COVID-19

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

parsifal schreef:Inderdaad, maar ik denk dat het effect van de maatregelen snel zichtbaar wordt, ook in het aantal doden. Al zou ik ook niet helemaal verbaasd zijn als de supermarkten run het wat heeft verergerd.
In welke verhouding staat die supermarktrun tot het compleet leegvallen van het OV als gevolg van de maatregelen? Dat is een incident ten opzichte van een structuurverandering?

Het absolute microvoorbeeld is dat ik vanmiddag geen enkele klant bij de groenteboer heb hoeven passeren, terwijl dat op een reguliere zaterdag doorgaand 10 klanten en vier/zes medewerkers die je binnen een straal van 1,5 ontmoet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
parsifal schreef:Inderdaad, maar ik denk dat het effect van de maatregelen snel zichtbaar wordt, ook in het aantal doden. Al zou ik ook niet helemaal verbaasd zijn als de supermarkten run het wat heeft verergerd.
In welke verhouding staat die supermarktrun tot het compleet leegvallen van het OV als gevolg van de maatregelen? Dat is een incident ten opzichte van een structuurverandering?

Het absolute microvoorbeeld is dat ik vanmiddag geen enkele klant bij de groenteboer heb hoeven passeren, terwijl dat op een reguliere zaterdag doorgaand 10 klanten en vier/zes medewerkers die je binnen een straal van 1,5 ontmoet.
Het OV is voor bijvoorbeeld griep een heel kleine speler. Zelfs al staan mensen dicht op elkaar, ze bewegen niet veel, kijken elkaar niet aan. Het kan voor dit virus anders zijn (oppervlakten waar het overleeft), maar dat lijkt tegen supermarkten te werken, omdat mensen daar meer aanraken (openen vriezer etc.) Ook heb je in de supermarkten juist wel de momenten waar je langs mensen moet bewegen, elkaar moet aankijken (om niet tegen elkaar op te lopen etc,) en de cassierre. De anderhalve meter is niet een magische grens. Het zou me niet verbazen als op anderhalve meter elkaar aankijken, meer kans op verspreiding geeft dan bij iemand op 30 cm afstand in de nek hijgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: COVID-19

Bericht door Hollander »

parsifal schreef:(...) Het zou me niet verbazen als op anderhalve meter elkaar aankijken, meer kans op verspreiding geeft dan bij iemand op 30 cm afstand in de nek hijgen.
Kan je dat toelichten?
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Mensen hebben immers geen ogen in hun achterhoofd.

Voor het overige geheel eens met Valcke. Het zou toch wat zijn als wij tevreden waren omdat wij een maand later niet veel slechter scoren dan Italië. Dat is toch wel het toppunt van snel tevreden zijn. Met de kennis die iedere krantenlezer begin februari jl. vanuit Italië opdeed, hadden er natuurlijk in februari al 1000 extra ic-plaatsen moeten worden gemaakt, in plaats van dat daarmee een begin wordt gemaakt zodra minister Bruins thuis zit eind maart.

Maar goed. Ik hoop dat snel een derdewereldland Nederland te hulp kan schieten. En dat vervolgens de vreselijke gevolgen van het New Public Management-gedachtegoed voorlopig zullen worden uitgebannen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:Mensen hebben immers geen ogen in hun achterhoofd.

Voor het overige geheel eens met Valcke. Het zou toch wat zijn als wij tevreden waren omdat wij een maand later niet veel slechter scoren dan Italië. Dat is toch wel het toppunt van snel tevreden zijn. Met de kennis die iedere krantenlezer begin februari jl. vanuit Italië opdeed, hadden er natuurlijk in februari al 1000 extra ic-plaatsen moeten worden gemaakt, in plaats van dat daarmee een begin wordt gemaakt zodra minister Bruins thuis zit eind maart.

Maar goed. Ik hoop dat snel een derdewereldland Nederland te hulp kan schieten. En dat vervolgens de vreselijke gevolgen van het New Public Management-gedachtegoed voorlopig zullen worden uitgebannen.
Ook dit zijn geen feiten. De extra IC capaciteit verwezenlijken is al weken aan de gang. Het gaat niet alleen om IC apparatuur maar ook in het bijscholen van “gewone” verpleegkundigen tot IC verpleegkundige. Als jij een maatschappij wilt inrichten die altijd zonder problemen zo’n crisis aankan moet je in “vredestijd” veel geld besteden die dan weer niet naar de reguliere zorg kan.

Om in mijn vakgebied te blijven. Enkele tientallen F35 (JSF) kopen i.p.v. een paar honderd is ook gebaseerd op een inschatting van de toekomstige conflicten. Als morgen de derde wereldoorlog start hebben wij ook veel te weinig materieel.
Je kunt nu eenmaal niet op elke crisis je voorbereiden, soms moet je tijdens de crisis innovatieve oplossingen zoeken en dan niet zeuren over waarom het niet eerder is gedaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dit zijn zeker ook geen feiten:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1105238 ... ligt-hoger

De statistieken zijn aperte leugens, en iedereen kan dat weten. Waar vind je bewijs dat de overheid al weken bezig is met het vergroten van de capaciteit voor intensieve zorg? In een ander draadje citeerde ik al een toepasselijke psalm.

Wat betreft de wereldoorlog ben ik het met jou eens. Daar hebben we de NAVO voor, maar ik vind ook dat er te weinig aandacht is voor de nationale veiligheid. Het is precies zo'n zelfde probleem.

De meerkosten van een noodhospitaal en voldoende testmateriaal vallen in het niet bij de miljardenkosten die het stilleggen van de maatschappij meebrengt. Het is niet zo dat je daarvoor speciaal personeel hoeft te reserveren. Met wat bijscholing kan een gewone ziekenhuisverpleegkundige naar ik begreep heel veel handelingen verrichten, misschien wel alle.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: COVID-19

Bericht door Wim Anker »

De dodenaantallen worden ook kunstmatig laaggehouden. Zie huisartsen in zembla.

RIVM is geen wetenschappelijk instituut meer maar moet overheidsbeleid legitimeren.

Het doet er verder overigens niet veel toe.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Eens. De statistieken van de schade is niet bij te houden, omdat de nevenschade maatschappelijk gezien net zo relevant of zelfs relevanter is dan de wetenschappelijkheid van de epidemiologie.

Zie hier
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Goede actie: een mobiele waskraan buiten bij de supermarkt. Dat is wel een voorbeeld ter navolging:

https://www.facebook.com/PlusVerheul/ph ... =3&theater
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:De dodenaantallen worden ook kunstmatig laaggehouden. Zie huisartsen in zembla.

RIVM is geen wetenschappelijk instituut meer maar moet overheidsbeleid legitimeren.

Het doet er verder overigens niet veel toe.
Je moet je ook niet laten leiden door NOS, Telegraaf en Zembia. Dat doet er ook niet toe.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Mensen hebben immers geen ogen in hun achterhoofd.

Voor het overige geheel eens met Valcke. Het zou toch wat zijn als wij tevreden waren omdat wij een maand later niet veel slechter scoren dan Italië. Dat is toch wel het toppunt van snel tevreden zijn. Met de kennis die iedere krantenlezer begin februari jl. vanuit Italië opdeed, hadden er natuurlijk in februari al 1000 extra ic-plaatsen moeten worden gemaakt, in plaats van dat daarmee een begin wordt gemaakt zodra minister Bruins thuis zit eind maart.

Maar goed. Ik hoop dat snel een derdewereldland Nederland te hulp kan schieten. En dat vervolgens de vreselijke gevolgen van het New Public Management-gedachtegoed voorlopig zullen worden uitgebannen.
Is dat niet een egoïstische denkwijze? Zuid-Afrika zit op slot. Als het virus in zo'n land rondwaart, dan is het nog tientalle malen erger dan in Italië en Spanje bij elkaar. Want wat dacht je van al die sloppenwijken? Ik zou het dan heel tegenstrijdig vinden als ze materieel voor ons zouden regelen, terwijl er daar mensen sterven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

@Ad Anker:
Wij moeten ons door de heilige Geest laten leiden, maar dat neemt niet weg dat het goed is om de ogen goed open te houden. En dan is er niets mis mee om Zembla en de Telegraaf als bronnen te gebruiken. Er valt veel van de Telegraaf te zeggen, maar zo'n bericht zuigt de redacteur niet uit zijn duim.

Het RD zou wel iets kritischer mogen zijn, mijns inziens. Hoewel dat na een maand wat mosterd na de maaltijd is.

@Jantje:
Ik bedoel niet dat een derdewereldland ons ten koste van het eigen land te hulp moet schieten. Maar ik las over een virustest in een derdewereldland, bijna uitontwikkeld, voor een koopje en binnen tien minuten de uitslag.

En daarnaast zou China vast bereid zijn om te helpen, als de Nederlandse regering het eerbiedig vraagt, met excuses voor de achteraf bezien nogal dwaze gedachte dat het in Nederland natuurlijk lang zo'n ernstige ziekte zou zijn als in China met al zijn luchtvervuiling. Zo'n erkenning van eigen tekortschieten zou in ieder geval zoden aan de dijk zetten.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Bruna »

Maanenschijn schreef:
refo schreef:
mark1985 schreef:
Bruna schreef:Vandaag reed ik over Flakkee en op het land tussen Oude en Nieuwe Tonge waren mensen vlak naast elkaar aan het werk. Vlakbij de grote bloembollenbollenteler.

Zaaien of poten oid volgens mij.
Is dat niet toegestaan denk je?
Nou ik denk van wel.
Het is gewoon werk in de landbouw en dat gaat door en zeker nu het mooi droog wordt.
Het zou je sieren om mee te helpen.
Denk je echt aan een risico als er verspreid in de buitenlucht mensen aan het werk zijn?
Met een pauze etc. moeten ze wel de regels met afstand hanteren.
Niet alleen bij een pauze natuurlijk. Ook buiten moet je anderhalve meter afstand bewaren, jazeker.
Misschien waren het wel gezinsleden. Ik heb ook vaak samen met mijn vader op het land gewerkt.

Laten we, als we niet weten hoe het zit niet gelijk ons oordeel vellen.
Laat ik voorop stellen voor degenen met lange tenen. Ik heb niets tegen boeren en Flakkee, ik heb ze beiden hoog staan. Dat er gezaaid wordt en geoogst daar hopen we op.
Ik zie echter nog wel verschil tussen een groepje jongens van 14 die naast elkaar achter een kar aanlopen en een gezin. Heb meer sympathie voor mensen die aan het planten zijn naast elkaar dan mensen op schijt aan Corona feestjes. Echter geldt volgens mij overal de 1,5 meter afstand, ook in de buitenlucht (zie de berichten over strand en bos dit weekend). Meehelpen zal niet gaan, want ik heb het druk genoeg met werk, gezin etc.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Dit zijn zeker ook geen feiten:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1105238 ... ligt-hoger

De statistieken zijn aperte leugens, en iedereen kan dat weten. Waar vind je bewijs dat de overheid al weken bezig is met het vergroten van de capaciteit voor intensieve zorg? In een ander draadje citeerde ik al een toepasselijke psalm.

Wat betreft de wereldoorlog ben ik het met jou eens. Daar hebben we de NAVO voor, maar ik vind ook dat er te weinig aandacht is voor de nationale veiligheid. Het is precies zo'n zelfde probleem.

De meerkosten van een noodhospitaal en voldoende testmateriaal vallen in het niet bij de miljardenkosten die het stilleggen van de maatschappij meebrengt. Het is niet zo dat je daarvoor speciaal personeel hoeft te reserveren. Met wat bijscholing kan een gewone ziekenhuisverpleegkundige naar ik begreep heel veel handelingen verrichten, misschien wel alle.
Aperte leugens nog wel. De statistieken geven niet het werkelijke aantal doden door dit virus (dat is ook geen leugen, maar een kwestie van definitie), maar ik zie niet in waarom de trends in de data niet veelzeggend zouden zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

NOS: "'Duitsland mogelijk over op strategie Zuid-Korea: zoveel mogelijk testen. Duitsland overweegt zijn burgers zo veel mogelijk te testen op het coronavirus, meldt de Süddeutsche Zeitung. De krant heeft de hand weten te leggen op een intern document van het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken. Het gaat om een plan, waarover nog besloten moet worden."

Dit zou een goede en logische keuze zijn. Die kant moeten we in Nederland ook op. Het is de enige manier wanneer we ons land niet voor zeer lange tijd op slot willen zetten, want een natuurlijke groepsimmuniteit bereik je pas na jaren, en dat zou ook zeer vele doden vragen. Gisteren zijn er in de Tweede Kamer goede stappen gezet richting opschaling van testcapaciteit; de intentie is nu voor het eerst duidelijk door de minister uitgesproken. Logische vervolgstap (nadat natuurlijk eerst de testcapaciteit inderdaad beschikbaar is) is om het testbeleid ook aan te passen richting de Zuid-Koreaanse aanpak. En dat is ook conform het WHO-advies dat helaas in ons land geruime tijd is genegeerd.
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 mar 2020, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie