Maatregelen kerk ivm coronavirus

Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Bezorgd schreef:nieuwe psalmberijming
Tja, dat lijkt me logisch, dat je daar tegen bent.
Bezorgd schreef:de legging
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... sterschap/ Geheel eens!
Kunstgebit is beantwoord. Gold ook voor een bril trouwens. Ook daar was kritiek op.
De nieuwe psalmberijming zing je zelf uit, ik doelde op de overgang van Datheen naar 1773
De legging is bijna nergens een discussie meer.

Maar het geeft allemaal aan, dat er in het begin van vernieuwingen heel fel en stellig gereageerd wordt.
Zelfde als met videodiensten. Tot de nood aan de man is nu in deze coronacrisis en men de zegen er van inziet.
Jantje geeft zelf het antwoord al. "Tja, dat lijkt me logisch, dat je daar tegen bent."
Dit lijkt vaak de grondhouding van veel mensen in onze gezindte. Het is logisch om ergens tegen te zijn.
Terwijl bijvoorbeeld een recent uitgekomen psalmberijming veel betrouwbaarder is dan die van bijna 250 jaar geleden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Bezorgd schreef:nieuwe psalmberijming
Tja, dat lijkt me logisch, dat je daar tegen bent.
Bezorgd schreef:de legging
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... sterschap/ Geheel eens!
Kunstgebit is beantwoord. Gold ook voor een bril trouwens. Ook daar was kritiek op.
De nieuwe psalmberijming zing je zelf uit, ik doelde op de overgang van Datheen naar 1773
De legging is bijna nergens een discussie meer.

Maar het geeft allemaal aan, dat er in het begin van vernieuwingen heel fel en stellig gereageerd wordt.
Zelfde als met videodiensten. Tot de nood aan de man is nu in deze coronacrisis en men de zegen er van inziet.
eilander schreef:On-topic verder alstublieft.

Ik snap je quote niet zo.
Mijn laatste posting was weer ontopic.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Ik denk dat deze artikelen voor iedereen zinvol zijn (dus niet voor mij). Uit de artikelen is duidelijk dat de huidige juridische basis voor getroffen maatregelen ondeugdelijk is. Alleen een noodtoestand met bijbehorende noodwet kan daarin voorzien. Een noodwet is er niet, alleen een noodverordening, die volgens de wet(!) helemaal geen grondrechten mag inperken. Dat is juist ook wat ik hier al een tijdlang betoogd heb.

Wel jammer dat het RD pas aandacht schenkt aan deze problematiek naar aanleiding van een artikel in het ND.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door refo »

Volgens sommigen is de juridische basis ondeugdelijk. Of het echt zo is, weten we pas als de rechter zich erover uitspreekt.
Wel verrassend dat kroegbazen en kerken nu beide aan het muiten slaan.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Rutte zegt nu precies waar ik al bang voor was. Vrij pessimistisch over kerken en tegelijk: ze doen het goed, ze hebben prima audiovisuele mogelijkheden om diensten te organiseren...

Wat zal die satan lachen..
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Jeremiah schreef:Rutte zegt nu precies waar ik al bang voor was. Vrij pessimistisch over kerken en tegelijk: ze doen het goed, ze hebben prima audiovisuele mogelijkheden om diensten te organiseren...

Wat zal die satan lachen..
Zolang meerdere malen per week, als je wilt elke dag, Gods Woord door de middelen kan en mag klinken, krimpt hij in elkaar.
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef:
Ik denk dat deze artikelen voor iedereen zinvol zijn (dus niet voor mij). Uit de artikelen is duidelijk dat de huidige juridische basis voor getroffen maatregelen ondeugdelijk is. Alleen een noodtoestand met bijbehorende noodwet kan daarin voorzien. Een noodwet is er niet, alleen een noodverordening, die volgens de wet(!) helemaal geen grondrechten mag inperken. Dat is juist ook wat ik hier al een tijdlang betoogd heb.

Wel jammer dat het RD pas aandacht schenkt aan deze problematiek naar aanleiding van een artikel in het ND.
ik noemde je speciaal, omdat je al lang hier over post
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

ejvl schreef:
Jeremiah schreef:Rutte zegt nu precies waar ik al bang voor was. Vrij pessimistisch over kerken en tegelijk: ze doen het goed, ze hebben prima audiovisuele mogelijkheden om diensten te organiseren...

Wat zal die satan lachen..
Zolang meerdere malen per week, als je wilt elke dag, Gods Woord door de middelen kan en mag klinken, krimpt hij in elkaar.
Precies, 'satan hij beeft.....want hij weet; Jezus leeft!'
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door huisman »

Jeremiah schreef:Rutte zegt nu precies waar ik al bang voor was. Vrij pessimistisch over kerken en tegelijk: ze doen het goed, ze hebben prima audiovisuele mogelijkheden om diensten te organiseren...

Wat zal die satan lachen..
Hij was vooral pessimistisch over zingen.
Zijn idee dat er nu meer contact is tussen gemeenteleden deel ik absoluut niet. Voor een gemeente is het essentieel om samen te komen onder het Woord. Over de sacramenten hoorde ik hem helemaal niet. Moeten wij die ook audiovisueel houden?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Jeremiah schreef:Rutte zegt nu precies waar ik al bang voor was. Vrij pessimistisch over kerken en tegelijk: ze doen het goed, ze hebben prima audiovisuele mogelijkheden om diensten te organiseren...

Wat zal die satan lachen..
Waar zal de satan om lachen?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jeremiah »

Hollander schreef:
Jeremiah schreef:Rutte zegt nu precies waar ik al bang voor was. Vrij pessimistisch over kerken en tegelijk: ze doen het goed, ze hebben prima audiovisuele mogelijkheden om diensten te organiseren...

Wat zal die satan lachen..
Waar zal de satan om lachen?
Omdat de onderlinge samenkomsten ernstig beperkt zijn.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Musea en monumenten gaan per 1 juni open, waarbij het aantal bezoekers niet gemaximeerd is, maar afhankelijk is van de grootte van het gebouw (1,5 meter). (bron: Rijksoverheid.nl).

Dat betekent dat kerken die ook een monument zijn, vanaf 1 juni tijdens bezichtigingen open gaan voor een ongelimiteerd aantal bezoekers (zolang het past met de 1,5 meter regel), maar tijdens de kerkdienst is het aantal deelnemers gelimiteerd tot maximaal 30 personen ongeacht de grootte van het gebouw.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adagio »

Valcke schreef:Musea en monumenten gaan per 1 juni open, waarbij het aantal bezoekers niet gemaximeerd is, maar afhankelijk is van de grootte van het gebouw (1,5 meter). (bron: Rijksoverheid.nl).

Dat betekent dat kerken die ook een monument zijn, vanaf 1 juni tijdens bezichtigingen open gaan voor een ongelimiteerd aantal bezoekers (zolang het past met de 1,5 meter regel), maar tijdens de kerkdienst is het aantal deelnemers gelimiteerd tot maximaal 30 personen ongeacht de grootte van het gebouw.
Als we een kerkdienst houden, zijn bezoekers ondertussen ook welkom.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hollander »

Jeremiah schreef:
Hollander schreef:
Jeremiah schreef:Rutte zegt nu precies waar ik al bang voor was. Vrij pessimistisch over kerken en tegelijk: ze doen het goed, ze hebben prima audiovisuele mogelijkheden om diensten te organiseren...
Wat zal die satan lachen..
Waar zal de satan om lachen?
Omdat de onderlinge samenkomsten ernstig beperkt zijn.
De verstrooiing van de gemeente is inderdaad een machtig wapen van de satan. Het samenkomen van de gemeente is niet te vervangen door de kerktelefoon, het internet of wat dan ook. Hoewel ekklèsia wel verder reikt dan de fysieke samenkomsten. De volharding (en verbondenheid) in de gebeden en het gemeenteleven 'op afstand' zijn ook nu middelen die de christelijke gemeente vaardig ter hand mág en moet nemen.
Plaats reactie