Preekluisterkring

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Ik ben het met dat stukje van je post overigens zeker eens. Ik blijf me verbazen hoe we pagina's en pagina's vol kunnen tikken over van alles en wanneer het over dit stukje gaat snel wegkruipen achter 'dat kan niet hoor, dat is privé en gaat niet op een forum waar ik eigenlijk niemand echt ken'.
Ik zeg zelf ook dat het op een openbaar forum lastig is. Maar daar gaat het wel om. Zeker als ik zo'n verslag lees.
En ja, jij ben wat dat betreft vrijmoedig. Waardering daarvoor. Maar via pb vind ik wat persoonlijker. En daar heb ik met jou goede ervaringen mee, zoals je weet.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erskinees »

Ad Anker schreef: En dan hoor ik maar graag hoe God tot je ziel sprak en welk getuigenis je daar van kan geven. Ik haast me te zeggen dat een openbaar forum daarvoor niet de juiste plek is.
Zie de posts van o.a. Zeeuw en Helma in dit topic. Die durven wel persoonlijk te zijn op een wijze dat het zeer passend is op een openbaar forum. Verder ben ik het wel eens met je post, ik ben zelf ook vaak te druk met bijzaken op dit forum.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Dat begrijp ik, maar in de toepassing zouden toch altijd de vragen rond persoonlijke toepassing en toe-eigening terug moeten komen. Anders is het een mooie beschrijvende preek, maar wordt er niet onderscheiden tussen waar en vals, tussen zaligmakend en niet-zaligmakend. En dat is toch wezenlijk voor iedere preek m.i.
Ik ben van mening geraakt dat predikanten zelf goed moeten nadenken over welke boodschap wanneer aan de orde moet komen en binnen het uitdragen moeten zij op dat moment een keuze maken welke toepassing het meest geschrikt is. Als hoorder heb je daarin een bescheiden positie in te nemen.
Ten tweede kan je op verschillende manieren opwekken tot introspectie. Je begint nu met aan te dringen op een goed onderscheid tussen waar en vals, met als doel dat de mensen hun staat zullen opmaken voor de Heere en tot concrete bekering zullen komen. Maar dat laatste kan je ook bereiken door over het laatste oordeel te spreken, en duidelijk te maken dat ieder mens ooit rekenschap zal moeten afleggen.
Zondag 9 bent met: Wat gelooft gij van...? En in het antwoord gaat het ook om het (toe-eigenend) geloof. Dat miste ik in de samenvatting van deze preek.
Terecht punt, de helft van het antwoord, heeft daar mee te maken:

Wat gelooft u, wanneer u zegt: Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde?

Antwoord: Dat de eeuwige Vader van onze Here Jezus Christus, die hemel en aarde, met
al wat erin is, uit niets geschapen heeft en ze nog door zijn eeuwige raad en voorzienigheid in stand houdt en regeert, om zijn Zoon Jezus Christus mijn God en mijn Vader is. Daarom vertrouw ik zo op Hem, dat ik er niet aan twijfel, of Hij zal mij voorzien van alles wat ik voor lichaam en ziel nodig heb, en ook elk kwaad, dat Hij mij in dit moeitevol leven toedeelt, voor mij doen meewerken ten goede. Want Hij kan dit doen als een almachtig God en wil het ook doen als een trouw Vader.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Ik ben het met dat stukje van je post overigens zeker eens. Ik blijf me verbazen hoe we pagina's en pagina's vol kunnen tikken over van alles en wanneer het over dit stukje gaat snel wegkruipen achter 'dat kan niet hoor, dat is privé en gaat niet op een forum waar ik eigenlijk niemand echt ken'.
Ik zeg zelf ook dat het op een openbaar forum lastig is. Maar daar gaat het wel om. Zeker als ik zo'n verslag lees.
En ja, jij ben wat dat betreft vrijmoedig. Waardering daarvoor. Maar via pb vind ik wat persoonlijker. En daar heb ik met jou goede ervaringen mee, zoals je weet.
Dat laatste zeker. Mijn pleidooi is gericht op wat meer balans in algemene zin. En hoe ieder dat inricht, is uiteraard persoonlijk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Ik heb bij de preek van dr G van de Brink wel iets gedeeld over het persoonlijke 'nut' van deze preek. Daarin heb ik me best kwetsbaar opgesteld omdat het eigenlijk een 'verdachte' predikant is.

Deze preek heb ik geluisterd en daar was niet die vrucht die ik bij een andere preek wel kan hebben. Kan ook zijn omdat ik hem luisterde onder het auto rijden. Of omdat mijn hartsgesteldheid niet goed was. Of welke reden de Heere ook had om deze preek niet in mijn hart af te drukken. Daarom zei ik er aanvankelijk niets over.
Jantje wilde wel graag horen wat ik van de preek vond. Vandaar de enkele zinnen die ik erover gezegd heb.
Ik verwachtte een andere boodschap bij HC 9. Het is misschien wel heel verfrissend dat de ds dat juist niet deed en er alleen 'eeuwigheid' en 'Vader' uitlichtte. En daar zei hij behartenswaardige dingen over.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preekluisterkring

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Ik laat me dan ook niet zo in met deze topic, maar af en toe kan ik het niet laten.
We zijn het alweer eens Ad. :) Ik zei eerder:
Mara schreef:Ik doe niet mee omdat ik niet houd van dit soort topics.
Het voegt m.i. niets toe, maar kan zelfs afbrekend zijn.
Sommige zaken kunnen heel teer liggen. Soms beluister ik weleens een aanbevolen preek en vind er dan niet veel aan, of ik hoor niets bijzonders. Maar die ander had er kennelijk heel veel aan, want zei: aanbevolen!
Het kan ook het moment in je leven zijn, waarom die preek je raakt. Omdat je ergens mee vastgelopen bent, verdriet hebt over iets of je hart wordt verklaard.
Maar dat is persoonlijk.
En als je die woorden dan bewaart in je hart en een ander gaat er hier met de schuurmachine overheen, doet dit pijn.
Of ga je twijfelen of je het wel goed gehoord had, of misschien naar je toe getrokken had.
Daarom doe ik nooit mee met preekbesprekingen. Heb hier veel ellende van gezien. Ook bij de mensen thuis.
Ik zie nu aan de laatste reactie van helma ook, hoe lastig het kan zijn. Hoe snel het verkeerd kan gaan.
helma schreef:omdat het eigenlijk een 'verdachte' predikant is.
En er zijn meer namen die "moeilijk" liggen, heb ik gemerkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Verder iedereen dank voor de opmerkingen. Ik ben blij dat nagenoeg alle opmerkingen kritisch positief zijn. Fijn dat dit ook nog mogelijk is, over kerkmuren heen! 
Je bent snel tevreden. Zeeuw en helma vinden het een mooie preek, Samanthi zegt dat de dominee wel goede dingen zegt en verder gaat het vooral ergens anders over. O ja, Erasmiaan vindt je verslag mooi.

Ik ben niet tegen preekbesprekingen. Maar ik blijf moeite hebben met hoe hier omgaan wordt met zoiets heiligs als de bediening der verzoening. Een preek is als de stem van God die tot jou persoonlijk spreekt. Dus heel lovend zijn over een indringende beschrijving over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde terwijl je weet dat je daar geen deel aan hebt als het blijft zoals het nu is, blijft me bevreemden. Ik ben geen hartekenner dus ik heb niemand op het oog. Behalve mezelf. En dan hoor ik maar graag hoe God tot je ziel sprak en welk getuigenis je daar van kan geven. Ik haast me te zeggen dat een openbaar forum daarvoor niet de juiste plek is.

Ik laat me dan ook niet zo in met deze topic, maar af en toe kan ik het niet laten.

En welke kleur stropdas deze dominee droeg is verder ook irrelevant, meen ik?
Ik weet niet wat ik moet reageren op deze posting. Maar blijkbaar heb ik je nogal boos gemaakt. In een ander draadje heb ik mijn excuses al aangeboden. Dat wil ik hier ook nog wel een keer doen.

Verder mag je me alles vragen, maar sommige zaken beantwoord ik liever via pb (als ik de vraag ook via pb binnenkrijg).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Nee hoor. Dit is een inhoudelijke posting met een wltte stropdas knipoog. Ik waardeer je andere reactie. Deze posting mag je gerust inhoudelijk becommentarieren. Graag zelfs!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Prima. Dan zal ik je reactie straks tot op het bot ontleden. Nu heb je wat gevraagd hoor. :langue
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Verder iedereen dank voor de opmerkingen. Ik ben blij dat nagenoeg alle opmerkingen kritisch positief zijn. Fijn dat dit ook nog mogelijk is, over kerkmuren heen!
Je bent snel tevreden. Zeeuw en helma vinden het een mooie preek, Samanthi zegt dat de dominee wel goede dingen zegt en verder gaat het vooral ergens anders over. O ja, Erasmiaan vindt je verslag mooi.

Ik ben niet tegen preekbesprekingen. Maar ik blijf moeite hebben met hoe hier omgaan wordt met zoiets heiligs als de bediening der verzoening. Een preek is als de stem van God die tot jou persoonlijk spreekt. Dus heel lovend zijn over een indringende beschrijving over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde terwijl je weet dat je daar geen deel aan hebt als het blijft zoals het nu is, blijft me bevreemden. Ik ben geen hartekenner dus ik heb niemand op het oog. Behalve mezelf. En dan hoor ik maar graag hoe God tot je ziel sprak en welk getuigenis je daar van kan geven. Ik haast me te zeggen dat een openbaar forum daarvoor niet de juiste plek is.

Ik laat me dan ook niet zo in met deze topic, maar af en toe kan ik het niet laten.

En welke kleur stropdas deze dominee droeg is verder ook irrelevant, meen ik?
Het deed mij goed dat deze preek, die mij veel te zeggen had, breed werd gewaardeerd. Dat is ook wel eens anders (geweest). En natuurlijk heeft de één er meer aan dan de ander, maar dat is altijd zo.

Verder vind ik je reactie buiten de bedoeling van dit draadje. Er zijn al meerdere keren zulke reacties gepost en die werden door de moderators altijd zonder pardon verwijderd. Dit draadje is bedoeld voor iedereen die daar waarde aan hecht, en als je liever niet meedoet, dan moet je ook geen kritiek leveren op samenvattingen of kritiek leveren op een preek die je niet beluistert hebt, maar waarvan je wel een samenvatting hebt gelezen (zoals @Valcke en @JGW doen. Waarom beluisteren jullie de preek niet eerst???). Ik heb daar grote moeite mee. Oorspronkelijk is dit draadje daar niet voor bedoeld. Dat kan @helma bevestigen. Hier wilde ik het voor deze twee weken bij laten.

Ik heb wel @DDD beloofd om de preek van prof. Van den Brink ook nog te beluisteren, omdat hij de preek van ds. De Kok ook zou beluisteren. Daar hoop ik zo spoedig mogelijk nog iets van te zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Verder iedereen dank voor de opmerkingen. Ik ben blij dat nagenoeg alle opmerkingen kritisch positief zijn. Fijn dat dit ook nog mogelijk is, over kerkmuren heen!
Je bent snel tevreden. Zeeuw en helma vinden het een mooie preek, Samanthi zegt dat de dominee wel goede dingen zegt en verder gaat het vooral ergens anders over. O ja, Erasmiaan vindt je verslag mooi.

Ik ben niet tegen preekbesprekingen. Maar ik blijf moeite hebben met hoe hier omgaan wordt met zoiets heiligs als de bediening der verzoening. Een preek is als de stem van God die tot jou persoonlijk spreekt. Dus heel lovend zijn over een indringende beschrijving over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde terwijl je weet dat je daar geen deel aan hebt als het blijft zoals het nu is, blijft me bevreemden. Ik ben geen hartekenner dus ik heb niemand op het oog. Behalve mezelf. En dan hoor ik maar graag hoe God tot je ziel sprak en welk getuigenis je daar van kan geven. Ik haast me te zeggen dat een openbaar forum daarvoor niet de juiste plek is.

Ik laat me dan ook niet zo in met deze topic, maar af en toe kan ik het niet laten.

En welke kleur stropdas deze dominee droeg is verder ook irrelevant, meen ik?
Het deed mij goed dat deze preek, die mij veel te zeggen had, breed werd gewaardeerd. Dat is ook wel eens anders (geweest). En natuurlijk heeft de één er meer aan dan de ander, maar dat is altijd zo.

Verder vind ik je reactie buiten de bedoeling van dit draadje. Er zijn al meerdere keren zulke reacties gepost en die werden door de moderators altijd zonder pardon verwijderd. Dit draadje is bedoeld voor iedereen die daar waarde aan hecht, en als je liever niet meedoet, dan moet je ook geen kritiek leveren op samenvattingen of kritiek leveren op een preek die je niet beluistert hebt, maar waarvan je wel een samenvatting hebt gelezen (zoals @Valcke en @JGW doen. Waarom beluisteren jullie de preek niet eerst???). Ik heb daar grote moeite mee. Oorspronkelijk is dit draadje daar niet voor bedoeld. Dat kan @helma bevestigen. Hier wilde ik het voor deze twee weken bij laten.

Ik heb wel @DDD beloofd om de preek van prof. Van den Brink ook nog te beluisteren, omdat hij de preek van ds. De Kok ook zou beluisteren. Daar hoop ik zo spoedig mogelijk nog iets van te zeggen.
Jantje wil je met mij een deal sluiten ?
Dan beluister ik nog naar ds de Kok en jij naar mijn dominee..
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erskinees »

Het wordt nu wel erg offtopic.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Jantje wil je met mij een deal sluiten ?
Dan beluister ik nog naar ds de Kok en jij naar mijn dominee..
Prima hoor. Zet maar even in een pb welke preek dat is. Ik moet eerst de preek die @DDD heeft aanbevolen luisteren, dus dat kan dan nog wel even duren.

Ik houd er rekening mee dat de preek van ds. De Kok van 1 maart (avonddienst) nog beperkt online is, dus ik zou hem wel downloaden, voordat je hem gaat beluisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Prima. Dan zal ik je reactie straks tot op het bot ontleden. Nu heb je wat gevraagd hoor. :langue
Tot op het bot... Je zegt precies niets over de inhoud van mijn posting.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Jantje wil je met mij een deal sluiten ?
Dan beluister ik nog naar ds de Kok en jij naar mijn dominee..
Prima hoor. Zet maar even in een pb welke preek dat is. Ik moet eerst de preek die @DDD heeft aanbevolen luisteren, dus dat kan dan nog wel even duren.

Ik houd er rekening mee dat de preek van ds. De Kok van 1 maart (avonddienst) nog beperkt online is, dus ik zou hem wel downloaden, voordat je hem gaat beluisteren.
Je kan het ook downloaden.
Plaats reactie