Beroepingswerk discussie [4]

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Heel goed, @DDD, dat je opkomt tégen het verlaten van het kerkverband waarin God een plaats gaf.

Echter, waar ik wel moeite mee heb is dat jij ver vervolgens géén bezwaar in lijkt te hebben om geregeld te shoppen in een andere gemeente/kerkverband. Dát is dan toch ook niet geoorloofd?
Ik zeg niet dat ik daar geen bezwaar tegen heb. Ik ga zelden naar een andere kerk, als ik thuis ben en geen bezoek heb. Nu ben ik geregeld niet thuis, maar dat staat daar los van. Als ik bezoek heb, kan ik dat niet naar iedere kerkdienst meenemen. Er zijn teveel predikanten zie zo slecht preken, dat het het koninkrijk van God meer kwaad dan goed zou doen. Maar als een goede dominee preekt, dan neem ik gasten gewoon mee naar de kerk.

Iets anders is dat ik een tweede huis heb én geregeld logeer bij vrienden, en dus gewoon niet zoveel thuis ben.

Tenslotte vind ik dat mensen die er door hun slechte kookkunsten zelf voor verantwoordelijk zijn dat hun kinderen geregeld elders eten, dat probleem bij de bron moeten oplossen. En dat geldt voor dominees ook. In plaats van te mopperen dat mensen elders gaan, kan hij ook wat betere preken houden. Over het algemeen genomen is dat een kwestie van studie en ijver.
En als de gasten die predikant die jij niet goed vind wel goed vinden ? Of als ze vragen om naar je kerk te gaan ?
Of zit jij in het meest rechtse gemeente van je kennissen ?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat laatste is het geval inderdaad, op een enkele uitzondering na.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat laatste is het geval inderdaad, op een enkele uitzondering na.
Maar dat geeft toch niet, je hoef je toch niet te schamen voor de gemeente waar je vandaan komt ?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ik schaam me ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ik iemand wil pressen om mee te gaan naar een kerkdienst die bij voorbaat niet geslaagd is en waar iemand geen zin in heeft. En aangezien ik dan toch graag samen ga, plan ik de bezoeken zo dat dat kan, of ik ga met iemand naar een andere dienst.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik schaam me ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ik iemand wil pressen om mee te gaan naar een kerkdienst die bij voorbaat niet geslaagd is en waar iemand geen zin in heeft. En aangezien ik dan toch graag samen ga, plan ik de bezoeken zo dat dat kan, of ik ga met iemand naar een andere dienst.
Nja goed, t zal wel.
Maar bid je dan wel om de predikanten dat ze het Bijbels mogen vertolken ?
Of verwacht je al niet veel van ?
Volgens mij heb je (als belijdend lid) de taak om te toetsen aan het Woord.
Zolang je dat nog niet hebt gedaan mag je volgens mij niet skippen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:Heel goed, @DDD, dat je opkomt tégen het verlaten van het kerkverband waarin God een plaats gaf.

Echter, waar ik wel moeite mee heb is dat jij ver vervolgens géén bezwaar in lijkt te hebben om geregeld te shoppen in een andere gemeente/kerkverband. Dát is dan toch ook niet geoorloofd?
Ik zeg niet dat ik daar geen bezwaar tegen heb. Ik ga zelden naar een andere kerk, als ik thuis ben en geen bezoek heb. Nu ben ik geregeld niet thuis, maar dat staat daar los van. Als ik bezoek heb, kan ik dat niet naar iedere kerkdienst meenemen. Er zijn teveel predikanten zie zo slecht preken, dat het het koninkrijk van God meer kwaad dan goed zou doen. Maar als een goede dominee preekt, dan neem ik gasten gewoon mee naar de kerk.

Iets anders is dat ik een tweede huis heb én geregeld logeer bij vrienden, en dus gewoon niet zoveel thuis ben.

Tenslotte vind ik dat mensen die er door hun slechte kookkunsten zelf voor verantwoordelijk zijn dat hun kinderen geregeld elders eten, dat probleem bij de bron moeten oplossen. En dat geldt voor dominees ook. In plaats van te mopperen dat mensen elders gaan, kan hij ook wat betere preken houden. Over het algemeen genomen is dat een kwestie van studie en ijver.
Ik kom hier later nog op terug. Het getuigt van zóveel tegenstrijdigheden met de visie dat je je kerkverband niet mag verlaten, dat ik me even goed moet beraden op een weloverwogen reactie. Het is nu te laat, morgen weer vroeg dat en erg druk, dus ik hoop daar volgende week op terug te komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Ik schaam me ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ik iemand wil pressen om mee te gaan naar een kerkdienst die bij voorbaat niet geslaagd is en waar iemand geen zin in heeft. En aangezien ik dan toch graag samen ga, plan ik de bezoeken zo dat dat kan, of ik ga met iemand naar een andere dienst.
Je weet nooit wat het zal brengen, ook niet bij minder kundige redenaars.
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat iemand met een vooroordeel naar de kerk ging en daar zeer beschaamd mee uitkwam. Het was tot grote zegen.

Zelf vind ik het niet logisch om niet naar een kerk, of andere kerk, te gaan, als je bij voorbaat denkt dat het jou of je bezoek juist het tegenovergestelde van een zegen brengt.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ook dit slaat als een tang op een varken. De drogreden jijbak plus een onbeargumenteerde persoonlijke stelling.


Ik ben overigens afgescheiden, maar ik geloof niet dat ik geen relativeringsvermogen heb.
Het sloeg niet op jou, maar op kerkverbanden in het algemeen.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Is dat altijd zo verkeerd ?
Dat niet stellig mogen zijn is iets werelds.
Ik vind van wel. Men verheft de eigen exegese tot absolute waarheid. Enig relativeringsvermogen acht ik van grote waarde, zowel in de kerk als daar buiten.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Je herhalende uitingen van antipathie tegen afgescheiden kerken, vind ik steeds meer lijken op een onverwerkt traumatisch verleden.
Ik ben mijn hele leven lid van NHK en PKN. En fijn dat jij in staat bent tot psychoanalyse. Het is meer dan ik slecht kan tegen mensen die al te stellig zijn. Zowel binnen als buiten de kerk. En laat men juist in afgescheiden kerken een stellige mening hebben. Dat is ook noodzakelijk, anders is er geen reden om afgescheiden te zijn. Er moet, naast dat leiders op persoonlijk vlak gebrouilleerd kunnen zijn, daarom wel voortdurend een zich afzetten zijn tegen anderen om zich blijvend te kunnen onderscheiden. En dat gebeurt ook.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Net wat Hollander zegt, was jij voordat je PKN was (O)GG(iN)
Gelukkig niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door refo »

Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:Ik zie dat anders. Zeker in afgescheiden kerken, waar ze niet bepaald kunnen leven met pluriformiteit. Het relativeringsvermogen is daar bijzonder laag.
Je herhalende uitingen van antipathie tegen afgescheiden kerken, vind ik steeds meer lijken op een onverwerkt traumatisch verleden.
Zulk soort opmerkingen zijn
A) bewijs voor de opmerking van Ambtenaar. Als je theologisch niet je gelijk krijgt, dan maar een trauma veronderstellen.
B) volstrekt ontoelaatbaar.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Adje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Net wat Hollander zegt, was jij voordat je PKN was (O)GG(iN)
Gelukkig niet.
Goed lezen @Geytenbeekje is toch wel handig...
Ambtenaar schreef: Ik ben mijn hele leven lid van NHK en PKN.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Hollander schreef:Je herhalende uitingen van antipathie tegen afgescheiden kerken, vind ik steeds meer lijken op een onverwerkt traumatisch verleden.
Ik ben mijn hele leven lid van NHK en PKN. En fijn dat jij in staat bent tot psychoanalyse. Het is meer dan ik slecht kan tegen mensen die al te stellig zijn. Zowel binnen als buiten de kerk. En laat men juist in afgescheiden kerken een stellige mening hebben. Dat is ook noodzakelijk, anders is er geen reden om afgescheiden te zijn. Er moet, naast dat leiders op persoonlijk vlak gebrouilleerd kunnen zijn, daarom wel voortdurend een zich afzetten zijn tegen anderen om zich blijvend te kunnen onderscheiden. En dat gebeurt ook.
Dat laatste is een terechte constatering. Maar de discussie hier ging erover of je de kerkelijke verdeeldheid bevordert door een kerk naar eigen smaak uit te zoeken. En mensen die dat niet inzien, missen naar mijn idee toch iets in hun analytisch inzicht. Aangezien je heus geen hbo-diploma hoeft te hebben om te begrijpen dat de verschillen tussen de twee kerkelijke gemeenschappen daarmee groter worden (niet zozeer op individueel niveau, maar over het algemeen). Je kunt dat verschillend waarderen en ook andere afwegingen kunnen een rechtmatige rol spelen. Maar daar heb ik nog weinig over gezien.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Nathanaël »

Adje schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Net wat Hollander zegt, was jij voordat je PKN was (O)GG(iN)
Gelukkig niet.
Goed lezen @Geytenbeekje is toch wel handig...
Ambtenaar schreef: Ik ben mijn hele leven lid van NHK en PKN.
Goed lezen is zeker handig. Dan had je zelf ook kunnen zien dat Geytenbeekje de vraag (?) al had gesteld voordat Ambtenaar het antwoord gaf.
Gesloten