De eikenprocessierups

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:Let op mijn woorden: als de komkommers op zijn, zijn de rupsen uit het nieuws.
Klopt dus inderdaad.
Ze zijn hier al weer gesignaleerd maar je hoort er niet veel van.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Habitat »

Tiberius schreef:
Tiberius schreef:Let op mijn woorden: als de komkommers op zijn, zijn de rupsen uit het nieuws.
Klopt dus inderdaad.
Ze zijn hier al weer gesignaleerd maar je hoort er niet veel van.
Dan woont u heel ergens anders. In onze gemeente (op de Veluwe) is er veel aandacht voor geweest deze herfst en winter. En terecht, want vroege interventie zorgt voor minder overlast. Daarom zijn basisscholen nestkasten gaan bouwen, zit de gemeenteraad er boven op en worden burgers via een nieuwsbombardement er op gewezen wat men zelf allemaal kan doen. Ook landelijk was er trouwens aandacht voor in herfst en winter, maar het meeste toch het plaatselijke nieuws. Misschien is uw gemeente minder actief daarin of is de overlast minder.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Tiberius schreef:Let op mijn woorden: als de komkommers op zijn, zijn de rupsen uit het nieuws.
Klopt dus inderdaad.
Ze zijn hier al weer gesignaleerd maar je hoort er niet veel van.
Vind je het gek? In vergelijking met het nieuws Anno Domini maart 2020 is dit een minikomkommertje, waar niemand nog aan denkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Habitat »

Ook over plagen moeten we in deze tijd spreken. Of het nu gaat om een muizenplaag, een sprinkhanenplaag of een rupsenplaag. Inactiviteit zal het probleem elke zomer groter maken. Het is dus niet zo dat we door corona nu maar moeten gaan zwijgen over ecologische vraagstukken.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Habitat »

Goed dat biologische bestrijding van deze rupsenplaag onderzocht wordt. Een proef in Wapserveen leverde positieve resultaten op (80% minder eikenprocessierupsen). Dat is hoopvol.
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/bi ... -1.1656652
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eikenprocessierups

Bericht door -DIA- »

De eikenprocessierups is een last, vooral voor mensen die overgevoelig hiervoor zijn. Maar er is meer: We hebben de laatste dagen wat door de bossen gewandeld, en op verschillende plaatsen zie waarschuwingsbordjes: Hier zitten veel teken die de ziekte van Lyme kunnen veroorzaken. Ik heb vorig jaar inderdaad een tekenbeet opgelopen. Heb een antibioticakuur gehad, en er gelukkig geen ziekte van Lyme aan over gehouden.
Alles bij elkaar kom ik terug op wat ik aan het begin van dit topic zei, en wat niet iedereen zo leek te zien, dat de ontwrichting van de natuur oom een oordeel Gods is over onze snode zonden, die we van nature niet eens kennen, en daarom ook niet zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Habitat »

Goed dat steeds meer gemeenten vooruit denken en nu maatregelen nemen voordat de piek in overlast (in de zomer) zich aandient:
https://nos.nl/artikel/2333021-aaltjes- ... erups.html
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eikenprocessierups

Bericht door -DIA- »

Er worden waarschuwingsborden gezet op plaatsen waar veel van die Rupsen zijn. De mooiste natuurgebieden in Overijssel worden zo een gevaarlijk terrein. Evenzo met De Teek, een waarschuwing: Bij thuiskomst jezelf grondig controleren inclusief je kleding. Wat me opvalt is dat de ontspanning in de natuur wordt aangetast door kleine diertjes. Rupsen en teken. Ik hoorde pas van een oude man (ouder dan ik, en de 80 gepasseerd) dat hij als kind veel in de natuur speelde. Dan zat hij en zijn metgezellen soms helemaal onder de teken. Maar die beestjes konden geen kwaad, want die droegen toen nog niet de bacterie bij zich die de teek nu wel heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:Er worden waarschuwingsborden gezet op plaatsen waar veel van die Rupsen zijn. De mooiste natuurgebieden in Overijssel worden zo een gevaarlijk terrein. Evenzo met De Teek, een waarschuwing: Bij thuiskomst jezelf grondig controleren inclusief je kleding. Wat me opvalt is dat de ontspanning in de natuur wordt aangetast door kleine diertjes. Rupsen en teken. Ik hoorde pas van een oude man (ouder dan ik, en de 80 gepasseerd) dat hij als kind veel in de natuur speelde. Dan zat hij en zijn metgezellen soms helemaal onder de teken. Maar die beestjes konden geen kwaad, want die droegen toen nog niet de bacterie bij zich die de teek nu wel heeft.
Ik heb op dit moment een kuur voor een paar weken omdat ik een besmette teek had op mijn rug (grote plek/kring). Ik kreeg erge hoofdpijn maar wist niet waar het van kwam. Tot ik de teek plus beet ontdekte op mijn rug.

Als je veel in de natuur bent overkomt je dat soms. Wat betreft de processierups. Drie weken geleden rustte ik aan de rand van de heide even uit tijdens mijn wandeling. Onder een boom. Terug in huis kreeg ik erge jeuk op mijn benen (van een oud nest). Tip: Ga niet op de grond zitten in een gebied met eikenbomen (daar liggen de brandharen).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eikenprocessierups

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
-DIA- schreef:Er worden waarschuwingsborden gezet op plaatsen waar veel van die Rupsen zijn. De mooiste natuurgebieden in Overijssel worden zo een gevaarlijk terrein. Evenzo met De Teek, een waarschuwing: Bij thuiskomst jezelf grondig controleren inclusief je kleding. Wat me opvalt is dat de ontspanning in de natuur wordt aangetast door kleine diertjes. Rupsen en teken. Ik hoorde pas van een oude man (ouder dan ik, en de 80 gepasseerd) dat hij als kind veel in de natuur speelde. Dan zat hij en zijn metgezellen soms helemaal onder de teken. Maar die beestjes konden geen kwaad, want die droegen toen nog niet de bacterie bij zich die de teek nu wel heeft.
Ik heb op dit moment een kuur voor een paar weken omdat ik een besmette teek had op mijn rug (grote plek/kring). Ik kreeg erge hoofdpijn maar wist niet waar het van kwam. Tot ik de teek plus beet ontdekte op mijn rug.

Als je veel in de natuur bent overkomt je dat soms. Wat betreft de processierups. Drie weken geleden rustte ik aan de rand van de heide even uit tijdens mijn wandeling. Onder een boom. Terug in huis kreeg ik erge jeuk op mijn benen (van een oud nest). Tip: Ga niet op de grond zitten in een gebied met eikenbomen (daar liggen de brandharen).
Ik ken het, en ik heb zelf vorig jaar ook een tekenbeet gehad waarvoor ik behandeld werd met een antibioticakuur. Het was een voorzorgsmaatregel, want verder heb ik er geen last van gehad. Alleen de rode plek is nog wel lang zichtbaar geweest. Nu is die zo goed als verdwenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Habitat »

KNMI: Warm en droog voorjaar goed voor eikenprocessierups
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... cessierups
Dit extreem droge voorjaar heeft (vanuit de mens gezien) geen gunstige invloed op de hoeveelheid eikenprocessierupsen. Jammer, net nu veel gemeenten zo goed bezig zijn met vermindering van de plaag.
Plaats reactie