft en welke zaken werkelijk fundamenteel zijn.merel schreef:En daarnaast ook de mogelijkheid hebben om, zonder veroordeling, het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar toch te herkennen als broeders en zusters in het verlossende werk van onze Heiland. Dat is iets dat ik nu wel herken in de PKN, maar achteraf gemist heb in de CGK.
-
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De 12 artikelen.
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]
Juist. Voor de een is dat al de HSV, voor de ander de vrouw in het ambt, weer een ander ritmisch zingen, weer een ander het ontkennen van de drie stukken.Mannetje schreef:De vraag is alleen op welke vlakken men het oneens kan zijn zonder dat het verwijdering geeft en welke zaken werkelijk fundamenteel zijn.merel schreef:En daarnaast ook de mogelijkheid hebben om, zonder veroordeling, het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar toch te herkennen als broeders en zusters in het verlossende werk van onze Heiland. Dat is iets dat ik nu wel herken in de PKN, maar achteraf gemist heb in de CGK.
Waarmee ik niet zeg dat er geen fundamentele zaken zijn maar wel dat ook geldt, zoveel mensen, zoveel fundamentele zaken welke (bijna) allemaal op de Bijbel gebaseerd zeggen te zijn.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ik denk dat dit inderdaad de essentie is van het geloof en dat je elkaar daarin kan vinden.refo schreef:De 12 artikelen.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ik geloof dat er hier door sommigen wat gezegd wordt wat veel meer mensen denken. Maar die durven het in bepaald gezelschap nog niet hardop te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Ik heb geen idee wat je nu bedoelt. Maar misschien is het gewoon te laat voor raadseltjes.-DIA- schreef:Ik geloof dat er hier door sommigen wat gezegd wordt wat veel meer mensen denken. Maar die durven het in bepaald gezelschap nog niet hardop te zeggen.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
M.a.w., ik ben niet in staat tot zelf reflectie. En het gaat niet om karakter, het gaat om cultuur. En laat ik daar nu juist enig verstand van hebben: organisatiecultuur en cultuurverandering.Hollander schreef:Ik heb geen enkele behoefte iets ten nadele te zeggen over evt. karakterstructuren binnen de PKN. Het in een negatieve cadans spreken over de ander, is wat mij betreft een kenmerk van weinig zelfreflectie.
Juist, jij speelt liever op de man dan de bal.Mijn reactie jegens jou is dan ook helemaal niet gericht op de ontkenning van jouw stelling, maar op de ogenschijnlijke behoefte die je hebt om voortdurend te hameren op onvolkomenheden bij de ander.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Zolang de Bijbel normatief blijft ben ik het zeker met je eens dat je het op bepaalde vlakken met elkaar oneens mag zijn. In praktijk conflicteert de normativiteit van de Bijbel dikwijls met het eigen denken. Laten we ons dan ook door het Woord corrigeren?merel schreef:En daarnaast ook de mogelijkheid hebben om, zonder veroordeling, het op bepaalde vlakken niet met elkaar eens te zijn, maar elkaar toch te herkennen als broeders en zusters in het verlossende werk van onze Heiland. Dat is iets dat ik nu wel herken in de PKN, maar achteraf gemist heb in de CGK.
Re: Beroepingswerk discussie [4]
De normativiteit van de Bijbel is natuurlijk niet onbeperkt, simpelweg omdat normstelling afhankelijk is van interpretatie van teksten. Gij zult niet stelen is een vrij heldere norm. Conflicten in kerken of gemeenten gaan ook vaak over zaken die niet zo glashelder in de Bijbel staan beschreven. Men tracht elkaar dan te corrigeren op basis van interpretatieverschillen.Hollander schreef:Zolang de Bijbel normatief blijft ben ik het zeker met je eens dat je het op bepaalde vlakken met elkaar oneens mag zijn. In praktijk conflicteert de normativiteit van de Bijbel dikwijls met het eigen denken. Laten we ons dan ook door het Woord corrigeren?
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Het verschil in hermeneutische inzichten is inderdaad een bron van conflicten. De normativiteit van de Bijbel is echter zeer wezenlijk. Dat hermeneutiek steeds meer onder invloed komt van het zelf, de post-moderniteit en de inbreng van de rede, doet niets af van de normativiteit van de Bijbel.Ambtenaar schreef:De normativiteit van de Bijbel is natuurlijk niet onbeperkt, simpelweg omdat normstelling afhankelijk is van interpretatie van teksten. Gij zult niet stelen is een vrij heldere norm. Conflicten in kerken of gemeenten gaan ook vaak over zaken die niet zo glashelder in de Bijbel staan beschreven. Men tracht elkaar dan te corrigeren op basis van interpretatieverschillen.Hollander schreef:Zolang de Bijbel normatief blijft ben ik het zeker met je eens dat je het op bepaalde vlakken met elkaar oneens mag zijn. In praktijk conflicteert de normativiteit van de Bijbel dikwijls met het eigen denken. Laten we ons dan ook door het Woord corrigeren?
Dat de kerk ook verdeeld is aan andere niet-wezenlijke conflicten, is enkel zonde en schuld.