Taal

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Taal

Bericht door merel »

Het woord " dwaalgast" in een vogelboek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Het woord " dwaalgast" in een vogelboek.
Misschien kan hier beter 'adventief" gebruikt worden, alhoewel ik goed begrijp wat een 'dwaalgast' in deze zin betekent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Taal

Bericht door merel »

Adventief lijkt mij iets dat zich daar ook vestigt, terwijl voor mijn gevoel een dwaalgast verder trekt. ( Dat is puur op gevoel geredeneerd)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Taal

Bericht door refo »

Van de week kwam ik het Vlaamse woord 'plooifiets' tegen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

merel schreef:Adventief lijkt mij iets dat zich daar ook vestigt, terwijl voor mijn gevoel een dwaalgast verder trekt. ( Dat is puur op gevoel geredeneerd)
Dat is niet verkeerd gedacht. Ik baseerde me meer op het plantenrijk. In Nederland hebben zich heel wat adventief-planten een plekje veroverd. Soms heel lastige, denk aan de grote Berenklauw, die nogal pijnlijke blaren kan veroorzaken. Of de Ambrosia. die vanwege de pollen veel overlast veroorzaakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Taal

Bericht door Germanicus »

merel schreef:Het woord " dwaalgast" in een vogelboek.
Het is sowieso grappig dat jij in een vogelboek bladert, merel! ;---)
Hier beneden is het niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Germanicus schreef:
merel schreef:Het woord " dwaalgast" in een vogelboek.
Het is sowieso grappig dat jij in een vogelboek bladert, merel! ;---)
Soort zoekt vaak soort. Een merel (Turdus) is een vogel, en een mijn volledige nickname is een planten-genus: Dianthus (Anjer) :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Taal

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:Van de week kwam ik het Vlaamse woord 'plooifiets' tegen.
Die kende ik al, maar dat kan haast niet anders als je zelf in België gewoond hebt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Taal

Bericht door merel »

Germanicus schreef:
merel schreef:Het woord " dwaalgast" in een vogelboek.
Het is sowieso grappig dat jij in een vogelboek bladert, merel! ;---)
:haha Dat begrijp ik! Ik ben door de liefde die een van onze kinderen voor planten en dieren koestert anders naar dieren gaan kijken. Hij is zelfs verguld van een pissebed. Afgelopen periode toen zij niet naar school gingen, gingen wij op zaterdag en zondagmorgen rond 6.00 uur 10 km wandelen met hen rond een plas in de buurt. Mijn man had bedacht om een dierenboek bij te houden van elk dier dat wij tegenkwamen en dat waren veel onbekende vogels. Inmiddels kennen de vogelaars ons ook en als wij langskomen wijzen ze allerlei vogels aan ( snor, roerdomp, baardmannetje, lepelaar, tapuit). Dus met het betreffende kind bladerde ik gisteren door het vogelboek op zoek naar een watervogel die hij dacht gezien te hebben.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

Een regionale naam voor een Oorworm: Gaffeltand
Een gaffel is volgens mij een soort vork?
Een Paardenbloem wordt in delen van Overijssel Hondenbloem genoemd. Het verband ontgaat me.
Ridderzuring noemen sommigen Paardenbladeren (paarden lusten ze niet en laten ze altijd staan, en dan zie je een kaalgevreten weiland waar alleen de ridderzuring nog fier overeind staat)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Taal

Bericht door Dodo »

Een mevrouw van de FNV die op de radio over hardwerkende ongeruste belastingambtenaren zegt: “ze zien elke keer nieuwe beren uit de put komen, terwijl zij zelf hun stinkende best doen.”
Interessante combinatie van een taalfout (kennelijk weet ze niet wat een beerput is) en een gevatte woordspeling. Wat dat een beerput stinkt klopt wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Taal

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Een mevrouw van de FNV die op de radio over hardwerkende ongeruste belastingambtenaren zegt: “ze zien elke keer nieuwe beren uit de put komen, terwijl zij zelf hun stinkende best doen.”
Interessante combinatie van een taalfout (kennelijk weet ze niet wat een beerput is) en een gevatte woordspeling. Wat dat een beerput stinkt klopt wel.
Ik heb zelf een tijdje bijgehouden wat er op de radio in deze categorie langs kwam, maar dat is wel een hele mooie!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Taal

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Een mevrouw van de FNV die op de radio over hardwerkende ongeruste belastingambtenaren zegt: “ze zien elke keer nieuwe beren uit de put komen, terwijl zij zelf hun stinkende best doen.”
Interessante combinatie van een taalfout (kennelijk weet ze niet wat een beerput is) en een gevatte woordspeling. Wat dat een beerput stinkt klopt wel.
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Taal

Bericht door Mara »

Ik sprak even met een buurman over zijn vakantie. Ze vonden het onverantwoord om te gaan vliegen, zei hij.
Eerst leek hij het geld kwijt te zijn, maar nu had hij toch een foeschjee gekregen.
Vroeger heette zoiets gewoon een tegoedbon. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Taal

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Dodo schreef:Een mevrouw van de FNV die op de radio over hardwerkende ongeruste belastingambtenaren zegt: “ze zien elke keer nieuwe beren uit de put komen, terwijl zij zelf hun stinkende best doen.”
Interessante combinatie van een taalfout (kennelijk weet ze niet wat een beerput is) en een gevatte woordspeling. Wat dat een beerput stinkt klopt wel.
:haha
Maar het wel ook zo, dat er in onze geciviliseerde en hoogontwikkelde samenleving ook nog maar weinigen zijn die ooit een beerput met hun eigen ogen hebben gezien, laat staan met hun eigen neus geroken!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie