Preken beluisteren op internet

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Ik zou toch eens een keer vragen aan je eigen dominee wat hij er van zou vinden als zijn preken opeens ergens op een site gezet worden.
Ze staan open op onze eigen website. Ik nodig je van harte uit ze te beluisteren. En als je ze wil delen met vrienden, bekenden of onbekenden, heel graag.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Ik zou toch eens een keer vragen aan je eigen dominee wat hij er van zou vinden als zijn preken opeens ergens op een site gezet worden.
Ze staan open op onze eigen website. Ik nodig je van harte uit ze te beluisteren. En als je ze wil delen met vrienden, bekenden of onbekenden, heel graag.
Ik quote toch niet verkeerd?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
Bezorgd schreef:
Ik zou toch eens een keer vragen aan je eigen dominee wat hij er van zou vinden als zijn preken opeens ergens op een site gezet worden.
Ze staan open op onze eigen website. Ik nodig je van harte uit ze te beluisteren. En als je ze wil delen met vrienden, bekenden of onbekenden, heel graag.
Ik quote toch niet verkeerd?
Wees daar maar niet bezorgd over.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Nasrani schreef:(...)
De Zuivere Waarheid is blijkbaar niet zo zuiver als hij uitgeeft dat hij is....
Vaak de mensen die zeggen het zuiverst te zijn....
Mensen, kom op, dit zijn toch geen teksten die je op een forum uitkraamt? Alsof je nu een stok hebt om eindelijk "die fijnen" eens een gevoelige tik te geven.

Discussieer op inhoud in plaats van dit soort gemene steken onder water in de richting van o.a. DIA.
Ja nou is toch ook zo ?
Kijk de Gereformeerd-Synodalen hoor je nooit dat zij zeggen dat ze het zuiverst zijn bijvoorbeeld.
Als je zegt dat je zuiver bent zegt het iets over die Waarheid, ik vind die verkondiging echt niet altijd even zuiver hoor.
Vooral als ze niet verder komen dan : Och arme volk, geen oproep tot bekering, zelfde niveau als midden-orthodoxie
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Ja nou is toch ook zo ?
Al zou het zo zijn, hoef je nog niet alles te zeggen. Zeker niet als het in verwijtende sfeer richting een ander is. Blijf op inhoud, niet op de persoon. En al helemaal niet 'bedekt'.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja nou is toch ook zo ?
Al zou het zo zijn, hoef je nog niet alles te zeggen. Zeker niet als het in verwijtende sfeer richting een ander is. Blijf op inhoud, niet op de persoon. En al helemaal niet 'bedekt'.
O ik verwijt DIA niets hoor, al luistert hij die preken de hele dag door.
Maar ik heb gewoon mijn vraagtekens als iemand zegt zuiver te zijn.
Of als iemand over preken zegt dat ze zuiver zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Of als iemand over preken zegt dat ze zuiver zijn.
We zijn allemaal geroepen om de zuiverheid van de prediking te onderzoeken. Zoals men in Berea deed, waar ze "woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren."

En uiteraard toetsen we dan alleen aan het Woord, niet aan de bevinding van een bepaald persoon.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Nasrani schreef:(...)
De Zuivere Waarheid is blijkbaar niet zo zuiver als hij uitgeeft dat hij is....
Vaak de mensen die zeggen het zuiverst te zijn....
Mensen, kom op, dit zijn toch geen teksten die je op een forum uitkraamt? Alsof je nu een stok hebt om eindelijk "die fijnen" eens een gevoelige tik te geven.

Discussieer op inhoud in plaats van dit soort gemene steken onder water in de richting van o.a. DIA.
Ja nou is toch ook zo ?
Kijk de Gereformeerd-Synodalen hoor je nooit dat zij zeggen dat ze het zuiverst zijn bijvoorbeeld.
Als je zegt dat je zuiver bent zegt het iets over die Waarheid, ik vind die verkondiging echt niet altijd even zuiver hoor.
Vooral als ze niet verder komen dan : Och arme volk, geen oproep tot bekering, zelfde niveau als midden-orthodoxie
Ik denk vaak: het lijkt wel of véél predikanten en andere "onderwijzers" het je niet "gunnen" om een echt gelovige, geborgen in Christus te zijn.
God word vaak tot een leugenaar gezet en ze weten alles beter dan wat er in de bijbel staat.
Ze houden ook veel bedekt lijkt het welAfbeelding

Maar ik heb het misschien verkeerd hoor!
(Hoop ik dan maar)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Of als iemand over preken zegt dat ze zuiver zijn.
We zijn allemaal geroepen om de zuiverheid van de prediking te onderzoeken. Zoals men in Berea deed, waar ze "woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren."

En uiteraard toetsen we dan alleen aan het Woord, niet aan de bevinding van een bepaald persoon.
Best een gewaagde uitspraak, ben er al vaker, alhier, op aangesproken, want je kunt dit alleen onder leiding van een ambtsdrager, anders ga je dwalen of weet je het beter dan de dominee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Isala »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Of als iemand over preken zegt dat ze zuiver zijn.
We zijn allemaal geroepen om de zuiverheid van de prediking te onderzoeken. Zoals men in Berea deed, waar ze "woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren."

En uiteraard toetsen we dan alleen aan het Woord, niet aan de bevinding van een bepaald persoon.
Best een gewaagde uitspraak, ben er al vaker, alhier, op aangesproken, want je kunt dit alleen onder leiding van een ambtsdrager, anders ga je dwalen of weet je het beter dan de dominee.
Ik moet me bij Orchidee en Samanthi aansluiten. Je mag alles onderzoeken en toetsen, als de uitkomst maar binnen de leer blijft van de denominatie waar je in 'geplaatst' bent.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Binnen de GGiN was (of is nog steeds) een Stichting tot bevordering en instandhouding van de Zuivere Waarheid. Ik denk dat degene die dit YouTube-kanaal heeft geopend zich op die naam heeft georiënteerd.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... df128926eb
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef: Ik zou toch eens een keer vragen aan je eigen dominee wat hij er van zou vinden als zijn preken opeens ergens op een site gezet worden.
De woeste weg (en ze zeggen dat ze heel nauw in de ingewanden zijn, dat zeggen ze nota bene!) hebben een complete serie Bijbellezingen van ds. vD gestolen, en dat ze stelen weet ik, want ze hebben ook een discussie van mij van refoforum misbruikt. Of die nog op hun website staat weet ik niet. Maar ze hebben het gekaapt zonder toestemming. Daar kunnen we gerust BEZORGD over zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Lilian1975 »

Isala schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Of als iemand over preken zegt dat ze zuiver zijn.
We zijn allemaal geroepen om de zuiverheid van de prediking te onderzoeken. Zoals men in Berea deed, waar ze "woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren."

En uiteraard toetsen we dan alleen aan het Woord, niet aan de bevinding van een bepaald persoon.
Best een gewaagde uitspraak, ben er al vaker, alhier, op aangesproken, want je kunt dit alleen onder leiding van een ambtsdrager, anders ga je dwalen of weet je het beter dan de dominee.
Ik moet me bij Orchidee en Samanthi aansluiten. Je mag alles onderzoeken en toetsen, als de uitkomst maar binnen de leer blijft van de denominatie waar je in 'geplaatst' bent.
begrijp ik het goed als jullie in feite zeggen; de uitkomst moet zijn binnen de leer van denominatie waar je geplaatst bent? Dus stel ik was geboren in een rk milieu. Dan had ik de Schriften alleen mogen onderzoeken onder leiding van een priester. En de uitkomst had ook nog eens naar de leer van de rk moeten zijn. M.a.w. wat Luther deed was helemaal mis.

Verder denk ik inderdaad dat een ambsdrager tot grote hulp kan zijn. Maar helaas dwalen er ook. De Bijbel waarschuwt ons er zelfs voor. Volgens mij is niet de leiding van de ambtsdragers essentieel. Maar bovenal de leiding van de Heilige Geest.

Ps ik heb alleen de laatste post gelezen. En de aangehaalde uitspraak viel mij op.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Of als iemand over preken zegt dat ze zuiver zijn.
We zijn allemaal geroepen om de zuiverheid van de prediking te onderzoeken. Zoals men in Berea deed, waar ze "woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren."

En uiteraard toetsen we dan alleen aan het Woord, niet aan de bevinding van een bepaald persoon.
Dat is mooi gezegd. De mensen van Berea namen Paulus' preek mee. Niet om het te bekritiseren, maar om te onderzoek hoe zijn preek door het (oude) Testament werd ondersteund. Dat is ook de enige en veilige manier waarop wij een preek mogen en moeten onderzoeken.

Ds. A. T. Vergunst schrijft op Refoweb:

Een voorganger is en blijft ook een mens en veel voorgangers hebben verkeerde dingen geleerd. Dus we moeten voorzichtig, aandachtig en biddend naar de kerk komen om naar Gods Woord te luisteren. Doorzoek daarom heel bewust zelf het Woord. Petrus schrijft dat de interpretatie van het Woord geen privé-aangelegenheid is maar dat we Schrift met Schrift moeten vergelijken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door samanthi »

Arja schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Of als iemand over preken zegt dat ze zuiver zijn.
We zijn allemaal geroepen om de zuiverheid van de prediking te onderzoeken. Zoals men in Berea deed, waar ze "woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren."

En uiteraard toetsen we dan alleen aan het Woord, niet aan de bevinding van een bepaald persoon.
Dat is mooi gezegd. De mensen van Berea namen Paulus' preek mee. Niet om het te bekritiseren, maar om te onderzoek hoe zijn preek door het (oude) Testament werd ondersteund. Dat is ook de enige en veilige manier waarop wij een preek mogen en moeten onderzoeken.

Ds. A. T. Vergunst schrijft op Refoweb:

Een voorganger is en blijft ook een mens en veel voorgangers hebben verkeerde dingen geleerd. Dus we moeten voorzichtig, aandachtig en biddend naar de kerk komen om naar Gods Woord te luisteren. Doorzoek daarom heel bewust zelf het Woord. Petrus schrijft dat de interpretatie van het Woord geen privé-aangelegenheid is maar dat we Schrift met Schrift moeten vergelijken.
In het grieks wordt een woord gebruikt wat ook gebruikt wordt bij rechtzaken, beoordelen, ziften ed. Wat betekent dat ze er zich van wilde overtuigen en weer opnieuw dat Jezus de Messias was....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie