Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

De hepatitis vaccinatie is toch inmiddels ook verplicht voor mensen die in ziekenhuizen werken? Ik vraag mij eigenlijk af of je zonder die vaccinatie aan de slag kan gaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:mw Ursula von der Leyen (voorzitter EU) verwacht ivm met de openstelling van verpleeghuizen: eerst een vaccin.
Als ik mij niet laat vaccineren, mag ik dan geen verpleeghuis meer bezoeken? Of mijn werk in het verpleeghuis uitvoeren?
https://nos.nl/artikel/2330225-von-der- ... antie.html
Voor werk in ziekenhuis en/of verpleeghuis kunnen wel aanvullende voorwaarden gesteld worden in verband met de gezondheid van de cliënten. Dat is met de huidige wetgeving al mogelijk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

Ambtenaar schreef:Waarom zou je in een verpleeghuis willen werken als je een groot risico vormt voor de bewoners?
Ja dit argument zal vaak ingebracht worden. Maar ik wil zeker weten of dat werkelijk zo is. Ik ben ook nooit verplicht om de jaarlijkse griepvaccinatie te nemen.
Daarnaast heb ik grote principiele moeite met het gebruik van foedraal weefsel in de samenstelling van het vaccin.
En dat het wordt gebruikt, valt openlijk te lezen, en ook Helma heeft dit in een ander topic al aan de orde gesteld.
Ook wil ik verder eerst nog weten hoe dit vaccin zich verhoud t.o.v. ID-2020.
Hora est!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Isala schreef:
Ja dit argument zal vaak ingebracht worden. Maar ik wil zeker weten of dat werkelijk zo is. Ik ben ook nooit verplicht om de jaarlijkse griepvaccinatie te nemen.
Daarnaast heb ik grote principiele moeite met het gebruik van foedraal weefsel in de samenstelling van het vaccin.
En dat het wordt gebruikt, valt openlijk te lezen, en ook Helma heeft dit in een ander topic al aan de orde gesteld.
Ook wil ik verder eerst nog weten hoe dit vaccin zich verhoud t.o.v. ID-2020.
Het lijkt me niet dat je met kwetsbare ouderen kunt werken als je niet zelf immuun bent. Dat is haast crimineel.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Isala schreef:
Ja dit argument zal vaak ingebracht worden. Maar ik wil zeker weten of dat werkelijk zo is. Ik ben ook nooit verplicht om de jaarlijkse griepvaccinatie te nemen.
Daarnaast heb ik grote principiele moeite met het gebruik van foedraal weefsel in de samenstelling van het vaccin.
En dat het wordt gebruikt, valt openlijk te lezen, en ook Helma heeft dit in een ander topic al aan de orde gesteld.
Ook wil ik verder eerst nog weten hoe dit vaccin zich verhoud t.o.v. ID-2020.
Het lijkt me niet dat je met kwetsbare ouderen kunt werken als je niet zelf immuun bent. Dat is haast crimineel.
Hoe zie je dat dan met het griepvirus?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Hoe zie je dat dan met het griepvirus?
In vergelijking met dit virus is een griepvirus minder besmettelijk en minder dodelijk. Althans, dat is mijn beeld. Ik kan het mis hebben.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Hoe zie je dat dan met het griepvirus?
In vergelijking met dit virus is een griepvirus minder besmettelijk en minder dodelijk. Althans, dat is mijn beeld. Ik kan het mis hebben.
Wellicht, maar als je in een rusthuis werkt en griep onder de leden hebt, draag je dit over. Je hebt nl vrij innig contact met de cliënten. En een serieuze griep is voor mensen in een rusthuis vrij vaak fataal.
Ik vind het lastig. Ik mag, omdat ik in een risicogroep val, een griepprik halen. Ik heb dit eigenlijk nog nooit gedaan.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef: Ik mag, omdat ik in een risicogroep val, een griepprik halen. Ik heb dit eigenlijk nog nooit gedaan.
Ik heb het jaren wel gedaan, maar ik tobde elke winter door met meer ziek dan fit zijn.
Sinds ik 8 jaar geleden heb besloten om de griepprik niet meer te nemen, ben ik veel minder ziek geweest.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

Ambtenaar schreef:Het lijkt me niet dat je met kwetsbare ouderen kunt werken als je niet zelf immuun bent. Dat is haast crimineel.
Het is een ontzettend dilemma voor degene die (om welke reden dan ook) niet gevaccineerd wil worden.
Ook door medechristenen kan je dus als crimineel bestempeld gaan worden, als je principieel tegen deze vaccinatie bent.
Waarschijnlijk moet je een andere baan zoeken, als je tenminste nog ergens aangenomen wordt zonder digitaal vaccinatiecertificaat.
Hora est!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Isala schreef: Het is een ontzettend dilemma voor degene die (om welke reden dan ook) niet gevaccineerd wil worden.
Ook door medechristenen kan je dus als crimineel bestempeld gaan worden, als je principieel tegen deze vaccinatie bent.
Dat je principieel tegen vaccineren ben, wil ik zeker niet als crimineel bestempelen. Wel als je bewust het risico neemt om zonder vaccinaties te werken met mensen met een kwetsbare gezondheid.
Waarschijnlijk moet je een andere baan zoeken, als je tenminste nog ergens aangenomen wordt zonder digitaal vaccinatiecertificaat.
Dat is dan de keuze die je moet maken. Of continuering van de huidige functie met vaccinatie of een andere baan waarvoor geen vaccinatie verplicht is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Hoe zie je dat dan met het griepvirus?
In vergelijking met dit virus is een griepvirus minder besmettelijk en minder dodelijk. Althans, dat is mijn beeld. Ik kan het mis hebben.
Ouderen in het verpleeghuis mogen nu ook zelf kiezen of ze een griepprik willen of niet. Als de ouderen allen een griepprik krijgen ben je als gemoedsbezwaarde medewerker in de ouderenzorg geen risico meer toch?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Hoe zie je dat dan met het griepvirus?
In vergelijking met dit virus is een griepvirus minder besmettelijk en minder dodelijk. Althans, dat is mijn beeld. Ik kan het mis hebben.
Ouderen in het verpleeghuis mogen nu ook zelf kiezen of ze een griepprik willen of niet. Als de ouderen allen een griepprik krijgen ben je als gemoedsbezwaarde medewerker in de ouderenzorg geen risico meer toch?
Het virus muteert sowieso toch? M.i. is de griepprik een stukje schijnveiligheid.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

merel schreef:De hepatitis vaccinatie is toch inmiddels ook verplicht voor mensen die in ziekenhuizen werken? Ik vraag mij eigenlijk af of je zonder die vaccinatie aan de slag kan gaan.
In het verleden moest je als verpleegkundige ingeënt worden tegen tbc. Als ik mij goed herinner was dat verpicht.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Adje schreef:
merel schreef:De hepatitis vaccinatie is toch inmiddels ook verplicht voor mensen die in ziekenhuizen werken? Ik vraag mij eigenlijk af of je zonder die vaccinatie aan de slag kan gaan.
In het verleden moest je als verpleegkundige ingeënt worden tegen tbc. Als ik mij goed herinner was dat verpicht.
Volgens mij is alleen verplicht dat de werkgever het aanbiedt.
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
Adje schreef:
merel schreef:De hepatitis vaccinatie is toch inmiddels ook verplicht voor mensen die in ziekenhuizen werken? Ik vraag mij eigenlijk af of je zonder die vaccinatie aan de slag kan gaan.
In het verleden moest je als verpleegkundige ingeënt worden tegen tbc. Als ik mij goed herinner was dat verpicht.
Volgens mij is alleen verplicht dat de werkgever het aanbiedt.
Volgens mij werd de mantoux prik aangeboden om te achterhalen of je met de tbc bacterie in aanraking bent gekomen en was de HebB vaccinatie verplicht. Althans in het zkh waar ik in de jaren '90 mijn opleiding ben begonnen.
Plaats reactie