Maatregelen kerk ivm coronavirus

alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door alexv »

Jantje schreef:
Valcke schreef:Over het interview met Van der Staaij heb ik heel andere gevoelens dan Jantje. Een pleidooi voor maatwerk is mooi, maar uiteindelijk legt ook VdSt. het lot van de kerken in handen van premier Rutte met zijn wetenschappelijke adviseurs. Principieel kan ik dit niet noemen, beslist niet.
Van der Staaij vraagt er publiekelijk aandacht voor. Dat is goed. Als Rutte hem vandaag weer met een kluitje in het riet stuurt, dan zal hij toch wel een andere toon laten klinken, daarvan ben ik overtuigd. Verder las ik ook al op de website van het RD dat ook Segers al een plan heeft opgesteld voor de kerken. Dus Rutte zal hier iets mee moeten, of hij nu wil of niet.

Allemaal slaafse gehoorzaamheid. Kenmerkend voor de SGP. Net zoals Rutte zegt dat kerkdiensten een onderdeel van de besmetting waren, wat zover ik begreep niet het geval was. Zou Vd Staay Rutten moeten zeggen dat hij het begin van vervolging start, buiten zn boekje gaat. Er zou veel meer verzet moeten komen. Wachten tot er een vaccine is, is echt onacceptabel maar dat wordt waarschijnlijk wel geslikt door de kerken gezien hun houding nu.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/theologie-van- ... -1.1663734

Welk een uitstekend artikel. Ik heb altijd al gevonden dat het onjuist is om te spreken over het meeluisteren als het ging om het bijwonen van de eredienst via online middelen. Van opstarten had ik nog niet gehoord, maar dat is al helemaal een gruwel.
Helemaal eens met het artikel.

Ik begrijp alleen de moeite niet die men heeft met het (tijdelijk) niet zingen in de eredienst.
Ja natuurlijk hoort het erbij. Maar de kern van de opdracht die Jezus meegaf om het Evangelie te verkondigen wordt het zingen niet genoemd.

Mattheus 24 vers 14
14 En dit Evangelie des Koninkrijks zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis allen volken; en dan zal het einde komen.

Mattheus 28 vers 19
19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Markus 16 vers 15
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen.

Lukas 24 vers 47
47 En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem.


Romeinen 10 vers 14 en 15
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!

2 Timotheüs 4 vers 2
2 Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Je zou aan Kolossenzen 3:16 kunnen denken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Je zou aan Kolossenzen 3:16 kunnen denken.
Dat is niet in de eerste plaats een aanwijzing voor de eredienst toch?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

alexv schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:Over het interview met Van der Staaij heb ik heel andere gevoelens dan Jantje. Een pleidooi voor maatwerk is mooi, maar uiteindelijk legt ook VdSt. het lot van de kerken in handen van premier Rutte met zijn wetenschappelijke adviseurs. Principieel kan ik dit niet noemen, beslist niet.
Van der Staaij vraagt er publiekelijk aandacht voor. Dat is goed. Als Rutte hem vandaag weer met een kluitje in het riet stuurt, dan zal hij toch wel een andere toon laten klinken, daarvan ben ik overtuigd. Verder las ik ook al op de website van het RD dat ook Segers al een plan heeft opgesteld voor de kerken. Dus Rutte zal hier iets mee moeten, of hij nu wil of niet.

Allemaal slaafse gehoorzaamheid. Kenmerkend voor de SGP. Net zoals Rutte zegt dat kerkdiensten een onderdeel van de besmetting waren, wat zover ik begreep niet het geval was. Zou Vd Staay Rutten moeten zeggen dat hij het begin van vervolging start, buiten zn boekje gaat. Er zou veel meer verzet moeten komen. Wachten tot er een vaccine is, is echt onacceptabel maar dat wordt waarschijnlijk wel geslikt door de kerken gezien hun houding nu.
Toch is Van der Staaij altijd nog honderden malen beter dan allerlei schimmige figuren die van alles roepen over de oorzaak van dit virus, die kant noch wal raken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door alexv »

Jantje schreef:
alexv schreef:
Jantje schreef:
Valcke schreef:Over het interview met Van der Staaij heb ik heel andere gevoelens dan Jantje. Een pleidooi voor maatwerk is mooi, maar uiteindelijk legt ook VdSt. het lot van de kerken in handen van premier Rutte met zijn wetenschappelijke adviseurs. Principieel kan ik dit niet noemen, beslist niet.
Van der Staaij vraagt er publiekelijk aandacht voor. Dat is goed. Als Rutte hem vandaag weer met een kluitje in het riet stuurt, dan zal hij toch wel een andere toon laten klinken, daarvan ben ik overtuigd. Verder las ik ook al op de website van het RD dat ook Segers al een plan heeft opgesteld voor de kerken. Dus Rutte zal hier iets mee moeten, of hij nu wil of niet.

Allemaal slaafse gehoorzaamheid. Kenmerkend voor de SGP. Net zoals Rutte zegt dat kerkdiensten een onderdeel van de besmetting waren, wat zover ik begreep niet het geval was. Zou Vd Staay Rutten moeten zeggen dat hij het begin van vervolging start, buiten zn boekje gaat. Er zou veel meer verzet moeten komen. Wachten tot er een vaccine is, is echt onacceptabel maar dat wordt waarschijnlijk wel geslikt door de kerken gezien hun houding nu.
Toch is Van der Staaij altijd nog honderden malen beter dan allerlei schimmige figuren die van alles roepen over de oorzaak van dit virus, die kant noch wal raken.

Je bedoelt de RIVM schat ik. Maar dan nog is vd Staay niet beter.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

alexv schreef:Je bedoelt de RIVM schat ik. Maar dan nog is vd Staay niet beter.
Nee. Ik bedoel de zogenoemde complotdenkers. Zij die allerlei dingen verzinnen die nooit waar kúnnen zijn.

De RIVM doet goed zijn best. Als Nederland hebben we het niet slecht gedaan. Dat is de goedheid van de Heere, Die mensen wilde geven, die met verstand en wijsheid begiftigd, leiding mochten geven tijdens de ergste crisis na de Tweede Wereldoorlog.

Verder leert de Heidelbergse Catechismus mij dat wij de overheid dienen te gehoorzamen. Maar dat neemt niet weg dat het goed is dat Van der Staaij kritische vragen stelt bij de handelswijze van het kabinet aangaande de zondagse erediensten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Erskinees »

alexv schreef: Allemaal slaafse gehoorzaamheid. Kenmerkend voor de SGP. Net zoals Rutte zegt dat kerkdiensten een onderdeel van de besmetting waren, wat zover ik begreep niet het geval was. Zou Vd Staay Rutten moeten zeggen dat hij het begin van vervolging start, buiten zn boekje gaat. Er zou veel meer verzet moeten komen. Wachten tot er een vaccine is, is echt onacceptabel maar dat wordt waarschijnlijk wel geslikt door de kerken gezien hun houding nu.
Houd je aan de feiten a.u.b. Van de biddagdienst in een verzorgingstehuis op Goeree-Overflakkee is nu aangetoond dat de besmettingen niet in deze dienst hebben plaatsgevonden. Dat betekent niet dat nu in heel Nederland er geen besmettingen in kerkgebouwen hebben plaatsgevonden. Er zijn namelijk nog genoeg andere regio's waarbij het mogelijk is dat er besmettingen hebben plaatsgevonden in een kerkgebouw (regio Heerde, Zwartewaterland, Kampen, Nunspeet etc.). Bewezen is het niet, maar het is alsnog mogelijk. De terughoudendheid van de overheid is in dat licht heel goed te begrijpen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Verder leert de Heidelbergse Catechismus mij dat wij de overheid dienen te gehoorzamen. Maar dat neemt niet weg dat het goed is dat Van der Staaij kritische vragen stelt bij de handelswijze van het kabinet aangaande de zondagse erediensten.
De HC leert niet dat wij de overheid dienen te gehoorzamen als het gaat om het wel of niet kunnen/mogen bijwonen van erediensten.
De gereformeerde leer zegt juist dat de overheid op dit punt geen belemmeringen mag opwerpen en bij belemmeringen ook niet gehoorzaamd hoeft te worden.
Lees Calvijn, Beza, Nadere Reformatoren...
Maar goed, ik ga die discussie nu niet meer voeren. Ik reageer alleen op onjuiste stellingen.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

@Merel:
Dat is best veel extra werk. Als het belangrijk is, zal ik er aan proberen te denken.

@Bezorgd:
De erediensten zijn ook niet bedoeld om het evangelie aan alle creaturen te brengen. Een eredienst is een eredienst. Daar vindt wel de bediening van de verzoening plaats, maar dat is slechts één element daarin.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Jantje schreef:Verder leert de Heidelbergse Catechismus mij dat wij de overheid dienen te gehoorzamen. Maar dat neemt niet weg dat het goed is dat Van der Staaij kritische vragen stelt bij de handelswijze van het kabinet aangaande de zondagse erediensten.
De HC leert niet dat wij de overheid dienen te gehoorzamen als het gaat om het wel of niet kunnen/mogen bijwonen van erediensten.
De gereformeerde leer zegt juist dat de overheid op dit punt geen belemmeringen mag opwerpen en bij belemmeringen ook niet gehoorzaamd hoeft te worden.
Lees Calvijn, Beza, Nadere Reformatoren...
Maar goed, ik ga die discussie nu niet meer voeren. Ik reageer alleen op onjuiste stellingen.
Volgens mij zeg je niet iets anders dan wat ik zeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door alexv »

Jantje schreef:
alexv schreef:Je bedoelt de RIVM schat ik. Maar dan nog is vd Staay niet beter.
Nee. Ik bedoel de zogenoemde complotdenkers. Zij die allerlei dingen verzinnen die nooit waar kúnnen zijn.

De RIVM doet goed zijn best. Als Nederland hebben we het niet slecht gedaan. Dat is de goedheid van de Heere, Die mensen wilde geven, die met verstand en wijsheid begiftigd, leiding mochten geven tijdens de ergste crisis na de Tweede Wereldoorlog.

Verder leert de Heidelbergse Catechismus mij dat wij de overheid dienen te gehoorzamen. Maar dat neemt niet weg dat het goed is dat Van der Staaij kritische vragen stelt bij de handelswijze van het kabinet aangaande de zondagse erediensten.
Ja dat leert de HC. maar wanneer stop jij met gehoorzamen? Dat is het probleem je laat je heel veel afpakken waar je wel eens meer voor zou mogen vechten. Nu zelfs de kerkdienst, wanneer zou jij dan in verzet komen? Dat bedoel ik met slaafse gehoorzaamheid. Je kunt toch niet wachten op een vaccine.

Hier nog even Maurice de Hond, misschien wel interessant voor je https://www.youtube.com/watch?v=AInm5msRrco
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Habitat »

DDD schreef:@Merel:
Dat is best veel extra werk. Als het belangrijk is, zal ik er aan proberen te denken.
Ik denk niet dat @merel van u of anderen een zeer uitvoerige samenvatting vraagt maar meer een korte omschrijving in een paar zinnen. Zo kan zij, zonder abonnement op het RD, toch enigszins te weten komen waar het over gaat. Bij eenvoudige artikelen is 1 samenvattende zin soms al voldoende.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Huis van de buurman staat in brand. Je trapt zijn deur in. Mag niet. Gaat naar binnen. Mag niet. Schudt hem wakker. Mag niet. Buurman schrikt, gaat vechten. Je slaat hem knock-out. Mag niet. Je draagt hem naar buiten.
Buurman gered.

Zou de buurman je aanklagen vanwege alle onwettige gedragingen? Dus kerken moeten ook niet klagen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/theologie-van- ... -1.1663734

Welk een uitstekend artikel. Ik heb altijd al gevonden dat het onjuist is om te spreken over het meeluisteren als het ging om het bijwonen van de eredienst via online middelen. Van opstarten had ik nog niet gehoord, maar dat is al helemaal een gruwel.
Helemaal eens met het artikel.
En de sacramenten? Die worden in het midden van de gemeente bediend toch? Of kan dat ook digitaal? Daar lees ik niets over.
Overigens zit ik er dubbel in: hoewel ik vind dat gemeenteleden die thuis zitten, ook 'samenkomen' als ze meeluisteren, vind ik het fysiek samenkomen cruciaal.
Plaats reactie