Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Ambtenaar schreef: Dus als je uit Urk komt, kun je goed zingen omdat ze daar een mannenkoor hebben?
Ja precies! En als je uit Zeeland komt eet je elke dag bolussen en kom je uit Limbirg eet je elke dag vlaai en woon je in Brabant eet je elke dag worstenbroodjes.
Enzovoort AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Mistig »

Persoonlijk vind ik dat Urkers helemaal niet zo mooi kunnen zingen. Althans, de (mannen)koren die mij via YouTube steeds worden aangeboden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:Persoonlijk vind ik dat Urkers helemaal niet zo mooi kunnen zingen. Althans, de (mannen)koren die mij via YouTube steeds worden aangeboden.
Eigenlijk... en eerlijk gezegd ben ik het daar ook mee eens...
Maar ja, je wilt de Urkers ook niet graag voor het hoofd stoten hè?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door crossmountain »

Wat een heerlijk nuchter artikel van Wim Kranendonk onder de titel "YouTube was ooit symbool voor verderf".
Paar citaten:
„De brandstapel op”
Inmiddels is het roer in een groot aantal gemeenten van verschillende kerkverbanden omgegooid. Het gebruik van audiovisuele communicatiemiddelen is op behoorlijke schaal ingevoerd. Daarbij maken kerken onder andere gebruik van YouTube. De naam van dat kanaal was nog geen jaar geleden voldoende om in een preek de goddeloosheid op internet te typeren. En hoe begrijpelijk ook, dat geeft te denken.

Een voormalige commissaris van de Erdee Media Groep zei nogal eens: „Voor principes ga je de brandstapel op.” Met andere woorden: die zijn altijd en onder alle omstandigheden geldend. Wie dat bedenkt, moet zich na de recente koerswijziging wel afvragen wie er nu gelijk heeft. Was de principiële afwijzing van audiovisuele middelen voor kerkdiensten inderdaad terecht, of was het een manier om een persoonlijke opvatting kracht bij te zetten? Met andere woorden: wie moderne communicatiemiddelen principieel afwijst, doet dat voor, tijdens en na de coronacrisis.
(...)
Niet alleen de corona-crisis maar ook de geschiedenis heeft geleerd dat men nogal eens moet terugkomen op principes of krachtig geformuleerde standpunten. Wie herinnert zich niet de ferme afwijzing in diverse kerken van internet en, dientengevolge, van emailgebruik? Daar zijn op synodes uitspraken over gedaan. De ironie is dat synodeleden van sommige van die kerken nu de stukken via email ontvangen.
(...)
Samenhangend met eerdergenoemde voorzichtigheid is ook een zekere mildheid jegens anderen gewenst. Vaak is het zo dat bij de komst van een nieuw product de voor- en tegenstanders van gebruik elkaar afwijzen en veroordelen. Daarmee is niemand geholpen. Laat er begrip zijn voor hen die nieuwigheden afwijzen en die daar niet mee willen of kunnen omgaan. Soms hebben die mensen tijd nodig. Soms ligt afwijzing diep verankerd in hun gemoed. Om het eens ouderwets te zeggen: dat ligt teer. Laat dat gerespecteerd worden. Doe daar niet meesmuilend over. Maar datzelfde geldt ook omgekeerd. Iemand die voordelen of kansen ziet in het gebruik van moderne vindingen is niet per definitie een ‘lichtmis’. Dat kan een loyaal en betrouwbaar iemand zijn.

Die geest van broederschap wordt nogal eens gemist. Ga met elkaar in gesprek, in openheid en met wederzijds vertrouwen, om tot een afgewogen oordeel te komen. Een oordeel dat stand kan houden.

Zekere mildheid jegens anderen is gewenst
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Hendrikus »

Mistig schreef:Persoonlijk vind ik dat Urkers helemaal niet zo mooi kunnen zingen. Althans, de (mannen)koren die mij via YouTube steeds worden aangeboden.
Wel hard, maar niet mooi, zei mijn moeder dan ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Ik vind het jammer dat de heer Kranendonk niet ingaat op de domheid die aan dit soort wederzijdse veroordelingen ten grondslag ligt. Dat ligt vast ook te gevoelig. Het is ook niet mild om de ander domheid te verwijten, maar het kan wel tot mildheid leiden eigen domheid in te zien.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Ik vind het jammer dat de heer Kranendonk niet ingaat op de domheid die aan dit soort wederzijdse veroordelingen ten grondslag ligt. Dat ligt vast ook te gevoelig. Het is ook niet mild om de ander domheid te verwijten, maar het kan wel tot mildheid leiden eigen domheid in te zien.

Domheid wil ik het niet noemen. Maar we leren maar traag.

Als je soms de felheid leest en hoort in afkeurende reacties over zaken die nu helemaal geaccepteerd zijn, zou je toch denken dat bij een volgende vernieuwing men wat terughoudender is met het direct veroordelen met grote woorden.

Maar na de fiets, de stoomtrein, de waterleiding, het kunstgebit, de boekdrukkunst, nieuwe psalmberijming, het vaccin, de verzekering, geluidsband, kerktelefoon, de radio, de televisie . de legging, internet, Social Media als Youtube etc, etc hebben we als gezindte blijkbaar nog niets geleerd.
Er is altijd weer een groep mensen die iets nieuws weer heel ongenuanceerd met grote woorden wegzet als duivels, onbijbels en goddeloos om er na een aantal jaren toch dankbaar gebruik van te maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Bezorgd schreef:nieuwe psalmberijming
Tja, dat lijkt me logisch, dat je daar tegen bent.
Bezorgd schreef:de legging
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... sterschap/ Geheel eens!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Op sommige gezelschappen geloofde men dat als je waarachtig geestelijk leven bezat, je je geen kunstgebit liet aanmeten.

In de onderstaande waargebeurde anekdote lees je er wat van.
Ds. P. de Vries schreef:Van der Sluys belde bij de andere deur aan. Ook de man die de deur opende en zijn vrouw waren geheel in het zwart. Van der Sluys vroeg aan deze opa of er soms een sterfgeval in de familie was, omdat hij zijn kleinkinderen in het zwart zag, een rouwgebruik dat toen nog vrij algemeen was. Dit bleek inderdaad het geval. Een kleinzoontje was verongelukt. Van der Sluys betuigde zijn deelneming. De man zei dat er aan het sterfgeval ook een andere kant zat.

Zijn dochter was reeds voordat haar zoontje veron­ge­lukte in het zwart gegaan in de over­tuiging dat dit God welbehaaglijk was. Zij zag graag dat haar hele gezin in het zwart ging. De oudere kinderen wilden dat niet. ‘Maar’, zo zei de opa, ‘door het verongeluk­ken van hun broertje had God daar Zelf nu voor gezorgd.’ Met ontsteltenis hoorde Van der Sluys dit alles aan. Hij had diep medelijden met de kinderen die van God de indruk kregen dat Hij hun broertje had laten verongelukken, opdat zij in het zwart zouden gaan. Hoewel Van der Sluys als voorganger ook zelf in het zwart gekleed ging, voelde dat hij tegen deze godsdienst moest waarschuwen,

De opa die het harmonium te koop had, begon te vermoeden dat Van der Sluys voor­ganger was en vroeg of hij soms predikant was. Dat was Van der Sluys niet helemaal, maar hij preekte wel. Dat hij hulpprediker was in de Hervormde Kerk kon de man niet begrijpen. Hij noemde de naam van de kerk waartoe hijzelf behoorde en dat was volgens hem de beste van Neder­land. ‘Nu,’ zei Van der Sluys, ‘daarover wil ik niet twisten. Maar dan begrijp ik niet dat je er zo bij durft te zitten.’ De man keek hem niet begrijpend aan.

‘Man’, zei Van der Sluys, ‘de eerste keer dat je je mond opendeed, zag ik al dat je van het genadeleven geen weet hebt. Je heb namelijk een kunstgebit. Dat heeft Gods volk niet. Die hebben er geen behoefte aan de afbraak van het lichaam des doods te verbergen. Ik zie ook dat je de wereld nog aan je armen draagt, want je hebt een polshorloge. Dat je een horloge wilt hebben, kan ik begrijpen, maar neem dan net als al Gods volk een vestzakhorloge.’ Dat laatste droeg Van der Sluys zelf ook. Overi­gens zonder dat dit voor hem enige godsdienstige bete­kenis had.

De man wist niet wat hem overkwam. Toen is Van der Sluys gaan vertellen dat hij deze en der­­gelijke poppenkast op gezelschappen in Charlois had gehoord. ‘Ik heb daar ge­luk­kig ook andere dingen gehoord,’ zo zei hij, ‘maar dat kan ik helaas tot dusver van u niet zeg­gen. Het is enkel buitenkant en beschouwing.’ Toen heeft hij iets verteld van het feit dat God het verlorene zoekt en dat het nu de vraag is of wij ons een verlorene weten en tot die God zijn gaan roepen die het verlorene zoekt en in nood helpt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Bezorgd schreef:nieuwe psalmberijming
Tja, dat lijkt me logisch, dat je daar tegen bent.
Bezorgd schreef:de legging
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... sterschap/ Geheel eens!
Het is geen antwoord.
Het is een mening ventileren en een mening van een ander belachelijk maken.
Allee de lange rok zou je uit de Bijbel kunnen halen, met een legging is niet mis, met een broek voor dames ook niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door merel »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Bezorgd schreef:nieuwe psalmberijming
Tja, dat lijkt me logisch, dat je daar tegen bent.
Bezorgd schreef:de legging
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... sterschap/ Geheel eens!
Bezorgd schreef: Domheid wil ik het niet noemen. Maar we leren maar traag.

Als je soms de felheid leest en hoort in afkeurende reacties over zaken die nu helemaal geaccepteerd zijn, zou je toch denken dat bij een volgende vernieuwing men wat terughoudender is met het direct veroordelen met grote woorden.

Maar na de fiets, de stoomtrein, de waterleiding, het kunstgebit, de boekdrukkunst, nieuwe psalmberijming, het vaccin, de verzekering, geluidsband, kerktelefoon, de radio, de televisie . de legging, internet, Social Media als Youtube etc, etc hebben we als gezindte blijkbaar nog niets geleerd.
Er is altijd weer een groep mensen die iets nieuws weer heel ongenuanceerd met grote woorden wegzet als duivels, onbijbels en goddeloos om er na een aantal jaren toch dankbaar gebruik van te maken.
Dat je niet houdt van een nieuwe psalmberijming kan ik mij nog enigzins voorstellen. Ik vind de OB ook fijner, maar alleen gebaseerd op het feit dat ik veel psalmen uit mijn hoofd ken. Ik heb niets tegen een nieuwe psalmberijming en vind dit zeker niet onbijbels.

En ik denk dat broeken, leggings over enige tijd in hetzelfde genre vallen als kunstgebitten.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Op sommige gezelschappen geloofde men dat als je waarachtig geestelijk leven bezat, je je geen kunstgebit liet aanmeten.

In de onderstaande waargebeurde anekdote lees je er wat van.
Ds. P. de Vries schreef:Van der Sluys belde bij de andere deur aan. Ook de man die de deur opende en zijn vrouw waren geheel in het zwart. Van der Sluys vroeg aan deze opa of er soms een sterfgeval in de familie was, omdat hij zijn kleinkinderen in het zwart zag, een rouwgebruik dat toen nog vrij algemeen was. Dit bleek inderdaad het geval. Een kleinzoontje was verongelukt. Van der Sluys betuigde zijn deelneming. De man zei dat er aan het sterfgeval ook een andere kant zat.

Zijn dochter was reeds voordat haar zoontje veron­ge­lukte in het zwart gegaan in de over­tuiging dat dit God welbehaaglijk was. Zij zag graag dat haar hele gezin in het zwart ging. De oudere kinderen wilden dat niet. ‘Maar’, zo zei de opa, ‘door het verongeluk­ken van hun broertje had God daar Zelf nu voor gezorgd.’ Met ontsteltenis hoorde Van der Sluys dit alles aan. Hij had diep medelijden met de kinderen die van God de indruk kregen dat Hij hun broertje had laten verongelukken, opdat zij in het zwart zouden gaan. Hoewel Van der Sluys als voorganger ook zelf in het zwart gekleed ging, voelde dat hij tegen deze godsdienst moest waarschuwen,

De opa die het harmonium te koop had, begon te vermoeden dat Van der Sluys voor­ganger was en vroeg of hij soms predikant was. Dat was Van der Sluys niet helemaal, maar hij preekte wel. Dat hij hulpprediker was in de Hervormde Kerk kon de man niet begrijpen. Hij noemde de naam van de kerk waartoe hijzelf behoorde en dat was volgens hem de beste van Neder­land. ‘Nu,’ zei Van der Sluys, ‘daarover wil ik niet twisten. Maar dan begrijp ik niet dat je er zo bij durft te zitten.’ De man keek hem niet begrijpend aan.

‘Man’, zei Van der Sluys, ‘de eerste keer dat je je mond opendeed, zag ik al dat je van het genadeleven geen weet hebt. Je heb namelijk een kunstgebit. Dat heeft Gods volk niet. Die hebben er geen behoefte aan de afbraak van het lichaam des doods te verbergen. Ik zie ook dat je de wereld nog aan je armen draagt, want je hebt een polshorloge. Dat je een horloge wilt hebben, kan ik begrijpen, maar neem dan net als al Gods volk een vestzakhorloge.’ Dat laatste droeg Van der Sluys zelf ook. Overi­gens zonder dat dit voor hem enige godsdienstige bete­kenis had.

De man wist niet wat hem overkwam. Toen is Van der Sluys gaan vertellen dat hij deze en der­­gelijke poppenkast op gezelschappen in Charlois had gehoord. ‘Ik heb daar ge­luk­kig ook andere dingen gehoord,’ zo zei hij, ‘maar dat kan ik helaas tot dusver van u niet zeg­gen. Het is enkel buitenkant en beschouwing.’ Toen heeft hij iets verteld van het feit dat God het verlorene zoekt en dat het nu de vraag is of wij ons een verlorene weten en tot die God zijn gaan roepen die het verlorene zoekt en in nood helpt.
Precies zo als ik hem herinner. ( Leen van der Sluijs)
Zoveel onderwijs van hem gehad en inderdaad; hij was scherp tegen 'vrome poppenkast' .
Maar preekte een bereidwillige Verlosser met zoveel aandrang, dat vergeet ik m'n leven lang niet meer.
Ook had ik het voorrecht op een soort Bijbelkring te komen, waar hij de leiding had.
Weemoed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door eilander »

On-topic verder alstublieft.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Bezorgd schreef:nieuwe psalmberijming
Tja, dat lijkt me logisch, dat je daar tegen bent.
Bezorgd schreef:de legging
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... sterschap/ Geheel eens!
Kunstgebit is beantwoord. Gold ook voor een bril trouwens. Ook daar was kritiek op.
De nieuwe psalmberijming zing je zelf uit, ik doelde op de overgang van Datheen naar 1773
De legging is bijna nergens een discussie meer.

Maar het geeft allemaal aan, dat er in het begin van vernieuwingen heel fel en stellig gereageerd wordt.
Zelfde als met videodiensten. Tot de nood aan de man is nu in deze coronacrisis en men de zegen er van inziet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:het kunstgebit
Wie was daar op tegen?
Bezorgd schreef:nieuwe psalmberijming
Tja, dat lijkt me logisch, dat je daar tegen bent.
Bezorgd schreef:de legging
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19 ... sterschap/ Geheel eens!
Kunstgebit is beantwoord. Gold ook voor een bril trouwens. Ook daar was kritiek op.
De nieuwe psalmberijming zing je zelf uit, ik doelde op de overgang van Datheen naar 1773
De legging is bijna nergens een discussie meer.

Maar het geeft allemaal aan, dat er in het begin van vernieuwingen heel fel en stellig gereageerd wordt.
Zelfde als met videodiensten. Tot de nood aan de man is nu in deze coronacrisis en men de zegen er van inziet.
eilander schreef:On-topic verder alstublieft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie