Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Geytenbeekje »

Arja schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik lees een stukje over pleiten bij Kohlbrugge.
Verklaring Jozua-Psalm 54
Theologienet pagina 14
Wij slaan samen op: Richteren 7:16b: En Hij gaf een iegelijk een bazuin in zijn hand en lege kruiken en fakkelen in het midden der kruiken.

Als wij op deze bazuin blazen, als wij aan de troon der genade pleiten op grond van het bloed en de gerechtigheid van onze enige Borg en Middelaar want dat is het rechte blazen op de bazuin Gods. Dan is het niet onze stem die gehoord en verhoord wordt, maar de stem van het Lam Gods, dat de zonden van de wereld draagt. De stem van een levende offerande, die roept en pleit, een stem, die recht heeft om te roepen en te pleiten, een stem, die verhoord wordt als zij roept: laat deze in het verderf niet dalen, want Ik heb verzoening voor hen gevonden. Het is de stem van de Zoon van God, die spreekt: Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt, want zij waren de Uwen; opdat zij in Ons zouden zijn, Ik in hen en zij in Mij, opdat zij volkomen zouden zijn in Eén.

Daarom is het eigenlijk de stem van de Heere Jezus Christus, die gehoord wordt als wij de bazuin blazen. Die wordt gehoord voor de troon van God en van die troon van God komt antwoord neer, een macht, die volkomen verlossing schenkt, die alle vijanden omverwerpt en op de vlucht drijft. De bazuin hebt u, God heeft ze in uw hand gegeven, u namelijk, die hongert en dorst naar gerechtigheid en heiligheid, naar volkomen verlossing van al uw vijanden, van duivel en wereld, van zonden en dood. Deze bazuin aan de lippen, o arm volk van God, zoals de hemelse Gideon u bevolen heeft!
Bedoel je dit?
Ja klopt ja.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

Ik vind deze tekst ook wel dicht bij eisen komen, Psalmen 28

1 Een psalm van David. Tot U roep ik, HEERE! mijn Rotssteen, houd U niet als doof van mij af; opdat ik niet, zo Gij U van mij stil houdt, vergeleken worde met degenen, die in den kuil nederdalen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Arja »

samanthi schreef:Ik vind deze tekst ook wel dicht bij eisen komen, Psalmen 28

1 Een psalm van David. Tot U roep ik, HEERE! mijn Rotssteen, houd U niet als doof van mij af; opdat ik niet, zo Gij U van mij stil houdt, vergeleken worde met degenen, die in den kuil nederdalen.
Ik denk dat dit "smeken" is. Staat ook in vers 2: Hoor de stem mijner smekingen

Ds. L. G. C. Ledeboer zei vroeger tegen zijn catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Ps. 81:11).”

Ik kan deze manier van omgaan met de doop (pleiten) niet in de Bijbel terug vinden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door refo »

Als ik iemand beloof: als je in moeilijkheden zit, kun je bij mij 100 euro ophalen. Hoewel 'eisen' in dat verband misschien wat zwaar getoonzet is, kun je toch wel stellen dat die iemand in geval van moeilijkheden dat geldbedrag kan komen opeisen.
Dat is namelijk het idee van een belofte: het uitspreken van een belofte door een belover levert een recht op dat niet kan worden ingetrokken.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Erskinees »

Arja schreef: Ds. L. G. C. Ledeboer zei vroeger tegen zijn catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Ps. 81:11).”

Ik kan deze manier van omgaan met de doop (pleiten) niet in de Bijbel terug vinden.
Daarmee zeg je dus precies hetzelfde als degenen die dit benoemen als pleiten (als een rechteloze).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door eilander »

Arja schreef:
samanthi schreef:Ik vind deze tekst ook wel dicht bij eisen komen, Psalmen 28

1 Een psalm van David. Tot U roep ik, HEERE! mijn Rotssteen, houd U niet als doof van mij af; opdat ik niet, zo Gij U van mij stil houdt, vergeleken worde met degenen, die in den kuil nederdalen.
Ik denk dat dit "smeken" is. Staat ook in vers 2: Hoor de stem mijner smekingen

Ds. L. G. C. Ledeboer zei vroeger tegen zijn catechisanten: “Door jullie doop hebben jullie grond om tot Hem te gaan, wees daar dan werkzaam mee. Laat je gedoopte voorhoofd aan Hem zien. In deze weg maakt Hij Zijn Woord waar: Doe uw mond wijd open en Ik zal hem vervullen (Ps. 81:11).”

Ik kan deze manier van omgaan met de doop (pleiten) niet in de Bijbel terug vinden.
De doop mag niet losgemaakt worden van de belofte, maar is de verzegeling ervan.
Mijn vraag is dus: heb je moeite met de oproep aan catechisanten om te pleiten op een belofte uit Gods Woord, of heb je moeite met de verwijzing naar de doop?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Mensen die moeite hebben met pleiten op de doop, zijn meestal zelf ook half of geheel baptist. Ze hebben geen gereformeerde verbondsbeschouwing, en daarom zeggen ze zulke dingen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Mensen die moeite hebben met pleiten op de doop, zijn meestal zelf ook half of geheel baptist. Ze hebben geen gereformeerde verbondsbeschouwing, en daarom zeggen ze zulke dingen.
Dat weet ik niet, pleiten op beloften, die niet direct met de doop te maken hebben, is ook heel moeizaam.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Mensen die moeite hebben met pleiten op de doop, zijn meestal zelf ook half of geheel baptist. Ze hebben geen gereformeerde verbondsbeschouwing, en daarom zeggen ze zulke dingen.
Ik ben absoluut geen baptist. En toch ben ik het met @Arja eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Rewk
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2013, 10:28

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Rewk »

Jantje schreef:
DDD schreef:Mensen die moeite hebben met pleiten op de doop, zijn meestal zelf ook half of geheel baptist. Ze hebben geen gereformeerde verbondsbeschouwing, en daarom zeggen ze zulke dingen.
Ik ben absoluut geen baptist. En toch ben ik het met @Arja eens.
Ik denk dat DDD bedoelt dat als je zegt dat God bij de Doop géén belofte doet waarop je mag pleiten, je de kinderdoop in wezen betekenisloos maakt.
Omdat de Doop dan eigenlijk pas echt betekenis krijgt als je een kind van God bent, en dat is zoals baptisten het ook zien.
Op dat punt gaat jouw visie dan in de richting van die van baptisten.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door DDD »

Dat is exact wat ik bedoel. En ik blijf erbij dat iemand wel kan zeggen geen baptist te zijn, maar dat moet maar uit de vruchten blijken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door huisman »

Jantje schreef:
DDD schreef:Mensen die moeite hebben met pleiten op de doop, zijn meestal zelf ook half of geheel baptist. Ze hebben geen gereformeerde verbondsbeschouwing, en daarom zeggen ze zulke dingen.
Ik ben absoluut geen baptist. En toch ben ik het met @Arja eens.
Geen baptist? Dan ben je het dus eens met H.C vraag en antwoord 74. Dat de kleine kinderen in het verbond Gods begrepen zijn en dat de beloften Gods hun toegezegd zijn.
Hopelijk wordt de nood in hun leven zo onhoudbaar groot dat ze alle belang krijgen in de vervulling van die beloften.
Dan gaan ze pleiten op die beloften en de Belover aanlopen en niet loslaten totdat zij gezegend worden. (Jacob bij Pniël)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Hoopvol »

Over dit onderwerp wordt men het niet eens denk ik. Hoewel een deel spraakverwarring is.

Ik denk dat niemand hier ontkent dat je op grond van je doop mag pleiten. Maar volgens mij ligt het verschil in hoe er gepleit word. Volgens mij moet dit als rechteloze gebeuren. En daarom gebruik ik persoonlijk liever het woord smeken. Want iemand die om het beloofde smeekt heeft geen recht op de goederen van het verbond. Zo iemand krijgt de goederen van het verbond dan onverdiend uit genade.
Maar iemand die op diezelfde belofte pleit, zou een recht op het verbond kunnen hebben. En dan word er aan het woordje genade getornd. Omdat het woordje genade, ( voor mij persoonlijk) inhoud dat de Heere mij iets schenkt wat ik totaal niet verdiend heb en waar ik ook geen enkele invloed op heb gehad om het te verkrijgen.

Ik denk dat de schoen op dat punt het meeste wringt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door Jantje »

Hoopvol schreef:Over dit onderwerp wordt men het niet eens denk ik. Hoewel een deel spraakverwarring is.

Ik denk dat niemand hier ontkent dat je op grond van je doop mag pleiten. Maar volgens mij ligt het verschil in hoe er gepleit word. Volgens mij moet dit als rechteloze gebeuren. En daarom gebruik ik persoonlijk liever het woord smeken. Want iemand die om het beloofde smeekt heeft geen recht op de goederen van het verbond. Zo iemand krijgt de goederen van het verbond dan onverdiend uit genade.
Maar iemand die op diezelfde belofte pleit, zou een recht op het verbond kunnen hebben. En dan word er aan het woordje genade getornd. Omdat het woordje genade, ( voor mij persoonlijk) inhoud dat de Heere mij iets schenkt wat ik totaal niet verdiend heb en waar ik ook geen enkele invloed op heb gehad om het te verkrijgen.

Ik denk dat de schoen op dat punt het meeste wringt.
Juist. Bij deze woorden sluit ik mij van harte aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

Bericht door refo »

Je bent het eens dat je het niet eens bent?
Plaats reactie