Complottheorieën

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Complottheorieën

Bericht door parsifal »

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Complottheorieën

Bericht door gallio »

parsifal schreef:Wel een interessant artikel

https://www.theatlantic.com/magazine/ar ... ng/610567/
Interessant. Juist deze week stort Donald Trump weer eens een lading beschuldigingen uit over Obama. Dat is op zich al triest genoeg, maar dat velen dat soort beschuldingen grif aannemen is nog erger.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Complottheorieën

Bericht door Ambtenaar »

OBAMAGATE
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Complottheorieën

Bericht door Posthoorn »

Kijk, dit is typisch een voorbeeld van een complottheorie. Vond ik op Facebook:

https://www.ontdekgod.nl/plan/?fbclid=I ... nMIl2sslYc

Mijn reactie op FB:
"Ik geloof wel dat social media aan de leiband lopen van de officiële instanties. Ook dat er enorm veel kortzichtigheid is bij de officiële medische wetenschap. Vandaar de hetze tegen iemand als Rob Elens. Dat dit een gevolg is van een geleid proces door Bill Gates en co, lijkt mij wat overdreven."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Complottheorieën

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:Kijk, dit is typisch een voorbeeld van een complottheorie. Vond ik op Facebook:

https://www.ontdekgod.nl/plan/?fbclid=I ... nMIl2sslYc
Als je deze link opent, krijg je een invulscherm. Blijkbaar bedoel je de hoofdsite?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Complottheorieën

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:
Posthoorn schreef:Kijk, dit is typisch een voorbeeld van een complottheorie. Vond ik op Facebook:

https://www.ontdekgod.nl/plan/?fbclid=I ... nMIl2sslYc
Als je deze link opent, krijg je een invulscherm. Blijkbaar bedoel je de hoofdsite?
Ik kom meteen op de goede pagina.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Complottheorieën

Bericht door Hollander »

Voor het algehele welzijn van een mens is het goed om dergelijke websites op de black list te zetten :D
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Complottheorieën

Bericht door Posthoorn »

Hollander schreef:Voor het algehele welzijn van een mens is het goed om dergelijke websites op de black list te zetten :D
Oké, maar er zijn mensen die geloven hierin. Wat zeg je daartegen? Er worden natuurlijk ook wel harde feiten vermeld, alleen de enscenering en de conclusies vind ik twijfelachtig. En dat van Bill Gates, tja...
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Complottheorieën

Bericht door Hollander »

Posthoorn schreef:
Hollander schreef:Voor het algehele welzijn van een mens is het goed om dergelijke websites op de black list te zetten :D
Oké, maar er zijn mensen die geloven hierin. Wat zeg je daartegen?
Dat geloof en bekering leidt tot de zaligheid en dat door de Heilige Geest de wijsheid wordt gegeven om God vanuit de Schrift te verstaan. Dat is een betere weg om God te ontdekken, dan de weg die ontdekgod.nl aanwijst. Daar staat niet het Godsvertrouwen voorop, maar het wantrouwen.
Er worden natuurlijk ook wel harde feiten vermeld, alleen de enscenering en de conclusies vind ik twijfelachtig. En dat van Bill Gates, tja...
Een verzameling van feiten is nog geen vorming van een algehele waarheid. Waarbij geldt dat, wat jij ook stelt, een kritische houding t.a.v. instituten en wetenschap goed is. Dat is wat mij betreft het enige leerzame element uit iedere vorm van complotdenken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Complottheorieën

Bericht door Terri »

Van de week las ik ook over een complot. Het zou met name gaan over de banken.
Aanleiding was een vraag over hoe het toch kan dat er een pinpas gestolen wordt, er geen pincode bekend is, maar toch binnen tien minuten honderden euro's van je rekening gepind zijn.
Allerlei vage verklaringen en oplossingen kwamen naar voren, het werd zelfs ontkend ( maar bij een bekend politieonderzoek programma komt het bijna wekelijks aan de orde) tot uiteindelijk de stellige bewering kwam dat de bank in dit complot zou zitten. Geen idee waarom, want de bank wordt hier toch niet 'beter' van?
Maar er schijnt inderdaad 'erg gemakkelijk' zonder pincode geld opgenomen te kunnen worden.
Hebben jullie dit wel eens gehoord, meegemaakt? En hebben jullie een redelijke verklaring misschien?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Complottheorieën

Bericht door Ambtenaar »

In mijn directe omgeving zijn er ook veel mensen die geloven in allerlei complottheorieën. Het beste is om dat gewoon te negeren, tegen domheid valt niet te redeneren.
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Complottheorieën

Bericht door Mannetje »

Terri schreef:Van de week las ik ook over een complot. Het zou met name gaan over de banken.
Aanleiding was een vraag over hoe het toch kan dat er een pinpas gestolen wordt, er geen pincode bekend is, maar toch binnen tien minuten honderden euro's van je rekening gepind zijn.
Allerlei vage verklaringen en oplossingen kwamen naar voren, het werd zelfs ontkend ( maar bij een bekend politieonderzoek programma komt het bijna wekelijks aan de orde) tot uiteindelijk de stellige bewering kwam dat de bank in dit complot zou zitten. Geen idee waarom, want de bank wordt hier toch niet 'beter' van?
Maar er schijnt inderdaad 'erg gemakkelijk' zonder pincode geld opgenomen te kunnen worden.
Hebben jullie dit wel eens gehoord, meegemaakt? En hebben jullie een redelijke verklaring misschien?
Tja, hoe controleer je dat de pincode niet bekend is?
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Complottheorieën

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:
Terri schreef:Van de week las ik ook over een complot. Het zou met name gaan over de banken.
Aanleiding was een vraag over hoe het toch kan dat er een pinpas gestolen wordt, er geen pincode bekend is, maar toch binnen tien minuten honderden euro's van je rekening gepind zijn.
Allerlei vage verklaringen en oplossingen kwamen naar voren, het werd zelfs ontkend ( maar bij een bekend politieonderzoek programma komt het bijna wekelijks aan de orde) tot uiteindelijk de stellige bewering kwam dat de bank in dit complot zou zitten. Geen idee waarom, want de bank wordt hier toch niet 'beter' van?
Maar er schijnt inderdaad 'erg gemakkelijk' zonder pincode geld opgenomen te kunnen worden.
Hebben jullie dit wel eens gehoord, meegemaakt? En hebben jullie een redelijke verklaring misschien?
Tja, hoe controleer je dat de pincode niet bekend is?
Als het absoluut zeker is dat die niet bekend is. En dan wordt toch rekening geplunderd.
Het is op z'n minst vreemd dat het ontkend wordt, terwijl het toch gebeurt.
En dan maar te vluchten in een complot theorie w.b. banken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Complottheorieën

Bericht door Tiberius »

Zonder pincode of andere autorisatie is een transactie van grotere geldbedragen niet mogelijk. Diegene moet dus op een of andere wijze de transactie geautoriseerd hebben. Of hij heeft zijn pincode niet veilig genoeg opgeborgen.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Complottheorieën

Bericht door Valcke »

Terri schreef:Van de week las ik ook over een complot. Het zou met name gaan over de banken.
Aanleiding was een vraag over hoe het toch kan dat er een pinpas gestolen wordt, er geen pincode bekend is, maar toch binnen tien minuten honderden euro's van je rekening gepind zijn.
Allerlei vage verklaringen en oplossingen kwamen naar voren, het werd zelfs ontkend ( maar bij een bekend politieonderzoek programma komt het bijna wekelijks aan de orde) tot uiteindelijk de stellige bewering kwam dat de bank in dit complot zou zitten. Geen idee waarom, want de bank wordt hier toch niet 'beter' van?
Maar er schijnt inderdaad 'erg gemakkelijk' zonder pincode geld opgenomen te kunnen worden.
Hebben jullie dit wel eens gehoord, meegemaakt? En hebben jullie een redelijke verklaring misschien?
- Behalve een pincode kan eventueel ook een eenmalige code onderschept zijn zoals (in het verleden) een tancode.
- Verder komt het regelmatig voor dat eerst een pincode is afgekeken of dat mensen die zelf hebben vrijgegeven (dat kan ook digitaal op een nepwebsite) en dat daarna de pinpas ontvreemd wordt of dat mensen die zelf opsturen naar een fraudeur.
- overigens is ook de pincode op je apps absoluut vertrouwelijk. Die mag je ook nooit uit handen geven. Dat geldt ook voor bv de QR code die je ontvangt bij bv een iDeal betaling.

Dat banken meedoen in een complot is natuurlijk absolute nonsens.

De meest voorkomende fraude is momenteel overigens fraude via links naar nepsites.
Plaats reactie