Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Ja mijn dochters en man zijn volwassen maar 1 dochter woont al bijna 2 jaar op zichzelf en waardeert mijn kookkunsten nog altijdAfbeelding
Maar man en dochterlief +as schoonzoon zijn wat kieskeurigerAfbeeldingAfbeelding
Jouw man ook? Dat maakt het inderdaad lastiger.

@ Mara ik had het niet over een vol bord tegen heug en meug. Met kleine kinderen begin je met 1 hapje en tegen de tijd dat ze tiener zijn lusten ze echt wel een klein bordje.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: @ Mara ik had het niet over een vol bord tegen heug en meug. Met kleine kinderen begin je met 1 hapje en tegen de tijd dat ze tiener zijn lusten ze echt wel een klein bordje.
Nee dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Verbazingwekkend zijn ze hier allemaal wél dol op spruitjes
Die zet ik 's winters dan ook zeer regelmatig op tafel
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
merel schreef: @ Mara ik had het niet over een vol bord tegen heug en meug. Met kleine kinderen begin je met 1 hapje en tegen de tijd dat ze tiener zijn lusten ze echt wel een klein bordje.
Nee dus.
Dan moet je ze gewoon droge aardappels voeren. Dan leren ze het vanzelf wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: @ Mara ik had het niet over een vol bord tegen heug en meug. Met kleine kinderen begin je met 1 hapje en tegen de tijd dat ze tiener zijn lusten ze echt wel een klein bordje.
Nee dus.
Zeker wel! En ik beweer niet dat het hun favoriete gerecht zal worden, maar gewoon eten wat op tafel staat, is echt niet raar. Dat houdt de eerste jaren soms wel strijd in. Jij hebt weleens aangegeven dat jij daarop tegen bent. Dat is een keuze die je als ouders samen maakt.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Erskinees »

Iets heel lekker gaan vinden is niet aan te leren. Opeten en gewoon doorslikken is wel langzaam aan te leren, althans dat is hier de ervaring.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Iets heel lekker gaan vinden is niet aan te leren. Opeten en gewoon doorslikken is wel langzaam aan te leren, althans dat is hier de ervaring.
Ik ben de 60 gepasseerd en ik eet nog steeds geen schaal- en schelpdieren, dat zou me niet eens lukken om door te slikken. :deg
En als ik zie hoe mensen een haring naar binnen laten glijden, draait mijn maag zich om.
Waarom zou je alles moeten lusten en dus eten? In tijden als er normaal voedselaanbod is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Dat is inderdaad de keuze die je dan als ouder kan maken.
En dan gaat de discussie vaak niet eens over schaal en schelpdieren of vlees van ingewanden, maar over normaal voedsel.

Ik heb best vaak kinderen die mee-eten en kan precies zien waar kinderen gewend zijn te eten wat de pot schaft of niet.
In het begin voelde ik mij schuldig als ik niet de juiste zuivel, brood of beleg had. Inmiddels niet meer. Ik heb volkoren brood, melk karnemelk, thee en water en verschillende soorten zoet en hartig beleg. Lusten ze het niet, dan hebben ze pech gehad.

Daarnaast lijkt het mij als tiener of jong volwassene erg lastig om hiermee om te gaan. Eten is toch een sociale aangelegenheid. Een collega van mij durft nergens te eten, omdat zij bang is dat zij het niet lust ( en zij is midden 30)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik heb best vaak kinderen die mee-eten en kan precies zien waar kinderen gewend zijn te eten wat de pot schaft of niet.
Dan heb je het over een broodmaaltijd?
Zitten er geen moslimkinderen bij jouw kinderen in de klas dan?
Want o o stel je voor dat je alleen harambroodbeleg hebt, zoals worst of ham.
Of een kind dat beslist geen suikerhoudend broodbeleg mag eten, want dan wordt ie agressief.
Ik ben blij dat dat station gepasseerd is. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Ik heb best vaak kinderen die mee-eten en kan precies zien waar kinderen gewend zijn te eten wat de pot schaft of niet.
Dan heb je het over een broodmaaltijd?
Zitten er geen moslimkinderen bij jouw kinderen in de klas dan?
Want o o stel je voor dat je alleen harambroodbeleg hebt, zoals worst of ham.
Of een kind dat beslist geen suikerhoudend broodbeleg mag eten, want dan wordt ie agressief.
Ik ben blij dat dat station gepasseerd is. :sweat
Nee, de moslimkinderen zitten op de naast gelegen school. En van dat suiker laat ik ook van mij afglijden " neem lekker nog maar een boterham met hagelslag", tenzij het kind diabeet is natuurlijk.

Het gaat niet alleen om de broodmaaltijd, ook de warme maaltijd. Al eten ze vaker een broodmaaltijd mee. Ook daar ben ik makkelijk in geworden. Lusten ze het niet, dan is dat jammer.

Vanavond eten wij witlof en daar houd ik ( als enige) nog steeds niet van. :haha
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef: Vanavond eten wij witlof en daar houd ik ( als enige) nog steeds niet van. :haha
Ik ga lasagne maken en daar houd ik (als enige) nog steeds niet van. ;)

Overigens als je mensen vraagt wat ze niet lusten, krijg je verrassende antwoorden soms.
Je verwacht dan extreme dingen, maar mensen lusten soms geen boter op hun brood, of gruwen van worteltjes.

Maar houd je wel rekening met allergie en dan bedoel ik dus de serieuze, zoals pinda of melk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Natuurlijk, daar houd ik wel rekening mee.
Al neem ik de lactoseintollerantie ook wel met een korrel zout. Dat komt minder voor dan men claimt. Ik hoor ook ouders zeggen dat hun kinderen niet tegen melk kan en daarvan buikpijn krijgt. Als je later bij het kind vraagt wat hij of zij dan drinkt bij het eten zeggen ze Yoki of Optimel.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Natuurlijk, daar houd ik wel rekening mee.
Al neem ik de lactoseintollerantie ook wel met een korrel zout. Dat komt minder voor dan men claimt. Ik hoor ook ouders zeggen dat hun kinderen niet tegen melk kan en daarvan buikpijn krijgt. Als je later bij het kind vraagt wat hij of zij dan drinkt bij het eten zeggen ze Yoki of Optimel.
Oh mooi dan lus je vast ook wel water :haha
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Terri »

refo schreef:Wat eten ze dan? Gras?
:mdr
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

Het is best fris vandaag. Denk dat ik toch nog een keer hutspot ga eten.
Plaats reactie