Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:Uit mijn jonge jaren kan ik herinneren dat een oude ouderling zijn ambt neerlegde i.v.m. zijn leeftijd. Hij bleef wel in het ouderlingenbankje zitten. Waarom?
Uitzonderlijk ja, lijkt me niet een normale gang van zaken. Wellicht een bepaalde reden voor. Leeft die man nog?
Ik ken dat ook wel. Ouderling in ruste. Of het normaal is weet ik niet. Ik vond het toen wel aardig dat hij mocht blijven zitten.
Dergelijke gedachte kwam ook bij me op. Ik heb het niet veel vaker gehoord/gezien. Mijns inziens niet iets om nu heel veel woorden over vuil te maken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Dat komt doordat het ambt de ouderling bekleedt.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Sommige mensen kunnen erg slecht tegen veranderingen. Ze zijn gewoon niet zo flexibel. Dat zijn juist de mensen die niet uit zichzelf aftreden als kerkenraadslid. Dat zie je in elke gemeente, alleen in sommige gemeenten gaat het zover dat de gehele kerkenraad uit dergelijke mensen bestaat. Dat is wel hinderlijk, omdat het ook effect heeft op de genomen besluiten, of vooral het ontbreken daarvan.

Maar als je dan als kerkenraad of gemeente dat zo hebt laten gebeuren, dan vind ik het ook wel goed om de beste man zijn plaatsje in de kerk niet te ontnemen. Het zou echter beter zijn als zulke dingen niet nodig waren.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:Uit mijn jonge jaren kan ik herinneren dat een oude ouderling zijn ambt neerlegde i.v.m. zijn leeftijd. Hij bleef wel in het ouderlingenbankje zitten. Waarom?
Uitzonderlijk ja, lijkt me niet een normale gang van zaken. Wellicht een bepaalde reden voor. Leeft die man nog?
Nee, hij leeft niet meer. Ik sprak over mijn jonge jaren toen was hij al 80 jaar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bert Mulder »

CvdW schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:En als het Zijn wil is dat een jonger persoon ouderling moet worden? Mag je dan wel zeggen: ik had liever een ander?
Exact. Jan spreekt zich tegen.
Welnee, ik probeer alleen jouw reacties van iets meer evenwicht te voorzien. Als een oude ouderling na 35 jaar zijn ambt neerlegt i.v.m. leeftijdsomstandigheden, is het heus niet verkeerd als er een jonge broeder voor in de plaats komt.
Je kan toch je ambt niet neerleggen? … mitsdien van God geroepen. Gaat een mens dan bepalen wanneer hij moet stoppen? Ik probeer de discussie een beetje te volgen, maar er zitten wel wat ongerijmdheden in.
In de Presbyteriaanse kerken is het zo dat je levenslang ouderling bent, hoewel ook daar provisie is voor een 'rust periode'
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1661992

Wat een mooi initiatief! En wat mooi dat de proef over de volle breedte van de GG is gehouden!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1661992

Wat een mooi initiatief! En wat mooi dat de proef over de volle breedte van de GG is gehouden!
Inderdaad héél fijn dat er meer aandacht komt voor digitale evangelisatie. "Volle breedte" vind ik echter te veel een superlatief @Jantje.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1661992

Wat een mooi initiatief! En wat mooi dat de proef over de volle breedte van de GG is gehouden!
Inderdaad héél fijn dat er meer aandacht komt voor digitale evangelisatie. "Volle breedte" vind ik echter te veel een superlatief @Jantje.
Als je puur de namen van de gemeenten bekijkt, dan zit Jantje toch best dichtbij die volle breedte.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1661992

Wat een mooi initiatief! En wat mooi dat de proef over de volle breedte van de GG is gehouden!
Inderdaad héél fijn dat er meer aandacht komt voor digitale evangelisatie. "Volle breedte" vind ik echter te veel een superlatief @Jantje.
Als je puur de namen van de gemeenten bekijkt, dan zit Jantje toch best dichtbij die volle breedte.
Dat dacht ik nou ook. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Het zendingsbureau deed vanavond in de Saambinder bij monde van de secretaris ds. P.D. den Haan een oproep voor voorbede voor de zendingswerkers, in bijzonder voor ds. en. mevr. IJsselstein. Beiden werden getroffen door het Coronavirus en zijn nog erg zwak. Laten we hen opdragen in het gebed.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Vraagje:


Afbeelding


- Heeft de chauffeur geen naam?
- Heeft alleen de vrouw van de rabbijn een voornaam?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

:haha
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door crossmountain »

Bezorgd schreef:Vraagje:
- Heeft de chauffeur geen naam?
- Heeft alleen de vrouw van de rabbijn een voornaam?
Ik dacht exact hetzelfde toen ik de foto las. Los daarvan heb ik altijd gemengde gevoelens hoe reformatorische mensen met (orthodoxe) Joden omgaan versus bijvoorbeeld katholieken en evangelischen. Rabijn van de Kamp vind ik een integere persoonlijkheid, evenals Rabijn Jacobs die colums schreef in Terdege. De rabijnen treden zelfs op als reisleider voor het deputaatschap van de GerGem. Maar toch met alle ernst zijn het mensen die de Heere Jezus loochenen. Toch voelen reformatorische mensen zich er vaak meer verbonden mee dan met bijvoorbeeld Evangelischen en Katholieken. Ik zie het deputaatschap nog geen reis organiseren naar Rome met Antoine Bodar als reisleider of een reis naar de USA met John Piper als reisleider. Ik weet dat het vanzelfsprekend een bijzondere band is met het Joodse volk en het een volk is met beloften maar toch observeer ik dit fenomeen met gemengde gevoelens. In de kern staan ze qua gedachtengoed véél verder van ons af dan katholieken en evangelischen. Hoe komt dit toch? Voelen we ons misschien in de kern aangetrokken tot hun (oud testamentische) stiptheid?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Als er geen onderschrift had gestaan was er vast commentaar gekomen, waarom ze er geen namen onder hadden gezet.

Dan hadden jullie zelf moeten uitvogelen wie de chauffeur was geweest en wie de echtgenotes van de predikanten waren. Dat laatste had ik trouwens niet hoeven doen, want als inwoner van Zeeland weet je dat wel. ;)

:fouet :tilt
Laatst gewijzigd door Jantje op 25 mei 2020, 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Als er geen onderschrift had gestaan was er vast commentaar gekomen, waarom ze er geen namen onder hadden gezet.

Dan hadden jullie zelf moeten uitvogelen wie de chauffeur was geweest en wie de echtgenotes van de predikanten waren.

:fouet :tilt
Dus jij vindt het niet vreemd?
Plaats reactie