Preekluisterkring

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:
Herman schreef:Dat lijken me vragen die voor wat het geloof betreft bij zondag 7 mogelijk aan de orde zijn komen.
Alleen dan??
Uiteraard niet. Maar het is in deze preek ook wel aan de orde gekomen. Dat schreef ik net al. Misschien moet je hem zelf ook eens beluisteren. Dan hoor je dat echt wel hoor.
samanthi schreef:Ik heb hem geluisterd
Wat vond je er van? Kun je er iets meer over zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Herman schreef:Dat lijken me vragen die voor wat het geloof betreft bij zondag 7 mogelijk aan de orde zijn komen.
Alleen dan??
Als je de catechismus rondpreekt, kan je op verschillende momenten andere zaken benadrukken. Ik zie een selectie van 5 vragen, die naar mijn idee niet het hart van de Evangelieverkondiging uitmaakt, dus qua toepassing kan je rouleren welk element je in welke dienst benadrukt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Preekluisterkring

Bericht door samanthi »

@ jantje, hij zegt goede dingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Preekluisterkring

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:Dat lijken me vragen die voor wat het geloof betreft bij zondag 7 mogelijk aan de orde zijn komen.
Alleen dan??
Als je de catechismus rondpreekt, kan je op verschillende momenten andere zaken benadrukken. Ik zie een selectie van 5 vragen, die naar mijn idee niet het hart van de Evangelieverkondiging uitmaakt, dus qua toepassing kan je rouleren welk element je in welke dienst benadrukt.
Dat begrijp ik, maar in de toepassing zouden toch altijd de vragen rond persoonlijke toepassing en toe-eigening terug moeten komen. Anders is het een mooie beschrijvende preek, maar wordt er niet onderscheiden tussen waar en vals, tussen zaligmakend en niet-zaligmakend. En dat is toch wezenlijk voor iedere preek m.i.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erasmiaan »

Een verslag dat aanspoort om te luisteren, Jantje. Ik hoop dat te gaan doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:Een verslag dat aanspoort om te luisteren, Jantje. Ik hoop dat te gaan doen.
Mooi. Download dan wel de preek, want ik schat in dat hij vanaf dinsdag niet meer terug te luisteren is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

FlyingEagle schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ging deze preek over Zondag 9 van de H.C.?
Ja
Oké of de samenvatting is zo of de preek is zo dat het nauwelijks over die Zondag gaat, alleen aan het einde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Preekluisterkring

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Dat begrijp ik, maar in de toepassing zouden toch altijd de vragen rond persoonlijke toepassing en toe-eigening terug moeten komen. Anders is het een mooie beschrijvende preek, maar wordt er niet onderscheiden tussen waar en vals, tussen zaligmakend en niet-zaligmakend. En dat is toch wezenlijk voor iedere preek m.i.
Ik ben van mening geraakt dat predikanten zelf goed moeten nadenken over welke boodschap wanneer aan de orde moet komen en binnen het uitdragen moeten zij op dat moment een keuze maken welke toepassing het meest geschrikt is. Als hoorder heb je daarin een bescheiden positie in te nemen.
Ten tweede kan je op verschillende manieren opwekken tot introspectie. Je begint nu met aan te dringen op een goed onderscheid tussen waar en vals, met als doel dat de mensen hun staat zullen opmaken voor de Heere en tot concrete bekering zullen komen. Maar dat laatste kan je ook bereiken door over het laatste oordeel te spreken, en duidelijk te maken dat ieder mens ooit rekenschap zal moeten afleggen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Johann Gottfried Walther schreef:
FlyingEagle schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ging deze preek over Zondag 9 van de H.C.?
Ja
Oké of de samenvatting is zo of de preek is zo dat het nauwelijks over die Zondag gaat, alleen aan het einde.
Nee, dat klopt wel. Ik dacht hetzelfde toen ik de preek luisterde. Bij alle goede dingen die je zou kunnen zeggen verder over de preek, vond ik dat ook wel wat apart.

Daarom wilde ik nog een keer luisteren omdat ik dacht dat ik gewoon niet goed opgelet had.

Jantje bedankt voor je keurige verslag. Je hebt een goede samenvatting geschreven van een preek die ons veel te zeggen heeft.
Laatst gewijzigd door helma op 23 apr 2020, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef:
FlyingEagle schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ging deze preek over Zondag 9 van de H.C.?
Ja
Oké of de samenvatting is zo of de preek is zo dat het nauwelijks over die Zondag gaat, alleen aan het einde.
Ik heb de preek ook geluisterd. Ik beveel zeker aan deze ook te luisteren. Ik snap je gevoel. Het gaat nl vrij lang over de beschrijving van de 12 kenmerken van hemel en hel. Maar dit wordt m.i. helder ingebed in deze zondag.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Preekluisterkring

Bericht door Erskinees »

Herman schreef: Ten tweede kan je op verschillende manieren opwekken tot introspectie. Je begint nu met aan te dringen op een goed onderscheid tussen waar en vals, met als doel dat de mensen hun staat zullen opmaken voor de Heere en tot concrete bekering zullen komen. Maar dat laatste kan je ook bereiken door over het laatste oordeel te spreken, en duidelijk te maken dat ieder mens ooit rekenschap zal moeten afleggen.
Gelet op de formulering over HC-preken uit de Dordtse Kerkorde vraag ik me af of deze diensten bedoeld zijn om expliciet een element van separatie en toepassing voor het heil moeten bevatten. Die zaken horen uiteraard thuis in een goede preek, maar catechismusdiensten dienen vooral een (korte!) onderwijzing te zijn. Een leerdienst dus. Daarbij ook nog het feit dat de HC geschreven is vanuit het perspectief van een gelovige, zijn de elementen van persoonlijke toepassing en toe-eigening zeker belangrijk maar lijken ze niet perse noodzakelijk voor een leerdienst.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Preekluisterkring

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Dat begrijp ik, maar in de toepassing zouden toch altijd de vragen rond persoonlijke toepassing en toe-eigening terug moeten komen. Anders is het een mooie beschrijvende preek, maar wordt er niet onderscheiden tussen waar en vals, tussen zaligmakend en niet-zaligmakend. En dat is toch wezenlijk voor iedere preek m.i.
Ik ben van mening geraakt dat predikanten zelf goed moeten nadenken over welke boodschap wanneer aan de orde moet komen en binnen het uitdragen moeten zij op dat moment een keuze maken welke toepassing het meest geschrikt is. Als hoorder heb je daarin een bescheiden positie in te nemen.
Ten tweede kan je op verschillende manieren opwekken tot introspectie. Je begint nu met aan te dringen op een goed onderscheid tussen waar en vals, met als doel dat de mensen hun staat zullen opmaken voor de Heere en tot concrete bekering zullen komen. Maar dat laatste kan je ook bereiken door over het laatste oordeel te spreken, en duidelijk te maken dat ieder mens ooit rekenschap zal moeten afleggen.
Zondag 9 bent met: Wat gelooft gij van...? En in het antwoord gaat het ook om het (toe-eigenend) geloof. Dat miste ik in de samenvatting van deze preek.

Verder wil ik in dit topic maar niet ingaan op de vraag hoe de geloofsbeproeving in elke preek tot uitdrukking zou moeten komen. Misschien is het beter om dat in een ander topic te bespreken.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 apr 2020, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Jantje »

Ik ben helemaal eens met @Herman.

Verder iedereen dank voor de opmerkingen. Ik ben blij dat nagenoeg alle opmerkingen kritisch positief zijn. Fijn dat dit ook nog mogelijk is, over kerkmuren heen!

Het is misschien wel handig om te vermelden dat de dominee vorig jaar lang stil heeft gestaan bij het eerste gedeelte van de Zondagsafdeling en daarom nu meer op het tweede gedeelte toespitste.

Verder heb ik persoonlijk niet gemerkt dat het te weinig over de Zondagsafdeling zelf ging. Vooral de eerste gedachte ging daar toch wel uitgebreid over.

@Valcke, beluister jij de preek ook nog?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Verder iedereen dank voor de opmerkingen. Ik ben blij dat nagenoeg alle opmerkingen kritisch positief zijn. Fijn dat dit ook nog mogelijk is, over kerkmuren heen! 
Je bent snel tevreden. Zeeuw en helma vinden het een mooie preek, Samanthi zegt dat de dominee wel goede dingen zegt en verder gaat het vooral ergens anders over. O ja, Erasmiaan vindt je verslag mooi.

Ik ben niet tegen preekbesprekingen. Maar ik blijf moeite hebben met hoe hier omgaan wordt met zoiets heiligs als de bediening der verzoening. Een preek is als de stem van God die tot jou persoonlijk spreekt. Dus heel lovend zijn over een indringende beschrijving over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde terwijl je weet dat je daar geen deel aan hebt als het blijft zoals het nu is, blijft me bevreemden. Ik ben geen hartekenner dus ik heb niemand op het oog. Behalve mezelf. En dan hoor ik maar graag hoe God tot je ziel sprak en welk getuigenis je daar van kan geven. Ik haast me te zeggen dat een openbaar forum daarvoor niet de juiste plek is.

Ik laat me dan ook niet zo in met deze topic, maar af en toe kan ik het niet laten.

En welke kleur stropdas deze dominee droeg is verder ook irrelevant, meen ik?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Verder iedereen dank voor de opmerkingen. Ik ben blij dat nagenoeg alle opmerkingen kritisch positief zijn. Fijn dat dit ook nog mogelijk is, over kerkmuren heen! 
Je bent snel tevreden. Zeeuw en helma vinden het een mooie preek, Samanthi zegt dat de dominee wel goede dingen zegt en verder gaat het vooral ergens anders over. O ja, Erasmiaan vindt je verslag mooi.

Ik ben niet tegen preekbesprekingen. Maar ik blijf moeite hebben met hoe hier omgaan wordt met zoiets heiligs als de bediening der verzoening. Een preek is als de stem van God die tot jou persoonlijk spreekt. Dus heel lovend zijn over een indringende beschrijving over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde terwijl je weet dat je daar geen deel aan hebt als het blijft zoals het nu is, blijft me bevreemden. Ik ben geen hartekenner dus ik heb niemand op het oog. Behalve mezelf. En dan hoor ik maar graag hoe God tot je ziel sprak en welk getuigenis je daar van kan geven. Ik haast me te zeggen dat een openbaar forum daarvoor niet de juiste plek is.

Ik laat me dan ook niet zo in met deze topic, maar af en toe kan ik het niet laten.

En welke kleur stropdas deze dominee droeg is verder ook irrelevant, meen ik?
Wil je dat in verband met deze preek horen Ad? Wellicht mag ik hierin dan een klein stukje getuigen dat juist in deze tijd, die persoonlijk (als gezin) erg ingewikkeld is, het een grote troost mocht zijn juist deze preek te mogen horen. Tegelijkertijd geeft het ook schuld, omdat ik blijkbaar bij de volgende tegenslag steeds weer zo kleingelovig ben, terwijl Hij altijd alles ten goede heeft willen gebruiken.

Ik ben het met dat stukje van je post overigens zeker eens. Ik blijf me verbazen hoe we pagina's en pagina's vol kunnen tikken over van alles en wanneer het over dit stukje gaat snel wegkruipen achter 'dat kan niet hoor, dat is privé en gaat niet op een forum waar ik eigenlijk niemand echt ken'.
Plaats reactie