Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Wat ik helaas! moet opmerken, en dat verschrikt me wel: Er is zo'n ontstellend gebrek aan eenvoudige kennis. Ik weet ook wel dat velen de onderwijzers node moeten missen. Ook dit moeten we toch, mag ik dat zeggen, als een oordeel zien. Want wij hebben als land, volk en kerk de bron van het belijden van onze vaderen verlaten, en hebben vaak een makkelijker en oppervlakkiger berdeneerbare kennis daarvoor in de plaats. En ik wil hiermee ook beslist niet zeggen dat men met blote kennis genoeg heeft, en toch is het anderzijds ook zo noodzakelijk kennis te hebben van wat wij leren.
Over welke 'eenvoudige kennis' heb je het nu? Ik zie namelijk geen connectie tussen het topic en jouw posting. Zou je me dat duidelijk kunnen maken?
Voelt ik nu enig wantrouwen in hetgeen u zegt? Of voel ik dat verkeerd? Dan zegt u het meer en biedt ik op voorhand mijn excuses aan. Ik merk dit in het algemeen op. Het zou in heel topics niet off-topic zijn.
Geen wantrouwen. Ik begrijp gewoon niet wat je probeert te zeggen. Wat heeft die eenvoudige kennis van vroeger met dit topic te maken?
Gewoon de waarheid, de gehele waarheid en niets dan de waarheid. We horen vaak (en daar moet ik mezelf ook wel eens bij insluiten), niet eens meer of een preek bevindelijk is, of dat het slechts een blote waarheid is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door eilander »

Blijven we nog een beetje bij het onderwerp, mensen?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wuhan virus

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:
DDD schreef:De zogenaamde deskundige die zich vast nooit in de ontwikkeling van kinderen in reformatorische kringen heeft verdiept, is een groter verwijt te maken. Het zou wel eens goed zijn als zulke mensen een klacht kregen via een medisch tuchtcollege voor het spreken over dingen waar ze niets van weten.
Bij nader inzien denk ik dat Marina van der Wal helemaal geen deskundige is. Op haar LinkedInprofiel is geen relevante opleiding te bespeuren, en ik vermoed dat ze ook geen lid is van een van de beroepenverenigingen in de medische sector. Ze heeft wel haar bedrijf gemaakt van spreken over de opvoeding.
Ze is opvoedkundige.
Maar als iemand niet gelooft, begrijpt zij hier natuurlijk niets van. Je moet dit met de ogen van een buitenkerkelijke lezen.
En dan lijkt het een harde boodschap.
Maar houdt de dominee rekening mee met gevoelige kinderen? Want dan kan het nl. wel schade aanrichten.
Je kunt dat beter in een 1 op 1 setting doen, dat hij het kind kent.
Want het ene kind heeft een flinke draai om zijn oren nodig terwijl het andere kind een liefdevolle sturende hand nodig heeft.
Ik vind dat de deskundige verstand van zaken moet hebben of haar grote mond moet houden. Ze praat duidelijk over dingen waarvan ze geen idee heeft. Om te kunnen beoordelen wat het effect is van woorden en leerstellingen, moet je ze op zijn minst begrijpen en ook begrijpen in welke context kinderen dat zien.

Zolang dat ontbreekt, moet je er niets over zeggen.

Ik betwijfel of zij opvoedkundige is, want dat is nergens op haar website te lezen en ook niet op haar LinkedIn-profiel. In ieder geval is zij niet deskundig in de interpretatie van teksten door bevindelijk gereformeerde kinderen, en daarom zou zij als zij een professional was, voor commentaar hebben doorverwezen naar een orthopedagoog die de teksten wel begreep. Die zijn er tenslotte ook genoeg.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: Maar als we Gods Woord lezen, zie we ook dat de weeën elkaar opvolgen, als er staat als een refrein: "en de mensen hebben zich niet bekeerd"
Een goed punt om in te brengen. Ik had dit persoonlijk nog niet op deze manier overwogen.

(ik verplaats deze opmerking even vanuit het algemene kerk topic, naar dit specifieke onderwerp, namelijk Gods handelen).
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door eilander »

Herman schreef:
-DIA- schreef: Maar als we Gods Woord lezen, zie we ook dat de weeën elkaar opvolgen, als er staat als een refrein: "en de mensen hebben zich niet bekeerd"
Een goed punt om in te brengen. Ik had dit persoonlijk nog niet op deze manier overwogen.

(ik verplaats deze opmerking even vanuit het algemene kerk topic, naar dit specifieke onderwerp, namelijk Gods handelen).
Ook hierin moeten we echt bij de Bijbel blijven. "Ze hebben zich niet bekeerd" kun je geen refrein noemen. Bij de zesde bazuin staat dat inderdaad. De mensen die door de eerdere plagen niet gedood waren, hebben zich niet bekeerd.
Ik leid daar uit af dat de Heere onder de plagen nog lankmoedig is, en ons de tijd geeft om ons te bekeren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef: Maar als we Gods Woord lezen, zie we ook dat de weeën elkaar opvolgen, als er staat als een refrein: "en de mensen hebben zich niet bekeerd"
Een goed punt om in te brengen. Ik had dit persoonlijk nog niet op deze manier overwogen.

(ik verplaats deze opmerking even vanuit het algemene kerk topic, naar dit specifieke onderwerp, namelijk Gods handelen).
Ook hierin moeten we echt bij de Bijbel blijven. "Ze hebben zich niet bekeerd" kun je geen refrein noemen. Bij de zesde bazuin staat dat inderdaad. De mensen die door de eerdere plagen niet gedood waren, hebben zich niet bekeerd.
Ik leid daar uit af dat de Heere onder de plagen nog lankmoedig is, en ons de tijd geeft om ons te bekeren.
Ik bedoelde niet letterlijk te citeren. Ik dacht dat iedereen wel kon begrijpen wat ik bedoelde?
Maar wat denken we, als de coronacrisis over zou mogen gaan, zouden we ons dan massaal bekeren? Ik weet wel dat dit kan, maar ik heb daar nog geen enkele aanwijzing voor. Zowel premier Rutte als onze geëerbiedigde koning roeren de oorzaak, de bron waarvan en waaruit alles ons toekomt niet aan. Denk nu alstublieft niet dat ik dat negatief bedoel, maar probeer de realiteit onder ogen te zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

eilander schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef: Maar als we Gods Woord lezen, zie we ook dat de weeën elkaar opvolgen, als er staat als een refrein: "en de mensen hebben zich niet bekeerd"
Een goed punt om in te brengen. Ik had dit persoonlijk nog niet op deze manier overwogen.

(ik verplaats deze opmerking even vanuit het algemene kerk topic, naar dit specifieke onderwerp, namelijk Gods handelen).
Ook hierin moeten we echt bij de Bijbel blijven. "Ze hebben zich niet bekeerd" kun je geen refrein noemen. Bij de zesde bazuin staat dat inderdaad. De mensen die door de eerdere plagen niet gedood waren, hebben zich niet bekeerd.
Ik leid daar uit af dat de Heere onder de plagen nog lankmoedig is, en ons de tijd geeft om ons te bekeren.
Ik vind Amos 4 vers 4-12 aardig in de richting van de opmerkingen van DIA komen, zeker omdat daar tot vijf keer toe staat: nochtans hebt gij u niet bekeerd tot Mij, spreekt de HEERE.

Maar niet zonder herhaalde aansporing: zo schik u, o Israël, om uw God te ontmoeten.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Hollander »

Onderstaande psalm is wel toepasselijk bij dit topic.

Psalm 79 vers 4
Gedenk niet meer aan 't kwaad, dat wij bedreven;
Onz' euveldaad word' ons uit gunst vergeven;
Waak op, o God, en wil van verder lijden
Ons klein getal door Uwe kracht bevrijden.
Help ons, barmhartig HEER,
Uw groten naam ter eer;
Uw trouw koom' ons te stade;
Verzoen de zware schuld,
Die ons met schrik vervult;
Bewijs ons eens genade!
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door DDD »

Of deze:
Psalm 63:

k Heb U voorwaar in 't heiligdom
Voorheen beschouwd met vrolijk' ogen;
Hoe zag ik daar Uw alvermogen!
Hoe blonk Uw Godd'lijk' eer alom.
Want beter dan dit tijd'lijk leven
Is Uwe goedertierenheid.
Och, werd ik derwaarts weer geleid!
Dan zou mijn mond U d' ere geven.

Want, hoe het ga, de logenmond
Zal nimmer straff'loos zegepralen;
God stelt der boosheid perk en palen,
De leugensprekers gaan te grond'.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door crossmountain »

Kinderen uit Werkendam krijgen een andere brief van Leo van Wijngaarden van De Donk (https://www.dedonk.com/)
https://cip.nl/cip+/78718-brief-leo-van ... Fh1NcRUZFg

Lieve kinderen uit de Bethelkerk in Werkendam.

De dominee heeft jullie een brief gestuurd over de Corona ziekte. Dit heeft de dominee gedaan om jullie uit te leggen hoe het volgens hem in elkaar zit. Hij wil graag goed voor jullie zorgen en jullie helpen om deze moeilijke dingen te begrijpen. Maar de dominee heeft jullie iets verteld wat niet waar is. Hij kan daar niet zoveel aan doen omdat hij naar een school is geweest waar ze hem deze dingen leerden. Dus wees alsjeblieft niet boos op hem, hij bedoelt het echt goed.
De dominee schrijft dat er een hele erge ziekte in de wereld is gekomen; en dat is ook zo. De mensen worden er ziek van en je mag inderdaad even niet naar de kerk of naar school omdat je de ziekte kan doorgeven aan anderen. Maar deze ziekte is niet naar de wereld gestuurd omdat wij zonden hebben gedaan. Weet je waarom niet? Omdat God ons verteld heeft in de Bijbel dat Hij al onze zonden vergeeft zodra wij onze zonden vertellen aan Hem. Je kent vast wel het verhaal van Jezus Christus die is gestorven aan het kruis. Dit deed Hij uit liefde voor ons zodat wij niet meer gestraft hoeven te worden door God.
God kijkt naar jullie lieve kinderen, de hele dag. En weet je wat Hij dan ziet? Hij kijkt naar jou en ziet jou lekker spelen en leuke dingen doen. En daar geniet Hij enorm van als Hij jou plezier ziet hebben. En ook als je verdrietig bent dan kijkt Hij naar je, en dan huilt Hij ook even met je mee. Dan troost Hij jou en doet er alles aan om je weer blij te maken. En als jij iets doet wat niet goed is dan doet Hij er alles aan om jou dat duidelijk te maken. Hij laat dan zijn Heilige Geest in jouw hartje spreken zodat jij precies weet waar je het over mag hebben met Hem. Want Hij weet maar al te goed dat het heel lastig is om precies te doen wat goed is. En als je het weer een keer niet goed doet, dan blijft Hij heel geduldig in jouw hartje spreken, net zolang totdat je het wel goed doet. Maar God zal nooit Zijn kinderen ziek maken omdat we iets niet goed doen. Weet je waarom? Omdat Jezus tussen God en ons instaat. God kijkt via Jezus naar jou en Jezus is helemaal dol op jou! Daarom hoeft God onze verkeerde dingen niet te verdragen maar kan Hij ons onbeperkt lief hebben! Dus wees nooit bang voor God, Hij zal je nooit iets aandoen. Hij vindt het zelfs geweldig als je het naar je zin hebt met je leuke speelgoed en als je plezier maakt met je vriendjes.
En weet je waar de ziekte wel vandaan komt? Die is gemaakt door de duivel. Die is de hele dag bezig om mensen kwaad te doen. Maar daar hoef je ook niet bang voor te zijn. God past namelijk heel goed op Zijn kinderen. Jezus heeft de duivel gehandicapt gemaakt toen Jezus stierf aan het kruis. Hij heeft heel hard op z’n kop gestampt en nu kan hij niet meer zo goed nadenken. Dus wees gerust, bij Jezus ben je veilig, en God heeft jou altijd lief, ook al doe je wel eens dingen die niet mogen. En die ziekte, die is echt niet gestuurd door God!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Herman »

Ach ach.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door J.C. Philpot »

Geef mijn kinderen dan maar de brief van Ds Agteresch...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Jantje »

Wat een verdraaiing van het Evangelie. Het is diep droevig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ben benieuwd hoe de kinderen zullen reageren...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Duiding van Gods handelen, n.a.v. brief ds. Agteresch (uit: Wuhan virus)

Bericht door parsifal »

In die brief komt Satan wel heel erg op gelijke hoogte met God. Dat is linke theologie. De liefde van God kan niet genoeg benadrukt worden, maar dat maakt niet lievig en altijd bevestigend. (Zou de briefschrijver straffende ouders ook als liefdeloos wegzetten?)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie