Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Helemaal mee eens.
Wees blij dat er 40 jongeren in je gemeente belijdenis willen afleggen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hollander »

crossmountain schreef:Maar ik vind de afkondiging van de namen van jongeren die belijdenis hopen af te leggen en kandidaten voor een ambtsdragersverkiezing géén overbodig gesproken mededeling maar een wezenlijk onderdeel van een eredienst. Net zo als we ook de kerkelijke formulieren in de kerkdienst voorlezen en niet zeggen dat de gemeente die wel thuis kan lezen.
Eens.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:Ik tel in ieder geval al 5 gemeenten (allen ter linkerzijde). Eerst volgt een welkom en daarna allerlei afkondigingen, attestaties en collecteopbrengsten en wat dies meer zij. En dán pas kan de dominee beginnen met het votum. Volgens mij is dat niet zoals het hoort. Gelukkig is dat bij ons niet de gewoonte en begint men hier gelijk met het votum.

Mijns inziens hoort het votum als allereerste te geschieden. Daarna kan de gemeente welkom worden geheten. Afkondigingen kunnen wat mij betreft ook aan het einde van de dienst worden medegedeeld, of op de website of de weekbrief. Dat laatste is ook steeds meer in zwang, en het is me volkomen onduidelijk waarom dat in de eredienst dan ook eens uitgebreid moet worden medegedeeld.
Vroeger kwam de kerkenraad onder het zingen binnen. Erg mooi. Daarna volgde het votum.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Welnee.

Vroeger (en ik meen nu ook nog wel in sommige (O)GGiN) werd het votum voor het grote gebed uitgesproken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:Helemaal mee eens.
Wees blij dat er 40 jongeren in je gemeente belijdenis willen afleggen.
Precies, wij hebben dit jaar geen een, wij hebben 300 leden in totaal
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Wat hoort en wat hoort niet, er zijn regels opgesteld door mensen, in de Bijbel is er vrijheid en geen harnas.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

samanthi schreef:Wat hoort en wat hoort niet, er zijn regels opgesteld door mensen, in de Bijbel is er vrijheid en geen harnas.
Dat klinkt heel Bijbels, maar ik ben dat niet met je eens.
Inderdaad, niet alle liturgische elementen van onze erediensten zal je 1 op 1 terug kunnen vinden in de Bijbel.
Maar de Bijbel laat m.i. geen ruimte om een anarchistisch ratjetoe van de erediensten te maken, door bijvoorbeeld de ark van het verbond op een karretje rond te rijden of zomaar iemand zonder roeping de offerdienst te laten bedienen, en noem maar op.
Paulus geeft ook nauwkeurige aanwijzingen voor de erediensten in zijn diverse zendbrieven.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Welnee.

Vroeger (en ik meen nu ook nog wel in sommige (O)GGiN) werd het votum voor het grote gebed uitgesproken.
Klopt helemaal. Lijkt me ook bepaald te horen bij de christelijke vrijheden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hoopvol »

Jeremiah schreef:
Jantje schreef:Ik tel in ieder geval al 5 gemeenten (allen ter linkerzijde). Eerst volgt een welkom en daarna allerlei afkondigingen, attestaties en collecteopbrengsten en wat dies meer zij. En dán pas kan de dominee beginnen met het votum. Volgens mij is dat niet zoals het hoort. Gelukkig is dat bij ons niet de gewoonte en begint men hier gelijk met het votum.

Mijns inziens hoort het votum als allereerste te geschieden. Daarna kan de gemeente welkom worden geheten. Afkondigingen kunnen wat mij betreft ook aan het einde van de dienst worden medegedeeld, of op de website of de weekbrief. Dat laatste is ook steeds meer in zwang, en het is me volkomen onduidelijk waarom dat in de eredienst dan ook eens uitgebreid moet worden medegedeeld.
Vroeger kwam de kerkenraad onder het zingen binnen. Erg mooi. Daarna volgde het votum.
Klopt, vroeger in de kerk waar ik opgegroeid ben ook. Als er een dominee voorging tenminste. Er kwam dan eerst een ouderling die een psalm opgaf. En bij het inzetten van de psalm ging de deur van de consistorie open en kwam de rest van de kerkenraad plus dominee. Ik blijf dat toch altijd speciaal vinden als ik dat weer zie. Ik vind het helaas dat dat in mijn oude gemeente is afgeschaft.

Wat @pierre27 zegt klopt. Het valt onder de christelijke vrijheden en daar moet je niet al te veel een punt van maken, vind ik
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nasrani »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Volgens mij hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Als je afgeeft aan het einde van de dienst dat de kerkenraad 40 jongeren heeft toegelaten tot het doen van openbare Geloofsbelijdenis, en dat je de namen op de weekbrief of op de website kunt vinden, is dat geen onoverkomelijk bezwaar, mijns inziens.

Bovendien wordt het vaak ook nog in de kerkbode vermeld.
In de kerkbode of in de weekbrief, prima.
Maar het moet ook twee keer afgelezen in verband met de approbatie, zoals crossmountain terecht citeert.
Datzelfde geldt ook voor de verkiezing van ambtsdragers.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:
samanthi schreef:Wat hoort en wat hoort niet, er zijn regels opgesteld door mensen, in de Bijbel is er vrijheid en geen harnas.
Dat klinkt heel Bijbels, maar ik ben dat niet met je eens.
Inderdaad, niet alle liturgische elementen van onze erediensten zal je 1 op 1 terug kunnen vinden in de Bijbel.
Maar de Bijbel laat m.i. geen ruimte om een anarchistisch ratjetoe van de erediensten te maken, door bijvoorbeeld de ark van het verbond op een karretje rond te rijden of zomaar iemand zonder roeping de offerdienst te laten bedienen, en noem maar op.
Paulus geeft ook nauwkeurige aanwijzingen voor de erediensten in zijn diverse zendbrieven.
Het gaat over de volgorde... daar lees ik niets over.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Maar wel over oneigenlijke zaken in de eredienst inbrengen. Of liever gezegd: onheilige.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Maar wel over oneigenlijke zaken in de eredienst inbrengen. Of liever gezegd: onheilige.
Ik heb het over menselijke regeltjes, dit hoort zo en dat hoort zo, niet over wezelijke dingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Lees nog even terug, daar ging het helemaal niet over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

crossmountain schreef:
Hollander schreef:
Tiberius schreef:Nee, eerst welkom heten en dan het votum, omdat welkom geen onderdeel van de eredienst is, het votum uiteraard wel.
Je moet er geen liturgische hutspot van maken, Jantje.
Inderdaad. De eredienst begint na het votum. Ik vind het dan ook heel verwonderlijk als allerhande huishoudelijke mededelingen binnen de eredienst (meestal aan het einde) een plaats hebben. Dat leidt alleen maar af van de prediking.

Overigens ben ik het goeddeels met Jantje eens, dat een (online) weekbrief een beter alternatief is voor allerlei overbodige gesproken mededelingen.
Maar ik vind de afkondiging van de namen van jongeren die belijdenis hopen af te leggen en kandidaten voor een ambtsdragersverkiezing géén overbodig gesproken mededeling maar een wezenlijk onderdeel van een eredienst. Net zo als we ook de kerkelijke formulieren in de kerkdienst voorlezen en niet zeggen dat de gemeente die wel thuis kan lezen.
Het maakt onderdeel uit van het gemeenteleven. Maar wat mij betreft niet van de eredienst. Maar dat is slechts een subtiliteit.
Plaats reactie