Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Ik mag het misschien niet zeggen, maar ik voel me hier meer verbonden bij als bij: "Gemeente, hartelijk welkom in deze dienst..." Dat vind ik zo amicaal overkomen en niet zo gepast voor de eredienst. Volgens mij hoort het vanzelfsprekend te zijn dat we welkom zijn in Gods huis en hoeft dat niet nog specifiek apart vermeld te worden.

Ik haast me erbij te vermelden dat het enkel een gevoelskwestie is, dus verder niets.
Het is fij om te horen, vooral als je ergens gast bent... het is niet vanzelfsprekend dat alle kerkgangers gewend zijn om naar de kerk te gaan, dus ik vind het wel fijn.
In die kerken is dat ook wat minder normaal.
Kan wel kloppen ja, aan de andere kant die gasten zijn er zeker wel. Ik heb er eigenlijk nooit vragen over gehad als ik gasten mee nam. Het is voor mij iets plechtigs waar ik verder geen diepere lading aan wil/kan geven. Bij ons heet de koster je hartelijk welkom en alle aanwezigen worden aangesproken in het votum. Dat is voor mij dus gewoon. Terecht geeft DDD aan dat het nooit in de plaats van het votum mag komen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik heb het ook wel gehoord. Maar ik heb het nooit juist gevonden, zeker niet in gemeenten waarin de ouderling begint met het votum. Het votum is het begin, en daarna is het zingen het tweede. Gelukkig was dat ook meer gebruikelijk: "Deze aangevangen godsdienstoefening voortzetten met."

Los daarvan ben ik blij dat ik dat al in geen jaren meer gehoord heb, want ik vind het echt museaal en niet normaal. Dan heb ik veel liever een hartelijk welkom in de dienst. Dat heeft mijn voorkeur, als daarmee althans het votum niet verdwijnt, want dat is in sommige gemeenten wel zo. Misschien is dat omdat daarmee het welkom past in de oude liturgie van de GG van voor de jaren 70.
Er zijn ook gemeenten waar de gemeente voor het votum welkom wordt geheten. Dat vind ik helemaal niets.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik heb het ook wel gehoord. Maar ik heb het nooit juist gevonden, zeker niet in gemeenten waarin de ouderling begint met het votum. Het votum is het begin, en daarna is het zingen het tweede. Gelukkig was dat ook meer gebruikelijk: "Deze aangevangen godsdienstoefening voortzetten met."

Los daarvan ben ik blij dat ik dat al in geen jaren meer gehoord heb, want ik vind het echt museaal en niet normaal. Dan heb ik veel liever een hartelijk welkom in de dienst. Dat heeft mijn voorkeur, als daarmee althans het votum niet verdwijnt, want dat is in sommige gemeenten wel zo. Misschien is dat omdat daarmee het welkom past in de oude liturgie van de GG van voor de jaren 70.
Er zijn ook gemeenten waar de gemeente voor het votum welkom wordt geheten. Dat vind ik helemaal niets.
In de GG ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik heb het ook wel gehoord. Maar ik heb het nooit juist gevonden, zeker niet in gemeenten waarin de ouderling begint met het votum. Het votum is het begin, en daarna is het zingen het tweede. Gelukkig was dat ook meer gebruikelijk: "Deze aangevangen godsdienstoefening voortzetten met."

Los daarvan ben ik blij dat ik dat al in geen jaren meer gehoord heb, want ik vind het echt museaal en niet normaal. Dan heb ik veel liever een hartelijk welkom in de dienst. Dat heeft mijn voorkeur, als daarmee althans het votum niet verdwijnt, want dat is in sommige gemeenten wel zo. Misschien is dat omdat daarmee het welkom past in de oude liturgie van de GG van voor de jaren 70.
Er zijn ook gemeenten waar de gemeente voor het votum welkom wordt geheten. Dat vind ik helemaal niets.
Waarom zou je de gemeente (of liever gezegd: de bezoekers) niet welkom mogen heten? Dat ontgaat me. Of dat nu door de koster, ouderling van dienst of voorganger gebeurt, maakt niet zoveel uit.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Ik heb het ook wel gehoord. Maar ik heb het nooit juist gevonden, zeker niet in gemeenten waarin de ouderling begint met het votum. Het votum is het begin, en daarna is het zingen het tweede. Gelukkig was dat ook meer gebruikelijk: "Deze aangevangen godsdienstoefening voortzetten met."

Los daarvan ben ik blij dat ik dat al in geen jaren meer gehoord heb, want ik vind het echt museaal en niet normaal. Dan heb ik veel liever een hartelijk welkom in de dienst. Dat heeft mijn voorkeur, als daarmee althans het votum niet verdwijnt, want dat is in sommige gemeenten wel zo. Misschien is dat omdat daarmee het welkom past in de oude liturgie van de GG van voor de jaren 70.
Er zijn ook gemeenten waar de gemeente voor het votum welkom wordt geheten. Dat vind ik helemaal niets.
In de GG ?
Ja, maar lang niet overal.Ik vind dat prima, maar geef dan wel de voorkeur aan een psalm of gezang voordat de dienst begint.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Ik tel in ieder geval al 5 gemeenten (allen ter linkerzijde). Eerst volgt een welkom en daarna allerlei afkondigingen, attestaties en collecteopbrengsten en wat dies meer zij. En dán pas kan de dominee beginnen met het votum. Volgens mij is dat niet zoals het hoort. Gelukkig is dat bij ons niet de gewoonte en begint men hier gelijk met het votum.

Mijns inziens hoort het votum als allereerste te geschieden. Daarna kan de gemeente welkom worden geheten. Afkondigingen kunnen wat mij betreft ook aan het einde van de dienst worden medegedeeld, of op de website of de weekbrief. Dat laatste is ook steeds meer in zwang, en het is me volkomen onduidelijk waarom dat in de eredienst dan ook eens uitgebreid moet worden medegedeeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Ik tel in ieder geval al 5 gemeenten (allen ter linkerzijde). Eerst volgt een welkom en daarna allerlei afkondigingen, attestaties en collecteopbrengsten en wat dies meer zij. En dán pas kan de dominee beginnen met het votum. Volgens mij is dat niet zoals het hoort.

Mijns inziens hoort het votum als allereerste te geschieden. Daarna kan de gemeente welkom geheten. Afkondigingen kunnen wat mij betreft ook aan het einde van de dienst worden medegedeeld, of op de website of de weekbrief. Dat laatste is ook steeds meer in zwang, en het is me volkomen onduidelijk waarom dat in de eredienst dan ook eens uitgebreid moet worden medegedeeld.
Jantje toch! Waar komt die vernieuwingsdrang bij jou zo ineens vandaan?! ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Dat is toch veel handiger? Als je bijvoorbeeld een grote gemeente hebt van 1500 man en er zijn verkiezingen voor aftredende broeders, dan is het veel makkelijker om wat A4'tjes in de hal van de kerk klaar te leggen, dan om al die namen af te gaan lezen.

Dat geldt evenzo als er een Belijdeniscatechisatiegroep is van meer dan 40 personen, die door de kerkenraad zijn toegelaten voor het doen van openbare Geloofsbelijdenis.

Een website geniet mijn voorkeur, maar voor oude mensen kan er dan een weekbrief worden klaargelegd.

Toen ik eens in een zustergemeente was hier in de classis kreeg ik er zelfs als gast één. Ik vond het een prachtig initiatief.

Alleen, ga het dan ook niet allemaal nog eens oplezen. Want dan heeft die weekbrief geen enkele nut.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Dat geldt evenzo als er een Belijdeniscatechisatiegroep is van meer dan 40 personen, die door de kerkenraad zijn toegelaten voor het doen van openbare Geloofsbelijdenis.
Alleen, ga het dan ook niet allemaal nog eens oplezen. Want dan heeft die weekbrief geen enkele nut.
Is wel tegen de kerkorde @Jantje.
"De namen van hen die toegelaten zijn, worden tweemaal in de gemeente ter approbatie bekend gemaakt. In deze twee weken heeft de gemeente gelegenheid om bezwaren bij de kerkeraad in te brengen. Worden deze ingebracht dan onderzoekt de kerkeraad of ze al of niet juist zijn. Worden er geen bezwaren ingebracht, dan geldt: wie zwijgt, stemt toe. Nu kan de openbare belijdenis met goedkeuring van de gemeente plaats vinden. Zo wordt met de beginselen van het gereformeerd kerkrecht rekening gehouden en recht gedaan aan het ambt aller gelovigen."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Volgens mij hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Als je afgeeft aan het einde van de dienst dat de kerkenraad 40 jongeren heeft toegelaten tot het doen van openbare Geloofsbelijdenis, en dat je de namen op de weekbrief of op de website kunt vinden, is dat geen onoverkomelijk bezwaar, mijns inziens.

Bovendien wordt het vaak ook nog in de kerkbode vermeld.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ik tel in ieder geval al 5 gemeenten (allen ter linkerzijde). Eerst volgt een welkom en daarna allerlei afkondigingen, attestaties en collecteopbrengsten en wat dies meer zij. En dán pas kan de dominee beginnen met het votum. Volgens mij is dat niet zoals het hoort. Gelukkig is dat bij ons niet de gewoonte en begint men hier gelijk met het votum.

Mijns inziens hoort het votum als allereerste te geschieden. Daarna kan de gemeente welkom worden geheten. Afkondigingen kunnen wat mij betreft ook aan het einde van de dienst worden medegedeeld, of op de website of de weekbrief. Dat laatste is ook steeds meer in zwang, en het is me volkomen onduidelijk waarom dat in de eredienst dan ook eens uitgebreid moet worden medegedeeld.
Nee, eerst welkom heten en dan het votum, omdat welkom geen onderdeel van de eredienst is, het votum uiteraard wel.
Je moet er geen liturgische hutspot van maken, Jantje.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Volgens mij hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Als je afgeeft aan het einde van de dienst dat de kerkenraad 40 jongeren heeft toegelaten tot het doen van openbare Geloofsbelijdenis, en dat je de namen op de weekbrief of op de website kunt vinden, is dat geen onoverkomelijk bezwaar, mijns inziens.

Bovendien wordt het vaak ook nog in de kerkbode vermeld.
In de kerkbode of in de weekbrief, prima.
Maar het moet ook twee keer afgelezen in verband met de approbatie, zoals crossmountain terecht citeert.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Ik tel in ieder geval al 5 gemeenten (allen ter linkerzijde). Eerst volgt een welkom en daarna allerlei afkondigingen, attestaties en collecteopbrengsten en wat dies meer zij. En dán pas kan de dominee beginnen met het votum. Volgens mij is dat niet zoals het hoort. Gelukkig is dat bij ons niet de gewoonte en begint men hier gelijk met het votum.

Mijns inziens hoort het votum als allereerste te geschieden. Daarna kan de gemeente welkom worden geheten. Afkondigingen kunnen wat mij betreft ook aan het einde van de dienst worden medegedeeld, of op de website of de weekbrief. Dat laatste is ook steeds meer in zwang, en het is me volkomen onduidelijk waarom dat in de eredienst dan ook eens uitgebreid moet worden medegedeeld.
Nee, eerst welkom heten en dan het votum, omdat welkom geen onderdeel van de eredienst is, het votum uiteraard wel.
Je moet er geen liturgische hutspot van maken, Jantje.
Dit lijkt me de juiste volgorde indien er sprake is van een welkom. CGK Renswoude kent die volgorde ook, aankondigingen vooraf aan het votum. PKN Elspeet bij de tussenzang de aankondigingen, ook prima.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Nee, eerst welkom heten en dan het votum, omdat welkom geen onderdeel van de eredienst is, het votum uiteraard wel.
Je moet er geen liturgische hutspot van maken, Jantje.
Inderdaad. De eredienst begint na het votum. Ik vind het dan ook heel verwonderlijk als allerhande huishoudelijke mededelingen binnen de eredienst (meestal aan het einde) een plaats hebben. Dat leidt alleen maar af van de prediking.

Overigens ben ik het goeddeels met Jantje eens, dat een (online) weekbrief een beter alternatief is voor allerlei overbodige gesproken mededelingen.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:Nee, eerst welkom heten en dan het votum, omdat welkom geen onderdeel van de eredienst is, het votum uiteraard wel.
Je moet er geen liturgische hutspot van maken, Jantje.
Inderdaad. De eredienst begint na het votum. Ik vind het dan ook heel verwonderlijk als allerhande huishoudelijke mededelingen binnen de eredienst (meestal aan het einde) een plaats hebben. Dat leidt alleen maar af van de prediking.

Overigens ben ik het goeddeels met Jantje eens, dat een (online) weekbrief een beter alternatief is voor allerlei overbodige gesproken mededelingen.
Maar ik vind de afkondiging van de namen van jongeren die belijdenis hopen af te leggen en kandidaten voor een ambtsdragersverkiezing géén overbodig gesproken mededeling maar een wezenlijk onderdeel van een eredienst. Net zo als we ook de kerkelijke formulieren in de kerkdienst voorlezen en niet zeggen dat de gemeente die wel thuis kan lezen.
Plaats reactie