Uit uw kerkbode

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
Nathanaël schreef:
-DIA- schreef:Even tussendoor: Onderzoeken wij de Schriften nu eigenlijk kritisch dan wel heil-begerig? Ik kan zo'n gehakketak niet als stichtelijk ervaren. Misschien ligt dat aan mij? Zien we de kritische geest die rondwaart? Ik begrijp wel waar het uit voortkomt. Maar alles is niet helder te zeggen, en is meer te aan te voelen. In ieder geval sticht het niet.
DIA, volgens mij had het vooral te maken met een vergissing van Samanthi, die het woordje ´gunnen´ verkeerd heeft opgevat.
Ik weet niet of ik het verkeerd heeft opgevat, er wordt hier flink gedraaid om het passend te krijgen, ik stop hiermee.
Jij ´heeft´ het zeker verkeerd opgevat, dat is duidelijk aangetoond. Daar is geen gedraai bij.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
-DIA- schreef:
Nathanaël schreef:
-DIA- schreef:Even tussendoor: Onderzoeken wij de Schriften nu eigenlijk kritisch dan wel heil-begerig? Ik kan zo'n gehakketak niet als stichtelijk ervaren. Misschien ligt dat aan mij? Zien we de kritische geest die rondwaart? Ik begrijp wel waar het uit voortkomt. Maar alles is niet helder te zeggen, en is meer te aan te voelen. In ieder geval sticht het niet.
DIA, volgens mij had het vooral te maken met een vergissing van Samanthi, die het woordje ´gunnen´ verkeerd heeft opgevat.
Ja daardoor ontstond het gehakketak. Het was in feite een onbegrepen reactie.
Ik haak aan door te zeggen dat ik "aanvoelen" een gevaarlijk iets vind, @DIA. Ik voel sommigen dingen ook aan en weet de bedoeling erachter (bijvoorbeeld bij deze dichtregel) omdat ik het meegekregen heb in mijn opvoeding. Maar dat "gevoel" of "aanvoelen" is voor mij niet doorslaggevend. En soms niet Bijbels. De autoriteit van Gods Woord moet op de voorgrond staan. Mijn eigen mening en gevoel moeten ik stelselmatig op de achtergrond plaatsen.
Alles is niet in woorden te vatten, die echter wel reëel zijn. Het moet wel verstaan worden. Anders begrijp ik uw reactie ook zeer wel. Want op gevoel kunnen we nooit bouwen, en gevoel kan ook niet goed verstaan inhouden. Daar ligt wel een gevaar dat ik ook onderken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Valcke »

Nathanaël schreef:
samanthi schreef:
Nathanaël schreef:
-DIA- schreef:Even tussendoor: Onderzoeken wij de Schriften nu eigenlijk kritisch dan wel heil-begerig? Ik kan zo'n gehakketak niet als stichtelijk ervaren. Misschien ligt dat aan mij? Zien we de kritische geest die rondwaart? Ik begrijp wel waar het uit voortkomt. Maar alles is niet helder te zeggen, en is meer te aan te voelen. In ieder geval sticht het niet.
DIA, volgens mij had het vooral te maken met een vergissing van Samanthi, die het woordje ´gunnen´ verkeerd heeft opgevat.
Ik weet niet of ik het verkeerd heeft opgevat, er wordt hier flink gedraaid om het passend te krijgen, ik stop hiermee.
Jij ´heeft´ het zeker verkeerd opgevat, dat is duidelijk aangetoond. Daar is geen gedraai bij.
Ik begrijp Samanthi’s eerste gedachte wel. Maar ik vind het wel jammer dat zo’n gedachte met zoveel stelligheid gebracht werd in plaats van meer vragenderwijs. Dan ontbreekt daarna (kennelijk) ook de mogelijkheid om het eerder gekozen standpunt te verlaten of te nuanceren.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door DDD »

Ik ben erg blij met de toelichting van Valcke. Maar dat die nodig is, ook voor mij, laat zien dat deze dichtregels niet meer gebruikt kunnen worden. Ze zijn gezien de andere betekenis die het woord heeft in ons taalgebruik, misleidend en daarmee onjuist.

Het is mooi om te weten dat de bedoeling niet verkeerd was, maar het zou mijns inziens beter zijn om dit soort dingen niet aan te halen, want het leidt tot nodeloze verwarring en misverstanden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik ben erg blij met de toelichting van Valcke. Maar dat die nodig is, ook voor mij, laat zien dat deze dichtregels niet meer gebruikt kunnen worden. Ze zijn gezien de andere betekenis die het woord heeft in ons taalgebruik, misleidend en daarmee onjuist.

Het is mooi om te weten dat de bedoeling niet verkeerd was, maar het zou mijns inziens beter zijn om dit soort dingen niet aan te halen, want het leidt tot nodeloze verwarring en misverstanden.
Ik zou zeggen: Maak die taal je eigen. Want als je dit niet verstaat is er veel voor je ontoegankelijk. Denk eens aan De Lofzangen Israëls van Groenewegen, of nog treffender: de psalmberijming van Datheen. Mensen kunnen zeer moeilijke en ingewikkelde zaken uitzoeken, maar onze oude taal leren lust ons niet, en daar ligt zoveel rijkdom in. En zeg me maar niet dat dat moeilijk is, ieder met een klein beetje verstand kan die taal leren, in ieder geval de woorden. De zaken, als de geestelijke Tale Kanaäns is wat anders. Maar kennen we de uiterlijke taal niet, dan missen we veel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk een prima advies. En dat doe ik ook, hier op het forum, bijvoorbeeld.

Maar dat doet er niets aan af dat deze tekst in hedendaags Nederlands een andere betekenis heeft, en dat je die daarom niet kunt gebruiken omdat je daarmee iets onjuists zegt. Het is niet zo dat als een bepaald woord vroeger een juiste strekking had, en nu iets anders betekent, je het daarom maar gewoon kunt gebruiken. Al was het maar, omdat als ik het niet weet, de kans groot is dat meer dan 95 procent van de mensen het ook niet weet, toevalsfactoren als een recente preek over het onderwerp buiten beschouwing gelaten.

-knip- Op de persoon
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Geytenbeekje »

Wie o wie heeft Veluwse kerkbodes van voor de scheuring 2004 en wat daarna ?
2005-2009 ?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:Wie o wie heeft Veluwse kerkbodes van voor de scheuring 2004 en wat daarna ?
2005-2009 ?
Met twee verhuizingen in het vooruitzicht heb ik een aantal jaren terug mijn hele archief inclusief alles wat te maken heeft met de scheuring en het ontstaan van een nieuwe gemeente na 2004 bij een archiefvernietiger afgeleverd. In het begin greep ik nog regelmatig mis als ik wat zocht, inmiddels heb ik er mee leren leven :).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door -DIA- »

Zoals elk jaar schreef onze dominee aan het einde van het jaar een korte overdenking. Wat hij opmerkte over de snel gaande tijd, daarover heb ik al langere tijd ook dezelfde gedachten.

Bij het einde van het jaar 2021
Met deze Kerkbode in uw hand hebt u alweer het laatste nummer van het jaar 2021. De jaarwisseling staat vlak voor ons. Ieder zal met mij instemmen dat het jaar weer snel voorbijgegaan is. Als we terugkijken was het een schaduw. Zo leert Gods Woord ons dat ook. Gelijk een schaduw die verdwijnt. Snel is het jaar voortgevlogen. Ja, wij vliegen daarheen. Hebt u dit jaar zekerheid gekregen dat het einde dan goed zal zijn?
Het is opvallend dat iedereen vindt dat de tijd zo snel gaat. Niet alleen als we in de hectiek van het leven staan. Ook de ouderen die weinig meer uit hun kamer komen, zeggen tegen me dat het zo snel gaat. Zelfs kinderen zeggen dat alles gauw voorbijgaat.
Uit mijn kinderjaren herinner ik me dat een schooljaar eindeloos leek te duren. Vooral van de zomer tot de kerst. De kinderen schijnen dit nu heel anders te beleven.
Wanneer de Heere ons in Zijn Woord leert dat de dagen verkort zullen worden, mogen we ons wel afvragen wat de bedoeling van deze woorden mag zijn. Want vanzelf, de klok loopt niet sneller en de zon heeft niet meer haast dan bij de schepping.
Zou dit het niet zijn, dat de mens met zijn kennen en kunnen, zoveel bedacht heeft om zich mee bezig te houden, dat hij nauwelijks meer let op de tijd. Ja, moeten we het niet als een oordeel van de Heere beschouwen dat we onszelf zo in alle aardse en tijdelijke dingen verstrikken?
We moeten… Zo maken wij ons dat zelf wijs. Zo is het ook met het advies van de vader der leugen. Hij ziet niet liever dan dat de mens zijn korte tijd, zijn genadetijd, zijn allesbeslissende tijd, maar zo doelloos en nutteloos mogelijk doorbrengt, en zo aan een einde brengt.
Of was het voor u in het jaar 2021 beter? Werd het voor u, voor jullie anders? Hoe kostbaar onze tijd is, wordt beseft als men op een sterfbed ligt voor de poorten van de eeuwigheid. Mijn tijd is voorbij! Voorgoed voorbij!
De tijd die wij samen nog kregen, was Gods onbegrijpelijke goedheid en lankmoedigheid over ons.
Een wereld die niet opmerkt, een kerk die niet in de schuld komt, een hart dat niet buigt. En dan onder zoveel bemoeienissen Gods.
Hij sprak door Covid-19 en de nieuwe varianten, die de mens maar niet beteugelen kon. Hij sprak in het wereldgebeuren dat steeds meer dreiging en onzekerheid kent. Hij sprak door sterfgevallen, dichtbij of soms verderaf.
Hij sprak, in onderscheid met zovelen, nog tot ons door Zijn Woord. Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de HEERE, Ik heb geen lust in de dood van de stervende, de goddeloze, maar daarin heb Ik lust dat hij zich bekeert en leeft.
Hij sprak, jonge vriend, iedere keer tot jou: Mijn zoon, geef Mij uw hart. Dat hart, dat onwillig is, vol van de wereld, opdat Hij plaats zou maken voor Zichzelf, en voor de ware vrede, die de wereld niet kent en nooit biedt. Was dit het jaar, dat u in het verborgen leerde vragen: Leer mij de tijd des levens kostelijk achten. Opdat mijn hart de wijsheid mocht betrachten.
Als Gods lieve Geest het hart inneemt, heb ik ook geen agenda meer, maar blijft er één dag over. O wonder! Dán gaan we de dag als de laatste gebruiken. Dán is er geen tijd meer te verliezen. Dán wordt de genadetijd de meest kostbare tijd.
Zeg eens eerlijk, welke waarde hadden al die onverdiende dagen van 2021 voor de eeuwigheid?
Laten wij samen smeken om het licht van de Heilige Geest om tot inkeer en terugkeer gebracht te worden zoals de verloren zoon.
Dan worden de laatste dagen nieuwe dagen, de beste dagen. Dan zal het Kerst worden, in Hem, in Wie God Zich verzoent met Adamskinderen. Dan wordt het in onze harten als bij de herders: En zij kwamen met haast. Dan strekt zich alle lust en liefde uit naar Gods onuitsprekelijke Gave in de kribbe.
In alle zorgen, verdriet, moeite, waarmee u, oud of jonger, het jaar moet afsluiten, zij de Heere u een Toevlucht. Zoekt het maar bij Hem, Die nog Dezelfde wil zijn. Hij beschaamd nooit, hen die het van Hem verwachten.
Onze gedachten gaan uit naar alle rouwenden en beproefden. De Heere zegene Zijn Woord voor ons allen. Want wie kan dat missen!
Hij gedenke ons, samen met onze geliefde medebroeders, en schenke ons in horen en spreken Zijn bediening uit het heiligdom.
Daartoe laat God ons nog de tijd, omdat het werk van Zijn welbehagen nog niet voltooid is, want dán zal het einde zijn. Geen tijd meer!
Gode en Zijn genade bevolen.

v.D.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Ditbenik »

Wanneer de Heere ons in Zijn Woord leert dat de dagen verkort zullen worden, mogen we ons wel afvragen wat de bedoeling van deze woorden mag zijn. Want vanzelf, de klok loopt niet sneller en de zon heeft niet meer haast dan bij de schepping.
Zou dit het niet zijn, dat de mens met zijn kennen en kunnen, zoveel bedacht heeft om zich mee bezig te houden, dat hij nauwelijks meer let op de tijd. Ja, moeten we het niet als een oordeel van de Heere beschouwen dat we onszelf zo in alle aardse en tijdelijke dingen verstrikken?
Hij geeft wel een bijzondere betekenis aan de woorden van Heere Jezus over het verkort worden van de dagen. Die spreekt deze woorden uit met betrekking tot de grote verdrukking. Die dagen zullen verkort worden "om der uitverkoren wil" want anders zou geen vlees behouden worden. Die uitleg die uw dominee er aan geeft is toch een hele andere.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Terri »

Niet alleen in dit stukje, visie op het boek Openbaring is zo enorm verschillend, dat je niet meer weet welke uitleg nu echt Bijbels is.
Er zijn er die alles wat daar beschreven staat plaatsen in het verleden, alsof het al gebeurd is.
Daar past ook de gedachte bij dat de satan nu gebonden is. En dat we nu in een soort 'vrederijk' leven.
Ik kan het niet meemaken, maar goed dat zegt op zich niks natuurlijk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Tiberius »

Als je daar een goed boek over wilt lezen, kan ik je het boek van ds. A.W.J. Theunissen, Mensenzoon tussen de kandelaren, van harte aanbevelen; zie https://www.hertog.nl/artikel/978908897 ... andelaren/

Het is een boekje met bijbelstudies, die goed zicht geven op het boek Openbaring.
Het maakt korte metten met allerlei buitenissige fantasieën.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Als je daar een goed boek over wilt lezen, kan ik je het boek van ds. A.W.J. Theunissen, Mensenzoon tussen de kandelaren, van harte aanbevelen; zie https://www.hertog.nl/artikel/978908897 ... andelaren/

Het is een boekje met bijbelstudies, die goed zicht geven op het boek Openbaring.
Het maakt korte metten met allerlei buitenissige fantasieën.
Is dat ds. Theunissen die in Vriezenveen stond?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:Als je daar een goed boek over wilt lezen, kan ik je het boek van ds. A.W.J. Theunissen, Mensenzoon tussen de kandelaren, van harte aanbevelen; zie https://www.hertog.nl/artikel/978908897 ... andelaren/

Het is een boekje met bijbelstudies, die goed zicht geven op het boek Openbaring.
Het maakt korte metten met allerlei buitenissige fantasieën.
Bedoel je niet ds W.J. Teunissen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uit uw kerkbode

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Is dat ds. Theunissen die in Vriezenveen stond?
Dat is niet dezelfde. Deze ds. A.W.J. Theunissen stond in PKN Hervormd Daarle, en nu in Beekbergen. Dat zijn gemeenten die meer in de Confessionele richtig liggen.

De Hersteld Hervormde ds. Theunissen heeft een geheel andere ligging, al is hij destijd ook confessioneel begonnen (Krabbendijke).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie