Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Hollander schreef:En als dat een twintiger is die geen ambtelijke jaren als dienstjaren heeft?
Dan heeft Jan die liever. :D
Nee. Ik heb liever oudere mensen die over mij gesteld zijn, dan jongere mensen.
waarom dat dan ?
Het gaat ook om de kwaliteiten natuurlijk.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Hollander schreef:En als dat een twintiger is die geen ambtelijke jaren als dienstjaren heeft?
Dan heeft Jan die liever. :D
Nee. Ik heb liever oudere mensen die over mij gesteld zijn, dan jongere mensen.
Je kiest liever je eigen opzieners uit?
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Hollander schreef:En als dat een twintiger is die geen ambtelijke jaren als dienstjaren heeft?
Dan heeft Jan die liever. :D
Nee. Ik heb liever oudere mensen die over mij gesteld zijn, dan jongere mensen.
Je kiest liever je eigen opzieners uit?
Oudere mensen hebben veel meer overwicht. Dat is voor mij fijner.

Verder: iedereen die hier pleit voor een maximale ambtstermijn, kiest ook liever eigen opzieners uit. Dus...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef: Oudere mensen hebben veel meer overwicht. Dat is voor mij fijner.

Verder: iedereen die hier pleit voor een maximale ambtstermijn, kiest ook liever eigen opzieners uit. Dus...
Dat punt over die oudere mensen is uiteraard volledig afhankelijk van de persoon.
Dat laatste is een hele flauwe opmerking, ver naast de waarheid en inhoud van de diverse posts.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef: Oudere mensen hebben veel meer overwicht. Dat is voor mij fijner.

Verder: iedereen die hier pleit voor een maximale ambtstermijn, kiest ook liever eigen opzieners uit. Dus...
Dat punt over die oudere mensen is uiteraard volledig afhankelijk van de persoon.
Dat laatste is een hele flauwe opmerking, ver naast de waarheid en inhoud van de diverse posts.
Toch vind ik jouw toon ook niet zo heel prettig, als ik eerlijk ben. Ik ken legio voorbeelden van achtenswaardige en eerbiedwaardige ouderlingen die tientallen jaren met veel Godsvrucht, in alle getrouwheid en met grote ijver in gemeenten mochten dienen. Om dat dan zomaar allemaal terzijde te schuiven en er een maximale termijn aan vast te zetten, vind ik erg menselijk gedacht. Ik geef @DIA dan ook helemaal gelijk dat we niet té menselijk moeten denken. De HEERE roept, en als Hij spreekt dat de tijd als ambtsdrager voorbij is, dan gebeurt dat ook. Daar hoeven wij geen maximale termijn van 6, 10 of 12 jaar op te zetten. Als God wil dat het 50 jaar duurt, dan hebben wij daar niets, maar dan ook helemaal niets over te zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

En als het Zijn wil is dat een jonger persoon ouderling moet worden? Mag je dan wel zeggen: ik had liever een ander?
-
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef: Oudere mensen hebben veel meer overwicht. Dat is voor mij fijner.

Verder: iedereen die hier pleit voor een maximale ambtstermijn, kiest ook liever eigen opzieners uit. Dus...
Dat punt over die oudere mensen is uiteraard volledig afhankelijk van de persoon.
Dat laatste is een hele flauwe opmerking, ver naast de waarheid en inhoud van de diverse posts.
Toch vind ik jouw toon ook niet zo heel prettig, als ik eerlijk ben. Ik ken legio voorbeelden van achtenswaardige en eerbiedwaardige ouderlingen die tientallen jaren met veel Godsvrucht, in alle getrouwheid en met grote ijver in gemeenten mochten dienen. Om dat dan zomaar allemaal terzijde te schuiven en er een maximale termijn aan vast te zetten, vind ik erg menselijk gedacht. Ik geef @DIA dan ook helemaal gelijk dat we niet té menselijk moeten denken. De HEERE roept, en als Hij spreekt dat de tijd als ambtsdrager voorbij is, dan gebeurt dat ook. Daar hoeven wij geen maximale termijn van 6, 10 of 12 jaar op te zetten. Als God wil dat het 50 jaar duurt, dan hebben wij daar niets, maar dan ook helemaal niets over te zeggen.
Dit klinkt zo lekker behoudend, maar besef je wel dat je zelf net zo goed te menselijk denkt over dit onderwerp? Want God kan Zijn plan laten uitvoeren door anderen die een taak overnemen. Ook door een jonger persoon en ook door een persoon die nog weinig ervaring heeft.

Verder zal het je wel bekend zijn dat in veel bedrijven, organizaties, clubs, en ja, ook in kerken, er regels zijn om machtsmisbruik te voorkomen als het gaat over ongewenste verhoudingen en financieel ontoelaatbare praktijken. Met jouw redenatie hebben we dat ook niet nodig, want meestal gaat het toch wel goed en als het niet goed zou gaan wordt zo’n persoon gewoon niet meer herkozen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef:En als het Zijn wil is dat een jonger persoon ouderling moet worden? Mag je dan wel zeggen: ik had liever een ander?
Exact. Jan spreekt zich tegen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef: Oudere mensen hebben veel meer overwicht. Dat is voor mij fijner.

Verder: iedereen die hier pleit voor een maximale ambtstermijn, kiest ook liever eigen opzieners uit. Dus...
Dat punt over die oudere mensen is uiteraard volledig afhankelijk van de persoon.
Dat laatste is een hele flauwe opmerking, ver naast de waarheid en inhoud van de diverse posts.
Toch vind ik jouw toon ook niet zo heel prettig, als ik eerlijk ben. Ik ken legio voorbeelden van achtenswaardige en eerbiedwaardige ouderlingen die tientallen jaren met veel Godsvrucht, in alle getrouwheid en met grote ijver in gemeenten mochten dienen. Om dat dan zomaar allemaal terzijde te schuiven en er een maximale termijn aan vast te zetten, vind ik erg menselijk gedacht. Ik geef @DIA dan ook helemaal gelijk dat we niet té menselijk moeten denken. De HEERE roept, en als Hij spreekt dat de tijd als ambtsdrager voorbij is, dan gebeurt dat ook. Daar hoeven wij geen maximale termijn van 6, 10 of 12 jaar op te zetten. Als God wil dat het 50 jaar duurt, dan hebben wij daar niets, maar dan ook helemaal niets over te zeggen.
Bid en werk Jan. En je gaat aan 1 punt in ieder geval voorbij. Bij een maximum termijn, gaat iemand maar 1 periode 'eruit'. Die persoon komt dan echt wel weer terug. Ook voor de persoon zelf kan een periode niet in het ambt misschien best goed zijn. Het is vaak nl erg intensief en trekt soms roofbouw op persoon en gezin. Soms he. Voordat je komt met 'ik ken voorbeelden'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Mannetje schreef:En als het Zijn wil is dat een jonger persoon ouderling moet worden? Mag je dan wel zeggen: ik had liever een ander?
Exact. Jan spreekt zich tegen.
Welnee, ik probeer alleen jouw reacties van iets meer evenwicht te voorzien. Als een oude ouderling na 35 jaar zijn ambt neerlegt i.v.m. leeftijdsomstandigheden, is het heus niet verkeerd als er een jonge broeder voor in de plaats komt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:(…) Als God wil dat het 50 jaar duurt, dan hebben wij daar niets, maar dan ook helemaal niets over te zeggen.
Het wonderlijke van de Heere is dat Zijn wegen en gedachten veel hoger zijn dan onze gedachten. Christus gebruikt in Zijn dienst (onwaardige) mensen om te dienen als instrumenten door de Heilige Geest. De uitspraak die jij doet over "de wil van God" impliceert dat je die hele wil kan doorgronden en daaruit de conclusie trekt dat wij, in de door jou genoemde situatie, niets te vertellen hebben. Je zet je eigen gedachten dan dus boven Gods wil.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:(…) Als God wil dat het 50 jaar duurt, dan hebben wij daar niets, maar dan ook helemaal niets over te zeggen.
Het wonderlijke van de Heere is dat Zijn wegen en gedachten veel hoger zijn dan onze gedachten. Christus gebruikt in Zijn dienst (onwaardige) mensen om te dienen als instrumenten door de Heilige Geest. De uitspraak die jij doet over "de wil van God" impliceert dat je die hele wil kan doorgronden en daaruit de conclusie trekt dat wij, in de door jou genoemde situatie, niets te vertellen hebben. Je zet je eigen gedachten dan dus boven Gods wil.
Nee. Als je zegt dat het verstandig is om een maximaal achtereenvolgende ambtstermijn te hanteren voor ouderlingen en diakenen, zet je mijns inziens ook je eigen gedachten boven Gods wil. Ik lees nergens dat Gods Woord dit voorschrijft. Sterker nog: het Oude Testament pleit zelfs voor de visie die ik heb.

Daarnaast moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat niet alles naar Gods wil is, maar dat er ook dingen gebeuren onder Zijn toelating, die niet in Zijn gunst zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:(…) Als God wil dat het 50 jaar duurt, dan hebben wij daar niets, maar dan ook helemaal niets over te zeggen.
Het wonderlijke van de Heere is dat Zijn wegen en gedachten veel hoger zijn dan onze gedachten. Christus gebruikt in Zijn dienst (onwaardige) mensen om te dienen als instrumenten door de Heilige Geest. De uitspraak die jij doet over "de wil van God" impliceert dat je die hele wil kan doorgronden en daaruit de conclusie trekt dat wij, in de door jou genoemde situatie, niets te vertellen hebben. Je zet je eigen gedachten dan dus boven Gods wil.
Nee. Als je zegt dat het verstandig is om een maximaal achtereenvolgende ambtstermijn te hanteren voor ouderlingen en diakenen, zet je mijns inziens ook je eigen gedachten boven Gods wil. Ik lees nergens dat Gods Woord dit voorschrijft. Sterker nog: het Oude Testament pleit zelfs voor de visie die ik heb.

Daarnaast moeten we natuurlijk ook niet vergeten dat niet alles naar Gods wil is, maar dat er ook dingen gebeuren onder Zijn toelating, die niet in Zijn gunst zijn.
Ik heb hier, o.a. vanwege de reden die jij noemt, dan ook niet gepleit voor dwingende ambtstermijnen. Overigens moet je het OT en NT altijd in samenhang lezen, het NT geeft enkele concrete aanwijzingen voor de inrichting van de kerkelijke gemeente, maar laat deze 'termijnen-discussie' buiten beschouwing.

Met je eerste alinea val je ieder kerkelijk systeem aan dat vanuit de hand van mensen is voortgekomen, want dat zou dan dus altijd gelijk staan aan het onderwerpen van Gods wil aan menselijke gedachten. Volgens mij draai je nu zaken om. Kerkelijke regels, afspraken, ordes, mógen besproken en vastgelegd worden. Niet alles is concreet in de Bijbel benoemd. Juist daarom wordt het lichaam van Christus gediend door van God gevolmachtigde ambtsdragers. Dat is (als het goed is) niet omdat zíj in alles Gods wil denken te weten of te kunnen doorgronden, maar wel omdat zij van Godswege zijn aangesteld om biddend het kerkelijke leven te leiden en te structureren.

Als jij stelt dat het instellen van een max. aantal ambtstermijnen gelijk staat aan het "eigen gedachten boven Gods wil" stellen, dan heb je niet begrepen wat ik zojuist zei. Als je dat werkelijk bedoeld, dan volgt daaruit volgens de conclusie dat je het GG curatorium een menselijke instelling vind en dat dit dus voortvloeit uit "eigen gedachten boven Gods wil". Ik neem aan dat je dat niet bedoeld?
Laatst gewijzigd door Hollander op 08 mei 2020, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Ik vind het curatorium wel een menselijke instelling en ik meen dat daar ook menselijke fouten gemaakt worden, maar ik geloof dat God ondanks al die menselijke gebreken deze instelling toch wil zegenen.

Als je door God tot ouderling wordt geroepen, vind ik niet dat je als kerkenraad je medebroeder na een x-aantal jaren moet verplichten om het door God hem opgelegde ambt neer te leggen, omdat dit volgens een menselijke gedachte verstandiger zou zijn voor de gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik vind het curatorium wel een menselijke instelling en ik meen dat daar ook menselijke fouten gemaakt worden, maar ik geloof dat God ondanks al die menselijke gebreken deze instelling toch wil zegenen.
Oké, eens. Dat wil dus zeggen, terugkomend op het eerste punt, dat jij ook niet met zekerheid kan stellen dat het Gods wil is dat iemand 50 jaar in het ambt zit en dat mensen daar dus niets van kunnen en mogen zeggen.
Plaats reactie