Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Bertiel »

De lokale horeca gesteund door eten af te halen.
Asperges met ham en met zalm. Vooraf carpaccio en garnalenkroketten.
Na een aardbei panne cotta
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

merel schreef:
Orchidee schreef:Ja mijn dochters en man zijn volwassen maar 1 dochter woont al bijna 2 jaar op zichzelf en waardeert mijn kookkunsten nog altijdAfbeelding
Maar man en dochterlief +as schoonzoon zijn wat kieskeurigerAfbeeldingAfbeelding
Jouw man ook? Dat maakt het inderdaad lastiger.

@ Mara ik had het niet over een vol bord tegen heug en meug. Met kleine kinderen begin je met 1 hapje en tegen de tijd dat ze tiener zijn lusten ze echt wel een klein bordje.

Wij hebben één slechte eter. Vanaf dat ze vast voedsel kreeg een gevecht geweest.
Ik dacht: kom op, de jongste mag niet het verwende meisje worden.
Maar ik heb het gevecht verloren. Vaak buikpijn en spugen.
Ook na het eten van dingen die ze wel lekker vindt.

Bleek later dat ze van veel eten teveel maagzuur krijgt. En buikpijn.
Nu krijgt ze maagtabletten dus nu spuugt ze minder na het eten. Maar van lactose krijgt ze nog steeds buikpijn. En inderdaad Merel, soms drinkt ze toch yoki of chocomelk omdat ze dat zo graag lust dat ze de buikpijn voor lief neemt.
Maar iets waar citrusvruchten inzit (of citroenzuur....zit best in veel producten)reageert ze heel sterk op. Ook op peulvruchten.
Ze neemt soms een hap en dan zwellen haar klieren al op.

Ook de structuur van het eten is bij haar een probleem. En dat bleek een typisch autisme probleem te zijn.
Nu moet ze 3 happen van iets nemen (behalve als ze er lichamelijk op reageert)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

helma schreef: Wij hebben één slechte eter. Vanaf dat ze vast voedsel kreeg een gevecht geweest.
Ik dacht: kom op, de jongste mag niet het verwende meisje worden.
Maar ik heb het gevecht verloren. Vaak buikpijn en spugen.
Ook na het eten van dingen die ze wel lekker vindt.
Een van mijn kinderen kan niet veel eten, dus hij eet over de dag verspreid meerdere kleinere maaltijden.
helma schreef:Nu krijgt ze maagtabletten dus nu spuugt ze minder na het eten. Maar van lactose krijgt ze nog steeds buikpijn. En inderdaad Merel, soms drinkt ze toch yoki of chocomelk omdat ze dat zo graag lust dat ze de buikpijn voor lief neemt.
Of ze durft dit bij iemand anders niet te zeggen.
Kinderen moesten vroeger melk drinken, (Joris Driepinter, Melk de witte motor) en ik had als kind vaak buikpijn.
Pas bij een allergietest 10 jaar geleden bleek dat ik allergisch ben.
Maar omdat ik het al die jaren ben blijven drinken, heeft mijn lichaam zich er aan aangepast, maar het is dus wel aantoonbaar.

Ik blijf het raar vinden dat kinderen iets zouden moeten eten, wat ze niet lusten.
Volwassenen doen dit toch ook niet?
Er zijn wel extremen bekend van kinderen die huilend boven hun koudgeworden andijvieprak zitten te huilen.
En nu jaren later nog steeds misselijk worden van de aanblik van andijvie.

Eten en slapen kun je niet dwingen, wist ik al heel snel.
Al was de oudste een heel makkelijk kind, die lustte echt alles.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:[
Ik blijf het raar vinden dat kinderen iets zouden moeten eten, wat ze niet lusten.
Volwassenen doen dit toch ook niet?
Er zijn wel extremen bekend van kinderen die huilend boven hun koudgeworden andijvieprak zitten te huilen.
En nu jaren later nog steeds misselijk worden van de aanblik van andijvie.

Eten en slapen kun je niet dwingen, wist ik al heel snel.
Al was de oudste een heel makkelijk kind, die lustte echt alles.
Er zijn legio volwassenen die gewoon dingen eten die zij minder lekker vinden. Ik eet nog steeds groente waar ik ook niet van houd. Ik zou niet weten waarom niet. Als ik rekening moet houden met de smaak van een ieder qua eten zou er bizar weinig over blijven. De ervaring leert dat men dan steeds kieskeuriger wordt.

En huilen boven een koud geworden hap ( en geen bord) eten is hier ook wel eens gebeurd. Jammer dan, had je het moeten eten toen het nog warm was. Vaak zie je dat ze de volgende keer sneller eieren voor hun geld kiezen en denken als ik die hap gehad heb, ben ik er sneller vanaf. Kinderen dwingen om hun bord leeg te eten, doen wij nooit. Wij kiezen wat wij eten, maar zij kiezen hoeveel zij eten.

Slapen kan je inderdaad niet dwingen. Niet iedereen valt in slaap zodra je de ogen dicht doet :D . Wel gaan ze op vaste tijden naar bed, ook degene die slecht slapen of laat slapen. Ook toen ze kleiner waren. Dan legde ik een stapel boekjes bij hen neer en bij de jongste standaard de duplo bak. Hij bouwde altijd tot 21.30 uur in zijn bed. Ik was alleen niet van plan om met een 3 jarige tot 21.30 beneden te zitten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Gisteren heb ik een kabeljauwstoof gemaakt. Kabeljauw is vlak van smaak, maar door toevoeging van stukjes gebakken chorizo (recept van Jet van Nieuwkerk) wordt het heerlijk pittig. Alleen heb ik de kikkererwten vervangen door witte bonen.
https://www.jumbo.com/recepten/visstoof ... ten-504054

En snel klaar :super
Vandaag ga ik een licht soepje maken van allerlei groene groenten, daarbij stokbrood met kruidenboter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Vandaag ga ik een licht soepje maken van allerlei groene groenten, daarbij stokbrood met kruidenboter.
Kun je daarmee een hele avond vooruit? Ik zou om 22.00 uur vreselijke trek krijgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:De lokale horeca gesteund door eten af te halen.
Asperges met ham en met zalm. Vooraf carpaccio en garnalenkroketten.
Na een aardbei panne cotta
Is dat ook goedkoper ?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

iets, omdat ze niet hoeven te bedienen.
en je koopt er niks te drinken bij uiteraard
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
Mara schreef:Vandaag ga ik een licht soepje maken van allerlei groene groenten, daarbij stokbrood met kruidenboter.
Kun je daarmee een hele avond vooruit? Ik zou om 22.00 uur vreselijke trek krijgen.
Wij eten niet op boerenmelktijd Jantje. ;)
Wij eten rond 7 uur en bovendien zitten er zoveel groenten in het soepje (ik laat eerst een kipfileetje trekken en dat snijd ik daarna fijn)
en tezamen met het stokbrood vult dat echt wel.
Veel mensen eten rond half 6 en dan is er hier echt nog geen animo om te eten en inderdaad, dan ga je om 10 uur snaaien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:Vandaag ga ik een licht soepje maken van allerlei groene groenten, daarbij stokbrood met kruidenboter.
Kun je daarmee een hele avond vooruit? Ik zou om 22.00 uur vreselijke trek krijgen.
Wij eten niet op boerenmelktijd Jantje. ;)
Wij eten rond 7 uur en bovendien zitten er zoveel groenten in het soepje (ik laat eerst een kipfileetje trekken en dat snijd ik daarna fijn)
en tezamen met het stokbrood vult dat echt wel.
Veel mensen eten rond half 6 en dan is er hier echt nog geen animo om te eten en inderdaad, dan ga je om 10 uur snaaien.
Eet jij elke avond om 19.00 uur?

Hoe laat eet je dan de lunch? Ik ben blij dat ik na een drukke dag werken, om 17.00 uur/18.00 uur mijn bordje leeg kan eten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Wij eten ook vaak bijtijds, maar dat komt ook omdat er een paar tussen 17.40 - 20.30 uur sporten en ik de jongste twee om 19.15 uur op bed wil hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Eet jij elke avond om 19.00 uur?

Hoe laat eet je dan de lunch? Ik ben blij dat ik na een drukke dag werken, om 17.00 uur/18.00 uur mijn bordje leeg kan eten.
Soms pas om half 8, ik denk dat ik mij prima zou voelen in Spanje. :)
Ik lunch meestal rond half 2/2 uur omdat ik dan pas thuis ben uit mijn werk. Daar ben ik nu zo aan gewend geraakt.
De andere gezinsleden tussendoren iets om 4 uur, ik niet.
merel schreef:Wij eten ook vaak bijtijds, maar dat komt ook omdat er een paar tussen 17.40 - 20.30 uur sporten en ik de jongste twee om 19.15 uur op bed wil hebben.
Toen de kinderen basisschoolleeftijd hadden, wij uiteraard ook.
Maar het verschoof toen ze naar de Uni en Hogeschool gingen, dan kwamen ze vaak laat thuis.
En dan wil de een graag eten vóór de training, terwijl de ander zegt, nee ik eet een banaan en ga eerst naar de sportschool.
Dus zet je maar schrap, als ze bij jou alle 4 iets anders willen vanwege het sporten. :D
Om te voorkomen dat ik dan uren in de keuken zou staan en steeds opnieuw in de pannen sta te roeren, kook ik op die ingewikkelde dagen een eenpans- of ovengerecht. Of ik maak een maaltijdsoep.
En dat gaat prima.
Ik eet dan meestal met de laatste die binnengerold is.
Het bevalt mij heel goed, ik heb daardoor nooit de behoefte om een zak pinda's of chips open te trekken, voor het naar bed gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door eilander »

Ik ben blij dat er bij ons (nog) wat meer structuur is. Gezamenlijke maaltijd vind ik een groot goed. Maar ik begrijp dat dat niet altijd kan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ik ben blij dat er bij ons (nog) wat meer structuur is. Gezamenlijke maaltijd vind ik een groot goed. Maar ik begrijp dat dat niet altijd kan.
Eens. Volgens mij kun je ook op een andere tijd sporten. Maar goed, dat zal wel een ouderwetse gedachte zijn, vermoed ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Eens. Volgens mij kun je ook op een andere tijd sporten. Maar goed, dat zal wel een ouderwetse gedachte zijn, vermoed ik.
Ouderwets niet, maar onwetend. :)
Na het sporten voel je je vaak juist opgeladen, energiek, vandaar misschien dat @Merel s'ochtends vroeg gaat hardlopen.
Mijn kinderen kunnen niet in slaap komen als ze van 9 tot 10 zijn gaan trainen.
En hoe denk je dat het bij gezinnen eraan toegaat waar pa vroeg de deur uitmoet voor een k.r. vergadering?
En één of meerdere kinderen komen pas om half 7 uit de trein rollen?
eilander schreef:Ik ben blij dat er bij ons (nog) wat meer structuur is. Gezamenlijke maaltijd vind ik een groot goed.
Zo dacht ik ook toen mijn gezin begon.
Driemaal per dag de tafel netjes dekken, met servies en kleed (geen zeil) maar na een paar experimenterende peuters denk je dan wel anders. :haha
Een puber die de eerste 2 uur vrij is, kan ik niet om half 7 het bed uittrekken voor een ontbijt, omdat de eerste dan bijna weg moet.
Ze waren en zijn de hele dag op kantoor en school, dus gezamenlijke lunch is alleen in vakanties en weekend mogelijk.
Gezamenlijk avondeten lukt op 4 a 5 avonden van de week wel.
Iedere fase (met kinderen bedoel ik dan) vraagt zo om aanpassing. Ik ben daar altijd heel flexibel in geweest.
Vroeg eten was prima, maar laat eten is net zo prima.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie