Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Ik vind het curatorium wel een menselijke instelling en ik meen dat daar ook menselijke fouten gemaakt worden, maar ik geloof dat God ondanks al die menselijke gebreken deze instelling toch wil zegenen.
Oké, eens. Dat wil dus zeggen, terugkomend op het eerste punt, dat jij ook niet met zekerheid kan stellen dat het Gods wil is dat iemand 50 jaar in het ambt zit en dat mensen daar dus niets van kunnen en mogen zeggen.
Zolang de ambtsdrager zijn werk doet volgens Gods Woord en zoekende het heil der gemeente, dienen we hem als van God geroepen te zien. En dan vind ik het heel erg als wij daar menselijke termijnen aan gaan vaststellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Ik vind het curatorium wel een menselijke instelling en ik meen dat daar ook menselijke fouten gemaakt worden, maar ik geloof dat God ondanks al die menselijke gebreken deze instelling toch wil zegenen.
Oké, eens. Dat wil dus zeggen, terugkomend op het eerste punt, dat jij ook niet met zekerheid kan stellen dat het Gods wil is dat iemand 50 jaar in het ambt zit en dat mensen daar dus niets van kunnen en mogen zeggen.
Zolang de ambtsdrager zijn werk doet volgens Gods Woord en zoekende het heil der gemeente, dienen we hem als van God geroepen te zien. En dan vind ik het heel erg als wij daar menselijke termijnen aan gaan vaststellen.
Dus...

Zolang de predikant zijn werk doet volgens Gods Woord en zoekende het heil van gemeente A, dienen we hem als van God geroepen te zien in die plaats. En dan vind ik het heel erg als wij daar mensen in gemeente B anders over denken, en een beroep op hem uitbrengen.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik vind het curatorium wel een menselijke instelling en ik meen dat daar ook menselijke fouten gemaakt worden, maar ik geloof dat God ondanks al die menselijke gebreken deze instelling toch wil zegenen.

Als je door God tot ouderling wordt geroepen, vind ik niet dat je als kerkenraad je medebroeder na een x-aantal jaren moet verplichten om het door God hem opgelegde ambt neer te leggen, omdat dit volgens een menselijke gedachte verstandiger zou zijn voor de gemeente.
Waarom vind je het ene dan wel goed en het ander niet? Waarom beroep je je bij het curatorium niet op al dan niet een Bijbelse instelling/onderbouwing?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

gallio schreef:
Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Ik vind het curatorium wel een menselijke instelling en ik meen dat daar ook menselijke fouten gemaakt worden, maar ik geloof dat God ondanks al die menselijke gebreken deze instelling toch wil zegenen.
Oké, eens. Dat wil dus zeggen, terugkomend op het eerste punt, dat jij ook niet met zekerheid kan stellen dat het Gods wil is dat iemand 50 jaar in het ambt zit en dat mensen daar dus niets van kunnen en mogen zeggen.
Zolang de ambtsdrager zijn werk doet volgens Gods Woord en zoekende het heil der gemeente, dienen we hem als van God geroepen te zien. En dan vind ik het heel erg als wij daar menselijke termijnen aan gaan vaststellen.
Dus...

Zolang de predikant zijn werk doet volgens Gods Woord en zoekende het heil van gemeente A, dienen we hem als van God geroepen te zien in die plaats. En dan vind ik het heel erg als wij daar mensen in gemeente B anders over denken, en een beroep op hem uitbrengen.
Dus een vacante gemeente mag niet beroepen ?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4781
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Erskinees schreef:
Hollander schreef:Terwijl juist wél in deze discussie van de veronderstelling wordt uitgegaan dat deze causaliteit in algemeenheid bestaat. Dat is een kwalijke zaak.
Toch lijkt het erop dat Calvijn, zie citaat zoals eerder genoemd in dit topic, en de vaderen en opstellers van de DKO ook van deze veronderstelling zijn uitgegaan of er ten minste rekening mee hebben gehouden. Zo kwalijk is dat dus niet.
Klopt, Calvijn en de DKO worden hooggeroemd maar als het niet uitkomt schuift men ze zeer gemakkelijk op zij.
In het bevestiging formulier wordt hier ook niet voor niets op gewezen, het gevaar is zelf vrij groot.
In elk hart leeft heerszucht...
Beter niet te weinig mensen in de kerkenraad en periodiek aftreden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:En als het Zijn wil is dat een jonger persoon ouderling moet worden? Mag je dan wel zeggen: ik had liever een ander?
Exact. Jan spreekt zich tegen.
Welnee, ik probeer alleen jouw reacties van iets meer evenwicht te voorzien. Als een oude ouderling na 35 jaar zijn ambt neerlegt i.v.m. leeftijdsomstandigheden, is het heus niet verkeerd als er een jonge broeder voor in de plaats komt.
Je kan toch je ambt niet neerleggen? … mitsdien van God geroepen. Gaat een mens dan bepalen wanneer hij moet stoppen? Ik probeer de discussie een beetje te volgen, maar er zitten wel wat ongerijmdheden in.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De regel is dat je termijn vanzelf ophoudt. Daar hoef je niets voor neer te leggen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:De regel is dat je termijn vanzelf ophoudt. Daar hoef je niets voor neer te leggen.
Hooguit je agenda, nadat je erin gekeken hebt en hebt vastgesteld dat je twee termijnen van vier jaar erop zitten.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:De regel is dat je termijn vanzelf ophoudt. Daar hoef je niets voor neer te leggen.
Hooguit je agenda, nadat je erin gekeken hebt en hebt vastgesteld dat je twee termijnen van vier jaar erop zitten.
Nee nee, God roept iemand tot het ambt en Hij spreekt ook als het genoeg is. Dat heb ik pas zelf nog gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:De regel is dat je termijn vanzelf ophoudt. Daar hoef je niets voor neer te leggen.
Hooguit je agenda, nadat je erin gekeken hebt en hebt vastgesteld dat je twee termijnen van vier jaar erop zitten.
Nee nee, God roept iemand tot het ambt en Hij spreekt ook als het genoeg is. Dat heb ik pas zelf nog gehoord.
Klopt helemaal.
En als Hij nooit spreekt dat het genoeg is, kan je afvragen of het een Goddelijke roeping was.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:De regel is dat je termijn vanzelf ophoudt. Daar hoef je niets voor neer te leggen.
Hooguit je agenda, nadat je erin gekeken hebt en hebt vastgesteld dat je twee termijnen van vier jaar erop zitten.
Nee nee, God roept iemand tot het ambt en Hij spreekt ook als het genoeg is. Dat heb ik pas zelf nog gehoord.
Dat is niet te controleren. Iedereen kan dat wel zeggen.
Daarom roept de gemeente. En omdat dan nog steeds niet zeker is of ook God geroepen heeft, is een beperkte dienstduur verstandig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:De regel is dat je termijn vanzelf ophoudt. Daar hoef je niets voor neer te leggen.
Hooguit je agenda, nadat je erin gekeken hebt en hebt vastgesteld dat je twee termijnen van vier jaar erop zitten.
Nee nee, God roept iemand tot het ambt en Hij spreekt ook als het genoeg is. Dat heb ik pas zelf nog gehoord.
Klopt helemaal.
En als Hij nooit spreekt dat het genoeg is, kan je afvragen of het een Goddelijke roeping was.
Suggereer je daarmee dat een 77-jarige ouderling eigenlijk niet door God geroepen is, als hij al 50 jaar ouderling is en zich nogmaals verkiesbaar stelt? (Dit is een willekeurig voorbeeld.)
refo schreef:En omdat dan nog steeds niet zeker is of ook God geroepen heeft, is een beperkte dienstduur verstandig.
Laten we zeggen: minimaal 15 jaar en maximaal 60 jaar. Oké?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Uit mijn jonge jaren kan ik herinneren dat een oude ouderling zijn ambt neerlegde i.v.m. zijn leeftijd. Hij bleef wel in het ouderlingenbankje zitten. Waarom?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Uit mijn jonge jaren kan ik herinneren dat een oude ouderling zijn ambt neerlegde i.v.m. zijn leeftijd. Hij bleef wel in het ouderlingenbankje zitten. Waarom?
Uitzonderlijk ja, lijkt me niet een normale gang van zaken. Wellicht een bepaalde reden voor. Leeft die man nog?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
CvdW schreef:Uit mijn jonge jaren kan ik herinneren dat een oude ouderling zijn ambt neerlegde i.v.m. zijn leeftijd. Hij bleef wel in het ouderlingenbankje zitten. Waarom?
Uitzonderlijk ja, lijkt me niet een normale gang van zaken. Wellicht een bepaalde reden voor. Leeft die man nog?
Ik ken dat ook wel. Ouderling in ruste. Of het normaal is weet ik niet. Ik vond het toen wel aardig dat hij mocht blijven zitten.
Plaats reactie