COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:Was even benieuwd hoeveel mensen de griepprik krijgen. Die wordt aangeboden aan 60+ en kwetsbare mensen. In 2019 werden 6 miljoen uitnodigingen verstuurd en zijn ruim 3 miljoen gevaccineerd.
Als er een Covid-19 vaccin voor deze groep zou zijn geweest waren de sterfte en ic cijfers zeer veel lager.
Is Covid-19 dan wel zoveel ernstiger dan een zware griep?
Het is niet ernstiger dan de Spaanse Griep, maar wel dan de meeste griepepidemieen. In New York State is al meer dan 2 procent van de bevolking boven de 80 overleden. Dat gaat over de bevolking van de hele staat, niet alleen over de besmette mensen. Dat zijn eng hoge getallen. In Nederland is de oversterfte ook veel meer dan verklaard wordt door de cijfers van het RIVM vooral in de oudste groep en het officiele cijfer is al bijna 1% van de 90+ bevolking.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:
huisman schreef:Was even benieuwd hoeveel mensen de griepprik krijgen. Die wordt aangeboden aan 60+ en kwetsbare mensen. In 2019 werden 6 miljoen uitnodigingen verstuurd en zijn ruim 3 miljoen gevaccineerd.
Als er een Covid-19 vaccin voor deze groep zou zijn geweest waren de sterfte en ic cijfers zeer veel lager.
Is Covid-19 dan wel zoveel ernstiger dan een zware griep?
Het is niet ernstiger dan de Spaanse Griep, maar wel dan de meeste griepepidemieen. In New York State is al meer dan 2 procent van de bevolking boven de 80 overleden. Dat gaat over de bevolking van de hele staat, niet alleen over de besmette mensen. Dat zijn eng hoge getallen. In Nederland is de oversterfte ook veel meer dan verklaard wordt door de cijfers van het RIVM vooral in de oudste groep en het officiele cijfer is al bijna 1% van de 90+ bevolking.
zou die hogere sterfte in Amerika kunnen komen omdat veel mensen daar telaat geholpen werden omdat de gezondheidszorg zo duur is en ze vaak niet of slecht verzekerd zijn? En is het ook niet zo dat de onderkant van de samenleving daar sowieso ziekenhuizen en artsen mijden?
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

Valcke schreef:
huisman schreef:Ik ben het met je eens dat het stigmatiserend is en zeker niet fijnzinnig. Toch geven de statistieken aan dat een zeer groot deel van de sterfte valt in de groep ouderen 70+ met gezondheidsklachten.
Zie tabel 2 van blz 7 en tabel 4a/4b van blz 9 van onderstaande link.

Hier de nieuwste cijfers.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 201021.pdf

Het is ook onze eigen ervaring. 5 sterfgevallen in de brede kennissenkring. Leeftijd 64 en de andere 4 80+
Alle 5 behoorlijke gezondheidsklachten en 2 al in een terminaal stadium.

Vergeet niet dat bij griep juist deze kwetsbare groep gevaccineerd kan zijn. Ik weet trouwens niet hoe groot de populatie is die daadwerkelijk de griepprik krijgt.
Ik weet dat het grootste deel van de groep op deze manier ingedeeld wordt. Maar iedereen met medicijngebruik valt in de categorie onderliggende klachten / onderliggend lijden, dus dat zijn per definitie bijna alle ouderen. Terwijl velen van hen nog vele jaren zouden kunnen leven. Vele mensen leven tientallen jaren met permanent medicijngebruik, maar in de terminologie van het RIVM is dat dan 'onderliggend lijden'. Ook die term vind ik dus stigmatiserend.

Ik heb daar met een zoon van mij ook een gesprek over gevoerd, over dit 'onderliggend lijden'. Ik noemde hem een paar voorbeelden uit onze familie- en kennissenkring, en toen was hij wel verbaasd dat die mensen ook onder deze definitie vallen. Eén keer een hartinfarct gehad met gebruik van medicijnen, of permanent gebruik van bloedverdunners = onderliggend lijden in RIVM-termen. Terwijl deze mensen helemaal niet lijden.
Waarom noem je dat stigmatiserend?
Oa. hartpatiënten behoren tot de risicogroep, dat is toch bekend? Ook al functioneert men met medicijnen nog zo goed, blijkbaar kan in zo'n geval een hart een besmetting met het coronavirus maar moeilijk aan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

Interessante column in The Guardian.

https://www.theguardian.com/commentisfr ... eden-right
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

huisman schreef:Interessante column in The Guardian.

https://www.theguardian.com/commentisfr ... eden-right
Like millions, I have become an armchair epidemiologist. :)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Adje schreef:Waarom noem je dat stigmatiserend?
Oa. hartpatiënten behoren tot de risicogroep, dat is toch bekend? Ook al functioneert men met medicijnen nog zo goed, blijkbaar kan in zo'n geval een hart een besmetting met het coronavirus maar moeilijk aan.
Ik heb niets tegen het woord risicogroep.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

De NOS besteedt aandacht aan het interview met de burgemeesters van Nunspeet en Zwartewaterland: 'Privacywet leidde tot extra coronadoden' • Italië opent grenzen op 3 juni - https://nos.nl/l/2334057
Zie ook: https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/na ... -1.1663013
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

huisman schreef:Interessante column in The Guardian.

https://www.theguardian.com/commentisfr ... eden-right
Dank voor het delen. De laatste alinea vond ik ook erg sterk waarin hij schrijft dat niet alleen Zweden een gok nam, maar dat in feite ieder land een gok nam. De economie helemaal stil zetten was misschien nog wel een groter waagstuk.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

Oud-SGP'er Elbert Dijkgraaf waarschuwde jaren geleden al voor problemen tussen Noord en Zuid-Europa. En zie daar, de D66 gaat de Coronapandemie als breekijzer gebruiken op weg naar een desastreuse Europese Superstaat: https://nos.nl/artikel/2334074-d66-wil- ... uropa.html
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:
huisman schreef:Interessante column in The Guardian.

https://www.theguardian.com/commentisfr ... eden-right
Dank voor het delen. De laatste alinea vond ik ook erg sterk waarin hij schrijft dat niet alleen Zweden een gok nam, maar dat in feite ieder land een gok nam. De economie helemaal stil zetten was misschien nog wel een groter waagstuk.
Ik denk dat Zweden een van de weinige landen is, waar men is blijven inzetten op het niet overbelasten van de IC capaciteit. Ik denk dat veel andere landen of erger af zijn (Italie, Belgie en Spanje) of zich wel een lock-down kunnen veroorloven (Noorwegen, Finland, Duitsland) of gunstiger liggen (IJsland en ook Noorwegen en Finland eigenlijk wel) Ik moet zien hoe het in "succesvolle" landen als Griekenland en Portugal verder gaat. In de rest van de wereld, zie je dat Zuid-Afrika het redelijk doet tot nu toe, maar het zou me niet verbazen als die voor Augustus veel harder getroffen worden dan welk Europese land nu dan ook.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Scholen weer volledig open! Wij hebben wel een vreugdedansje gedaan ;)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

merel schreef:Scholen weer volledig open! Wij hebben wel een vreugdedansje gedaan ;)
Inderdaad een goed idee. Al weet men eigenlijk nog steeds niet veel meer over hoe kinderen meehelpen aan de verspreiding dan men wist in maart (alleen dat het in Zweden niet uit de hand gelopen lijkt te zijn). Scholen sluiten was denk ik in maart al niet zo'n heel goed idee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Véél mensen houden hun kinderen voorlopig thuis én véél onderwijzend personeel is ook niet blij!
Dat zorgde voor de sluiting ook al voor verdeeldheid, dilemmas enz.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Véél mensen houden hun kinderen voorlopig thuis én véél onderwijzend personeel is ook niet blij!
Dat zorgde voor de sluiting ook al voor verdeeldheid, dilemmas enz.
Misschien je onderschrift laten lezen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:
merel schreef:Scholen weer volledig open! Wij hebben wel een vreugdedansje gedaan ;)
Inderdaad een goed idee. Al weet men eigenlijk nog steeds niet veel meer over hoe kinderen meehelpen aan de verspreiding dan men wist in maart (alleen dat het in Zweden niet uit de hand gelopen lijkt te zijn). Scholen sluiten was denk ik in maart al niet zo'n heel goed idee.
Vreugdedansje blijft hier nog uit. Want middelbare scholen en 1.5 m afstand zullen nooit volledige lesweken zijn. In de nieuwsbrief stond zelfs dat met de ervaring met examenkandidaten het neerkomt op 20 procent van de leerlingen maximaal. En boelang blijft die 1.5m dan bestaan. Dit ook met betrekking tot volgend schooljaar....
Plaats reactie